جمعه 7 اردیبهشت 1403

تحلیل نشریه اکونومیست از رشد قیمت رمزارزها

نشریه اکونومیست در گزارشی می نویسد: قیمت ارزهای دیجیتال شاید توجیه شدنی باشد، اما نمی تواند سیستم مالی جهانی را استوار کند.

به گزارش سکه نیوز، نشریه اکونومیست در مقاله ای در تاریخ 9 ژانویه 2021 نوشت: اولین افزایش قیمت بیت کوین، به حدود 1000 دلار در سال 2013، خیلی ها را میلیونر کرد، صحبت درباره حباب زیاد شد، و بعضی هواداران اولیه به بخت خودشان لگد زدند. یک مرد بدشانس در ولز یک زباله دان را به دنبال هارد دیسک حاوی 7500 بیت کوین دور ریخته شده جستجو کرد، ارزش آنها تقریبا از هیچ به 7.5 میلیون دلار رسیده بود. از آن زمان بیت کوین سوار یک گاو وحشی شده است.

به لطف سرمایه گذاران سهل انگار و دستکاری و تقبل در بازار ، قیمت آن در دسامبر 2017 به حدود 19000 دلار افزایش یافت. در سال بعدش بیش از چهار پنجم قیمتش کاهش یافت. جدیدترین صعود بیت کوین تاکنون گیج کننده ترین آن بوده است. در سه ماه سه برابر شده، قیمت آن در حال حاضر بیش از 35000 دلار است و در جایی زیر نیوپورت یک قطعه کامپیوتر با ارزش بیش از 260 میلیون دلار قرار دارد.

شور و شوق امروز بیت کوین قابل توجه است زیرا آزادیخواهان ساکن زیرزمین تنها کسانی نیستند که در مورد آن صحبت می کنند. برخی از بهترین های وال استریت به آنها پیوسته اند. لری فینک از BlackRock، بزرگترین مدیر دارایی جهان، در ماه دسامبر گفت که بیت کوین می تواند به «بازار جهانی» تبدیل شود.

صندوق های بزرگ تامینی مانند Renaissance Technologies در حال خرید ارزهای دیجیتال هستند. روچیر شارما، استراتژیست بخش بازرگانی مورگان استنلی، اظهار داشت که افزایش بدهی های آمریکا ممکن است ارزهای دیجیتال را جذابتر کند.

ارزش کل این بیت کوین های منتشر شده بیش از ارزش دلار کانادا است که به سختی برای اسکناس و ذخایر بانک مرکزی تعریف شده است. اما تعداد کمی از مبادله کنندگان رمزارز فکر می کنند که این شانس جایگزینی پول دولتی را دارد. این رویای معتقدان به رمزارز اولیه بود. استفاده از آن برای انجام پرداخت ها بسیار ناکارآمد است.

بیت کوین قادر به پردازش کمتر از ده تراکنش در ثانیه است. در مقابل ، شرکت هایی مانند Alipay و Venmo ، اصطکاک را به حداقل می رسانند. اگر این مشکل حل می شد ، دولت ها به سرعت هر فناوری را که حاکمیت پولی آنها را تهدید کند، با سختگیری کنترل می کرد. مقاومت رگولاتوری پیش تر فیسبوک را مجبور کرده بود که نام ارز دیجیتال خود را از «لیبرا» به «دیم» تغییر دهد و جاه طلبی اولیه خود را کاهش کنار بگذارد. در همین حال ، رقابت در حال داغ شدن است زیرا بانک های مرکزی سیستم های پرداخت را بهبود می بخشند و ارزهای دیجیتالی با ابتکار خود را راه اندازی می کنند.

در عوض، جنون بیت کوین احتمالا ریشه در آن دارد که ممکن است در نهایت ذخیره ارزش امنی را مانند طلا فراهم کند، اما راحت تر (زیرا نگهداری کیف پول دیجیتال از نگهداری فیزیکی آسان تر است). پس از آن می تواند یک بخش کوچک اما دائمی از پورتفوی سرمایه گذاران را به دست آورد. مانند رمزارز ، طلا هیچ بهره یا سود سهام نمی پردازد. برخلاف بیت کوین ، طلا کاربردهای اساسی دارد، اما نوسانات تقاضای سرمایه گذاران برای فلز زرد و نه جواهرات و تولیدکنندگان تراشه است که باعث رشد قیمت ها می شود. بنابراین می توان تصور کرد که قیمت بالای بیت کوین نیز می تواند خودپایدار باشد. ، طبق محاسبات بانک «جی پی مورگان» اگر بیت کوین به اندازه طلا در بین سرمایه گذاران محبوب شود (با ارزش بازار موقعیت های آنها اندازه گیری شود) قیمت به 146000 دلار افزایش می یابد. در حال حاضر ، به نظر می رسد سرمایه گذاران نوین ارزهای دیجیتال را به شمش ترجیح می دهند.

دلایل زیادی وجود دارد که بتوان به ذقایت بیت کوین با طلا شک کرد. قیمت آن بسیار ناپایدارتر است و با بازار سهام حرکت می کند ، که به سختی برای یک پناهگاه فرضی مطلوب است. بازار نانقدینه است و تجارت ارزهای دیجیتال همچنان در غرب وحشی باقی مانده است که در آن کلاهبرداری و سرقت بیداد می کند و این امر موجب تسهیل جرایمی مانند فروش آنلاین مواد مخدر می شود. سرمایه گذاران در ارزهای دیجیتال باید مقدار زیادی از خطر مالی و اعتبار را تحمل کنند. صندوق های تامینی، که با سرمایه های ناچیز رونق می گیرند، ممکن است انباشته شوند اما پایان ثابت وال استریت، که شامل صندوق های بازنشستگی است، محتاط است.

با این حال کنار گذاشتن جهش بیت کوین اشتباه است. سرانجام ، ایجاد یک محل همکاری با رگولاتور ها، معاملات پول شدنی بیشتر و تعدیل اقدامات مجرمانه – بی هویتی گویا بیت کوین بیش از حد بیان شده است – می تواند جذابیت گسترده ای برای آن ایجاد کند. بیت کوین در ابتدا با قول استوار نگه داشتن سیستم مالی جهانی به فروش رسید. موفقیت آن اکنون منوط به یافتن نقشی متوسط در آن است.

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته