شنبه 1 اردیبهشت 1403

GlobalCoin، رمزارز اختصاصی فیس‌بوک، سال آینده معرفی می‌شود

شبکه اجتماعی فیسبوک که مالکیت واتساپ و اینستاگرام را نیز در اختیار دارد، می‌خواهد رمزارز اختصاصی خود را تا سال آینده روانه بازار کند. طبق گزارش BBC، مرحله تست این کوین که GlobalCoin نام دارد، آغاز شده است.

پس از ماه‌ها صحبت‌های ضد و نقیض و شایعات مختلف در مورد رمزارز اختصاصی فیس‌بوک، جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که این سکه بسیار زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به بازار عرضه خواهد شد. اولین خبرهای مربوط به پروژه بلاک چین فیسبوک که «پروژه لیبرا» نامیده شده بود، مربوط به سال گذشته هستند.

طبق گزارشی که BBC طی چند روز گذشته منتشر کرده، GlobalCoin از بیت کوین الهام می‌گیرد و مرحله تست آن پیش از پایان سال 2019، آغاز خواهد شد. احتمال می‌رود که سیستم پرداخت این شرکت تا اوایل سال 2020 در حدود 10 کشور قابل استفاده باشد.

گفته می‌شود مجموعه‌ای از ارزهای فیات بین‌المللی نقش پشتوانه GlobalCoin را به عهده خواهند داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به دلار آمریکا، یورو و ین ژاپن اشاره کرد. این اقدام باعث کاهش ناپایداری ذاتی این رمزارز خواهد شد و باعث می‌شود افراد بیشتری حاضر به استفاده از آن باشند.

به گفته BBC، جزئیات بیشتر در مورد طرح GlobalCoin در تابستان اعلام خواهد شد و مارک زاکربرگ تاکنون با مدیران بانک انگلستان، وسترن یونیون و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده صحبت‌هایی را انجام داده است.

ماه گذشته، زاکربرگ با مارک کارنی، مدیر بانک مرکزی انگلستان ملاقات کرد و این دو فرصت‌ها و ریسک‌های ارائه یک رمزارز جدید به بازار را مورد بحث قرار دادند. مذاکرات با شرکت‌های انتقال پول مثل وسترن یونیون، می‌تواند به فیسبوک در پیدا کردن راه‌هایی ارزان‌تر و سریع‌تر برای ارسال و دریافت پول بدون حضور بانک‌ها، کمک خواهد کرد.

وزارت خزانه‌داری نیز به فیسبوک در مورد مسائل عملیاتی و قانونی ایجاد یک رمزارز جدید مشاوره داده که از جمله این موارد می‌توان به فرآیند تأیید هویت افراد اشاره کرد.

نارضایتی همه از رمزارز اختصاصی فیس‌بوک

با تمام این تفاصیل، استقبال خوبی از برنامه‌های بلندپروازانه فیس‌بوک به عمل نیامده است. کمیته بانکداری سنای آمریکا در اوایل ماه می نامه سرگشاده‌ای به فیس‌بوک و زاکربرگ نوشت و در آن در مورد نحوه کارکرد رمزارز اختصاصی فیس‌بوک و نحوه محافظت از داده‌های کاربران سوال پرسید. دیوید جرارد، یکی از متخصصان حوزه بلاک چین نیز به BBC گفته است که آغاز به کار GlobalCoin جریان بسیار با ارزشی از اطلاعات مربوط به نحوه هزینه‌کرد کاربران را در اختیار فیس‌بوک قرار می‌دهد که از درآمد خود این رمزارز به مراتب ارزش بیشتری دارد.

با این حال، او تأکید کرده که برای استفاده از این اطلاعات، نیازی به ارائه یک کوین جدید وجود ندارد زیرا فیس‌بوک می‌تواند پلتفرم پرداختی مشابه PayPal ایجاد کند که به کاربرها اجازه انتقال رمزارز و ارز فیات را می‌دهد.

الکس استیموس که قبلاً مدیر ارشد فناوری فیس بوک بود، گفته است که این شرکت برای ایجاد رمزارز اختصاصی خود با چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد که شاید پیامدهای فاجعه‌باری برای آن داشته باشند.

او در توییتی گفته است:

«نمی‌توانم هیچ پروژه فناوری دیگری را متصور شوم که اهمیت ایجاد توازن بین حریم خصوصی و امنیت در آن به این اندازه زیاد باشد.»

اگر GlobalCoin به استیبل کوینی خصوصی تبدیل شود، ارتباط آن با سرویس پیام‌رسان رمزگذاری شده فیس‌بوک، بستر بسیار مناسبی برای پول‌شویی به وجود می‌آورد ولی اگر GlobalCoin قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای محافظت از حریم خصوصی کاربران پیاده نکند، دسترسی فیس‌بوک به این حجم عظیم داده، می‌تواند ریسک بزرگی برای کل جهان به حساب آید.

هنوز باید منتظر بمانیم تا GlobalCoin کار خود را آغاز کند زیرا گفته می‌شود که این سرویس افرادی که حساب بانکی ندارند را در هر کجای دنیا که باشند هدف گرفته است، به ویژه در هندوستان.

منبع : cryptoslate

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته