جمعه 31 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال مونرو (XMR)

رمزارز مونرو (Monero) به خاطر ویژگی های حفظ حریم خصوصی از محبوبیت و پذیرشی بالا برخوردار است. در این مقاله، بیشتر با این ارز دیجیتال آشنا می شوید.

رمزارزها به سرعت در حال رشد و کسب محبوبیت هستد. این ارزهای مجازی یا دیجیتال، غیرمتمرکز هستند و برای خریدوفروش یا هزینه کرد با استفاده از بلاک چین به کار می روند. بسیاری از رمزارزها، هدف خود را ارتقای حریم خصوصی و بی نامی می‌دانند،مونرو (XMR) یک رمزارز متن باز با محوریت حریم خصوصی است که در سال 2014 راه اندازی شد. بلاک چین هایی که فناوری زیرساختی ارزهای دیجیتال را فراهم می کنند، دفترکل های توزیع شده ای هستند که همه فعالیت های مشارکت کنندگان در آن شبکه را ذخیره کرده و نمایش می دهند.


ارز دیجیتال چیست ؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز و ارز مجازی


اما بلاک چین مونرو تعمدا به شکلی پیکربندی شده است که ناواضح بماند. مونرو، جزئیات تراکنش مثل هویت ارسال کننده و دریافت کننده و مقدار تراکنش را با پنهان کردن آدرس، به شکل بی نام حفظ می کند.

افزون بر بی نامی، فرایند استخراج مونرو نیز بر یک مفهوم برابری خواهی بنا شده است. این رمزارز امکان استخراج با دستگاه های ماینینگ را ندارد و افراد فقط می توانند با رایانه شخصی خود اقدام به استخراج آن کنند. توسعه دهندگان مونرو در زمان راه اندازی آن هیچ سهمی برای خود برنداشتند، بلکه برای توسعه این ارز دیجیتال به مشارکت ها و حمایت جامعه آن متکی بودند.

چه کسی مونرو را راه اندازی کرد؟

سازندگان مونرو تمایلی به افشای هویت خود ندارند و از اسامی مستعاد برای خود استفاده می کنند. فردی که بیشترین مسئولیت را در ایجاد این ارز دیجیتال داشت، نام خود را «Thankful for today» گذاشته و از آن زمان دیگر در اداره روزانه این شبکه نقشی ندارد.

مونرو ابتدا در سال 2012 با نام بایت کوین (Bytecoin) به راه افتاد. اما وقتی در سال 2014 مشخص شد که توسعه دهندگان بایت کوین از شبکه توکن سرقت می کرده اند، یک هارد فورک در این شبکه روی داد و در آوریل 2014، بیت مونرو (BitMonero) متولد شد.

جامعه بیت مونرو در تابستان 2014 دچار اختلاف شد و یک عضو آن با نام مستعار «جانی منمونیک» (Johnny Mnemonic) کنترل شبکه را به دست گرفت و نام آن را به مونرو تغییر داد. مونرو در ژانویه سال 2017 حریم خصوصی را ارتقا داده و تبدیل به یکی از پیشروان ارزهای دیجیتال در این زمینه شد.

ویژگی های مونرو

مونرو علاوه بر تمرکز اصلی آن بر حریم خصوصی، تفاوت هایی نیز با دیگر رمزارزها نظیر بیت کوین دارد که ویژگی های خاصی به آن بخشیده است.

حریم خصوصی کامل: همه تراکنش ها پنهان و غیرقابل ردیابی است.

مقیاس پذیر: در حالی که توانایی پردازش تراکنش بیت کوین همیشه محدود بوده، توسعه دهندگان مونرو سیستمی طراحی کرده اند امکان پردازش تراکنش های بیشتر را به آن می دهد.

تعویض پذیر: مونرو برخلاف بیت کوین و دیگر رمزارزها هیچ تاریخچه باز و قابل ردیابی ندارد، و این موضوع آن را به طور کامل تعویض پذیر (fungible) می کند. یک اسکناس یک دلاری را در نظر بگیرید؛ روی آن یک شماره سریال است که امکان ردیابی آن را فراهم می کند. اما یک شمش طلا هیچ نشانی برای ردیابی ندارد و قابلیت تعویض پذیری آن بسیار بالاتر است. مونرو مثل آن شمش طلا است.

کلیدهای متعدد: در حالی که بسیاری از رمزارزها از کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده می کنند، مونرو یک لایه دیگر افزوده که امکان پنهان کردن چگونگی و زمانی استفاده از این رمزارز را به شبکه می دهد.

مقاوم در برابر ماینرهای ای سیک: در بسیاری از رمزارزها استخرهای استخراج بر فرایند صدور آن مسلط شده اند. اما چنین چیزی در مونرو که امکان استخراج با دستگاه های ای سیک در آن وجود ندارد، امکان پذیر نیست.

مونرو چگونه کار می کند؟

روش کار مونرو با دو ویژگی از دیگر رمزارزها متمایز است.

امضای حلقوی: نوعی امضا است که در آن عضو یک گروه سندی را به صورت پنهانی امضا می کند، به طوری که مشخص نشود امضا از کجا آمده، اما تایید اصالت آن ممکن باشد. یک مثال برای این نوع امضا وقتی است که یک مقام ارشد دولتی اطلاعات خاصی را نشت داده و امضای حلقوی خود را پای آن سند می گذارد. شناسایی هویت این مقام ارشد غیرممکن است، اما اصالت آن را می توان راستی آزمایی کرد.

کلیدهای متعدد: مونرو سه نوع کلید به کار می برد: کلید مشاهده، کلیه هزینه کرد خصوصی و آدرس عمومی.

با استفاده از کلید مشاهده می توانید ببینید که کدام تراکنش ها به مقصد حساب شما انجام شده است. کلید هزینه کرد خصوصی برای ارسال پرداخت ها و آدرس عمومی برای دریافت پرداخت ها استفاده می شود. همه این ویژگی ها توسط کیف پول مونرو ایجاد می شود و تجربه کاربری از ارسال و دریافت این رمزارز مشابه دیگر ارزهای دیجیتال است.

مونرو چگونه تولید می شود؟

مونرو از الگوریتم اثبات کار (proof-of-work) استفاده می کند اما یک روش متفاوت دارد. الگوریتم هش مونرو متفاوت است، به این معنی که دستگاه های استخراجی که معمولا برای استخراج بیت کوین به کار می روند، در این رمزارز کاربرد ندارد. علت این امر این است که کاربران خرد بتوانند با رایانه های شخصی مونرو استخراج کنند.

اگرچه الگوریتم مونرو متفاوت است، اما استخراج کنندگان همچنان در تلاش هستند تا این محدودیت را شکسته و با دستگاه ماینینگ بتوانند مونرو استخراج کنند.

چند مونرو در بازار وجود دارد؟

براساس اعلام وب سایت رسمی مونرو، در حال حاضر 17,871,995 مونرو در گردش است. همه این مقدار XMR به استخراج کنندگان داده شده تا به تداوم حمایت از این شبکه تشویق شوند.

پاداش استخراج مونرو برخلاف بیت کوین هرگز به صفر نمی رسد. شبکه مونرو طوری برنامه ریزی شده که تازمان استخراج آخرین بلاک در ماه مه سال 2022 پاداش استخراج به تدریج کم می شود، اما در مقطع پس از استخراج آخرین بلاک، پاداش استخراج به صورت ثابت 0.6 مونرو در هر بلاک خواهد بود.

یعنی از آن پس روزانه 432 XMR منتشر می شود. تا زمان استخراج آخرین بلاک، کل عرضه مونرو حدود 18.4 میلیون واحد خواهد بود.

آینده مونرو

همزمان با افزایش تمرکز و تحقیقات دولت ها و نهادهای تنظیم مقررات روی رمزارزها، بسیاری از ناظران بر این باورند که این مسئله به شکوفایی ارزهای با محوریت حریم خصوصی منجر خواهد شد. اما غیرقابل ردیابی بودن این نوع رمزارزها خطراتی نیز برای آن ها در پی دارد.

این موضوع باعث جلب توجه نهادهای اعمال قانون بر رمزارزهای خصوصی شده، چراکه می گویند استفاده از این شبکه ها در فعالیت های مجرمانه افزایش یافته است. این امر حکایت از این دارد که نهادهای نظارتی احتمالا به سراغ مونرو خواهند رفت.

منابع: وب سایت دیکریپت، وب سایت اینوستوپدیا، وب سایت رسمی مونرو

کد خبر: 1400011105AAMCMF

مطالب مرتبط:

لاو کوین (Lovecoin) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال الراند (EGLD)

آشنایی با ارز دیجیتال دش (DASH)

توکن شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال سوشی سواپ (SUSHI)

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته