جمعه 31 فروردین 1403

آموزش کامل استخراج بیتکوین + معرفی برترین ASIC ها و سود روزانه آنها

استخراج رمزارز در ایران از تاریخ ۱ آذر ماه سال ۱۳۹۸ قانونی اعلام شده است. در حال حاضر استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران قانونی است، اما باید برای انجام آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت شود.

استخراج بیت کوین بدون مجوز از وزارت صمت، غیر مجاز اعلام شده است. همچنین باید از وزارت نیرو، برق مخصوص ماینینگ با “تعرفه صادراتی” دریافت کرد.


بیت کوین چیست؟ هرآنچه که باید بدانید


استخراج به‌‌ صرفه‌ بیت کوین از طریق دستگاه‌های استخراجی تحت عنوان ای‌سیک (ASIC) انجام می‌شود. این دستگاه‌ها وارداتی هستند. پیش تر گمرک ایران، واردات دستگاه ‌های استخراج را ممنوع کرده بود و این دستگاه ‌ها عمدتا به ‌صورت قاچاق وارد کشور می‌ شدند.

همین باعث شده بود که قانون، حق ضبط و توقیف این دستگاه ‌ها را داشته باشد. اکنون امکان وارد کردن دستگاه‌های استخراج به ایران وجود دارد، اما برای ترخیص دستگاه‌های استخراج هم اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن، تجارت ضروری است.

پس با این شرایط افرادی برای کسب سود تمایل به استخراج رمزارز و ورود به این عرصه دارند که در این مقاله از سکه نیوز راهنمای کاملی از این فرآیند را به شما ارائه می دهیم.

آموزش کامل استخراج بیتکوین + معرفی برترین ASIC ها و سود روزانه آنها

استخراج رمزارز یعنی چه؟

استخراج بیت کوین به زبان ساده به معنی دریافت پاداش در ازای اهدای قدرت دستگاه استخراج شما به شبکه است که این فرایند به تأیید تراکنش‌ها و برقراری امنیت بیت کوین منجر می‌شود.

در سال ۲۰۱۰ که این صنعت پیشرفت چندانی نکرده بود، افراد از این فرآیند به عنوان سرگرمی استفاده می کردند، در آن زمان امکان استخراج رمزارز با یک کامپیوتر یا گوشی در منزل نیز وجود داشت.

اما در حال حاضر با پیشرفت این صنعت، استخراج رمزارز فقط با دستگاه های قدرتمند امکان پذیر است. به این دستگاه ها در صنعت ارزهای دیجیتال، ای سیک (ASIC) گفته می شود.

سه راه برای شروع استخراج بیتکوین وجود دارد:

۱. استخراج به وسیله استخر (روش پیشنهادی)

۲. استخراج به تنهایی (برای تازه‌کاران یا کسانی که تفننی استخراج می‌کنند پیشنهاد نمی‌شود)

۳. استفاده از خدمات استخراج ابری (برای هیچ کس پیشنهاد نمی‌شود!)

۱. استخراج به وسیله استخر (روش پیشنهادی)

استخراج از استخر، راحت ترین، سریع ترین و قابل اعتماد ترین روش استخراج رمزارز است. در این روش شما اصولا با سایر ماینرها متحد میشوید و پاداش کار را بین خود تقسیم می‌کنید. با عضویت در یک استخر، شما (و افراد دیگر حاضر در استخر) توافق می کنید تا بیت کوینی که به عنوان پاداش در اختیار شما قرار می‌گیرد را بین خود تقسیم کنید. این به این معناست که شما به طور منظم مبالغ کوچکی دریافت خواهید کرد. هرچند، همه استخرها مانند هم نیستند. پیش از انتخاب یک استخر به ابعاد استخر، حداقل پرداختی و کارمزد اعمال شده توسط استخر آن توجه کنید.

ابعاد استخر

برای انتخاب استخر مناسب استخراج، ابعاد استخر یکی از موارد مهمی است که شما باید به آن توجه داشته باشید؛ چرا که هرچه تعداد افراد شرکت کننده در عملیات استخراج بیشتر باشد، احتمال دریافت پاداش بیشتر می‌شود. هرچند، از آن‌جایی که پاداش بین کاربران بیشتری تقسیم می‌شود، مقدار دریافتی کاهش خواهد یافت. عضویت در استخرهای بزرگ استخراج ارزهای رمزنگاری شده معمولا گزینه انتخابی توسط اکثر ماینرهای کوچک است چون پرداخت بیشتری به آن‌ها انجام می شود و نیاز به صرف هزینه برق بالا در انتظار برای اعطای پاداش بعدی بیت کوین نیست.

حداقل پرداخت

منظور از حداقل پرداختی، کمترین مبلغ بیت کوینی است که استخر اجازه خروج برداشت آن را به شما می‌دهد. اگر در استخراج ارزهای رمزنگاری شده تازه‌کار هستید، احتمالا باید عضو استخری شوید که حداقل پرداختی ممکن را داشته باشد. این به آن معنا است که شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که در مدت کوتاه، همه چیز طبق انتظار پیش می‌رود و تقریبا خطر اینکه هزینه زیادی را صرف برق کنید و چند صد دلار بیت کوین به دست بیاورید، اما ناگهان استخر ناپدید شود وجود ندارد.

کارمزد استخرها

تمامی استخرها مبلغی را به عنوان کارمزد از شما دریافت می‌کنند. این کارمزد معمولا به صورت درصدی از سود شما است. این مبلغ همیشه به طور خودکار رمزارزی که استخراج می‌کنید کسر می‌شود. واضح است که هر چه کارمزدی که پرداخت می‌کنید کمتر باشد، سودتان بیشتر است.

کارمزد معمولا بین ۱ تا ۳ درصد است. البته استخرهایی با کارمزد ۰ درصد هم وجود دارد؛ که اعتماد به آن‌ها سخت تر است. بهتر است به سراغ استخری بروید که از اعتبار مناسبی برخوردار باشد. مدیریت استخر هزینه‌بر است. سیستم‌های کامپیوتری و مراکز داده بسیاری وجود دارند که باید هزینه آن‌ها پرداخت شود. این کار شغلی تمام وقت برای یک تیم کوچک محسوب می‌شود. استخرهای با کارمزد حدود ۱ درصد عادلانه هستند و کارمزد بالای ۳ درصد انتخاب خوبی نیستند.

آموزش کامل استخراج بیتکوین + معرفی برترین ASIC ها و سود روزانه آنها

۲. استخراج انفرادی

استخراج انفرادی هم یکی از گزینه های موجود است. در این روش شما مجبور نیستید پاداش استخراج خود را با هزاران نفر دیگر تقسیم کنید. همچنین، پرداخت ۱ درصد از درآمدتان به عنوان کارمزد از استخر نیز در طولانی مدت به مبلغ بالایی تبدیل می شود.

اما نکته مهم این است که در این روش از دریافت بخشی از سود هزاران نفر دیگر نیز محروم می‌شوید. شما تنها در صورتی پاداش می‌گیرید که واقعا ماینری باشید که هش را حل می‌کند. این به آن معنا است که شما نه تنها با تمامی ماینرهای انفرادی در کره زمین رقابت می‌کنید، بلکه با تمامی استخرهای دنیا نیز در رقابت هستید!

حتی در صورتی که توان پردازشی شما بیش از هر یک از اعضای همه استخرها باشد، اما آیا توان شما از مجموع توان یک استخر بیشتر است؟ قطعا این طور نیست!

با این وجود، اگر یک مولتی میلیونر هستید، می‌توانید یک عملیات استخراج انفرادی سودآور راه‌اندازی کنید.

۳. استخراج ابری

این روش اصلا قابل اعتماد نیست و تعداد بسیار زیادی از سایت های استخراج ابری کلاهبرداری هستند و ریسک این روش بسیار بالاست.

در استخراج ابری، شما می توانید بخشی از سخت افزار شرکت های بزرگ را برای عملیات استخراج اجاره کنید. با این کار شما فقط به یک کامپیوتر ساده برای ارتباطات و یک کیف پول نیاز خواهید داشت.

همانطور که در بالا گفتیم بهترین روش استخراج در حال حاضر، استفاده از ASIC و استخراج از استخر است. حال باید ببینیم به چه تجهیزاتی برای این کار نیاز داریم.

تجهیزات مورد نیاز استخراج

1. حداقل یک دستگاه ASIC

2. یک اپلیکیشن استخراج

3. کیف پول دیجیتال که بیت کوین‌هایی که به دست آورده‌اید را در آن ذخیره کنید.

4. تجهیزات تهویه: فن، داکت‌ها (فقط برای عملیات‌های بزرگ)

5. عضویت در یک استخر

6. برق قوی

7. اتصال اینترنت پرسرعت

آموزش کامل استخراج بیتکوین + معرفی برترین ASIC ها و سود روزانه آنها

هزینه مصرف برق استخراج (ماینینگ)

بر اساس مصوبه وزارت نیرو، هزینه برق مزارع تولید رمزارز در چهار ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور به عنوان ماه ‌های گرم سال دو برابر قیمت برق صادراتی تعیین شده است. این یعنی یک مزرعه استخراج بیت‌کوین بعد از دریافت مجوز ‌های لازم و ارائه درخواست به وزارت نیرو، می‌تواند برق با تعرفه مخصوص بگیرد که در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور ۱۹۳۰ تومان به ازای هر کیلووات‌ ساعت است.

در هشت ماه دیگر سال، هزینه برق این مراکز به‌جای دوبرابر برق صادراتی، نصف آن محاسبه می‌شود. با این حساب در ماه ‌های غیرگرم، هزینه هر کیلووات ‌ساعت برق مصرفی ۴۸۰ تومان محاسبه می‌شود. باید توجه داشته باشید که برای مشترکان صنعتی برق، هزینه هرکیلووات ساعت حدود ۱۴۵ تومان است. این موضوع نشان می ‌دهد تعرفه برق مراکز استخراج رمزارز، تقریبا سه‌ برابر دیگر مراکز صنعتی است.

برای استخراج یک بیتکوین چقدر برق مصرف می شود؟

استخراج یک بیت‌کوین به اندازه مصرف ۲۴ واحد مسکونی در طول یک سال برق مصرف می‌کند. هزینه برق تولید هر بیت کوین حدود ۲۰۸ میلیون تومان برای فعالان این صنعت آب می‌خورد.

استخراج هر بیت‌کوین به اندازه ۱۰۴ هزار کیلووات ‌ساعت برق مصرف می‌کند بر اساس تعرفه‌ای که در شیوه‌نامه فعالیت مراکز مجاز استخراج رمزارز تصویب شده، هزینه برق این مراکز برای چهارماه گرم سال؛ یعنی خرداد، تیر، مرداد و شهریور حدود دو هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت و در دیگر ماه‌های سال حدود ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. با این حساب هزینه برق مصرفی برای استخراج یک بیت‌کوین بین ۲۰ میلیون تومان تا ۲۱۰ میلیون تومان متغیر است.

سرمایه مورد نیاز برای استخراج یک بیتکوین در ماه

برای استخراج یک بیت‌کوین در ماه به ۱۰۰ دستگاه ماینر مدرن نیاز دارید. اگر متوسط قیمت روز هر دستگاه تقریبا مناسب را ۳۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، برای راه‌اندازی یک مزرعه در ابتدا باید سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرفا برای خرید دستگاه ‌ها هزینه کرد. با احتساب هزینه های زیرساخت و تجهیزات مورد نیاز، حداقل به ۴ میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز دارید.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که معمولا دستگاه های ماینینگ در چین تولید می شوند و عموما دستگاه های دست دوم و مستهلک وارد ایران می شوند و هزینه های تجهیزات فقط به آن ۴ میلیارد ختم نمی شود و پس از مدتی یا باید دستگاه نو بخرید یا مبلغ های زیادی خرج تعمیرات دستگاه های خود کنید.

سرمایه کلی مورد نیاز شما با احتساب قیمت برق مصرفی و نوع آن و نوع دستگاه شما به طور دقیق محاسبه می شود.

نکات مهم در انتخاب دستگاه ASIC

هنگام انتخاب دستگاه ASIC به دو ویژگی اصلی ماینرها توجه کنید.

۱. نرخ هش (Hash Rate) یا قدرت دستگاه: قدرت دستگاه همان میزان پردازشی است که یک دستگاه می تواند انجام دهد. پس بهترین دستگاه دستگاهی است که اولا قدرت بالاتری داشته باشد.

۲. مصرف برق: مصرف برق تاثیر بسیار زیادی بر میزان سود به دست آمده دارد چون هرمقدار که دستگاه قدرت بیشتری داشته باشد و همچنین مصرف برق آن هم زیاد باشد، هزینه های مصرف برق سود حاصل را از بین می برد. پس دستگاهی انتخاب کنید که قدرت بالا و در عین حال مصرف برق نرمالی داشته باشد.

ما در ادامه مقاله به شما کمک می کنیم که بهترین دستگاه ماینر را انتخاب کنید.

معرفی بهترین و به روزترین دستگاه های ASIC ماینر

در جدول زیر اطلاعات کامل بهترین دستگاه های ASIC را مشاهده می کنید که به ترتیب از بالاترین تا پایین ترین سود روزانه مرتب شده اند.

عدد سود روزانه به طور تقریبی در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ محاسبه شده است.

اطلاعات کامل بهترین دستگاه های ASIC

اطلاعات کامل بهترین دستگاه های ASIC

اطلاعات کامل بهترین دستگاه های ASIC

راه‌اندازی تجهیزات

فرآیند راه اندازی تجهیزات برای هر مدل از ماینر در مراحلی متفاوت است. اکنون برای مثال و آشنایی کلی شما از فرآیند راه اندازی، نصب دستگاه Antminer S9 را که در ایران بیشتر استفاده می شود را توضیح می دهیم.

1. میزان مصرف برق مورد استفاده توسط دستگاه خود را بیابید. این مقدار باید به صراحت در دفترچه دستگاه در بخش مشخصات ذکر شده باشد.

2. توان منبع تغذیه خود را با توان مصرفی دستگاه تطبیق دهید.

3. منبع تغذیه را به وسیله اتصالات مربوطه به Antminer متصل کنید. هنگامی که دستگاه به منبع تغذیه متصل شد، کابل شبکه را نیز متصل کرده و سر دیگر آن را به روتر اینترنت خود بزنید.

4. اطمینان حاصل کنید که همه اتصالات لازم انجام شده‌اند، سپس منبع تغذیه را روشن کنید.

5. دستگاه شما باید اکنون روشن شود. با استفاده از یک ابزار اسکن IP بر روی کامپیوتر یا موبایل خود، دستگاه‌هایی که به شبکه اینترنت شما متصل هستند را بیابید

6. نام Antminer باید در فهرست وجود داشته باشد.

7. حال می‌توانید IP دستگاه خود را در مرورگر خود وارد کنید. صفحه بعدی باید پنجره لاگین ماینر شما باشد.

8. در خصوص Antminer S9، اطلاعات ورود پیش‌فرض عبارتند از:

نام کاربری root: کلمه عبور: root (می‌توانید این عبارات را از زبانه Admin تغییر دهید.)

کد خبر: 1400020716TSMCMF

مطالب مرتبط:

بیت کوین یک پرچین در برابر چیزی نیست

بیت کوین بزرگترین کلاهبرداری تاریخ است؟

بیل گیتس: بیت کوین برای کره زمین مضر است

سناتور آمریکایی: بیت کوین پایان بدی خواهد داشت

هشدار بیل گیتس به سرمایه‌گذاران خرد برای خرید بیت کوین

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

استخراج رمزارز ممنوع شد!

به گزارش سکه نیوز و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰) بیان کرد در موضوع قطعی برق...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

ربات معاملاتی (Trading Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

در معاملات رمزنگاری، کسب سود معمولاً به سرعت خرید و فروش دارایی های دیجیتال بستگی دارد. در نتیجه، حتی یک تأخیر جزئی در این...

مطالب داغ هفته