جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال استکس (STX)

استکس یک راه حل بلاک چین لایه 1 است که برای آوردن قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) به بیت کوین طراحی شده است.

از طریق استکس، قراردادهای هوشمند بدون تغییر هیچ یک از ویژگی های قدرتمند (بیت کوین)، از جمله امنیت و ثبات، به بیت کوین منتقل می شوند.

این اپ های غیرمتمرکز باز و مدولار هستند، به این معنی که توسعه دهندگان می توانند بر روی اپ های یکدیگر چیزهایی بسازند و ویژگی هایی را تولید کنند که به سادگی در یک اپ معمولی امکان پذیر نیست.

این پلتفرم توسط توکن استکس (STX) پشتیبانی می شود که برای تامین اجرای قراردادهای هوشمند، پردازش معاملات و ثبت دارایی های دیجیتالی جدید در بلاکچین استکس 2.0 استفاده می شود.

این پلتفرم قبلاً به بلاک استک معروف بود، اما در اواخر سال 2020 به استکس تغییر نام داد تا این پروژه اکوسیستم و منبع باز را از بلاک استک پی بی سی جدا کند، شرکتی که پروتکل های اصلی را ساخته است.

شبکه اصلی استکس 2.0 در ژانویه 2021 راه اندازی شد.

چه کسانی بنیانگذاران استکس هستند؟

بودجه استکس در ابتدا توسط طیف وسیعی از صندوق های سرمایه گذاری اولیه، از جمله Y Combinator ، «گروه ارز دیجیتال» و «وینکلووس ونچرز» تأمین شد. استکس توسط بلاک استک پی بی سی، که دفتر مرکزی آن در نیویورک است، ساخته شده است.

بلاک استک پی بی سی اکنون با نام Hiro Systems PBC فعالیت می کند و به طیف گسترده ای از شرکت های سازنده بر روی پلتفرم استکس می پیوندد.

بلاک استک پی بی سی توسط مونیب علی و ریان شیا تأسیس شد. منیب علی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه پرینستون با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا در علوم کامپیوتر، در سال 2013 بنیانگذار استکس شد و امروز نیز به عنوان مدیر عامل Hiro Systems PBC با این پلتفرم همکاری می کند.

دومین بنیانگذار این پلتفرم، ریان شیا، همچنین قبل از خروج از پروژه برای سرمایه گذاری در سایر مشاغل از جمله تاسیس یک استارتاپ فناوری که در حال حاضر به طور مخفیانه فعالیت می کند، بین سال های 2013 و 2018 در سمت مدیر عامل شرکت همکاری کرد. قبل از حضور در استکس، شیا به عنوان مهندس نرم افزار کار می کرد.

چه چیزی استکس را منحصر به فرد می کند؟

استکس به دنبال این است که آنچه بیت کوین را بسیار قدرتمند می کند، به دست آورد و به کارکرد های تازه ای ارتقا دهد، بدون نیاز به فورک کردن با تغییر در بلاک چین بیت کوین.

استکس این کار را با اتصال مستقیم به بلاک چین بیت کوین از طریق مکانیسم اجماع اثبات انتقال (PoX) انجام می دهد، که دارای ماینرهایی برای ساختن توکن های جدید استکس (STX) از طریق پرداخت بیت کوین می باشد. علاوه بر این، دارندگان توکن های STX همچنین می توانند توکن های خود را برای کسب بیت کوین به عنوان پاداش، انباشته کنند.

استکس زبان برنامه نویسی قرارداد جدید هوشمندی را به نام «کلریتی» معرفی می کند که به لطف ترتیب بدون ابهام آن به گونه ای طراحی شده است که ایمن بوده و ساخت آن آسان است. این زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند محور همچنین توسط بلاک چین آلگوراند (ALGO) استفاده می شود.

علاوه بر این، استکس اولین ارز دیجیتال بود که مجوز SEC را برای فروش در ایالات متحده دریافت کرد.

چند سکه استکس (STX) در گردش وجود دارند؟

طبق سیاست اقتصادی تازه اصلاح شده ای که با استکس 2.0 راه اندازی شده است، عرضه STX تازه قفل شده در گردش از الان تا سال 2020 حدود 10 درصد در مقایسه با برنامه اصلی کاهش می یابد.

در کل، پیش بینی می شود تا سال 2050 حدود 1.82 میلیارد STX در گردش باشند، در حالی که تا ژانویه 2021 در حدود 739.7 میلیون در حال گردش هستند.

بر اساس وایت پیپر Stacks 2.0 (v0.1) ، در مجموع 1000 STX در هر بلوک در چهار سال اول منتشر می شود، در 4 سال بعدی به 500 توکن در هر بلوک، در چهار سال بعد به 250 توکن در هر بلوک کاهش می یابد، و سپس به طور همیشگی به 120 توکن در هر بلوک کاهش می یاید.

در مجموع ، 6.6 درصد از عرضه اولیه (1.32 میلیارد توکن) به بنیانگذار و 7.9 درصد به تیم استکس اختصاص یافت. اینها در یک برنامه قفل کردن سه ساله انجام می شود، و قرار است توکن ها در نوامبر 2021 باز شوند.

امنیت شبکه استکس چگونه است؟

استکس از بلاک چین بیت کوین به عنوان لایه پایه خود استفاده می کند. بیت کوین به عنوان یک بلاک چین مبتنی بر اثبات کار (PoW) ، از تلاش هزاران ماینر و نود برای محافظت از شبکه در برابر حملات استفاده می کند و این امر باعث می شود شبکه از نظر رایانشی و اقتصادی غیرقابل دستکاری باشد.

علاوه بر این، استکس مدل اجماع خود را ارائه می دهد، معروف به اثبات انتقال (PoX) ، که یک مکانیسم استخراج جدید است که در آن کاربران از طریق انتقال ارز پایه (بیت کوین) به استخراج STX می پردازند، که به خودی خود امنیت بلاک چین را تقویت می کند.

استکس (STX) را از کجا می توانید خریداری کنید؟

STX برای معامله در چندین پلتفرم صرافی برجسته از جمله بایننس و کو کوین در دسترس است.

البته توجه به این نکته مهم است که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مانند هر فرصت سرمایه گذاری دیگر با خطراتی همراه است.

کد خبر: 1400012307MGMCMF

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال گراف (GRT)

آشنایی با ارز دیجیتال تزوس (XTZ)

آشنایی با ارز دیجیتال ثور چین (RUNE)

آشنایی با ارز دیجیتال پولیگان (MATIC)

آشنایی با ارز دیجیتال پنکیک سواپ (CAKE)

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته