چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

چین پیشتاز مسابقه ارز دیجیتال در آفریقا

چین با سال‌ها سرمایه گذاری عمومی و نفوذ فراوان برای سازندگان تلفن های خود، برای تأسیس ارز دیجیتال در آفریقا از موقعیت خوبی برخوردار است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین دسک، در آفریقا، یک رقابت برای تعریف استاندارد ارز دیجیتال برای ظهور اقتصاد دیجیتال وجود دارد.

تاکنون، ما سه شرکت کننده در این مبارزه داریم، در جایی که هیچ ارز دیجیتال ملی وجود ندارند یا حتی در مرحله مقدماتی نیستند.

  1. بیت کوین، نوعی ارز دیجیتال غیرمتمرکز
  2. «لیبرا» متعلق به فیس بوک، اکنون به نام Diem، یک ارز دیجیتال خصوصی
  3. ارز دیجیتال ملی چین یا همان یوآن دیجیتال (DCEP)

از بین این سه، DCEP از بانک خلق چین به علت نفوذ زیرکانه رقیب اصلی است. از اواسط سال 2000، چین نفوذ قابل توجهی را بر فناوری آفریقا انباشته کرده است، نزدیک به 50 درصد در گوشی تلفن همراه و 70 درصد در لایه های شبکه تلفن همراه.

بیشتر بخوانید: مشهورترین رمزارز ، بیت کوین

مایکل کیمانی خالق شرکت «کریپتو بارارزا»، سازنده باتجربه بازار محصولات فناوری مالی، بلاک چین و رمزارز در آفریقا است.

اکنون ، چین می تواند ارز دیجیتال خود را بر روی این نفوذ راه اندازی کند، با تراشه های طراحی شده ویژه در ده ها برند معروف تلفن چینی که بر آفریقا تسلط دارند.

طرح بزرگ چین دارای سه شاخه دارد: استفاده از نفوذ جمعی ملی و تجاری آن، سوار شدن در داستان موفقیت پرداخت های تلفن همراه آفریقا و استفاده از بیش از 50٪ سهم بازار تلفن های هوشمند در آفریقا برای توزیع یوآن دیجیتال. و گوشی موبایل هوآوی Mate 40 که در ماه اکتبر در آفریقای جنوبی عرضه شد، اولین گوشی هوشمندی است که کیف پول سخت افزاری را برای DCEP امکان پذیر می کند.

انباشته فناوری آفریقا 

امروز، اگر در آفریقا در حال مرور وب هستید، احتمالاً بیشتر تجربه اینترنت به صورت end-to-end توسط چین ساخته، سرویس شده یا تأمین مالی شده است.

همه چیز با کاربران بومی دیجیتال آفریقایی معمولی با کمتر از 2 دلار در روز آغاز می شود. این کاربران به طور متوسط ​​روزانه پنج ساعت در واتس اپ، اینستاگرام یا بوم پلی، یک برنامه پخش موسیقی عرضه شده توسط «ترنشن»، برترین سازنده تلفن آفریقا، صرف می کنند.

تلفن های ارزان قیمت ساخت چین یک چیز عادی هستند. این شرکت تولیدکننده «تکنو» و دو مارک محبوب دیگر، «آیتل» و «اینفینیکس» است. اگر یکی از تلفن های ترنشن نباشد، پس یکی از ده ها مارک تلفن همراه چینی است. بیش از 50٪ کاربران تلفن های هوشمند آفریقا در آفریقای شرقی و غربی از گوشی های ساخت چین استفاده می کنند.

وقتی کاربران به اینترنت متصل می شوند، داده های آنها از طریق شبکه های تلفن همراه هدایت می شود، شبکه هایی که اغلب توسط شرکت های چینی مانند هوآوی و ZTE تأمین، ساخته یا سرویس می شوند. بعضی اوقات تهیه تجهیزات چینی به طور استراتژیک همراه با تأمین مالی بین دولتی طولانی مدت با نرخ بهره بسیار پایین از بانک EXIM چین یا بانک توسعه چین انجام می شود.

چنین گزینه های مالی برای فرش، مسئول از بین بردن رقابت غرب هستند و شرکت هایی مانند هوآوی را پیشرو شبکه های تلفن همراه در آفریقا تبدیل می کند. تقریباً 70٪ ایستگاه های پایه نسل چهارم (4G) در آفریقا توسط هواوی ساخته شده است (ایالات متحده، استرالیا و مناطقی از اروپای غربی تجهیزات هوآوی را به دلیل ترس از امنیت ملی ممنوع کرده اند).

گناه اصلی

در 15 سال گذشته، پرداخت از طریق تراشه های تلفن همراه مانند M-Pesa به استاندارد دیجیتال 400 میلیون مشترک تلفن بدون بانک در آفریقا تبدیل شده است، خواه پرداخت هزینه ها از راه دور و یا حضوری برای معاملات تجاری و اجتماعی محلی باشد.

وقتی آفریقایی ها آنلاین هستند و می خواهند برای محتوا یا خدماتی مانند نت فلیکیس، تیندر، کروم، یا فروشگاه گوگل پلی پرداخت انجام دهند، با درخواست عجیب و غریب برای جزئیات کارت اعتباری مواجه می شوند. با این حال، آنچه آنها در جیب خود دارند یک کارت تراشه تلفن همراه پیش پرداخت است.

به دلیل ترکیب تاریخی از نفوذ کم حساب های بانکی و فقدان سابقه اعتباری رسمی، پذیرش کارت های اعتباری با هر سطح معنی دار با مشکل روبرو شد.

بنابراین، اپراتورهای پول تلفن همراه آفریقا به جای شلاق زدن یک اسب مرده، سیم کارت یکبار مصرف را که یک تراشه حافظه قابل حمل کوچک است و اطلاعات کاربر تلفن همراه را در آن ذخیره می کند، دوباره استفاده کردند تا مانند تراشه کارت اعتباری پلاستیکی کار کند. از این گذشته، تلفن های همراه نسبت به قبل به وفور یافت می شوند.

با توجه به معیارهای تجارت دیجیتال غربی، تنها بستر موجود برای پرداخت کارتهای اعتباری هستند. این باعث می شود میلیون ها آفریقایی از اقتصاد جهانی محروم شوند.

این گناه اصلی است و کسی آن را بهتر از یرمایه گذاران و برنامه سازان چینی نمی دانند، و آنها امیدوارند که با واقعیت چشم انداز پرداخت آفریقا همسو شوند.

تولیدکنندگان تلفن مانند ترنشن اکنون برنامه هایی را ایجاد می کنند و در مشاغل آفریقایی سرمایه گذاری می کنند و از توزیع و زیرساخت های آنها استفاده می کنند تا برنامه های چینی را قبل از انتقال به بازارهای آفریقا از قبل نصب کنند.

هر چند وقت یک بار برخی از برنامه ها و مشاغل مورد توجه قرار می گیرند، مانند بوم پلی، یک برنامه تلفن همراه که صداهای آفریقایی را برای 50 میلیون شنونده در سراسر قاره پخش می کند.

رشد گسترده بوم پلی با پشتوانه برنامه های استراتژیک پیش نصب شده بر روی گوشی به مقصد آفریقا ظاهر شد. با وجود رشد سالم، فیل چوی، رئیس گسترش بین المللی بوم پلی، گفت که یک مشکل مانند درد انگشت برطرف شده است.

«در واقع یک سیستم پرداخت تلفن همراه پایدار و کارآمد وجود ندارد. پردازش پرداخت ها بسیار طولانی می شود و می تواند غیر قابل اعتماد باشد. به عنوان مثال، در نیمه راه یک معامله، ممکن است خطاهایی رخ دهد.»

«با قدرت توزیع و تأثیر پراکنده جمع شده خود، چین دریافته که چگونه یک استاندارد جدید دیجیتالی را تحمیل کند.»

چویی درست می گوید. آفریقا یک آشفته بازار است: 200 اپراتور شبکه تلفن همراه، بیش از 100 اپراتور پولی تلفن همراه، 52 کشور با رژیم های نظارتی و ارزهای مختلف، همه در مراحل مختلف توسعه هستند.

بوم پلی چاره ای جز پشتیبانی از چندین روش پرداخت به صورت کشوری به کشور مانند صورتحساب گوگل پلی، کارتهای نقدی، قلاتر ویو، پول موبایل، پاگا، M-pesa ،IAP برای iOS ندارد که البته این ها فقط چند مورد هستند.

برنامه بزرگ چین

برنامه چین تعبیه یک استاندارد کیف پول سخت افزاری است که از ارز دیجیتال در هر تلفن هوشمندی که به آفریقا ارسال می شود پشتیبانی می کند. Huawei’s Mate 40 اولین گوشی هوشمندی است که کیف پول سخت افزاری را برای یوان دیجیتال چین، DCEP فعال می کند.

در بازگشت به خانه، چین در حال آزمایش DCEP با بانک ها (از جمله بانک کشاورزی چین) و شهرهایی مانند شنژن است. در سطح بین المللی، چین امیدوار است كه ابتكار تجارت One Belt One Road خود، DCEP را با هم ادغام كرده، كارآیی را افزایش داده و نفوذ پولی چین را در سراسر جهان گسترش دهد.

تولیدکنندگان تلفن خواهان ارسال تلفن های هوشمند جاسازی شده با تراشه هایی هستند که ارزهای دیجیتال را اجرا کنند مانند Samsung Galaxy S20 و HTC Exodus 1.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست ؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز و ارز مجازی

چین با قدرت توزیع و اثر جمع کنندگی خود، چگونگی اعمال استاندارد جدید ارز دیجیتال را بررسی کرده است. در همین حال، ارز دیجیتال Diem فیس بوک و بیت کوین با مشکلات خاص خود روبرو شده اند.

جاه طلبی های Diem در زمینه بانکداری یک میلیارد دلار در آفریقا، توسط یک رژیم رگولاتوری ناقص بر روی موبایل بانک به زوال کشیده شد و مجبور شد دوباره به میز نقشه کشی برگردد.

بیت کوین نیز با یک رژیم نظارتی نامطلوب مشابه روبرو شده است. از 39 کشور مورد تجزیه و تحلیل گزارش تحقیق بانک پان آفریقا، تنها دو کشور موضع مطلوبی داشتند. علیرغم این خصومت، ویژگیهای غیرمتمرکز بیت کوین با فرهنگ تجارت غیررسمی آفریقا طنین انداز شده و زمینه های مناسبی را برای بازارهای مجازی همتا به همتا پیدا کرده اند. تجارت غیررسمی نجات دهنده بیت کوین در بازارهای پیشرو مانند نیجریه، غنا و کنیا بوده است.

از این نظر چین برتری دارد. پکن به دلیل نفوذ سیاسی و تعهدات بدهی خود از طرف دولت های آفریقا، خواستار وضعیت ذخیره ارزی شده است. در حال حاضر 14 بانک مرکزی آفریقا تصویب یوآن را به عنوان ارز ذخیره در نظر گرفته اند، به این معنی که در صورت موفقیت، بانک های مرکزی آفریقا رنمینبی را مانند ذخایر دلار نگه می دارند. این نیز مکمل تلاش های ارز دیجیتال چین در آفریقا است.

 

مطالب مرتبط:

مسابقه سرمایه‌گذاران آمریکایی و ژاپنی برای حضور در بازار رمزارزها

«جری گو» کلاهبردار ارز دیجیتال به شش ماه زندان محکوم شد

ارز دیجیتال کونوس H چیست؟

چه کالاهایی می‌توان با ارز دیجیتال خرید؟

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته