پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آینده دارایی های دیجیتال در بازار رمزارزها

در بیش از یک دهه گذشته بازار رمزارزها شاهد پیشرفت گسترده ای در شبکه های خود بوده اند. تکنولوژی بلاک چین که زمانی چندان قابل درک نبود و بنیادهای آن با رمز و رازهای زیادی درآمیخته بود، هم اینک گستره مندی و پیشرفت قابل توجهی را در زیرساخت های خود شاهد است. زمانی از بلاک چین برای خرید پیتزا استفاده می شد و اکنون حجم کلانی از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.

بازار رمزارزها باعث شده است نسل جدیدی از لشکر گروه های اجتماعی ایجاد شوند. آنهایی که در خط مقدم طراحی و نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین و شبکه های غیر متمرکز هستند سودهای کلانی را نصیب برده اند و می بینیم که جهان شاهد طلوع و ظهور میلیونرها و میلیاردرهای بسیاری ست. بلاک چین در طی عمر کوتاه خود، حوادث و اتفاقات ستودنی را رقم زده است و هم اینک نیز آبستن انقلاب ها و تحولات بزرگ دیگری ست که در آینده از آن بیشتر خواهیم شنید.


بلاک چین چیست؟


پس از تغییرات و تحولات بنیادین در دهه گذشته، به نظر سال 2020 سال رمزارزهای پایدار (استیبل کوین ها) خواهد بود. در این مقاله درباره کاربردها و کاربست های بلاک چین و رمزارزها صحبت خواهیم کرد و نگاهی به آینده صنعت غیرمتمرکز شبکه های تجاری خواهیم انداخت.

بررسی بازار رمزارزها و چشم اندازهای ارزهای دیجیتال

ثروت اندوزی شخصی

1- ثروت اندوزی شخصی

تا سال 2017، انگیزه ابتدایی و محرک اصلی افراد برای ورود به صنعت بلاک چین و رمزارزها، ثروت اندوزی و پولدار شدن بود. بیراهه نیست اگر چنین انگیزه ای روح و روان افراد را به تسخیر خود درآورده باشد. با نگاهی به سیر صعودی ارزش رمزارزها در دهه اخیر به خوبی متوجه می شویم که خط شکنان این قلمرو و آنهایی که در ابتدا و با وجود تمام کم و کاستی ها وارد این حوزه شدند، هم اینک شاهد افزایش چندین و چند برابری سرمایه ابتدایی خود هستند.

جان مک آفی، برنامه نویس جنجالی در سخنرانی اخیر خود پیش بینی کرده است بیت کوین در سال جاری به قیمت 1 میلیون دلار خواهد رسید. او اعتقاد دارد همین که بازار رمزارزها جهان سرمایه را به تسخیر خود درآورد، تقاضا به نحو غیر قابل باوری افزایش پیدا می کند و ارزهای سنتی و پول های فیات نظیر دلار و یورو نیز از صحنه بازار سرمایه محو خواهند شد. جرمی لیو بنیانگذار اسنپ چت نیز باور دارد تا سال 2030، قیمت بیت کوین از مرز 500 هزار دلار خواهد گذشت.

دن مورهد، مدیر سئو شرکت پانترا کاپیتال نیز با بررسی روند صعودی بیت کوین، پیش بینی می کند تا ماه آگوست سال 2021 میلادی، قیمت بیت کوین تا 100 هزار دلار افزایش پیدا کند. وارن بافت، رئیس شرکت برکشایر هاتاوی نیز اعتقاد دارد سرمایه شرکت او در مواقع بحران های مالی و سقوط ارزش سهام شرکت های تجاری می تواند به او کمک کند تا موضع بدیلی را انتخاب کرده و وارد بازار رمزارزها و شبکه بیت کوین شود.

بازسازی و احیای پرداخت های مالی

2- بازسازی و احیای پرداخت های مالی

بسیاری از مردم کماکان نسبت به ظرفیت و پتانسیل رمزارزها و سیستم های بلاک چین آگاه نیستند. آنها تصور می کنند رمزارزها حبابی از میان دیگر حباب های بازارهای اقتصادی و مالی هستند که به زودی زود می ترکد و محو می شود. حتی میزان سرمایه در گردش بازارهای رمزارز در زمانه کنونی چندان قابل قیاس با بازارهای بزرگ جهانی نظیر شرکت اپل نیست.

با اینکه بسیاری از نهادهای اقتصادی و بازیگران بزرگ مالی جهان از تکنولوژی بلاک چین استفاده می کنند و سعی دارند زمینه های مناسب جهت نهادینه سازی تکنولوژی دفتر کل توزیع شده را فراهم سازند، باز با این اوصاف، مسیر طولانی پیش روی این تکنولوژی نوپا برای پیمودن قرار دارد.

بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ می توانند از تکنولوژی بلاک چین در سیستم های پرداخت خود استفاده کنند. تکنولوژی بلاک چین می تواند با حذف فرد ثالث در فرآیند معاملات تجاری، کاهش هزینه های جاری، و افزایش دسترس پذیری خدمات برای اکثر کاربران، زمینه مناسبی جهت تحقق عدالت در مصرف همگانی ایجاد کند.

اخیراً و در سالیان اخیر بسیاری از مردم و فعالان حوزه رمزارزها، از طریق دارایی های دیجیتال کسب درآمد می کنند و شبکه غیر متمرکز توانسته است خیل گسترده ای از کاربران و توسعه دهندگان را جذب کند. با این اوصاف این مسیر کماکان ناهموار است و باید نوع نگرش و نظرگاه مردم نسبت به این نوع تکنولوژی ها دستخوش تغییرات بنیادین شود.

طبق برآوردها و پیش بینی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، با گسترش روزافزون شبکه های اینترنتی، تا سال 2030 میلادی بیش از 50 درصد جمعیت جهان به سمت معاملات آنلاین که در آن پول نقد هیچ موضوعیّتی ندارد، جذب خواهند شد. همین امر می تواند زمینه را برای شبکه های غیر متمرکز فراهم سازد تا در فضای رقابتی آینده، گوی سبقت را از دیگر رقیبان حاضر در میدان شبکه های اینترنتی برباید.

جایگزین ارزهای فیات

3- جایگزین ارزهای فیات

هر چه زمان به پیش می رود، گویی با پیشرفت های رعدآسا و پُرسرعت جهان مدرن، ارزهای فیات (نظیر دلار، یورو، و غیره) دیگر یارای آن را ندارند تا در آشفته بازار شبکه های سرمایه چندان دوام آورند. بسیاری از متخصصان و اقتصاددانان بزرگ باور دارند چنانچه مسیر تغییرات و تحولات کنونی جهان ادامه پیدا کند، ارزهای فیات به زودی از رده خارج خواهند شد و مردم به سمت رمزارزها نظیر بیت کوین و اتریوم و دیگر آلت کوین های جایگزین سوق پیدا خواهند کرد.

در همین چند ماهه اخیر و با همه گیری ویروس کرونا ما شاهد نمود جدیدی از نگرش جهان نسبت به دارایی های غیر متمرکز بودیم. استیبل کوین ها و یا رمزارزهای پایدار می توانند در این میان نقش اساسی و مهمی ایفا کنند. رمزارزهای پایدار به دلیل ثبات و عدم تاثیر پذیری از نوسانات بازار می توانند در آینده جایگزین مناسبی برای ارزهای فیات باشند. در آینده ای نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود که بسیاری از مراکز انحصاری سیاسی و دولت های مرکزی از رمزارزهای پایدار استفاده  خواهند کرد.

یکپارچگی با اینترنت اشیا

4- یکپارچگی با اینترنت اشیا

بیش از دو دهه قبل، یعنی در سال 1999 میلادی، کوین اشتون، مهندس بریتانیایی، واژه “اینترنت اشیا” را به جهان تکنولوژی معرفی کرد. کوین اشتون با این واژه در صدد بود شبکه ای را تعریف کند که نه تنها افراد، بلکه اشیا اطراف آنها را به یکدیگر متصل می کند.

در آن زمان بسیاری تصور می کردند این مفهوم بیشتر در فیلم های علمی تخیلی کاربرد دارد. از آن زمان تا کنون شبکه اینترنت اشیا با سرعت بسیاری پیشرفت کرده است. این شبکه شامل اشیا هوشمندی می شود که از طریق جمع آوری و تحلیل داده، به صورت خودکار و بدون دخالت عامل انسانی می توانند کارهای مختلفی انجام دهند.

تا پایان سال 2019 میلادی، مصرف کنندگان بیش از 100 میلیارد دلار برای سیستم های هوشمند خانگی هزینه کردند. برآورد می شود تا سال 2023 این میزان هزینه به بیش از 157 میلیارد دلار برسد. بسیاری از شرکت های بزرگ جهان نظیر آمازون، مایکروسافت و گوگل نیز وارد عرصه اینترنت اشیا شده اند.

با ظهور تکنولوژی های جدید نظیر اینترنت نسل 5 و هوش مصنوعی، برآورد می شود در سطح جهان بیش از 1.1 تریلیون دلار در بخش اینترنت اشیا هزینه شود. نهاد اطلاعات بین المللی در گزارش اخیر خود اعلام کرده است تکنولوژی بلاک چین و اینترنت اشیا در آینده نزدیک می توانند از طریق هم افزایی و همکاری دوجانبه، تحول شگرفی در جهان تکنولوژی ایجاد کنند.

نسل جدید بازی های کامپیوتری

5- نسل جدید بازی های کامپیوتری

کازینوها و بازی های رمزارز چند سالی ست که توجهات گسترده ای را به سمت خود جذب کرده اند. طبق گزارش نهادهای بین المللی، ارزش مالی بازار بازی های کامپیوتری و ویدیویی در سال 2018 نزدیک 900 میلیون دلار بوده است و برآورد می شود این میزان تا سال 2022 به بیش از 1.7 میلیارد دلار برسد.

از آنجایی که افراد آشنا به تکنولوژی های روز دنیا به سمت بازی های کامپیوتری جذب می شوند، این می تواند برای تکنولوژی بلاک چین زمینه خوبی باشد تا دستاوردهای پیشرفته خود را از طریق بازی های هوشمند کامپیوتری در اختیار کاربران قرار دهد. در سالیان اخیر بسیاری از برندهای شناخته شده بازی های ویدیویی اعلام کرده اند در بازی های کامپیوتری خود از تکنولوژی بلاک چین استفاده خواهند کرد.

سخن پایانی

در زمانه کنونی، جهان در مرحله ابتدایی توسعه تکنولوژی های مالی قرار دارد. بر همین اساس پیش بینی چشم انداز تاثیر تکنولوژی بلاک چین بر قلمروهایی نظیر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، بسیار روشن است. بلاک چین از ظرفیت های گسترده ای برخوردار است و می تواند در آینده بسیاری از تکنولوژی های کاربردی را با سهولت و سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار دهد.

با توجه به افزایش روزافزون تقاضا در بازارهای رمزارز و شبکه های غیرمتمرکز، می توان به خوبی و با درجه اطمینان بالایی ادعا کرد که آینده متعلق به تکنولوژی بلاک چین خواهد بود. 

شما آینده تکنولوژی بلاک چین را چگونه پیش بینی می کنید؟ آیا تصور می کنید که این تکنولوژی در کشور ما کاربران بیشتری را به خود جذب کند؟ اصولاً آیا زیرساخت ها و نوع سیستم متمرکز اداری کشور ما، این امکان را فراهم می کنند تا تکنولوژی بلاک چین و دیگر شبکه های رمزارز در کشور نهادینه سازی شوند؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

ضرورت توجه بزرگان دیتا به فناوری بلاک چین

نگاهی به هدف اصلی بلاک چین یعنی زمان بندی

بر خلاف وب اولیه، بلاک چین به حمایت دولتی نیاز ندارد

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته