جمعه 10 فروردین 1403

ایا کره شمالی از رمزارزها برای برنامه‌های تسلیحاتی خود بهره می‌برد؟

آیا کره شمالی از رمزارزها برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی استفاده می‌کند؟ برخی نشریات و پایگاه‌های خبری انگلیسی در چند وقت اخیر، چنین ادعاهایی را مطرح کرده و معتقدند که کره شمالی در حال به کارگیری رمزارزها برای تهیه سرمایه پروژه‌های تسلیحاتی خود است. در سال‌های اخیر، این کشور تحت تحریم‌های شدیدی قرار داشته که نتیجه فعالیت‌های هسته‌ای و تسلیحاتی‌اش بوده و جوامع بین‌المللی را به سختی علیه خود شورانده است. اما چنین اخباری تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

کره شمالی از رمزارزها چه می‌خواهد؟

شاید به عنوان یک مخاطب اخبار سیاسی و بین‌المللی، این سؤال در ذهن‌تان ایجاد شده باشد که با وجود تحریم‌های سنگینی که کشور کره شمالی را در یک سمت و دنیا را در سمت دیگر قرار داده است، امکان تأمین سرمایه برای تهیه و تولید سلاح و پیش‌برد برنامه‌های هسته‌ای چگونه به وجود می‌آید.

این پرسش از آن پرسش‌های بنیادین و مهمی است که به طور دقیق نمی‌توان پاسخی به آن داد. بازی‌های سیاسی و پیچیدگی‌های مناسبات بین‌المللی، آن‌قدر گسترده است که در نظر گرفتن هر نظریه‌ قطعی در این‌باره می‌تواند راهی به جاده انحرافی ساده‌انگاری باشد. اما با توجه به آنچه می‌بینیم، توجه به رمزارزها به عنوان بستر و ابزاری در جهت تأمین مالی ورای قواعد بین‌المللی می‌تواند تشکیل یک فرضیه یا احتمال را ارائه کند.

استفاده از رمزارزها برای کره شمالی واقعا میسر است؟

بسیاری از بسترهایی که در آنها معاملات رمزارزی صورت می‌گیرد، همکاری با کاربران اهل کره شمالی را ممنوع اعلام کرده‌اند. در سال ۲۰۱۷، اخباری مبنی بر حملات هکری کره‌ای به برخی بازارهای رمزارزی مطرح شد. طی این جریانات، حدود هفت میلیون دلار رمزارز به سرقت رفته است. به نظر می‌رسد، نبود ساز و کارهای قانونی در دنیای رمزارزها می‌تواند به نقطه ضعف بسیار بزرگی برای آن بدل شود.

سوءاستفاده برخی ملت‌ها از چنین شرایطی می‌تواند خطری بزرگ برای دنیا باشد. اما این داستان زاویه دیگری هم دارد. بسیاری از کشورهایی که تحت تحریم‌های غیرواقع‌گرایانه و نادرست قرار دارند هم می‌توانند از بازار رمزارزها استفاده کنند. در اینجا، تصمیم بر واکاوی موضوع تحریم‌های بین‌المللی نداریم. اما آنچه لازم است، گوشزد شود، وجود ظرفیت رمزارزها برای فعالیت کشورها و دولت‌ها ورای مرزها و محدودیت‌ها است.

کلاف درهم پیچیده رمزارزها روزی باز خواهد شد؟

رمزارزها در مدت کوتاهی که پا به این دنیا گذاشته‌اند، داستان‌ها و حواشی زیادی را به وجود آورده‌اند. از یک سو، ظرفیت‌های این فناوری‌های تازه به شدت زیاد و مفید است و از سوی دیگر، امکان جرم‌خیزی و وقوع رویدادهای ناخوشایند در آن هم بسیار زیاد است. می‌توان، رمزارزها را به اسبی تیزرو و چابک تشبیه کرد که اگر عنان آن در دستان سوارکاری قابل گرفته نشود، زیر گام‌های خود، بسیاری از چیزها را تباه خواهد کرد.

در صورتی‌که از رمزارزها در قالب‌هایی قابل پیگیری برای ممانعت از فعالیت‌های مجرمان و تروریست‌ها به کار گرفته شوند، با جریان و بستر به شدت آزادی از ارتباطات و تراکنش‌ها رو به رو خواهیم شد که زندگی را برای عموم مردم دنیا با ظرفیت‌های به شدت تازه‌ای مواجه می‌سازد.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین (LTC)

لایت کوین یکی از رمزارزهای مشهور و به‌نوعی رقیب بیت کوین محسوب می‌شود که درحال حاضر بیشترین ارزش بازار را در میان آلت‌کوین‌های جدا شده از بیت کوین دارد.

پیشروی تکنولوژی بلاک چین در صنعت تبلیغات و بازاریابی مدرن علیرغم محدودیت های وارد شده بر رمزارزها

علیرغم اینکه در جهان کنونی تبلیغات رکن اساسی شبکه های تکنولوژی محسوب می شوند با این اوصاف ما شاهد آن هستیم که رمزارزها در این دایره هیچ فضایی را اشغال نکرده اند. در سال 2018، فیسبوک، توییتر و گوگل که هر یک وزنه بزرگی در جهان شبکه های جهان-گستر اطلاعات محسوب می شوند، تبلیغات رمزارز را در بستر شبکه های خود ممنوع اعلام کردند. در چین نیز به دلیل نظارت های شدید دولت مرکزی، تبلیغات مرتبط با رمزارزها و عرضه ابتدایی سکه های رمزارز ممنوع اعلام شده است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته