پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

سکه نیوز بررسی می کند؛ پیامدهای جهانی مخالفت ترامپ با بسته محرک مالی

دولت آمریکا در هفته های اخیر به شدت درگیر تصویب بسته ای بود که به «بسته محرک مالی» معروف شده و قصد تحریک اقتصاد این کشور را دارد، بوده اه است. اما اخیرا ترامپ اعلام کرده است که می خواهد این طرح را وتو کند.

به گزارش سکه نیوز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد، بسته کمک به آسیب دیدگان ناشی از بحران کرونا به ارزش ۸۹۲ میلیارد دلار را امضا نخواهد کرد و خواستار اصلاح این بسته حمایتی شده است.

شنیده ها حاکی از آن است که به اعتقاد ترامپ، این طرح باید به گونه ای اصلاح شود که مبلغ چک های افراد مشمول محرک های اقتصادی افزایش یابد.

وی بر این باور است که نرخ های کنونی در نظر گرفته شده برای کمک های کرونایی بسیار پایین است و این مبالغ باید افزایش یابد.

بسته مشوق، بخشی از بودجه ۱.۴ تریلیون دلاری است که منابع بودجه فدرال در سال مالی ۲۰۲۱ را تامین می کند و در صورتی که لایحه دیگری تصویب نشود و امکان دور زدن وتوی ترامپ وجود نداشته باشد، بخشی از دولت آمریکا ممکن است تعطیل شود.

این در حالی است که کنگره آمریکا اخیرا با اکثریت آرا این طرح را تصویب کرده و جو بایدن و نانسی پلوسی نیز حمایت خود را از این بسته ابراز کرده اند.

حال سوالی که مطرح می شود این است؛

با مخالفت های ترامپ چه پیامدهایی در انتظار بازارهاست؟

بازار نفت همان طور که می دانیم در روزهای اخیر به دلیل کشف نوع جهش یافته ویروس کرونا به شدت با افت همراه شده است و اکنون عدم تصویب این بسته در آمریکا می تواند آثار مستقیم و غیر مستقیمی بر قیمت نفت داشته باشد.

از طرفی عدم تصویب این بسته به معنای ادامه رکود در اقتصاد آمریکا است و نباید انتظار تقویت تورم را داشته باشیم. از این رو ارزش دلار نیز می تواند تغییر چندانی نیابد. در نتیجه از این جانب یکی از مولفه های افزایش دهنده قیمت نفت تاثیر خود را از دست داده است.

علاوه بر این ادامه رکود در بزرگترین اقتصاد جهان و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان موجب خواهد شد که امیدواری ها به تقاضا کمرنگ شده و آینده بازار نفت تغییر جهت داده و به سمت افت بیشتر قیمت ها حرکت کند.

بازار طلا نیز با وجود این که مبنای بسیاری از تحلیل های اقتصادی در جهان است، عمدتا کم هوش تر از بازار نفت عمل می کند و در روزهای اخیر دیده ایم که بخش قابل توجهی از رشد خود را با تکیه بر اخبار همین بسته به دست آورده است.

طلا با توجه به این که تقریبا با تمام ارزهای جهان معامله می شود، با افزایش تورم آمریکا و کاهش ارز دلار برای خریداران با سایر ارزها جذاب می شود و همین مساله تقاضا را برای آن افزایش می دهد.

در نتیجه بازار طلا که سود این تصمیم را پیشاپیش به معامله گران تقدیم کرده بود، اکنون می تواند با کاهش قیمت ها همراه شود؛ چرا که تصویب این طرح به خطر افتاده است.

با این وجود امیدواری ها در بازار طلا همچنان وجود دارد و معامله گران همچنان به تصویب این بسته امیدوارند. علاوه بر این بازار طلا دیروز هم توانست با تکیه به اخبار شیوع نوع جدید از ویروس کرونا خود را تا حدودی سرپا نگه دارد و مانع افت قیمت شود.

سوال مهم؛این مخالفت ترامپ چه تاثیری بر بازار رمزارزها دارد؟

بازار رمزارزها این روزها با نوساناتی جدی همراه است و مهم ترین دلایل این امر نیز می تواند همین تصمیمات سیاسی و اقتصادی در کشورهای بزرگ و تاثیر گذارباشد.

بدون شک تقویت ارزش دلار برای بازار رمزارزها بار روانی منفی دارد و این در حالی است که بخش عمده ای از رمزارزها به صورت دلاری معامله می شوند و ارزش دلار بر آنها موثر است.

عدم تصویب این بسته در آمریکا به معنای ادامه رکود است و در کوتاه مدت پیش بینی ها برای افزایش تورم و کاهش ارزش دلار را از بین خواهد برد.

بر این اساس می توان این گونه برداشت کرد که عدم تصویب بسته موجب ایجاد جریان های کاهشی در رمزارزهای مشهور خواهد شد.

اما در بلندمدت، ادامه رکود در اقتصاد آمریکا می تواند زمینه را برای جذب سرمایه در بازار رمزارزها ایجاد کند؛ چرا که بازار رمزارزها در جهان هنوز به جایگاهی که تمایل دارد، نرسیده است و هنوز بسیاری از مردم به رمزارزها به عنوان دارایی هایی مانند سهام بنیادی نگاه می کنند.

با این وجود افزایش تقاضا برای رمزارزها در زمان رکود اقتصاد کلان آمریکا قابل توجه نخواهد بود و در زمان رکود بیشتر سرمایه ها به سمت دارایی های با ثبات حرکت می کنند.

از این رو قابل درک است که عدم تصویب این بسته، بزرگترین اقتصاد جهان را از «رکود زدایی» محروم خواهد کرد و چنین امری برای همه بازارهای جهان پیامدهایی منفی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته