پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

هشدار به صنعت رمزارز برای جلوگیری از سرقت 16 میلیارد دلار

کلاهبرداری های رمزارزی نه تنها روی سرمایه گذاران تاثیر می گذارد، بلکه اعتبار این صنعت زیر سوال برده و پیشرفت آن را متوقف می کند.

به گزارش سکه نیوز، سرمایه گذاران بی خبر تاکنون 16 میلیارد دلار سرمایه خود را با خرید پروژه های رمزنگاری شده ای که فکر می کردند به بهترین دارایی تبدیل شود، از دست داده اند. و پس گرفتن و بازیابی این پول تقریبا غیرممکن است. همچنان که صنعت رمزنگاری خود را به عنوان اخلالگر ارز و فناوری تثبیت و بیت کوین در سال 2017 شروع به رشد کرد، کلاهبرداران هم از علاقه سرمایه گذاران ناشی به این حوزه استفاده کردند.

شناسایی کلاهبرداری ها

با رشد استارتاپ های صنعت رمزنگاری، هر روزه شماری از آن ها اقدام به عرضه اولیه سکه، توکن کردن دارایی ها برای کاربرد راحت تر، افتتاح صرافی و ایجاد نوآوری جدید در فضای دیفای می کنند. اما مثل همیشه بسیاری از پروژه های خوب تحت الشعاع موارد بد و کلاهبرداری ها قرار می گیرند. با این حال، اگر بدانید دنبال چه چیزی باید باشید، تشخیص کلاهبرداری از پروژه خوب راحت است.

بررسی برخی از بزرگترین کلاهبرداری ها در این حوزه نشان داد که نحوه اداره این طرح ها الگوی مشخصی دارد. یکی از آن ها فریب دادن سرمایه گذاران با سودهای کلان است که در برخی موارد به یک درصد در روز می رسد. در اینگونه طرح ها که به پانزی مشهور است، معمولا یک نفر گرداننده آن است و مدعی می شود که با طراحی یک ربات امکان تحصیل سودهای کلان را فراهم کرده است، اما در واقع سود سرمایه گذاران اولیه را با پول سرمایه گذاری های جدید پرداخت می کند.

روش دوم که به طرح هرمی مشهور است، به این شکل است که یک پروژه رمزنگاری سرمایه گذاران را با وعده سود بالا به خرید یک توکن در یک صرافی جذب می کند. اما سرمایه گذار فقط از طریق جذب سرمایه گذار جدید می تواند سود کسب کند، نه از طریق یک محصول. کلاهبرداری های حوزه رمزارزها می تواند یکی از طرح ها یا ترکیبی از هر دو باشد.

کلاهبرداران همچنین توکن هایی ایجاد کرده اند که فقط در صرافی خودشان قابل استفاده است و در واقع هیچ ارزشی ندارد. کلاهبرداران برای فریب سرمایه گذاران از تبلیغات پرزرق و برق و گزاف، واژه های مد روز و اصطلاحات خاص استفاده می کنند. در برخی موارد سرمایه گذاران به این دلیل پول خود را از دست می دهند که شکست پروژه منجر به سقوط ارزش سهام آن می شود، و در برخی دیگر، به خاطر اینکه موسسان ناگهان غیبشان می زند.

گزارش کلاهبرداری رمزارزی کوین تلگراف نشان می دهد که از سال 2012 به این سو، 132 کلاهبرداری مختلف در زمینه رمزنگاری به سرقت بیش از 16 میلیارد دلار از پول سرمایه گذاران منجر شده است. به خاطر نبود مقررات در این فضا، این پول تحت هیچ محافظتی نیست و بازگرداندن آن اگر غیرممکن نباشد، بسیار سخت است. پیامد این واقعیت این بوده است از میان 132 مورد کلاهبرداری، صرفا علیه 71 پروژه اقدام قانونی شده است.

بیشتر بخوانید: مشهورترین رمزارز ، بیت کوین

صنعت رمزارز چه باید کند

سرمایه گذاران می توانند پیش از سرمایه گذاری درباره مسائل بسیاری  تحقیق کنند؛ از جمله ارزیابی اعتبار و ارزش پروژه، بررسی وای پیپر آن، ارزیابی تیم گرداننده، درخواست ارایه مدل تجارت از سوی شرکت و اینکه آیا آن ها به دنبال تولید ارزش هستند یا صرفا گزافه گویی. اما صنعت رمزنگاری نباید همه چیز را بر عهده سرمایه گذاران قرار دهد.

راه هایی برای پاسخگو و مسئولیت پذیر کردن پروژه ها هست و همچنین، برای آموزش سرمایه گذاران درباره پروژه هایی که می خواهند سرمایه گذاری کنند.

 شفافیت و فاش سازی

در حال حاضر سرمایه گذاران سوابق مربوط به یک پروژه و تیم اداره کنندگان آن را فقط از اینترنت می توانند استخراج کنند، البته اگر آن ها اطلاعاتی در اینترنت قرار داده باشند. این یکی از نقاط ضعف است که سرمایه گذاران اطلاعات کمی درباره پروژه های کلاهبرداری دارند.

فعالان این صنعت می توانند به مسئول دانستن سرمایه گذاران، پروژه های جدید را تشویق به انتشار اطلاعاتشان در یک مرجع خاص کنند. اگر این کار به یک استاندارد در این صنعت بدل شود، کسانی که اقدام به افشای اطلاعات شرکتشان کنند، نشان می دهند که چیزی برای پنهان کردن ندارند و آن هایی که از این کار خودداری می کنند، مظنون به کلاهبرداری خواهند بود.

 خدمات بهتر در امور سرمایه گذاران

صنعت جوان استارتاپ رمزنگاری معیارهای درستی برای امور سرمایه گذاران تدوین نکرده است. اما در صنایع دیگر روش هایی برای تعامل با سرمایه گذاران و آگاه کردن آنان از مسائل شرکت تدوین شده است.

با ایجاد فرهنگ امور سرمایه گذاران (investor relations) در صنعت کریپتو، مبنایی برای ارتباط شرکت های فعال در این زمینه با سرمایه گذاران ایجاد می شود و کسانی که از این کار خودداری کنند، به عنوان کلاهبردار شناخته می شوند. این کار همچنین زمینه ای برای تشویق سرمایه گذاران به بازخواست از پروژه ها و شرکت ها و تلاش برای آگاهی از روش کار آنان فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست ؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز و ارز مجازی

 آموزش و آگاهی

همچنان که گفته شد، کلاهبرداری های بزرگ بر ناآگاهی سرمایه گذاران درباره صنعت رمزنگاری بنا شده و مردم عادی که اطلاعاتی از کارکرد این صنعت ندارند، با وعده سود کلان فریب می خورد و گمان می کنند. مسئولیت آموزش کارکرد صنعت کریپتو به همه جهانیان، بر دوش خود این صنعت است که باید گستره ابتکارهایش را به جهان خارج از این صنعت گسترش دهد، تا از سرمایه گذاران جدید سوء استفاده نشود.

 مسئولیت

این صنعت باید کلاهبرداران را پاسخگو کند. اگرچه برخی از بنیان گذاران پروژه های کلاهبرداری به دادگاه کشیده شده اند، اما بسیاری هستند که هنوز فراری اند یا به فعالیت های مشکوک خود ادامه می دهند. آیا این صنعت آن را طرد خواهد کرد؟ رسیدگی به موضوع قربانیان ناآگاه کلاهبرداری دیگر دیر است. چه نوع نظارت و توازنی مثل نمونه هایی که در بالا آمد، از سوی این صنعت قابل اعمال است تا پیش از اقدام بازیگران بد، جلوی آن ها گرفته شود؟

 جذب سرمایه گذاران به آینده

در حالی که 16 میلیارد دلار سرمایه دیگر از دست رفته است، راه هایی برای جلوگیری از بروز دوباره این اتفاق هست. تعهد سرمایه گذاران به ارزیابی کامل استارتاپ ها پیش از اقدام به سرمایه گذاری یکی از این راه ها است. اما پایبندی این صنعت به مسئولیت و شفافیت از همه مهمتر است.

منبع: کوین تلگراف

مطالب مرتبط:

امکان انجام پرداخت های محدود رمزارزی در پی پال

بازار دارک نت ۱.۷ میلیارد دلار رمزارز در سال ۲۰۲۰ دریافت کرده است

عرضه سیستم جدید پرداخت توسط بایننس/ پی پال رمزارزها در راه است؟

کناره گیری جف بزوس آمازون را رمزارزی می‌کند؟

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

مطالب داغ هفته