چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

داستان دوج کوین و مسابقات ناس‌کار

رمزارز دوج کوین که در ماه های اخیر به دلیل توییت های مدیرعامل تسلا درباره آن بر سر زبان ها افتاده، بیشتر به یک شوخی شبیه بوده، اما این رزمراز زمانی پشتیبان مالی یک راننده مسابقات اتومبیل رانی بوده است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، ممکن است دوج کوین (DOGE) یک رمزارز میم خنده دار به نظر برسد، اما در پشت تصویر این سگ نژاد شیبا اینو، داستان های خارق العاده ای نهفته است. کسانی که این رمزارز را به خاطر بازارگرمی ها و مسخره بازی های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، خریده اند، احتمالا هیچ چیزی درباره روزهای اول این ارز نمی دانند.


دوج کوین (Dogecoin) چیست ؟


روزهای اول

پروتکل دوج کوین در دسامبر 2013 توسط بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) مهندسان نرم افزار معرفی شد و از الگوریتم اثبات کار لاکی کوین (Luckycoin) و لایت کوین (Litecoin) با فناوری Scrypt استفاده می کرد.

همه چیز از روز کریسمس سال 2013 آغاز شد که کیف پول دوج (Dogewallet) اعلام کرد وب سایت مورد هک قرار گرفته و پول کاربران به آدرس هکرها می رود. تلاش های برن دوئرنبرگ (Ben Doernberg) عضو هیات موسسان دوج کوین به بازگرداندن مجموعا 12 هزار دلار از دارایی های کاربران منجر شد.

سرویس Dogetipbot با الهام از پروژه Bitcointip که بیش از یک سال بود راه اندازی شده بود، به راه افتاد و امکان انعام دهی با دوج کوین را رد ردیت، توییچ و توییتر فراهم کرد. اما خالق Dogetipbot متاسفانه در سال 2015 همه موجودی این نرم افزار را نقد کرد که بعدا منجر به ورشکستگی این سرویس در ماه مه 2017 شد.

حمایت بالا و کلاهبرداری

داستان «وولونگ» (Wolong) هم بخش دیگری از ریشه نامتعارف دوج کوین است. وولونگ یک نام مستعار فعال در گروه های معاملاتی IRC و ردیت بود. او ظاهرا با سوء استفاده از اعلامیه حمایت مالی تیم سورتمه سواری جامائیکا، نهنگ ها را برای پمپاژ 600 درصدی دوج کوین در ژانویه 2014 هماهنگ کرد.

یک یادداشت کاملا مستند منسوب به این شخص در فضای آنلاین وجود دارد که همه نوساناتی را که در پشت آن تلاش های هماهنگ وجود داشته، توصیف می کند. جالب تر آنکه گروه های عمومی و خصوصی مذکور شباهت زیادی به اقدامات اخیر کانال r/ SatoshiBets ردیت در پشت پمپ 980 درصدی دوج کوین در سال اخیر دارد.

مورد آخر در اکتبر 2014 بود که صرافی آلت کوین مولا (Moolah) اعلام کرد که کسب و کار خود را تعطیل و اعلام ورشکستگی می کند؛ اقدامی که باعث یک اصلاح شدید دیگر در قیمت دوج کوین شد.

از جمله قربانیان این مسئله، دان واسیلوک (Dan Wasyluk) و همکارانش هستند که در مجموع 750 بیت کوین را از دست داده اند. در آن زمان شمار معدودی از صرافی های دوج کوین را در فهرست خود داشتند. از این رو مولا در آن زمان زیرساختی حیاتی برای جامعه آنلاین به شمار می رفت.

خلاصه اینکه «الکس گرین»، بنیانگذار مولا، علاوه بر تامین مالی بسیاری از جلسات دوج کوین و تبلیغات توییتر، یک کمپین حمایت مالی از یک راننده انجمن ملی مسابقات خودروهای ارتقا یافته آمریکا (NASCAR) را مدیریت می کرد.

سرانجام، معلوم شد که «الکس گرین» نام مستعار مورد استفاده رایان کندی (Ryan Kennedy) بود با چندین جرم از جمله تجاوزبه 11 سال زندان محکوم شده بود.

به رغم آنکه روزهای اولیه دوج کوین پر از کلاهبرداری های منجر به پامپ و دامپ بوده، به نظر می رسد این رمزارز جایگاه خود را در فضای رمزارزها یافته و یک جامعه آنلاین قدرتمند در اطراف خود دارد. به عنوان مثال، تالار آن در Reddit امروزه بیش از یک میلیون عضو دارد.

شروع ناپایدار دوج کوین احتمالا فراموش خواهد شد. اما این ارز دیجیتال به هر حال سابقه ای طولانی در استفاده مردم از آن برای پامپ و دامپ جیب هایشان دارد. این اتفاق ها زمانی افتاده که ایلان ماسک حتی نام رمزارز مورد علاقه خود را نمی دانست.

کد خبر: 1399121203AAMMMF

مطالب مرتبط:

مؤسس اصلی دوج کوین: رمزارز دوج کوین لایق این افزایش قیمت‌ها نیست

دستکاری قیمت دوج کوین، این بار با ابررایانه تسلا

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته