جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با ارزدیجیتال چین لینک (LINK)

چین لینک (Chainlink) یک شبکه اوراکل(Oracle) است که داده‌های دنیای واقعی را برای قرارداد‌های هوشمند در بلاک چین آماده می‌کند.

این شبکه با هدف ایجاد پلی بین خدمات پرداختی مانند پی‌پال و ویزا، بانک ها و شبکه‌های بلاک چین ایجاد شده است.


بلاک چین چیست؟


در تعریف اولیه این شبکه با نام یک شبکه غیر متمرکز معرفی شده است اما پس از راه اندازی، این شبکه کاملا متمرکز شده و ماهیت اصلی شبکه های بلاکچین که غیر متمرکز بودن است را به طور کامل نقض کرده است!

لینک (Link) در این شبکه، یک دارایی نقدی الکترونیکی (ارز دیجیتال) دارای ارزش مشخص است و اوراکل (Oracle) خدمات شخص ثالثی است که قراردادهای هوشمند (Smart-Contracts) را با داده‌های خارجی مرتبط می‌سازد.

هدف برخی پروژه‌ها در صنعت بلاک چین، رفع برخی مشکلات موجود این حوزه است. چین لینک یکی از همین پروژه‌هاست که در تلاش است تا همکاری چند جانبه و بینابینی را در میان خدمات پرداختی و دنیای بلاک چین‌ها ایجاد کند، اما متاسفانه در حالی در این راه پیش می رود که ویژگی غیر متمرکز بودن و امنیت شبکه خود را زیر سوال برده است.

پس از راه اندازی شبکه های بلاکچین، راه اتصالی میان آن ها و دنیای واقعی و پرداخت ها وجود نداشت. ایجاد یک پل ارتباطی بین این دو، باعث استفاده دنیای واقعی از مزایای دنیای بلاکچین و گسترش این حوزه می شود. چین لینک گام مهمی در راستای تحقق این هدف برداشته است.

چین لینک در حال حاضر روی شبکه اتریوم پیاده سازی شده است و امکان توسعه راه ‌حل‌ های مبتنی بر بلاکچین برای شرکت‌ها و کسب و کارهای سنتی را فراهم می‌کند. چین لینک مفهومی است که به اتصال بیشتر قراردادهای هوشمند به دنیای خارج می‌پردازد.

وبسایت رسمی چین لینک، این شبکه را به این صورت تعریف می کند: «شبکه چین لینک، ورودی‌ها و خروجی‌های معتبر و غیر قابل تغییر را برای تمامی قرارداد هوشمند روی هر بلاکچینی فراهم می‌کند.»

قراردادهای هوشمند، کدهایی هستند که روی شبکه بلاکچین فعال شده اند تا بدون نیاز به واسطه ها، شرایط یک توافق نامه بین دو طرف را بررسی و اجرا کند. قرارداد هوشمند در واقع شامل تمام اطلاعات مربوط به شرایط قرارداد و اجرای تمام اقدامات به طور خودکار است. این مفهوم در ابتدا توسط اتریوم معرفی شد، این قرارداد ها محدود به داخل شبکه اتریوم بود و از ارتباط با دنیای خارج باز مانده بود.

هدف از ایجاد چین لینک ساخت ارتباطی بین بلاکچین و برنامه های موجود در دنیای واقعی است. چین لینک امکان ارسال پرداخت‌ها از قرارداهای هوشمند به حساب بانکی به صورت مستقیم را فراهم می کند.

تاریخچه و تیم چین لینک

پس از انتشار اتریوم در سال ۲۰۱۵ ، چین لینک یا بعبارتی، توکن لینک (LINK) توسط سرگی نظرف (Sergey Nazarov) روسی ایجاد و در سال 2017 عرضه اولیه شد.

سرگی نظرف مدیرعامل (CEO) و استیو الیس مدیر فنی (CTO) شرکت است. سرگی نظرف یک فارغ التحصیل فلسفه بود که از سال 2011 به فضای ارزهای دیجیتال علاقمند شد و با راه اندازی برخی استارت آپ ها در این حوزه در نهایت به ایجاد ارز چین لینک رسید. او قبل تر یک صرافی آنلاین به نام AssetExchange راه اندازی کرد.

استیو نیز از بنیانگذاران شرکت اسمارت کانترکت بود و با سرگی در راه اندازی صرافی یاد شده همکاری کرد. شرکت اسمارت کانترکت در سپتامبر سال 2014 راه اندازی شد.

Nazarov یک کارآفرین است که چندین موسسه را بنیانگذاری نموده است. شروع فعالیت این شبکه با سی و دو میلیون دلار سرمایه بوده است که در مجموع این مقدار شامل دارای یک میلیارد توکن این ارز بود.

اولین عرضه عمومی لینک (ICO) در سپتامبر سال 2017 صورت گرفت که طی آن جذب سرمایه 32 میلیون دلار آمریکا از طریق توزیع 350 میلیون توکن LINK صورت گرفت. این میزان از عرضه در واقع 35 درصد از ظرفیت کل توکن های LINK موجود است، به این معنا که کلاً 1 میلیارد توکن لینک در دنیا وجود دارد. سی و پنج درصد توکن ها به صورت عمومی به فروش رسید و سی درصد نیز در جهت توسعه و تحقیقات چین لینک باقی ماند.

لازم به ذکر است برخلاف بسیاری از مجموعه های رمزنگاری شده دیگر، LINK هیچ فرآیند استخراج یا ذخیره سازی ندارد که گردش آن در بازار را افزایش دهد.

چین لینک چگونه کار می کند؟

کارکرد قرارداد های هوشمند به یک سری اطلاعات خارج از شبکه بلاکچین(Off-chain) نیاز دارد، مشکلی که در نبود شبکه چین لینک وجود داشت این بود که زبان این اطلاعات برای شبکه بلاکچین و در داخل آن (On-chain) قابل فهم نبود.

پس باید زبانی قابل فهم برای بلاکچین و خارج از آن وجود داشته باشد، اینجاست که اوراکل (Oracles) وارد صحنه می شود. اوراکل نرم افزاری است که به عنوان میان افزار شناخته می‌شود و نقش واسطه را در این بین بازی می کند و داده‌های دنیای واقعی را به داده های مورد نیاز قراردادهای هوشمند در بلاکچین ترجمه می‌کند.

اما مشکلی که در اثر این ترجمه ایجاد می شود متمرکز بودن این عملیات به اصطلاح ترجمه است. ماهیت شبکه بلاکچین و تمامی برنامه های بر پایه آن، غیر متمرکز سازی است اما وجود یک اوراکل متمرکز در این بین به یک نقطه ضعف بزرگ تبدیل می شود.

چین لینک یک شبکه از نود ها ایجاد کرده است و داده ‌ها و اطلاعات را از منابع off-chain به قراردادهای هوشمند on-chain از طریق اوراکل ترجمه و منتقل میکند. اما این فرایند سعی داشته با استفاده از سخت افزار ‌های امنیتی بیشتر و رعایت نکات مربوط به قابلیت اطمینان، خطراتی که ممکن است در صورت استفاده از یک منبع متمرکز به وجود آید را از بین ببرد و شبکه را قابل اعتماد تر کند، اما اینطور که به نظر می رسد نتوانسته در این راه موفقیت چندانی کسب کند.

کل فرآیند گفته شده، زمانی که یک قرداد هوشمند به داده نیاز دارد، برای آماده سازی اطلاعات شروع می‌شود. در این حالت قرارداد هوشمند درخواستی را برای دریافت اطلاعات ارسال می‌کند. پروتکل چین لینک این درخواست را به عنوان یک رویداد (event) ثبت می‌کند و سپس قرارداد هوشمند مربوطه را بر روی بلاک چین برای دریافت داده‌های خارج از بلاکچین (off-chain) ایجاد می‌کند. این قرارداد SLA نامیده می‌شود.

چین لینک متمرکز است!

چین لینک بیش از آنچه تصور میشود متمرکز است! این شرکت اخیراً عنوان کرد که 125 کیف پول چین لینک 81٪ از کل عرضه لینک را در اختیار دارد. این عدد به معنی این است که اختیار کل شبکه چین لینک و قدرت هک و حمله به آن فقط در اختیار ۱۲۵ نفر است. این عدد به معنی ریسک بسیار بالای فعالیت در این شبکه برای همه به جز این ۱۲۵ نفر است!

کاربردهای چین لینک ( ChainLink )

در این قسمت قصد داریم برخی از کاربردهای چین لینک را به منظور درک بهتر لزوم ارتباط بین قراردادهای هوشمند و منابع اطلاعاتی خارج از بلاک چین بیان کنیم.

۱. سیستم های پرداختی

یکی از کاربردهای چین لینک استفاده از آن در جهت ساده سازی و امکان پذیر کردن سیستم های پرداختی است. همانطور که می دانید، در قراردادهای هوشمند ، امکان پرداخت با استفاده از ارز دیجیتال انحصاری بلاک چین مربوطه آن قرارداد، وجود دارد.

اما نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه کنید این است که قرارداد های هوشمند برای اینکه بتوانند در دنیای واقعی مورد استفاده قرار بگیرند و کاربردی تر شوند باید بتوانند روش های پرداخت متنوع تری را پوشش دهند.

چین لینک این امر را ممکن می سازد. چین لینک این قابلیت را مهیا می سازد که پلتفرم های ارائه دهنده قراردادهای هوشمند، پرداخت خود را در دفتر کل توزیع شده هر ارز دیجیتال دیگری انجام دهند. در نتیجه افرادی که یک قرارداد هوشمند را راه اندازی می کنند، می توانند پرداخت های خود را با هر ارز دیجیتالی انجام دهند.

۲. پرداخت های بانکی

یکی از ویژگی های ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink) امکان اتصال قراردادهای هوشمند به سیستم های بانکی موجود و ایجاد اپلیکیشن هایی است که اجرا و پیاده سازی آن ها در سیستم های مالی سنتی امکان پذیر نیست. در این حالت توسعه دهندگان قراردادهای هوشمند ، اطلاعاتی از قبیل حساب های بانکی مشتریان، سپرده گذاری ها و … را از بانکهای جهانی در قراردادهای هوشمند قرار می دهند و همچنین قادرند از مزایای پرداخت بین المللی سوئیفت نیز بهره ببرند.

۳. ایجاد شبکه های پرداختی

قابلیت دسترسی آسان به قراردادهای هوشمند توسط ارائه دهندگان کارت های اعتباری توسط ارز دیجیتال چین لینک امکان پذیر است و از این طریق می توان شبکه های پرداختی شبیه پی پال ایجاد کرد.

۴. صرافی های غیر متمرکز

چین لینک با ارائه یک روش جدید جهت طراحی صرافی های غیر متمرکز، امکان دسترسی قراردادهای هوشمند را به حساب هایی که خارج از زنجیره بلاک چین مورد نظر هستند را بدون اتصال کیف پول به صرافی، برای هر دو طرف معامله فراهم می آورد.

مشکلات و معایب چین لینک

ChainLink در تحقق اهداف و چشم انداز خود برای تبدیل شدن به یک پدیده مهم برای اکوسیستم بلاکچین دارای مشکلات بزرگی است که در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

۱. ورودی های چین لینک قابل تأیید نیستند.

ورودی هایی که از گره های چین لینک وارد زنجیره می شوند، بدون اعتماد بین طرفین قابل تأیید و ارزیابی صحت آن ها نیستند. فرض کنید من یک قرارداد هوشمند دارم که توسط آن می خواهم بدانم هوا چطور است و از یک گره چین لینک پاسخ می خواهم. من پاسخی دریافت کردم مبنی بر اینکه امروز در منطقه مورد نظر شما هوا آفتابی است اما چگونه می توانم بدون اطمینان تأیید کنم که این پاسخ واقعی است؟ پاسخ کوتاه این است که شما نمی توانید.

چین لینک راهی مطمئن برای تأیید صحت اطلاعاتی که به شما داده می شود ایجاد نکرده و فقط متکی به تأیید متمرکز است.

۲. چین لینک قابلیت حمله زیادی دارد!

اخیراً چین لینک توسط کسی مورد حمله قرار گرفت که با درخواست در شبکه اسپم تولید می کرد. این درخواست ها گره های چین لینک را فریب دادند تا با ضرب نشانه های Chi هزینه های گزاف گس را پرداخت کنند. هزینه تمام شده چین لینک برای گس 700 ETH برای هر گره تمام شد!

۳. پاداش و مجازات چین لینک

همانطور که در بالا توضیح داده شد ، گره های چین لینک در صورت درخواست، پاسخی به سیستم ارائه می دهند و وثیقه ای را برای جبران اطلاعات نادرست به درخواست کنندگان ارائه می دهند.

به عنوان مثال ، BP ممکن است به مرکز ارائه دهنده قیمت سوخت جت در چین لینک برای خطوط هوایی تبدیل شود. یک شرکت هواپیمایی مانند سنگاپور ایرلاینز می تواند یک قرارداد هوشمند داشته باشد که قیمت سوخت جت را از BP استعلام کند و از این قیمت برای خرید معاملات آتی برای جلوگیری از نوسانات بازار سوخت جت استفاده کند. اگر BP قیمت های نادرستی به قرارداد هواپیمایی سنگاپور بدهد، می تواند خسارات چشمگیر یا جزئی را برای آنها داشته باشد.

در صورت وقوع این امر، هواپیمایی سنگاپور می تواند خسارات مربوط به قیمت نادرست را از مرکز اعلام قیمت دریافت کند.

اینجاست که مشکل ایجاد می شود ، چه کسی تصمیم می گیرد خسارت شرکت هواپیمایی سنگاپور را چقدر جبران کند؟ اگر وثیقه ارائه شده توسط BP برای پوشش خسارت بسیار ناچیز باشد چه؟

در اینگونه موارد، تأثیر ورودی اشتباه می تواند بی اندازه زیاد باشد و راهی برای بازپرداخت آن وجود ندارد. اگر شخصی را بکشید و دادگاه حکم جبران خسارت خانواده را صادر کند، هر پولی که تهیه کنید ممکن است به خانواده کمک کند اما هرگز شخص را پس نخواهد داد. این یکی از قوی ترین نقایص پروتکل است، آسیب قیمت گذاری اشتباه و جبران آن غیرممکن است.

چگونه لینک را در کیف پول خود داشته باشیم؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، لینک قابل استخراج نیست و برای اینکه آن را در کیف پول خود داشته باشید، تنها راه موجود خرید آن از صرافی ها است. اصلی ترین صرافی چین لینک بایننس است که حدود 97 درصد از معاملات آن را در اختیار قرار دارد. چین لینک در صرافی های دیگری نظیر بیت هامب، هیوبی ، کوین بن (CoinBene) ، بیترو(Bitrue) ، مرکاتوس(Mercatox) و OKEX معامله می شود.

کیف پول های چین لینک

چندین ویژگی اصلی وجود دارد که کیف پول خوب برای نگه داری توکن چین لینک را تشکیل می دهد ، بنابراین هنگام مقایسه گزینه های خود، به ویژگی های زیر توجه کنید:

سازگاری با LINK: LINK یک رمز ERC20 در بلاک چین Ethereum است ، بنابراین شما باید به دنبال کیف پول سازگار با این توکن ها باشید.

به دلیل این که توکن چین لینک ERC20 است و بر پایه اتریوم ساخته شده است، با همه کیف پول های اتریوم مانند MyEtherWallet و Ledger Nano s و کیف پول های مطابق با ERC20 سازگار است.

البته ناگفته نماند که ممکن است پس از عرضه شبکه اصلی ChainLink این شرایط تغییر کند. زیرا توکن لینک از استاندارد جدیدی استفاده خواهد کرد که ترکیبی از ERC20 و ERC-223 می باشد.

ارز چین لینک در عمل یک توکن غیر قابل استخراج است. توکن های غیر قابل استخراج در ابتدا توسط خالق آن توکن استخراج شده اند و سپس به عموم عرضه می شوند.

امنیت: کیف پول های دیجیتال کلیدهای خصوصی شما را در اختیار دارند، این کلیدها اساساً کلیدهای دستیابی به ارزهای دیجیتال شما است، پس امنیت آن یکی از مهمترین نکاتی است که باید در نظر داشته باشید.

امنیت کیف پول های دیجیتال معمولا توسط دو معیار زیر سنجیده می شود:

احراز هویت دو مرحله ای (2FA): این ویژگی، یک توکن یا کلید از کیف پول ایجاد می کند که به منظور دسترسی به کیف پول باید آن را بدانید. عموما این کد اضافی از طریق ایمیل یا پیامک ارسال می شود. با این حال پس از ورود این کد، هنوز کارتان تمام نشده است.

پس از وارد کردن کد و دسترسی کامل به کیف پول، سیستم، هر چند ثانیه یک بار، یک کد جدید تولید می کند. این بدان معناست که برای هک شدن اکانت، هکرها نه تنها باید اطلاعات هویتی اکانت شما، بلکه اطلاعات دستگاه مورد استفاده تان را نیز داشته باشند. این کار برای مجرمان بسیار مشکل و خطرناک تر است، پس لایه ی امنیتی اضافه فوق العاده ای می باشد.

پشتیبانی از قابلیت چند امضایی: این ویژگی همانند حساب بانکی مشترک کار می کند ولی در سطح کلیدی. عموما، به چنین سیستمی با عنوان سیستم «دو از سه» اشاره می شود. به این دلیل که این سیستم، ۳ کلید تولید می کند: یکی توسط صاحب حساب کنترل شده و یکی توسط سرویس کنترل می شود و دیگری نیز مشترک است. برای دسترسی به حساب، حداقل به ۲ کلید از این ۳ کلید نیاز خواهید داشت. انواع دیگری از این ویژگی نیز وجود دارد، مانند طرح ۳ از ۵ که کوین بیس در سرویس خود از آن استفاده می کند.

معروف ترین کیف پول های چین لینک

برای ذخیره سازی توکن های لینک میتوان از کیف پول های دیجیتالی نرم افزاری یا سخت افزاری استفاده کرد. در زیر به معرفی لیستی از معروفترین کیف پول های لینک می پردازیم:

کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S

این کیف پول، یک کیف پول سخت افزاری است که به شما امکان ذخیره کلید خصوصی بر روی یک سخت افزار شبیه فلش را می دهد. کیف پول های سخت افزاری مانند لجر شامل یک نرم افزار و دستگاه فیزیکی هستند و از طریق درگاه USB یا بلوتوث با کامپیوتر و گوشی هوشمند ارتباط برقرار میکنند. این کیف پول ها به شما امکان می دهند که کلید خصوصی خود را به صورت آفلاین (offline) یا اصطلاحا «سرد» در آن ها نگه داری کنید.

برای هربار ورود به کیف پول به یک پین کد که در ابتدا مشخص می کنید نیاز دارید. با وجود این پین کد درصورت مفقودی یا سرقت کیف پول، سوءاستفاده از اطلاعات داخل دستگاه غیرممکن می شود. اما گران قیمت بودن این کیف پول عیب بزرگی برای آن محسوب می شود.

کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

Trezor یکی از انواع کیف پول های سخت افزاری است که در آگوست سال 2011 به بازار عرضه شد. این کیف پول، اولین کیف پول سخت افزاری بود که امنیت یک کیف پول آفلاین و قابلیت و راحتی های یک کیف پول آنلاین را به همراه داشت. ترزور یک دستگاه کوچک است که از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل میشود. کیف پول ترزور کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال را به صورت آفلاین ذخیره و تراکنش های شما را امضا میکند. این کیف پول را با خیال راحت میتوانید به کامپیوترهای آلود به بدافزار هم وصل کنید.

کیف پول نرم افزاری مای اتر ولت (My ether wallet)

کیف پول MyEtherWallet یک برنامه کامپیوتری برای آن دسته از کاربرانی است که از توکن‌های اتریوم استفاده می‌کنند. این والت، یک کیف پول گرم (نرم افزاری) رایگان، متن باز و کاربر پسند است که امکان برقراری ارتباط با بلاک چین اتریوم را فراهم می‌کند.. مای اتر والت دارای رابط مبتنی بر وب و همچنین افزونه کروم Chrome است.

آینده چین لینک

شبکه اصلی و فعلی چین لینک غیرمتمرکز نیست. هیچ راهی برای ارزیابی و تایید درخواست ها و تراکنش ها در چین لینک وجود ندارد. غیر متمرکز بودن ویژگی مادر صنعت بلاکچین است و نقض آن مساوی با نابودی شبکه خواهد بود.

ساخت همین اوراکل متمرکز توسط تیم چین لینک 2 سال طول کشیده است که این زمان در این حوزه بسیار زیاد است و همین نشانگر ضعف تیم مهندسی این شبکه است.

در وایت پیپر این شبکه هیچ اشاره ای به این که آنها چگونه می خواهند یک روز از طراحی متمرکز به غیرمتمرکز تغییر رویه دهند نشده است و هیچ برنامه ای نیز برای آن ارایه داده نشده است. در این وایت پیپر به طور گسترده از کلمه غیر متمرکز در جهت استراتژی های شهرت غیرمتمرکز بودن شبکه استفاده شده است، این در حالی است که با افزایش آگاهی و دانش در این حوزه، تشخیص متمرکز بودن شبکه در علم کامپیوتر موضوعی ساده است.

این تیم 2-3 سال زمان و همچنین 30 میلیون دلار بودجه برای انتشار مشخصات فنی در این زمینه در اختیار داشته اند اما هیچ گامی برای غیر متمرکز سازی شبکه بر نداشته اند، در حالی که این مشکل بسیار نگران کننده است.

رسانه ها و روزنامه نگاران همچنان در مورد مشارکت این شرکت با گوگل و سوئیفت گزارش می دهند. اما اگر منبع مشارکت را با دقت بخوانید، فقط یک پست وبلاگ توسط Google Cloud است که خدمات شخصی آنها (BigQuery) را ارتقا می دهد و نمونه ای از نحوه استفاده کاربران چین لینک از Google Cloud را نشان می دهد نه بیش از این! گوگل به هیچ وجه در استفاده از چین لینک مشارکت و برنامه ریزی نداشته است.

