جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال زیرو ایکس (ZRX)

زیرو ایکس یک پروتکل زیرساختی است که به کاربران اجازه می دهد به راحتی و بدون نیاز به واسطه های متمرکز مانند صرافی های سنتی ارزهای دیجیتال، ارزهای ERC20 و سایر دارایی های موجود در بلاک چین اتریوم را معامله کنند.

زیرو ایکس کارکرد صرافی غیرمتمرکز را با استفاده از مجموعه ای از قراردادهای هوشمند منبع باز و قابل کنترل عمومی که با هم همکاری می کنند به دست می آورد.

این پروتکل توسط یک توکن کاربردی ERC20 پشتیبانی می شود که به ZRX معروف است. نودهایی که (همچنین به عنوان رله ها شناخته می شوند) میزبان یک دفتر سفارش خارج از زنجیره هستند و اپلیکیشن هایی برای کاربران ارائه می دهند که این اطلاعات را نشان می دهند، به کاربران امکان می دهند تراکنش های ZRX را انجام دهند، پر کنند یا لغو کنند. ZRX همچنین می تواند برای مشارکت در حاکمیت پلتفرم مورد استفاده قرار گیرد، و به دارندگان کمک می کند تا تغییرات در پروتکل را پیشنهاد کنند و در رای گیری شرکت کنند.

در سال 2019 ، زیرو ایکس با اضافه کردن قابلیت های بیشتر، تعمیرات اساسی ZRX را اعلام کرد و به دارندگان ZRX اجازه داد سهام خود را به یک بازار گردان واگذار کنند تا ضمن حفظ حق رأی دادن، پاداش کسب کند.

چه کسانی بنیانگذار زیرو ایکس هستند؟

زیرو ایکس در سال 2016 توسط ویل وارن و امیر بنده علی تاسیس شد. وارن به عنوان مدیر عامل زیرو ایکس و بنده علی به عنوان مدیر ارشد فناوری خدمت می کنند.

این پلتفرم پس از عرضه اولیه موفقیت آمیز سکه (ICO) در سال 2017 راه اندازی شد و طی آن در مجموع 24 میلیون دلار سرمایه جمع کرد، با حمایت شرکت های سرمایه گذاری برجسته از جمله Polychain Capital ، Pantera Capital و FBG Capital.

قبل از ICO ، وارن در چندین نقش تحقیقاتی کار می کرد و به عنوان مشاور فنی بیسیک اتنشن (BAT) مشغول بود. از طرف دیگر، بنده علی فارغ التحصیل لیسانس امور مالی از دانشگاه ایلینوی است و پیش از تأسیس زیرو ایکس، چندین شغل معاملاتی داشت.

اکنون این تیم از بیش از 30 نفر تشکیل شده است، از جمله مهندسان، محققان و طراحانی که برای به روزرسانی پلتفرم و کارکرد روان آن تلاش می کنند.

چه چیزی زیرو ایکس را منحصر به فرد می کند؟

برخلاف بسیاری دیگر از پروتکل های تبادل غیرمتمرکز اتریوم، زیرو ایکس از توکن های قابل تعویض (ERC20) و غیر قابل تعویض (ERC-723) پشتیبانی می کند. این بدان معناست که می توان از آن برای انجام معاملات بدون نیاز به مجوز دامنه وسیعی از دارایی ها استفاده کرد و به دارندگان راهی برای خرید، فروش و مبادله دارایی های بسیار گوناگون اتریوم از طریق بیش از ده اپلیکیشن مختلف را می دهد.

پروتکل زیرو ایکس را می توان در طیف گسترده ای از موارد، از جمله بازارهای مشابه eBay برای کالاها و خدمات دیجیتال، میزهای معاملاتی فرابورس، قابلیت تبادل برای پروتکل های دیفای، و صرافی های غیرمتمرکز قدیمی استفاده کرد.

اگرچه از زیرو ایکس می توان برای ساخت محصولات مبادله ای بسیار انعطاف پذیر استفاده کرد، اما همچنین می توان در محصولاتی که تبادل دارایی از ویژگی های ثانویه محسوب می شود مانند خریدهای درون بازی و پلتفرم های مدیریت پرتفوی نیز تعبیه کرد.

در پروتکل زیرو ایکس، دریافت کنندگان نقدینگی کارمزدی را به صورت توکن های ZRX پرداخت می کنند. این هزینه برای ایجاد انگیزه در جهت ایجاد نقدینگی توسط بازار گردان استفاده می شود. کاربران همچنین باید کارمزد پروتکل را به صورت اتر (ETH) بپردازند، که برای پرداخت گس مورد استفاده در هر تراکنش که انجام می دهند، استفاده می شود. به عنوان یک پروتکل منبع باز، زیرو ایکس هیچ سهمی از این درآمد دریافت نمی کند و در عوض توسط توکن های ZRX که به عنوان مشوق های تیمی و توسعه دهنده قفل شده اند همراه با سرمایه اولیه ICO پشتیبانی می شود.

چند سکه زیرو ایکس (ZRX) در گردش وجود دارد؟

مانند بسیاری از دارایی های دیجیتال، توکن ZRX حداکثر عرضه ثابت دارد که هرگز بیش از آن نخواهد بود. این مقدار 1 میلیارد ZRX تعیین شده است. در حال حاضر، حدود سه چهارم این عرضه حداکثری در حال گردش است، و فقط بخش کوچکی از این مقدار برای پاداش سهم گذاری قفل شده است.

برخلاف بسیاری از پروتکل ها، زیرو ایکس هرگز به طور عمومی میزان نرخ عرضه برای توکن های جدید ZRX را اعلام نکرده است، و پیش بینی اینکه چه زمانی عرضه به حداکثر خود می رسد دشوار است.

بر اساس اولین ورودی وبلاگ توسط مدیر عامل زیرو ایکس ویل وارن، نیمی از کل توکن های ZRX در عرضه اولیه سکه 2017 به سرمایه گذاران فروخته شد، در حالی که 15 درصد هر یک برای سازمان توسعه مرکزی زیرو ایکس و صندوق توسعه خارجی پروژه اختصاص دارد، و 10 درصد برای تیم بنیانگذار با یک برنامه چهار ساله واگذاری اختصاص داده شده است، و 10 درصد باقیمانده برای حامیان و مشاوران اولیه باقی مانده است.

امنیت شبکه زیرو ایکس چگونه است؟

زیرو ایکس بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. در نتیجه، با تلاش مشترک شبکه عظیم استخراج اتریوم و شبکه نود، در برابر حملات محافظت می شود.

در مورد قراردادهای هوشمند اساسی، نسخه 3 پروتکل توسط چندین شرکت شخص ثالث مورد بررسی قرار گرفته است که هیچ مسئله اساسی یافت نشد.

با این حال، یک آسیب پذیری در قرارداد هوشمند نسخه 2 پیدا شد، که بعدا توسط تیم اصلی زیرو ایکس اصلاح شد. این آسیب پذیری توسط یک محقق مستقل تشخیص داده شد و مورد رخنه قرار نگرفت. زیرو ایکس برای کمک به شناسایی هر گونه مشکل قبل از اینکه مورد سو استفاده قرار بگیرند، یک برنامه باگ باونتی بزرگ را ادامه می دهد.

زیرو ایکس (ZRX) را از کجا می توانید خریداری کنید؟

ZRX در حال حاضر برای معامله در بیش از 200 پلتفرم صرافی مختلف در دسترس است، اما محبوب ترین آنها شامل کوین بیس پرو، بایننس، و بیت مکس هستند. در حال حاضر می توان آن را با ارزهای دیجیتال دیگری از جمله بیت کوین، تتر و اتریوم و همچنین چندین ارز فیات از جمله دلار آمریکا، یورو، و وون کره جنوبی معامله کرد.

کد خبر: 1400013109MGMCMH

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال درِپ (DREP)

آشنایی با ارز دیجیتال پولیگان (MATIC)

آشنایی با ارز دیجیتال نییر پروتکل (NEAR)

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین اس وی (BSV)

آشنایی با ارز دیجیتال توکن بیسیک اتنشن (BAT)

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته