جمعه 10 فروردین 1403

همه چیز درباره پامپ و دامپ (Pump and Dump)

بازار جهانی رمزارزها با سرعت فزاینده ای در حال کسب محبوبیت و جذب مداوم سرمایه گذاران جدید است. در حالی که فرصت های قانونی بسیاری در این بخش وجود دارد، نبود مقررات در بسیاری از کشورها راه را برای سوء استفاده از این بازار باز گذاشته است. یکی از این موارد سوء استفاده، طرح مخرب پامپ و دامپ است.

اگر نمی دانید بازیگران بد چگونه طرح های پامپ و دامپ را اجرا می کنند، در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا با ماهیت پامپ و دامپ و چگونگی محافظت از خود در برابر این سوء استفاده ها آشنا شوید.

بسیاری از سرمایه گذاران تمایل دارند که رمزارزها و توکن های کوچک را بخرند چراکه همیشه داستان هایی در مورد سود شگرف این نوع رمزارزها وجود دارد که می گویند با خرید آن ها در آغاز راهشان می توان به آن دست یافت. مطمئنا برخی از این داستان ها حقیقت دارند و گاهی اوقات یک رمزارز کوچک می تواند بازدهی بزرگی داشته باشد.

اگر می خواهید رمزارزهای کوچک را با هدف سود بزرگ بخرید، وقت آن است که مفهوم پامپ و دامپ را درک کنید.

طرح های پامپ و دامپ رمزارزی: آناتومی یک کلاهبرداری

طرح پامپ و دامپ چیز جدیدی نیست و مدت ها در بازارهای سهام به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است.

ایده پشت این نوع کلاهبرداری بسیار ساده است: یک نفر یا یک گروه مقدار زیادی از یک اوراق بهادار یا یک رمزارز را که حجم معاملات آن بسیار پایین است، خریداری می کند و با این کار قیمت آن را بالا می برد. دقت کنید که این جنبه از موضوع بسیار مهم است. بازار هدف این نوع کلاهبرداری ها، دارایی هایی است که حجم معاملات پایینی دارند و قدرت نقدینگی در آن بسیار پایین است و در صورتی می توان آن را به راحتی فروخت که قیمت بسیار پایینی پیشنهاد شود.

از آنجا که خرید اولیه باعث افزایش قیمت می شود، فرد یا گروه یا موجودیت پشت این خرید شروع به تبلیغات درباره آن دارایی می کند که معمولا در رسانه های غیررسمی صورت می گیرد. هرچه افراد بیشتری به خرید بپردازند ، قیمت بالاتر می رود و مردم براساس طبیعتشان از احتمال سود بیشتر هیجان زده می شوند.

موجودیتی که فشار اولیه خرید و تبلیغات را وارد کرده بود، اکنون آماده است تا دارایی های خود را در سطح قیمت بسیار بالاتری نقد کند و سود بزرگی را به دست آورد. هرکسی که در پایان چرخه پامپ و دامپ به بازار آمده باشد، دارایی اش روی دستش می ماند و دیگر هیچ خریداری برای آن نیست؛ و اینجا پایان طرح پامپ و دامپ است.

به طور کلی، به محض اینکه خریدار اولیه که این طرح را آغاز کرده از بازار خارج می شود و کمپین تبلیغاتی پایان می یابد، قیمت ها سقوط می کند و هر کسی که سهام یا رمزارز مورد نظر را همچنان در اختیار داشته باشد، دچار خسارت بزرگی می گردد. این خلاصه طرح پامپ و دامپ است.

در دنیای واقعی اين طرح ها جزئیات بيشتري نيز دارد و هر کسي که با دارايي هاي ارزان قيمت یا با حجم معاملات پایین سروکار دارد، بايد بداند در هنگام خريد در روند صعودی يا یک ایده سرمايه گذاري جدید و داغ، به دنبال چه چيزي باشد.

پامپ و دامپ

چه چیزی را باید خرید و از چه چیزهایی باید پرهیز کرد

هنگامی که یک سرمایه گذار در بخش های کوچک بازار رمزارز معامله گری می کند، موارد مهمی هست که باید آنها را بخاطر بسپارد. همانطور که خواهیم دید، نبود مقررات و ماهیت جهانی بازار رمزارزها، آن را به مکانی مناسب برای بازیگران بد برای اجرای طرح های پامپ و دامپ تبدیل کرده است. در چنین وضعیتی عواقب چندانی برای کلاهبردارانی که می دانند چگونه از سوداگران حریص و ناآگاه از اصل موضوع سوء استفاده کنند، در انتظار نیست.

جریان سریع اطلاعات

زمانی که طرح های پامپ و دامپ در بازار بورس اتفاق می افتاد، کلاهبرداران از طریق مراکز تماس و اغلب با استفاده از اطلاعات ناقص یا گمراه کننده سرمایه گذاران خصوصی را برای خرید سهام خاصی تحت فشار می گذاشتند. با تجهیزات آن زمان ارتباط با قربانیان احتمالی در مقایسه با عصر اینترنت بسیار دشوار بود.

امروزه انتشار اطلاعات بسیار آسان تر است و این امر به کسانی که از طرح های پامپ و دامپ برای پول درآوردن استفاده می کنند، کمک کرده است. علاوه بر وب سایت هایی مانند ردیت (Reddit) و مدیوم (Medium)، پلتفرم هایی مانند توییتر و تلگرام نیز هستند که به انتشار سریع اطلاعات کاذب کمک می کنند.

دروغ گفتن آسان است

عامل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که اگرچه بسیاری از طرح های پامپ و دامپ بازار سهام برای فروش از اطلاعات سوال برانگیز استفاده می کردند، اما دروغ های آشکار نسبتا نادر بود و این کار دلیل خوبی برای خود داشت.
بیشتر کارگزارانی که سهام بی ارزش می فروختند در واقع ثبت شده و قانونی بودند و دروغ گفتن می توانست به قیمت ابطال مجوز آنها تمام شود و عواقب قانونی دیگری نیز برایشان داشته باشد.

اما در حوزه رمزارزها اطلاعات کاملا نادرست و دروغ آشکار در طرح های پامپ و دامپ مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا افرادی که طرح کلاهبرداری را اجرا می کنند تابع هیچ قانونی نیستند و نهادهای تنظیم مقررات، تازه تعقیب کلاهبرداران را آغاز کرده اند.

واضح است که کنترل کلاهبرداری های بین المللی هنوز بسیار دشوار است و تعقیب قضایی کلاهبردارانی که می دانند در کدام کشور مورد تعقیب قرار نخواهند گرفت، تقریبا غیرممکن است.

تحقیق کنید، عجله نکنید

بزرگترین مشکلی که بسیاری از سرمایه گذاران خرد دارند، احساسات و تمایل به دستیابی سریع به سودهای کلان است. این انگیزه ها است که مورد سوء استفاده کلاهبرداران طرح های پامپ و دامپ قرار می گیرد؛ لذا دشوار است که بخشی از مسئولیت را متوجه قربانی این کلاهبرداری ها نکنیم.

به خاطر بسپارید که مدیران حرفه ای دارایی وقتی به 20 درصد سود سالانه می رسند هیجان زده می شوند. این واقعیت به سرمایه گذارانی که با امید دو برابر کردن سرمایه خود به هر معامله ای وارد می شوند، کمک می کند تا بفهمند که این نوع انتظارات چقدر غیرواقع بینانه است.

هر کسی که می خواهد در رمزارزهای کوچکی سرمایه گذاری کند که معاملات گسترده ای ندارد، باید در تحقیق بسیار ماهر باشد و قبل از اینکه یک رمزارز را بخرد بداند که آن شرکت یا پلتفرم چه کاری انجام می دهد. سرمایه گذارانی که صرفا با شنیدن خبر رشد 50 درصدی یک رمزارز مایل به خرید آن می شوند، باید کمی بیشتر وقت بگذارند تا عمیق تر به این معامله فکر کنند.

پامپ و دامپ

نکاتی برای خرید رمزارزهای داغ

چند کار برای بررسی دقیقه آخری هست که می توان پیش از تصمیم برای سرمایه گذاری در یک پروژه آن ها را انجام داد. در ادامه به این نکات پرداخته ایم.

ایده سرمایه گذاری از کجا آمده است؟

قبل از اینکه سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهید، بسیار مهم است که ایده ای را که محرک این سرمایه گذاری است تحلیل کنید و آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال، اگر ایده این است: قیمت رمزارز در حال افزایش است و من فقط یک پیام در یک گروه تلگرامی درباره آن دیدم؛ در این صورت تحقیق بیشتری لازم است.

به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاملا نادرست در پلتفرم های محبوب بسیار آسان و دستکاری قیمت یک رمزارز کوچک ساده است. احتمالا کلاهبرداران پس از یک یا دو مرحله تبلیغ نیاز به تبلیغات بیشتری نداشته باشند، زیرا شرکت کنندگان هیجان زده در بازار، رمزارز را خریداری می کنند و موضوع را از طریق کانال های مختلف انتشار می دهند.

یکی دیگر از مسیرهای اطلاع رسانی درباره رمزارزها که باید مراقب آن بود، رسانه های آنلاین یا کانال های یوتیوبی هستند که مختص سیگنال دادن درمورد خرید رمزارزهای کوچک هستند. این منابع اطلاعاتی کاملا خارج از حوزه های مقرراتی هستند و ممکن است برای تبلیغ یک رمزارز یا پروژه پول گرفته باشند.

به حجم معاملات نگاه کنید

نگاهی به حجم معاملات گذشته رمزارزی که در حال رشد است داشته باشید. اگر در طول یک هفته خرید بزرگی انجام شده و حجم معاملات آن را بالا برده، مراقب باشید. خروج از موقعیت سرمایه گذاری بدون تاثیر در بازار مهم است و این امر تابعی از حجم متوسط معاملات یک رمزارز یا سهم است. یعنی رمزارزی که حجم معاملات پایینی دارد، اگر یک سرمایه گذار با موقعیت معاملات بسیار بالا از بازار آن خارج شود، باعث ریزش شدید قیمت آن می شود. اما اگر حجم معاملات بالا باشد، چنین اتفاقی روی نمی دهد.

چرخه رسانه ای را رصد کنید

اکثر پروژه های رمزارزی قانونی دارای یک سابقه مستمر پوشش رسانه ای و ارتباطات مداوم شرکت مجری هستند. هر پروژه قابل اتکایی احتمالا هم در وب سایت گیت هاب (GitHub) و هم در (Medium) حضور دارد. لذا خوب است که ببینید چه چیزی در پورتال های رسانه ای آن پروژه منتشر شده است.

مواردی بوده که کلاهبرداران یک رمزارز قدیمی و منسوخ را خریداری کرده و طرح پامپ و دامپ را روی آن اجرا کرده اند.

مطمئن شوید که رمزارز مورد نظر، یک تیم توسعه دهنده قانونی پشت خود دارد. اگر آن رمزارز دارای یک صفحه در وبسایت مدیوم است که مدت ها است به روز نشده، همین نشانه برای پرهیز از آن کافی است.

چه کسی پشت این رمزارز است؟

اینکه چه کسانی یک پروژه را توسعه می دهند به اندازه ایده ای که پشت آن است، اهمیت دارد. مدیریت مهم است و بسیاری از سرمایه گذاران تیم مدیریتی را از مهمترین بخش های یک ایده سرمایه گذاری می دانند. به خاطر داشته باشید که ممکن است در مورد افرادی که روی یک پروژه کار می کنند دروغ گفته شود، بنابراین انجام تحقیق واقعی برای هر کسی که بخواهد از کلاهبرداری در امان باشد، لازم است.

سرمایه گذاری عالی و مناطق خاکستری

یکی از مهمترین دلایل وجود کلاهبرداری از طریق طرح های پامپ و دامپ این است که مردم فکر می کنند سرمایه گذاری در مراحل اولیه یک پروژه عالی، بازده بیشتری به همراه خواهد داشت. این مسئله به تعبیری درست است. اما نباید فراموش کرد که بیشتر شرکت ها شکست می خورند و وقتی پایین می روند، تمام سرمایه ای که در آن سرمایه گذاری شده بود از بین می رود.

در دنیای سرمایه گذاری جسورانه (venture capital)، تخمین زده می شود که سه شرکت از هر چهار شرکت (75 درصد) با پشتیبانی سرمایه گذاری جسورانه به شکست انجامیده و همه پول سرمایه گذاری شده را با خود برده است. این شرکت ها کلاهبردار نیستند، بلکه صرفا شروع یک کار جدید با خود ریسک به همراه دارد.

سرمایه گذاری در مراحل اولیه به این معنا است که ممکن است سرمایه گذار سود هنگفتی به دست آورد. اما به لحاظ آماری، سرمایه گذاری در مراحل اولیه 75 درصد احتمال نابودی ظرف چند سال را دارد. این چیز عجیب و نادری نیست، و به همین دلیل است که سرمایه گذاری جسورانه، بازار دشواری برای کسب سود ماندگار است.

اینکه طرح های پامپ و دامپ سرمایه گذاران غیرحرفه ای را هدف می گیرند، دلیل دارد. آن ها رویاهای بزرگ برای به دست آوردن سود بزرگ دارند، اما حرفه ای ها می دانند که چه میزان ریسک در شرکت های تازه تأسیس وجود دارد.

حرفه ای ها همچنین درک می کنند که برای به دست آوردن سود باید امکان فروش دارایی ها وجود داشته باشد، این به معنای نقدینگی عمیق و وجود پایگاه سرمایه گذاران گسترده برای آن دارایی است. دیدن افزایش ارزش یک رمزارز ممکن است برای یک سرمایه گذار تازه کار هیجان انگیز باشد، چراکه او نمی داند فروش یک موقعیت معاملاتی بزرگ در بازارها چقدر دشوار است و این دقیقا همان چیزی است که کلاهبرداران برای کسب درآمد روی آن حساب می کنند.

هنگامی که یک سرمایه گذار، یک رمزارز را خریداری می کند که بخشی از طرح پامپ و دامپ است، در واقع در حال ایجاد سود برای کلاهبردارانی است که در حال فروش آن رمزارز با قیمت بسیار بالاتر از خرید خود هستند. در این بازار مراقب باشید و از طرح های کلاهبرداری دوری کنید.

پامپ و دامپ

استفاده از ابزارهای معاملات خودکار

یکی از راه های دور ماندن از خطرات طرح های پامپ و دامپ استفاده از ابزارهای معاملات خودکار یا ربات است. در حالی که 80 درصد سرمایه گذاران به دلیل تصمیمات تعصبی و احساسی و عدم اطمینان در معاملات رمزارزی ضرر می کنند، ربات های معاملاتی از چنین ضعف هایی به دور هستند و فقط از داده های سخت و سرد برای معاملات شما استفاده می کنند.

این همان فناوری است که توسط موسسات موفق وال استریت به کار می رفت و تاکنون برای سرمایه گذاران خصوصی عادی دور از دسترس بوده است.

ابزارهای معاملات خودکار البته نیاز به یادگیری و آموزش دارند. این ابزارها امکان مشخص کردن شرایط خرید و شرایط فروش را برای معامله گران فراهم می کنند. همچنین با استفاده از این ربات ها می توان حدی را برای ضرر تعیین کرد تا وقتی معامله گر در حال رصد بازار نیست، در صورت سقوط رمزارز و دارایی او، ربات در یک قیمت مشخص اقدام به فروش آن کند.

نتیجه گیری

طرح های پامپ و دامپ به صورت گسترده در بازار رمزارزها اجرا می شود. البته گاهی اوقات این نوع کلاهبرداری ها غیر از رمزارزهای کوچک، ارزهای دیجیتال بزرگ را نیز هدف می گیرد.

از آنجا که در حال حاضر قوانین و مقررات جامعی برای بازارهای رمزارزی تدوین نشده، در صورتی که کسی قربانی کلاهبرداری های این چنینی در این بازار واقع شود، مرجعی قانونی برای مراجعه وجود ندارد. همچنین، نمی توان تا زمان تدوین کامل قوانین که فرایندی بسیار زمانبر است منتظر بود.

از این رو، بهترین کار برای سرمایه گذاران این است که با آگاهی و با تحقیق کامل وارد بازار شوند و درباره هر دارایی که قصد سرمایه گذاری در آن دارند، ابتدا به صورت کامل تحقیق کنند.

باید از منابع و کانال های نامعتبر اطلاع رسانی درباره رمزارزها و کسانی که مدعی دادن سیگنال خرید و فروش هستند، دوری کرد.

بازار رمزارز فضایی دارای پتانسیل های بزرگ است، اما در عین حال خطرات بزرگی نیز به همراه دارد. تاریخچه کوتاه رمزارزها نشان داده که این بازار چگونه ممکن است در یک روز یک سقوط تمام عیار را تجربه کند یا اینکه چگونه احساسات و طمع سرمایه گذاران توسط کلاهبرداران به بازی گرفته شود. پس بیشترین مسئولیت متوجه خود سرمایه گذران است که باید با تحقیق و مطالعه وارد این بازار شوند.

منبع: وب سایت ترالیتی: https://www.trality.com/blog/how-crypto-pump-and-dump-work

کد خبر: 1400020606AAMCMF

مطالب مرتبط:

تحلیل تکنیکال

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال و هر آنچه که باید بدانید!

استیکینگ رمزارز | تمام آنچه که باید درمورد سپرده گذاری رمزارز بدانید!

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته