جمعه 10 فروردین 1403

بیانیه انجمن بلاک چین: مسدودیت راه حل نیست

اخیرا بحث و جدل های مختلفی در رابطه با مبادلات ارزهای دیجیتال در جریان بوده است، تا جایی که رییس مجلس شورای اسلامی نیز خواستار مسدودیت درگاه های پرداخت مربوط به صرافی های ارز دیجیتال شد.

به گزارش سکه نیوز، انجمن بلاک چین ایران در پاسخ به این صحبت ها بیانیه ای صادر کرده است.


بلاک چین چیست


در این بیانیه می خوانیم:
متاسفانه علی ‌رغم درخواست ‌های گسترده فعالان در زمینه تبادل رمزارزها از بانک مرکزی، هیات دولت، شورای ملی فضای مجازی و مجلس محترم شورای اسلامی برای ایجاد یک بستر قانونی، بدون ایجاد مجوزهای جدید در زمینه مبادلات رمزارزها، هنوز اقدامات شایسته و موثری توسط این نهادهای مسئول، در این رابطه صورت نپذیرفته است. این تلاش‌ها در چارچوب ارائه طرح‌های مکتوب و مدون و با تأسی از تجربیات قبلی در کشور عزیزمان ایران و سایر کشورهای پیشرو در فناوری بلاکچین و رمزارز انجام گرفته است.

اما با وجود تمامی این تلاش‌ها، در روزهای اخیر شاهد موضع‌گیری های بعضاً غیرکارشناسی و شتابزده‌ای هستیم که می‌توانند پیامدها و عواقب گسترده‌ای را به دنبال داشته باشد.

کارگروه تبادل رمزارز انجمن بلاکچین، پیش و بیش از هر چیز، هرگونه اقدام برای مسدود سازی وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم های ایرانی ارائه دهنده خدمات خرید و فروش رمزارزها و درگاه‌های ریالی آن‌ها را محکوم می‌نماید. از نظر ما «مسدودسازی راه حل نیست!». تجربیات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که هرگونه مسدود سازی یکباره و برخوردهای سلبی در رابطه با فناوری‌های نوین، ضمن این که تبعات گسترده‌ و هزینه‌های زیادی را برای کشور و مردم به همراه داشته است، هرگز موفق نیز نبوده است. حالا همه به خوبی می‌دانیم که فناوری در نهایت راه خود را پیدا می‌کند و نیاز مردم برای حرکت پیشروانه و همگام با جریان‌های فناورانه جهانی، قابل توقف و انسداد نیست.

در رابطه با موضع‌گیری های انجام شده، ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:

  1. یکی از استدلال‌های مطروحه در رابطه با درخواست مسدودسازی ارائه خدمات خرید و فروش رمزارزها، روند نزولی بازار سرمایه و بورس کشور می‌باشد که پس از یک دوره رشد قابل توجه رخ داده است. در حالی که نوسانات کوچک و بزرگ، در هر بازار سرمایه‌، امریست طبیعی و قابل انتظار، که نه تنها در بازار سرمایه ایران در طول دهه های گذشته بارها شاهد آن بودیم، حتی در طول یکی دو سال گذشته در بازارهای سرمایه سایر کشورها هم تحت تاثیر پاندمی کرونا، به کرات مشاهده شده است و در دنیای رمزارزها نیز امری بدیهی و غیرقابل اجتناب است.
    در این میان وظیفه و مسئولیت تمامی فعالان در هر بازاری، آگاهی رسانی به عموم مردم می‌باشد تا در رابطه با خطرات و ریسک های سرمایه گذاری در هر زمینه ای مطلع و دارای بینش و دانش لازم باشند. این که نوسانات در یک بازار سرمایه را فقط و فقط متوجه یک بازار سرمایه دیگر بدانیم، نه عادلانه است، نه کارشناسی شده و نه منطبق با واقعیات اقتصادی کشور.
  2. نگرانی مطروحه دیگر در رابطه با سکوهای ارائه خدمات خرید و فروش رمزارزها، دغدغه به حق و منطقی امنیت اموال و سرمایه‌های مردم می‌باشد. در حالی که هر گونه مسدودسازی در این رابطه، منجر به هدایت شدن سرمایه‌های مردم به سمت پلتفرم‌های خارجی می‌شود که بارها اقدام به بلوکه کردن موجودی ایرانیان به دلیل تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی نموده‌اند. امری که خود نقض غرض است.
  3. در حال حاضر، خوشبختانه پلتفرم‌ها و صرافی‌های معتبر و مطرح ایرانی توسعه یافته‌اند که با سرمایه گذاری گسترده و با استفاده از نیروهای فنی و توانمند ایرانی، هزاران تراکنش رمزارزی در طول روز را انجام می دهند، سال هاست در زمینه تبادل رمزارزها فعال هستند، توسط نهادهای امنیتی شناخته شده اند، دارای آدرس فیزیکی بوده و عمدتاً به صورت حقوقی در حال فعالیت هستند و در طول سال ها فعالیت خود، کمترین پرونده شکایت یا اختلاف نظر با کاربران را داشته‌اند که در قریب به اتفاق موارد، با جلب رضایت کاربران همراه بوده است. مسدود کردن درگاه ها، وب سایت ها و یا اپلکیشن های این فعالان باسابقه و معتبر، نتیجه ای جز ظهور قارچی فعالان ناشناخته‌ نخواهد شد که از ابتدا در بستر غیرقانونی ایجاد شده در نتیجه مسدودسازی احتمالی و با اهداف غیرقانونی و مجرمانه، کار خود را آغاز خواهند کرد. امری که در نهایت منجر به تولید و هجوم تعداد زیادی پرونده های کلاهبرداری و فیشینگ به مراجع قضایی و پلیس محترم فتا خواهد شد.
  4. کشورهای پیشرو و حتی تازه وارد در زمینه رمزارزها، علی رغم بروز بحران های متعدد به طور مشخص بر لزوم قانون گذاری در این بخش تاکید می نمایند و دلیل آن را عقب نیفتادن از قافله فناوری های نوین و روزآمد بلاکچین و رمزارز اعلام می‌کنند. در این شرایط، هر گونه تصمیم نسنجیده در مورد مسدودسازی در زمینه تبادل رمزارزها، چیزی نیست جز فرصت سوزی و گام برداشتن در مسیری که قطعاً به سود توسعه و پیشرفت علمی و فنی کشور و ایجاد دلسردی در جوانان توانمند و با استعداد ایرانی نخواهد بود.
  5. نباید از نظر دور داشت که فناوری بلاکچین و رمزارز، اساساً بر مبنای شفافیت و عدم تمرکز طراحی شده است که هرگونه تصمیم گیری در رابطه با آن را نیازمند به دانش فنی و کارشناسی لازم می نماید. ملاحظاتی که توسط فعالان تبادل رمزارزها در طرح‌های ارائه شده به دولت، بانک مرکزی و سایر نهادهای حاکمیتی در نظر گرفته‌ شده‌اند. به عبارت دیگر برخورد با این پدیده جدید، نیازمند به تصمیماتی نو و از جنسی متفاوت است.

در پایان، کارگروه تبادل رمزارز انجمن بلاکچین، ضمن تاکید و اطلاع رسانی به مردم ایران در رابطه با ریسک های بالای سرمایه گذاری بر روی رمزارزها که نیاز و لزوم افزایش آگاهی و کسب دانش در این رابطه را برجسته می نماید، مجدداً از بانک مرکزی، مجلس محترم شورای اسلامی و سایر نهادهای ذی ربط درخواست می نماید ضمن خودداری از هرگونه مسدودسازی و ایجاد محدودیت برای فعالان باسابقه و معتبر، بدون ایجاد مجوزهای جدید و انحصار، بستر و چارچوب قانونی مورد نیاز برای فعالیت در زمینه مبادلات رمزارزها را فراهم آورند.

امید است هر چه سریعتر با درک صحیح و مناسب شرایط فعلی و اهمیت این فناوری های نوین در دنیای امروز، طی مشورت با تشکل های مردمی و صنفی در زمینه تبادل رمزارزها، قانون‌گذاری شایسته توسط نهادهای مسئول در سال «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع‌زدایی ها» انجام شود تا جوانان مستعد ایرانی بتوانند در بستری قانونی، شفاف و غیرانحصاری در رابطه با این فناوری های نو، به فعالیت خود گسترده تر و فناورانه تر از قبل ادامه دهند.

منبع: iranblockchain.org

کد خبر: 1400020907MGMMMH

مطالب مرتبط:

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

استکینگ رمزارز | تمام آنچه که باید درمورد سپرده گذاری رمزارز بدانید!

بر خلاف وب اولیه، بلاک چین به حمایت دولتی نیاز ندارد

ضرورت توجه بزرگان دیتا به فناوری بلاک چین

محتوای غیرقانونی و بلاک چین

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته