چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

دونالد ترامپ علاقه‌ای به بیت کوین ندارد

از قرار معلوم دونالد ترامپ طرفدار بیت کوین و دیگر رمزارزها نیست و فقط پولی ملی آمریکا را قبول دارد، او پنج‌شنبه ضمن نوشتن این مطالب در توئیتر از پروژه لیبرای فیسبوک نیز انتقاد کرد.

دونالد ترامپ پنج‌شنبه در توئیتر ضمن اشاره به ناپایداری قیمت رمزارزها در مقایسه با دلار نوشت به رمزارزها «علاقه‌ای ندارد» و از نظر او این ارزها «پول نیستند.» این اولین بار است که دونالد ترامپ پس از رسیدن به ریاست جمهوری، به‌صورت عمومی در مورد رمزارزها صحبت می‌کند.

ترامپ در توئیت‌های بعدی از پروژه رمزارز لیبرای شرکت فیسبوک نیز انتقاد کرد و گفت :

«اعتبار و قابلیت اطمینان کمی خواهد داشت»

و اشاره کرد که نهادهای تنظیم‌گر ایالات متحده، این غول رسانه‌های اجتماعی را تابع تنظیم‌گری خواهند کرد:

«اگر فیسبوک و شرکت های دیگر می‌خواهند به بانک تبدیل شوند، باید مجوز بانکداری دریافت کنند و مانند دیگر بانک‌های ملی و بین‌المللی، تابع همه مقررات تنظیم‌گری بانکداری شوند.»

(کالیبرا، شرکت زیرمجموعه فیسبوک که قرار است برای این رمزارز کیف پول منبع باز ایجاد کند، به‌عنوان کسب‌وکار خدمات پولی در شبکه پیروی از قوانین جرایم مالی ثبت شده است).

ترامپ در گذشته فیسبوک و دیگر رسانه‌های اجتماعی را به‌خاطر مسدود کردن حساب کاربری افراد مشهور جناح راست به باد انتقاد گرفته است. با این حال تاکنون در مورد برنامه‌های فیسبوک در زمینه رمزارز صحبت نکرده بود. این شرکت ماه گذشته مقاله سفید و اسناد مربوط به لیبرا را منتشر کرد.

چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در همان روز پنج‌شنبه جلسه‌ای با عنوان «نشست رسانه‌های اجتماعی» برگزار کرده بود و در آن به این نگرانی‌ها پرداخته بود.

با توجه به آخرین اخبار بلاک چین و رمزارز لیبرا مورد توجه تنظیم‌گران و قانون‌گذاران ایالات متحده قرار گرفته است و در این راستا کمیته بانکداری سنا و کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده نشست‌هایی را با حضور دیوید مارکوس، مدیر بخش بلاک چین فیسبوک برگزار خواهند کرد.

این کمیته سنا در گذشته به‌طور خاص نگرانی خود را نسبت به سابقه فیسبوک در زمینه داده‌ها و حریم خصوصی کاربران ابراز کرده بود و در ماه می نامه‌ای سرگشاده به این شرکت نوشته بود. مارکوس اوایل هفته به این نامه واکنش نشان داد و به قانون‌گذاران گفت که فیسبوک مدارک مالی شخصی را جمع‌آوری نمی‌کند.

جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده نیز چهارشنبه گفت، تا زمانی‌که این شرکت نگرانی‌های مربوط به مسائل ضدپولشویی، احراز هویت و مسائل دیگر را برطرف نکند، فعالیت‌های لیبرا نباید ادامه پیدا کند.

یکی دیگر از عوامل مورد توجه پاول، پایداری مالی بود. قانون‌گذاران سنا و مجلس نمایندگان نیز این مسئله را مورد بحث قرار داده‌اند که فیسبوک نهادی وابسته به پروژه لیبرا در سوئیس تاسیس کرده است.

فیسبوک در مورد نظرات ترامپ نظری نداده است.

رفتار غیرقانونی رمزارزها

ترامپ در توئیت‌های روز پنج‌شنبه به پتانسیل استفاده از رمزارزها در فعالیت‌های غیرقانونی و به‌طور خاص قاچاق مواد مخدر نیز پرداخته بود.

او گفته بود:

«دارایی‌های کریپتوی تنظیم‌گری‌نشده می‌توانند رفتارهای غیرقانونی ازجمله خرید و فروش مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی را تسهیل کنند.»

ترامپ در آخرین توئیت نوشته بود:

«ما در ایالات متحده آمریکا فقط یک ارز واقعی داریم که قدرتمندتر از همیشه و قابل اعتماد و اطمینان است. با فاصله در همه نقاط دنیا ارز غالب است و همیشه به همین صورت خواهد ماند و آن دلار آمریکاست!»

اگرچه ترامپ تا قبل از پنج‌شنبه در مورد رمزارزها اظهار نظری نکرده بود، وزیر خزانه‌داری دولت او به‌شدت از تنظیم‌گری بیشتر در حوزه رمزارز حمایت می‌کند.

استیون منوچین از ابتدای سال ۲۰۱۸ خواستار تنظیم‌گری بیشتر رمزارزها شده است و در آن زمان از گروه ۲۰ خواسته بود که در نشست ماه مارس این مسئله را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

امسال گروه ویژه اقدام مالی (FATF) دستورالعملی برای بانک‌های مرکزی منتشر کرد و خواستار شیوه‌های سختگیرانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات احراز هویت مشتریان شده بود. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تا انتهای ماه ژوئن ریاست FATF را برعهده داشت.

منوچین در سخنرانی پیش از انتشار این دستورالعمل گفته بود:

«اجازه نمی‌دهیم رمزارزها به حساب‌های ناشناس و مخفی تبدیل شوند، اجازه استفاده مناسب از آن‌ها را می‌دهیم اما بیش از این کاربرد آن‌ها را برای فعالیت‌های غیرقانونی تحمل نخواهیم کرد.»

در مقابل میک مولوینی (Mick Mulvaney)، رئیس ستاد کاخ سفید در گذشته خواستار چارچوب تنظیم‌گری آسان‌گیرانه‌تری شده و گفته بود:

«تنظیم‌گری بیش‌ازحد و درنتیجه منصرف کردن افراد از ورود به بازار، پیامدهای بدی خواهد داشت.»

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته