سه‌شنبه 28 فروردین 1403

کاربرد فناوری بلاک چین در کسب و کار های جهانی

پس از به وجود آمدن بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹، کاربرد فناوری بلاک چین در کسب و کار های جهانی هم بیش‌تر از پیش مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که بلاک‌چین حتی از اینترنت هم تاثیر بیش‌تری روی تکنولوژی خواهد گذاشت. در تحقیقی که کمپانی آی‌بی‌ام (IBM) روی ۳ هزار فعال در حوزه‌های مختلف فناوری انجام داد مشخص شد که حداقل ۱۸ درصد از آن‌ها از بلاک‌چین در کسب‌و‌کار خود استفاده می‌کنند یا در آینده نزدیک قصد به کارگیری از آنرا دارند.( این نکته کاربرد فناوری بلاک چین در کسب و کار را بیش از پیش مهم جلوه خواهد داد)  اگرچه این فناوری نوظهور ممکن است به زودی توسط اکثریت مردم پذیرفته نشود، زیرا بسیاری از این کسب‌و‌‌کارها ترجیح می‌دهند که با روش‌های سنتیِ پایگاه داده‌های متمرکز کار کنند. کسب‌و‌کارهایی که از این فناوری نوظهور استقبال می‌کنند نه تنها تغییرات بزرگی می‌کنند بلکه بهبود زیادی در کارشان ایجاد می‌شود. در ادامه برخی از کاربرد فناوری بلاک چین در کسب و کار های مختلف را بررسی می‌کنیم.

بلاک‌چین در حوزه پرداخت

در حوزه تجارت الکترونیک یا خدمات پرداخت بین‌المللی، رمزارزها را می‌توان به جای کارت‌های اعتباری و یا پی‌پال استفاده کرد. پروژه‌هایی که در صنعت تجارت الکترونیک از بلاک‌چین استفاده می‌کنند از فضای ذخیره سازی ایمن و کیف پول‌های معتبری برخوردار هستند. در آینده، استارت‌آپ‌های بیش‌تری در این حوزه ورود خواهند کرد و انتقال بین المللی خرد (Micro Transaction) را راحت‌تر و کم هزینه‌تر خواهند کرد. به عنوان مثال کسانی که برای خواندن خبرهای آنلاین اشتراک می‌گیرند می‌توانند به جای اشتراک ماهانه، اشتراک به ازای هر خبر را پرداخت کنند. در تحقیقی که شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) انجام داده مشخص شده است که استفاده از بلاک‌چین در صنعت بانکداری جمعا ۲ الی ۳ درصد از هزینه‌های بانک را کم می‌کند. در عین حال بانک‌ها قادر می‌شوند که تراکنش‌های بین‌المللی را با سرعت بیش‌تری نسبت به روش‌های سنتی انجام دهند.

 

بلاک‌چین در حوزه پرداخت

 

قراردادهای هوشمند

تقریبا از سال ۱۹۹۳ واژه قرارداد هوشمند شنیده می‌شود اما از سال ۲۰۱۳ به بعد، پس از آغاز به کار پروژه اتریوم، این عبارت در کنار بلاک‌چین به کار می‌رود. این پروژه در واقع یک پلت‌فرم غیر متمرکز است که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند. زمانی که از بلاک‌چین برای امن کردن اطلاعات یک قرارداد استفاده می‌شود به هیچ وجه نمی‌توان اطلاعات آن را بعدا دستکاری کرد. قرارداد هوشمند یک تاییدیه می‌گیرد و سپس یک سری کارها را به عنوان نتیجه انجام می‌دهد. این کارها ممکن است فرستادن یک پسوورد، صدور یک فیش یا هر چیز دیگری باشد. کدی که در این قرارداد هوشمند نوشته شده است به صورت اتوماتیک اقدامات بعدی را انجام می‌دهد.

حتی برای کسب‌و‌کارهای کوچک، این اتوماسیون روند کارها را بسیار ساده‌تر می‌کند. اسکرو (Escrow) در حوزه املاک یک سرویس است که میلیاردها دلار ارزش دارد. این سرویس، ۱ الی ۲ درصد از ارزش یک ملک را نزد خود نگه می‌دارد تا قرارداد به صورت دو طرفه و بدون هیچ ایرادی به انجام برسد. حالا تصور کنید که این کار توسط قراردادهای هوشمند انجام شود و درصد خطا و کلاهبرداری را به صفر برساند. در این صورت تا زمانی که قرارداد توسط طرفین تمام و کمال انجام نشده باشد پول نزدِ آن آدرس بلاک‌چین (مخصوص قرارداد)‌ می‌ماند.

 

قراردادهای هوشمند

 

کمپانی‌هایی همچون اسلاک (Slock)، که مبتنی بر پلت‌فرم اینترنت اشیاء (Internet of things) اتریوم است، از این قراردادها استفاده می‌کند و به کاربران دوچرخه قرض می‌دهد. با استفاده از این قراداهای هوشمند، کاربران می‌توانند یک دوچرخه در اختیار بگیرند و بار دیگر از کاربرد فناوری بلاک چین در کسب و کار استفاده نمایند.

فضای ذخیره سازی ابری

فضای ذخیره سازی ابری، یکی دیگر از کاربردهای بلاک‌چین است که کسب‌و‌کارهای مختلفی از آن بهره می‌برند. استورج (Storj) یکی از کمپانی‌هایی است که به کاربران فضای ابری برای ذخیره سازی می‌دهد. بنیان‌گذار استورج، شاون ویکینسون (Shawn Wikinson)، می‌گوید که تنها با استفاده از فضای خالی درایو دیسک سختِ کاربران می‌توانند تا ۳۰۰ برابر بیش‌تر از معمول از فضای ابری استفاده کنند. ساز و کار استورج همانند ایربی‌ان‌بی (Airbnb) است که در آن مردم اتاق و خانه خالی خود را به دیگران اجاره می‌دهند.

ویکینسون می‌گوید با توجه به هزینه ۲۲ میلیارد دلاری که روی فضای ذخیره سازی ابری می‌شود، این کار می‌تواند درآمد خوبی برای کسب‌و‌کارهای متوسط در این حوزه ایجاد کند و علاوه بر آن، هزینه‌های معمول این کار را برای کاربران عادی تا حد زیادی پایین بیاورد. ساز و کار این کسب‌و‌کار به این شکل است که فایل‌های شما ابتدا رمزگذاری می‌شوند و در طرف کاربر نهایی (Client) به فایل‌های کوچک‌تری تبدیل می‌شوند و سپس روی نودهای ذخیره ابری توزیع می‌شوند.

 

فضای ذخیره سازی ابری

 

کاربرد بلاک‌چین در فناوری بسیار فراتر از مواردی است که در بالا معرفی کردیم. به عنوان مثال از بلاک‌چین در سیستم‌های رای گیری آنلاین هم استفاده می‌کنند و این کار باعث می‌شود که درصد خطا و تقلب در رای گیری به حداقل میزان خود برسد. برای تولید هر محصولی افراد زیادی در نقش تامین کننده قرار دارند و ممکن است نظارت درستی روی سلامت و کیفیت کالای این تامین کننده‌ها نباشد. برای همین در صنعت غذا و زنجیره تولید هم از بلاک‌چین برای کارهایی نظیر ردیابی محصول و اطمینان از کیفیت آن استفاده می‌شود.

مثلا غذاهایی که تحت عنوان غذای ارگانیک فروخته می‌شوند متشکل از زنجیره‌ای از تامین‌کنندگان هستند و کسی به درستی روی ارگانیک بودن محصولاتِ تمام کسانی که در این زنجیره نقش دارند نظارتی ندارد اما بلاک‌چین می‌تواند نظارت به روش سنتی را متحول کند.

امروزه کمپانی‌های بزرگی همچون آی‌بی‌ام و سامسونگ هم در حال تحقیق و توسعه تکنولوژی بلاک‌چین در پروژه‌های شخصی خودشان هستند. می‌توان گفت که بلاک‌چین تقریبا در تمام حوزه‌های صنعت و تکنولوژی وارد شده است و در آینده نزدیک تغییرات بزرگی که این تکنولوژی روی حوزه‌های مختلف می‌گذارد نمود بیش‌تری پیدا خواهد کرد و کاربرد فناوری بلاک چین در کسب و کار را نشان خواهد داد.

منبع: cintjournal.com

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته