جمعه 7 اردیبهشت 1403

ساتوشی (Satoshi) چیست؟

ساتوشی کوچکترین واحد بیت کوین است. این نام از ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، سازنده پروتکل مورد استفاده در بلاکچین و ارز رمزنگاری شده بیت کوین گرفته شده است. لازم به ذکر است که صاحب نام ساتوشی ناکاموتو کاملا مبهم است و هنوز پس از گذشت چندین سال، هویت اصلی و حتی وجود یا عدم وجود این شخص مشخص نیست. نسبت ساتوشی به بیت کوین 100 میلیون ساتوشی به یک بیت کوین است. در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، قیمت هر ساتوشی در حدود ۰.۰۰۰۵۳ دلار است.


بیت کوین چیست؟ هرآنچه که باید بدانید


ساتوشی کوچکترین واحد بیت کوین و معادل 100 میلیونیم بیت کوین است.
بیت کوین ها را می توان به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد تا معاملات کوچکتر را تسهیل و قابل انجام کند.
ساتوشی به نام بنیانگذار یا بنیانگذاران بیت کوین، معروف به ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) نامگذاری شده است.

هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، بنیان‌گذار بیت کوین از زمان پیدایش این رمزارز یعنی بیش از یک دهه پیش ناشناخته بوده است و افراد زیادی تلاش کرده‌اند که خود را ساتوشی واقعی معرفی کنند اما تا به حال هویت اصلی صاحب این نام مشخص نیست.

برخلاف نسخه های فیزیکی ارزهای جهانی، مانند پوند انگلیس یا دلار آمریکا، ارزهای رمزنگاری شده عمدتا فقط در دنیای دیجیتال وجود دارند. اما با وجود این تفاوت، یک ارز رمزنگاری شده را می توان به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد، همانطور که پوند به پنس و دلار به سنت تقسیم می شود. در مورد بیت کوین، کوچکترین واحد موجود ساتوشی نامیده می شود.
Satoshi نشان دهنده ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین یا ۸–۱۰×۱.۰ BTC است. واحدهای کوچک انجام معاملات بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال را آسان تر کرده و معاملات بسیار کوچک را نیز قابل انجام می کند.

چرا واحد های کوچکتر مفید هستند؟

به طور مشابه با پنس یا سنت، Satoshi هم در زمانی که کاربر بخواهد مقدار نسبتاً کمی بیت کوین برای شخصی ارسال کند قابل استفاده است.
تصور کنید که شخصی قصد ارسال 1000 SAT به شما را دارد. درک این مقدار در مقایسه با 0.0000001 بیت کوین بسیار آسان تر است و محاسبات را ساده تر می کند. قابلیت شمارش واحد Sats از نظر روانی برای کاربران مناسب تر است و باعث می شود کاربران احساس کنند در واقعیت مالک یک دارایی دیجیتال هستند.
ما به عنوان مصرف کننده عادت کرده ایم کالاها و خدماتی را خریداری کنیم که دارای برچسب قیمت کاربرپسند به صورت اعداد کامل یا اعدادی باشند که در پایان گرد می شوند.

اما به دلیل قیمت نسبتاً بالای بیت کوین در مقایسه با قیمت بسیاری از کالاها و خدمات روزمره، هنگامی که اقلام در BTC قیمت گذاری می شوند، معمولاً کاربران با ارقام عجیب و ناخوشایندی روبرو می شوند به عنوان مثال ، 5 دلار 0.00057206 BTC است. نوشتن این مقدار با این پیچیدگی برای کاربران خوشایند نیست، SAT قادر به تغییر این پیچیدگی بود و به مشتریان یک عدد کاربر پسند برای کار ارایه داد. به عنوان مثال، 5 دلار برابر 57,206 ساتوشی است، که در واقع این عدد هم زیباترین نیست، اما تمیزتر از 0.00057206 است.
بیشتر مردم علاقه ای به کار با کسر و اعشار ندارند. اگر همه چیز فقط با BTC قیمت گذاری می شد، می توانست برچسب هایی با قیمت غیرجذاب برای معامله گران و مردم ایجاد کند که احتمالاً باعث سردرگمی مصرف کنندگان در هنگام پرداخت می شود.
پس می توان گفت Satoshi یک روش راحت تر برای قیمت گذاری کالاها و خدمات در BTC ایجاد کرده است، بدون اینکه برچسب قیمت برای مشتریان زشت یا گیج کننده به نظر برسد.

نماد ساتوشی چیست ؟

نماد ارزی بیت کوین (฿) مدتی است که وجود دارد. در واقع این نماد، اولین بار توسط ناکاموتو در عرضه اولیه بیت کوین استفاده شد. شرکت اپل حتی سال گذشته آن را به صفحه کلید iOS12 اضافه کرد. اما، در حالی که “฿” به طور گسترده ای در میان علاقه مندان به ارزهای رمزپایه پذیرفته شده است، هنوز این جامعه کاربران و توسعه دهندگان، نمادی برای Satoshi پیدا نکرده است.
بحث در مورد این موضوع برای مدت زمان قابل توجهی ادامه داشته است اما هنوز هیچ توافقی حاصل نشده است.

چگونه ساتوشی را به بیت کوین تبدیل کنیم؟

این سیستم تبدیل ارز توضیح داده شده در بالا می تواند دست و پا گیر باشد و درک آن نیز دشوار باشد. اگرچه این تبدیل فقط شامل انتقال اعشار در محاسبات است، اما باید با دقت انجام شود، در غیر این صورت هنگام دریافت یا ارسال بیت کوین، کاربر می تواند به دلیل خطای محاسباتی مقدار قابل توجهی از دارایی خود را از دست بدهد.
برخی از ابزارهای انجام این محاسبات مانند btcsatoshi.com برای ساده سازی این تبدیل در دسترس قرار گرفته است. کاربران از این ابزار برای تبدیل بیت کوین به ساتوشی استفاده می کنند و نظرات نشان می دهد از این ابزار راضی هستند و دقت محاسبات آن را تایید می کنند.

چگونه ساتوشی را به بیت کوین تبدیل کنیم؟

چگونه ساتوشی را به دلار تبدیل کنیم؟

عامل دیگری که بر تبدیلات این واحد به پول فیات تأثیر می گذارد، نوسان نرخ ارز فیات و بیت کوین است. این نوسان براساس عرضه و تقاضا در بازار است که محاسبه مقدار دقیق ساتوشی مورد نیاز برای ارسال یا دریافت را دشوارتر می کند. برای انجام چنین تبدیلاتی، از ماشین حساب های ویژه ای استفاده می شود که کلیه نوسانات ارزها و ارزهای دیجیتال را ردیابی می کند و نرخ تبدیل دقیق را به کاربر ارائه می دهد.
با استفاده از چنین مبدل های دو طرفه ای، می توان به سرعت و با کارآیی بالا معامله کرد. توصیه می شود از این مبدل برای تبدیل Satoshi به USD یا هر ارز فیات دیگری مانند EUR ، CNY ، GBP یا INR استفاده کرد.

سایر واحدهای بیت کوین

  1. میلی بیت (Millibit) mBTC
    mBTC همچنین به عنوان «میلی بیت کوین» یا «میلی» نیز نامیده می شود، مقدار 0.001 BTC (یک هزارم بیت کوین) یا 100,000 SAT (صد هزار ساتوشی) را نشان می دهد. بنابراین یک بیت کوین کامل برابر با هزار میلی بیت است.
  2. میکروبیت (Microbit) μBTC
    این واحد همچنین به عنوان «bits» نیز شناخته می شود، 1 μBTC (با تلفظ یوبیت) برابر است با 0.000001 BTC (یک میلیونیم بیت کوین) یا 100 SAT (صد ساتوشی). بنابراین یک بیت کوین کامل برابر با یک میلیون میکروبیت است.
  3. میلی ساتوشی (Millisatoshi) msat
    بله، مقداری کمتر از ساتوشی! می توان مبلغی کمتر از ساتوشی نیز بدست آورد! در حال حاضر واحد millisatoshi فقط در شبکه لایتنینگ (Lightning Network) استفاده می شود. مقدار 1 msat به 0.00000000001 (یک صدم میلیاردیم بیت کوین) یا 0.001 sat (یک هزارم ساتوشی) است. بنابراین یک بیت کوین کامل برابر با صد میلیارد میلی ساتوشی است.

چگونه ساتوشی بخرم؟

اکنون می دانید که واقعاً می توان بخشی از یک ارز دیجیتال مانند بیتکوین را خریداری کرد، حال این که واقعاً چگونه و از کجا این فرآیند قابل انجام است، بحثی است که در این قسمت به آن می پردازیم.
کاربران می تواند کسری از بیت کوین را در هر صرافی ارز رمزنگاری شده در جهان که از آن پشتیبانی می کند خریداری کنند. برخی از محبوب ترین صرافی ها Coinbase، Gemini، Kucoin، Counos و … هستند.
تمام کاری که کاربر باید انجام دهد این است که یک صرافی ارز رمزنگاری شده که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می کند، پیدا کند، در آن ثبت نام کند و یک حساب کاربری ایجاد کند و بخشی از بیت کوین را بخرد. توجه داشته باشید که برخی از این صرافی ها مراحل مختلفی را برای ثبت نام و ایجاد حساب دارند، برخی از آن ها نیاز به مدارک احراز هویت دارند و برخی به طور ناشناس معاملات را انجام می دهند. بهتر است پیش از شروع معامله در یک صرافی، از داشتن مجوز و فعالیت قانونی آن صرافی اطمینان حاصل شود.

کد خبر: 1400021703TSMCMH

مطالب مرتبط:

بیت کوین یک پرچین در برابر چیزی نیست

بیت کوین بزرگترین کلاهبرداری تاریخ است؟

بیل گیتس: بیت کوین برای کره زمین مضر است

سناتور آمریکایی: بیت کوین پایان بدی خواهد داشت

هشدار بیل گیتس به سرمایه‌گذاران خرد برای خرید بیت کوین

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته