جمعه 7 اردیبهشت 1403

رییس BIS: بانک‌های مرکزی باید در صدور ارز دیجیتال نقش محوری داشته باشند

رییس بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS) خواستار ایفای نقش محوری از سوی بانک های مرکزی در صدور و تکامل ارزهای دیجیتال شد.
به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، «آگوستین کارستنس» روز چهارشنبه در سمیناری در موسسه هوور گفت که بانک های مرکزی باید در جبهه و مرکز صدور و کنترل ارزهای دیجیتال باشند. او تصریح کرد:
“اگر قرار است پول دیجیتال وجود داشته باشد، بانک مرکزی باید نقشی محوری در تضمین ثبات ارزش، تضمین انعطاف عرضه کل این پول و نظارت بر امنیت کلی سیستم نقشی محوری داشته باشد. چنین سیستمی نباید سقوط کند و تاب هیچ خطای جدی را ندارد.”
به گفته کارستنس، بانک های مرکزی و معماری مالی موجود برای تضمین اعتماد و ثبات ارزهای دیجیتال بهتر از یک شبکه حاکمیت کاملا غیرمتمرکز است. او برای تقویت این استدلال خود، بیت کوین را دارایی سوداگرانه نامید و گفت که بیت کوین پول نیست.
رییس بانک تسویه حساب‌های بین المللی به سرمایه گذاران در بیت کوین هشدار داد که این ارز ممکن است به صورت کامل سقوط کند. او مدعی شد که کمیاب بودن و رمزنگاری شدن برای تضمین تبادل کافی نیست.
او پروژه های استیبل کوین خصوصی مثل Diem فیسبوک را معتبرتر از بیت کوین توصیف کرد، اما در عین حال از استیبل کوین های خصوصی انتقاد کرد: «به طور کلی، استیبل کوین های خصوصی نمی توانند به عنوان مبنای یک سیستم پولی سالم عمل کنند. ممکن است موارد استفاده معناداری برای استیبل کوین وجود داشته باشد، اما آن ها برای معتبر بودن نیازمند اعمال مقررات و نظارت سنگین هستند. آن ها باید بر بنیان ها و اعتبار بانک های مرکزی موجود بنا شوند و بدین شکل، بخشی از نظام مالی موجود باشند.»
کارستنس در ماه دسامبر سال گذشته ابراز نگرانی کرده بود که با ظهور رمزارزهای خصوصی بانک های مرکزی موقعیت خود را از دست بدهند. در کنار او، شمار زیادی از صاحبان منافع در نظام مالی جهانی خواستار اعمال مقررات سختگیرانه بر استیبل کوین ها شده اند.
رییس بانک تسویه حساب های بین المللی ادعاها درباره اینکه ارز دیجیتال بانک مرکزی چین موسوم به یوان دیجیتال می تواند هژمونی دلار را بشکند، را رد کرد. او گفت که CBDCها می توانند کاربردهای فراوانی از جمله تغییر سیاست پولی و مدیریت نرخ بهره داشته باشند.
او همچنین تاکید کرد که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی باید به عنوان مکمل سیستم نقدی موجود راه اندازی شود و جایگزینی کامل ارز دیجیتال با پول نقد نه مطلوب است و نه واقع گرایانه.
گزارشی جدید از بانک تسویه حساب های بین المللی نشان می دهد که 86 درصد از بانک های مرکزی فعالانه در حال بررسی صدور ارز دیجیتال هستند. اوایل ماه ژانویه، گزارش شد که مرکز نوآوری BIS برنامه هایی برای اجرای چند طرح آزمایشی مرتبط با CBDCها دارد.

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته