جمعه 10 فروردین 1403

امور مالی خصوصی کاتالیزور تداوم رشد رمزارزها

تحولات اخیر در بازار ارزهای دیجیتال باعث رشد امور مالی خصوصی در این بازار شده که می تواند نقش کاتالیزور در ادامه فرایند گسترش این بازار را ایفا کند.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، از زمانی که رمزارزها به عنوان ابزاری مبهم برای سرمایه گذاری آزمایشی پرخطر در صنعت رمزنگاری شناخته می شد، سال ها گذشته و در سال 2020 این صنعت گام هایی بزرگ برای پیوستن به جریان اصلی برداشت.

به طوری که دولت ها، سازمان های چندملیتی و شرکت ها به صورت چشمگیری به این بازار که خود آن را «فضای دارایی دیجیتال» می نامند، وارد شدند.

رمزنگاری و ویژگی اصلی آن، یعنی حریم خصوصی، دیگر نقش مهمی را که در جذابیت بازار رمزارزها ایفا می کردند، ندارند و جای خود را به نقدینگی بالا، کشت سود و مدل های اقتصادی بی سابقه داده است.

دیفای سرنوشت ساز است

در سال 2021 روند بازار صعودی تر شده و چتر دیفای به شکلی قانع کننده بر چشم انداز رمزارزها گسترده شده و سرمایه گذاران و مشتاقان بیشتری را جذب خود کرده است. آن ها سود دو رقمی و تجربه کاربری یکپارچه دیفای را از منافع ظریف و سیستمیک صرافی هایی با محوریت حریم خصوصی جذاب تر می دانند.

اما نمی توان کاربران را مقصر دانست به این خاطر که منافع دیفای در تضاد با حق امتیاز حریم خصوصی شخصی است؛ اولی همواره به قیمت دومی رشد می کند.

عاملی که مردم را از منافع حریم خصوصی باز می دارد، دیگر ناآگاهی نیست، بلکه حجم فزاینده کاغذبازهایی است که یک فرد برای به دست آوردن آن مجبور است انجام دهد.

برای اینکه حریم خصوصی به خصوصیتی ذاتی در نظام های تبادل آینده ما تبدیل شود، باید آن را از محتوای انحصاری دوطرفه آن خالی کرد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست ؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز و ارز مجازی

امور مالی خصوصی در راه است

به این ترتیب، این ضرورت باعث سربرآوردن جدیدترین بخش فناوری بلاک چین شده است. این بخش که با نام «پرایفای» (PriFi) به معنای امولی مالی خصوصی در حال ظهور است، به دنبال بازگرداندن حریم خصوصی به بلاک چین، یا به عبارتی به اکوسیستم اتریوم و پولکادات، است تا حریم خصوصی را در شبکه نرم افزارهای در حال رشد دیفای ادغام کند.

راهکارهای حریم خصوصی تاکنون در بلاک چین های خوداتکا با محوریت حریم خصوصی بود که از ویژگی های در حال گسترش چشم انداز دیفای دور افتاده بود. از این رو، جنبش امور مالی خصوصی صرفا به دنبال دستیابی کاربران به حریم خصوصی نیست، بلکه می خواهد این کار را بدون نیاز به کاغذبازی، مرز و محدودیت انجام دهد.

گیم استاپ کاتالیزور این فرایند است

از زمانی شکل گیری تاریخی رمزارز در نتیجه بحران مالی سال 2008، هیچ رویدادی نتوانسته بود سرمایه گذاران خرد جهان را اینگونه با هم متحد کند که حادثه گیم استاپ کرد.

وقتی هماهنگی شماری از صندوق های پوشش ریسک برای کاهش ارزش برخی از سهام ها آشکار شد، سرمایه گذاران خرد در یک تالار شبکه اجتماعی ردیت با نام r/Wallstreetbets گرد هم آمدند تا سهام هایی مثل گیم استاپ و AMC را که مبنای فروش استقراضی این صندوق ها بود، با صعود قیمت مواجه کنند.

پس از چند چرخه فشار استقراض که طی آن این صندوق ها مجبور به پرداخت میلیاردها دلار برای پوشش ضرر ناشی از افزایش قیمت سهام شدند، برخی شرکت های صرافی متمرکز مثل رابینهود، چارلز شواب، تی دی آمریترید و دیگران اقدام به محدود کردند معاملات این سهم های خاص کردند تا باقی مانده سرمایه این صندوق ها را حفظ کنند.

اما جنون منتهی به ضرر مالی نیز مانند دیگر انواع جنون درس هایی برای آموختن دارد. سرمایه گذاران خرد در سال 2021 نسبت به چند موضوع آگاهی یافتند: اول اینکه بازارهای متمرکز فقط تا زمانی آزاد هستند که در خدمت قدرت های متمرکز باشند، و دوم آنکه تجسس اصلی ترین ویژگی حمایتی در خدمت ساختارهای قدرت اینچنینی است.

به لطف محدودیت های معاملاتی اعمال شده بر سهام گیم استاپ و AMC، موج جدیدی از سرمایه گذاران خرد به فضای رمزارزها روی آورده اند تا حرکت بعدی آن را رقم بزنند.

اما این بار، این اتفاق به خاطر دارایی های دیجیتال این فضا نیست، بلکه به خاطر مشتقاتی است که در حال ظهور است؛ یعنی دارایی های ترکیبی کاملا خصوصی و مبتنی بر بلاک چین که ارزش آن ها به ابزارهای مالی سنتی مثل سهام، کالا، اوراق قرضه، محصولات بیمه ای و… گره خورده است.

مطالب مرتبط:

تحلیل نشریه اکونومیست از رشد قیمت رمزارزها

اظهار نگرانی وزیر دارایی تایلند درباره رشد معاملات رمزارزها

گلدمن ساکس: افزایش چشمگیر قیمت رمزارزها می‌تواند نشانه رشد اقتصاد جهان باشد

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته