چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

وایت پیپر چیست و چگونه آن را بخوانیم ؟

رمزارز ها پیش از عرضه اولیه سکه اقدام به انتشار مقاله سفید (وایت پیپر) می کنند. آن ها در این وایت پیپر اصول و سیاست های خود را به اختصار توضیح می دهند. مقاله زیر به نحوه خواندن و فهم این مقالات پرداخته است.

وایت پیپر رمزارزی 101

اگر به فضای بلاک چین علاقه مند هستید، چه به عنوان یک سرمایه گذار یا تاجر و یا توسعه دهنده، وایت پیپر چیزی است که نمی توانید از آن اجتناب کنید. هر هفته یک وایت پیپر بلاک چین یا رمزارز جدید منتشر می شود که فناوری جدید آن را تبلیغ می کند که قرار است انقلابی در این صنعت ایجاد کند. بسیاری از پروژه های مهم صنعت رمزنگاری، مانند بیت کوین و اتریوم، با وایت پیپر آغاز شدند.


بلاک چین چیست؟


از این رو، وایت پیپرها به عنوان بخشی اساسی در ایجاد یک پروژه بلاک چین یا رمزارز جدید شناخته شده اند. سرمایه گذاران، کسب و کارها و توسعه دهندگان انتظار دارند با خواندن این سند ببینند این پروژه قرار است چه مشکلی را و چگونه حل کند.

در نتیجه، یادگیری نحوه خواندن یک وایت پیپر برای هر کسی که قصد ورود به صنعت رمزارزها را دارد، یک کار حیاتی است. همانطور که اکثر سرمایه گذاران و ناظران می دانند، کلاهبرداری های زیادی در این فضا وجود دارد. علاوه بر این، بسیاری از پروژه ها با اصطلاحات و حرف های بازاریابی مناسب، به نظر می رسد که خوب باشند، اما از آنجایی که پیگیری جدی در پشت خود ندارند، به سرعت از بین می روند. در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به روش تشخیص یک وایت پیپر خوب با یک ایده معتبر و جزئیات فنی مناسب برای اجرای واقعی آن ایده.

وایت پیپر (white paper) چیست ؟

وایت پیپرها اسنادی هستند که درباره کاربرد یک محصول یا خدمت توضیح می دهند. در حالی که بیشتر سرمایه گذاران بلاک چین وایت پیپرها را مربوط به رمزارزها می دانند، اما این اسناد سابقه ای طولانی در فناوری و تجارت دارند.

چگونه وایت پیپر بخوانیم

افزن بر این، وایت پیپرها محدود به نرم افزارهای فنی نیستند و در واقع هیچ قانونی درباره ماهیت وایت پیپر وجود ندارد. هرکسی می تواند یکی را منتشر کند. به این ترتیب، وایت پیپرها به همان اندازه که باید به توضیح مشکلات و ارائه راهکار بپردازند، به بازاریابی هم اختصاص یافته اند.

شرکت های زیرک از وایت پیپرشان برای معرفی خود به عنوان متخصص یک حوزه استفاده می کنند، به این امید که رقبایشان در آن صنعت به «تحقیقات» آن ها ارجاع دهد. اما وایت پیپرها هرگز مورد داوری (مثل مقالات مجله ها) قرار نمی گیرند و هیچ محدودیتی ندارند. پر بیراه نیست اگر آن ها «گزارش» یا حتی «مقاله ایده» بدانیم.

اصطلاح وایت پیپر شهرت خاصی برای این مفهوم ایجاد کرده که جلوه یک تخصص فنی را به آن می دهد. اما امیدوارم تاکنون فهمیده باشید که شاید اینطور نباشد. صرف نامیده شدن با عنوان «وایت پیپر» به این معنی نیست که خاص یا متفاوت از هر سند بازاریابی دیگری باشد. بنابراین، عاقلانه است که همیشه آنچه را می خوانید باور نکنید و با هر وایت پیپری که برخورد می کنید، زیر سوال ببرید.

این بدان معنا نیست که همه وایت پیپرها به درد نخور هستند. برای مثال، دیدگاه اصلی ساتوشی درباره پروتکل بیت کوین به شکل یک وایت پیپر عرضه شد. پلتفرم عالی بعدی بلاک چین نیز احتمالا یک وایت پیپر پیش از راه اندازی محصولش ارائه خواهد داد. با این حال، مراقب باشید. سکه های کلاهبرداری و پروژه های بی هدف نیز می توانند دارای وایت پیپر باشند.

پرسش هایی که برای تعیین قانونی بودن یک وایت پیپر رمزارز باید بپرسید:

1- این پروژه چه کاری انجام می دهد؟
پرسش اول باید کاملا سرراست باشد، اما اغلب خواهید دید که وایت پیپرها در این باره سردرگم هستند. ترکیبی از کلمات باب روز، اصطلاحات فنی و نام های برساخته ای در وایت پیپرهای مرسوم رمزارزی می یابید، اغلب به سختی قابل رمزگشایی هستند.
اگر مطمئن نیستید که پروژه مورد نظر چه کاری انجام می دهد، احتمالا دو معنی دارد. یا پروژه آنقدر پیشرفته است که قبل از درک آن به دانش بیشتری نیاز دارید ، یا اینکه پروژه واقعا هیچ کاری انجام نمی دهد.

در هر دو مورد احتمالا هنوز نباید در پروژه سرمایه گذاری کنید. مهم نیست دیگران چه می گویند یا در توییتر، ردیت و تالارهای گفتگو چه می خوانید، اگر پروژه ای را نمی فهمید روی آن سرمایه گذاری نکنید.

2- چگونه کار می کند؟
وقتی فهمیدید هدف یک پروژه چیست، سوال بعدی این است: «چگونه؟»
یک وایت پیپر خوب رمزارز باید چگونگی کارکرد این فناوری را توضیح دهد. بهترین وایت پیپرها این کار را در سطوح مختلفی از پیچیدگی و دانش فنی مورد نیاز انجام می دهند. اینجا جایی است که وایت پیپر اصلی بیت کوین واقعا می درخشد. وایت پیپر بیت کوین جزو خواندنی ترین و قابل فهم ترین وایت پیپرهای بلاک چین است که تاکنون نوشته شده است. برخلاف بسیاری از وایت پیپرهای جدید، وایت پیپر بیت کوین طولانی نیست. اگر تا حالا آن را نخوانده اید، وایت پیپر خوبی برای شروع است. وایت پیپر بیت کوین فهم مبنایی خوبی به شما می دهد تا بفهمید یک وایت پیپر رمزارز عالی چگونه می تواند باشد.

اگر در پایان یک وایت پیپر نتوانستید بیان کنید که پروژه چه مشکلی را حل می کند و چگونه این کار را انجام می دهد، کار آن وایت پیپر ضعیف بوده است. در واقع، وایت پیپری که بیان خوبی داشته باشد، نشان از پروژه ای دارد که به خوبی روی آن فکر شده است. در سوی دیگر، عکس آن نیز صادق است.

3- چرا ما به این پروژه نیاز داریم؟
من می توانم یک پروژه بلاک چین ایجاد کنم که در زمینه مقابله با آتش در زیر آب باشد، اما آیا واقعا به چنین پروژه ای احتیاج داریم؟
واضح است که این پروژه جدی نیست. با این وجود، نکته جالبی در اینجا مطرح می شود. بسیار مهم است که پروژه را در زمینه دنیای واقعی بررسی کنید. چه کسی واقعا از این محصول استفاده خواهد کرد، و چرا این راهکار بهتر از راهکارهایی است در حال حاضر موجود است؟ اگر وایت پیپر رمزارز پاسخ محکمی به اینکه چه کسی و چرا به این پروژه نیاز دارد، بدانید که به ایده خوبی برخورده اید.

اما قبل از آنکه وقت یا پول خود را در پروژه سرمایه گذاری کنید، تحقیق کنید که آیا شخص دیگری هم اکنون آن کار به شکل بهتری انجام می دهد یا نه. صدها پروژه بلاک چین وجود دارد و احتمالا پروژه مشابهی نیز در کار باشد.

4- چرا این کار را در بلاک چین انجام می دهند؟
لازم نیست هر پروژه ای روی بلاک چین ساخته شود. اینترنت فعلی ما ابزاری قدرتمند است و بسیاری از عرضه های اولیه سکه در بلاک چین که مشاهده می کنیم، باید صرفا نرم افزارهای وب باشند. علاوه بر این، بسیاری از کسب و کارهای عادی در تلاشند تا از موج بلاک چین برای دستیابی به سرمایه استفاده کنند.

با این اوصاف، راه اندازی یک شرکت با استفاده از مدل عرضه اولیه سکه برای جمع آوری سرمایه مشکلی ندارد. اما بسیاری از استارتاپ ها سعی می کنند شرکت خود را به عنوان کاربرد جدیدی از فناوری بلاک چین جا بزنند، در حالی که فقط یک کسب و کار عادی هستند.

بهترین وایت پیپرها صادقانه می گویند که چرا راهکار آنها به بلاک چین نیاز دارد. بسیاری از پروژه ها آزادانه اذعان دارند که از بلاک چین فقط برای تولید توکن و بخشی از مدیریت قراردادهای هوشمند استفاده می کنند و این هیچ اشکالی ندارد. اما اگر یک استارت آپ ادعا کند که ایده جدیدی برای کارواش های مبتنی بر بلاک چین یا مواردی از این دست دارد، مراقب باشید.

بهترین وایت پیپر هم به معنای موفقیت یک پروژه نیست

البته، باید در مورد اعضای تیم، تخصیص توکن ها و سایر اطلاعات کلیدی موجود در وایت پیپر دقت لازم را داشته باشید. نمونه هایی از شرکت هایی را دیده ایم که وایت پیپر خود را با سرقت ادبی و جعل نوشته اند؛ لذا مقداری راستی آزمایی و تحقیقات درباره پیشینه آن انجام دهید. این اسناد با ارزش ظاهری آن قضاوت نکنید.
در نهایت، خواندن یک وایت پیپر رمزارز این است که بدانید دنبال چه چیزی بگردید و سپس به دل خود اعتماد کنید. وایت پیپرها از سوی شرکت هایی تهیه می شوند که هنوز راه اندازی هم نشده اند، بنابراین ناشناخته های زیادی درباره آن ها وجود دارد. اگر تصمیم دارید در یک پروژه سرمایه گذاری کنید، از فلسفه سرمایه گذاری معقول پیروی کنید و بیش از آن سرمایه گذاری نکنید که در صورت شکست، نتوانید جبران کنید. حتی بهترین وایت پیپر هم به معنای موفقیت یک پروژه نیست، اما وایت پیپر بد نشانه پروژه ای است که محکوم به شکست است.

منبع: coincentral

کد خبر: 1399122210AAMMMF

مطالب مرتبط:

وایت پیپر لیبرا و همه برنامه‌های فیسبوک برای آینده دنیای رمزارز

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

مطالب داغ هفته