مطمئناً سود حاصل از دامپ و پامپ قیمت توسط نهنگ های این بازار که اختیار کل شبکه را در دست دارند، برای آن ها بسیار جذاب است اما این توکن برای سرمایه گذاران خرد بسیار پر ریسک و غیر قابل اعتماد است.

آشنایی با ارز دیجیتال چین لینک (LINK) از دیدگاه کوین مارکت کپ

در این مطلب بر اساس اطلاعات وبسایت مرجع ارز های دیجیتال Coinmarketcap.com به معرفی ارز دیجیتال چین لینک (LINK) می پردازیم.

چین لینک چیست؟

چینلینک (LINK) یک شبکه غیر متمرکز اوراکل (Oracle) است که هدف آن اتصال قراردادهای هوشمند به داده های دنیای واقعی است. سرگئی نظروف و استیو الیس بنیانگذاران این رمزارز بوده اند. عرضه اولیه سکه چینلینک در سپتامبر 2017 انجام شد و 32 میلیون دلار سرمایه با ذخیره کلی یک میلیارد توکن LINK بود.

LINK ، رمزارز شبکه اوراکل غیرمتمرکز چینلینک است که برای پرداخت به اپراتورهای نود استفاده می شود. از آنجا که شبکه چینلینک سازوکاری معروف دارد به این شکل که کسانی که نودها را مهیا میکنند مقدار زیادی LINK دارند که می توانند با قراردادهای بزرگتر میتوانند پاداش خود دریافت کنند ، در حالی که عدم ارائه اطلاعات دقیق منجر به کسر توکنها می شود.

توسعه دهندگان LINK را به عنوان «یک توکن ERC20 با قابلیت انتقال و تماس با ERC223 برای انتقال (آدرس ، uint256 ، بایت) توصیف می کنند که به توکنها اجازه میدهد که توسط قراردادهای داخل یک تراکنش دریافت و پردازش شوند». بعد از 32 میلیون توزیع اولین LINK در سال 2017 ، 32 درصد از توکنهای LINK برای تشویق اکوسیستم به اپراتورهای نود ارسال شد و 30 درصد دیگر برای توسعه در چینلینک باقی ماندند (35 درصد در فروش توکن عمومی فروخته شد).

اوراکل چیست؟

چینلینک پلتفرمی با هدف پر کردن شکاف بین قراردادهای هوشمند مبتنی بر فناوری بلاکچین (که اتریوم آن را خلق کرده) و اپلیکیشنها در دنیای واقعی است. از آنجا که بلاکچین نمی تواند به داده های خارج از شبکه دسترسی داشته باشد ، لازم است اوراکل (به عنوان یک ابزار امور مالی غیرمتمرکز) برای کامل کردن داده ها در قراردادهای هوشمند عمل کند.

در مورد چینلینک، اوراکلها به شبکه اتریوم متصل می شوند. اوراکلها داده های خارجی (به عنوان مثال دما ، آب و هوا) را فراهم می کنند و در صورت تحقق شرایط از پیش تعیین شده ، قراردادهای هوشمند را به اجرا در می آورد. شرکت کنندگان در شبکه چینلینک (از طریق پاداش) انگیزه می گیرند تا قراردادهای هوشمند را با دسترسی به فیدهای داده خارجی مانند اطلاعات رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API) فراهم کنند.

کاربران در صورت تمایل به دسترسی به داده های خارج از زنجیره ، می توانند قرارداد درخواستی را به شبکه چینلینک ارسال کنند. این قراردادها با قرارداد درخواستی با اوراکلهای مناسب مطابقت دارد. این قراردادها شامل قرارداد اعتبار ، قرارداد تطبیق سفارش و قرارداد تجمیع هستند. این قرارداد تجمیه دادههای اوراکلهای منتخب را برای دقیقترین نتیجه گردآوری می کند.

از کجا می توانید چین لینک بخرید؟

شما می توانید چین لینک (LINK) را از هر صرافی که از ارز دیجیتال پشتیبانی می کند خریداری کنید.

کد خبر: 1400011207TSMCMF

مطالب مرتبط:

لاو کوین (Lovecoin) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال الراند (EGLD)

آشنایی با ارز دیجیتال دش (DASH)

توکن شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال سوشی سواپ (SUSHI)

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته