چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

فاست (Faucet) رمز ارز چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است

فاست (faucet) که در زبان انگلسیی به معنای شیر آب است، در صنعت رمزارزها به وب سایت هایی گفته می شود که در ازای انجام وظایف کوچک توسط کاربران، مقدار کمی رمزارز به آن ها پاداش می دهند. از این جهت به آن ها فاست می گویند که پاداش های اعطایی آن ها بسیار کوچک و مانند چکه کردن آب از شیر است.
این وظایف می تواند شامل تکمیل یک کپچا (captcha)، کلیک روی لینک ها یا مشاهده تبلیغات باشد.

احتمالا خیلی ها داستان هایی را درباره یکی از اولین استفاده کنندگان بیت کوین شنیده باشند که مقدار زیادی سکه رایگان را از طریق چیزی به نام فاست (شیر آب) به دست آورد. فاست ها در گذشته به عنوان ابزاری برای دادن پاداش های کوچک در ازای انجام وظایف کوچک در برخی وب سایت ها استفاده می شد. با هجوم کاربران به فاست هایی که بیشترین پاداش را می دادند، این ابزارها محبوبیت بسیار زیادی کسب کردند. حتی برخی از کاربران الگوریتم هایی را توسعه داده اند که از نشتی احتمالی در فاست ها استفاده کرده و پاداش بیشتری دریافت کنند. در این مقاله نگاه جزئی تری به فاست ها داشته ایم.

فاست ها اکثرا مقدار مشخصی را برای حداقل مبلغ قابل برداشت تعیین کرده اند، به همین خاطر رمزارزهای دریافتی به یک کیف پول در همان سایت واریز می شود و وقتی به حد نصاب رسید، کاربر می تواند آن را به کیف پول مورد نظر خود واریز کند. در بعضی سایت ها این فرایند ممکن است فقط چند روز طول بکشد، اما در اغلب فاست ها یک هفته یا بیشتر زمان می برد تا موجودی کاربر به حداقل قابل برداشت برسد.

بنابراین، همانطور که مشخص است فاست های رمزارزی راهی برای زود ثروتمند شدن نیستند. جذابیت واقعی این وب سایت ها در این است که کاربر امیدوار است ارزش رمزارزها همچنان رشد کند. به این ترتیب، رمزارز پرداختی فاست که امروز ممکن است ارزش آن 0.1 دلار باشد، شاید در آینده به 1 دلار و چه بسا به 10 دلار افزایش پیدا کند. همانطور که وقتی بیت کوین ارزش ناچیزی داشت، برخی فاست ها برای برخی کارها چندین بیت کوین پاداش می دادند، اما همان تعداد بیت کوین ممکن است امروزه صدها هزار دلار ارزش داشته باشد.

هدف فاست رمزارز چیست؟

ارزهای دیجیتال هنوز کاملا جدید هستند و بسیاری از مردم در سراسر جهان تازه یاد می گیرند که رمزارز چیست، چه برسد به نحوه ذخیره آن در کیف پول، یا چگونگی سرمایه گذاری در آن و افزودن آن به سبد دارایی.

اولین فاست ارز دیجیتال، فاست های بیت کوین بودند و هدف آن ها گسترش این رمزارز بود که هنوز چیز بسیار تازه ای بود. ایده آن ها این بود که اگر به مردم بیت کوین بدهند، آن ها برای فهمیدن ماهیت آن و یاد گرفتن کار با آن وقت می گذارند و سرمایه گذاری بیشتری در این ارز غیرمتمرکز جدید انجام می دهند. این یک روش بدون ریسک برای گسترش کاربرد بیت کوین در میان مردم عادی بود.

فاست های بیت کوین به قدری محبوب شدند که سایر رمزارزها نیز شروع به ارائه فاست کردند. بسیاری از این وب سایت های فاست علاوه بر عرضه سکه رایگان، درگاه اطلاعاتی پیرامون رمزارز اعطایی خود نیز بودند. این روشی آسان برای جلب کاربران جدید به رمزارزها است و نیازی نیست که برای آن پولی به خطر انداخته شود. همانطور که می توان حدس زد، از آنجا که مردم از دریافت جوایز رایگان خوشحال می شوند، فاست ها به محبوبیت بزرگی دست یافته اند.

چگونه از یک فاست رمزارز بگیریم؟

ابتدا باید یک فاست پیدا کنید و البته به لطف محبوبیت فاست ها، وب سایت هایی وجود دارد که به راحتی همه فاست های رمزارزی را معرفی کرده و آن را پیگیری می کنند. پس از انتخاب فاست مورد نظر، می توانید وارد وب سایت آن شده و ثبت نام کنید. هر وب سایتی برخی وظایف را به کاربر محول می کند تا در ازای آن رمزارز به او بدهد.

در اکثر موارد، فاست ها یک سطح حداقلی برای برداشت دارند. بنابراین رمزارزهای پاداش ابتدا وارد کیف پول میکرو (micro-wallet) ارائه شده توسط فاست می شوند. وقتی که موجودی به حداقل لازم برای برداشت رسید، کاربر می تواند آن را به کیف پول مورد نظر خود منتقل کند.

بسیاری از فاست ها این امکان را دارند که کاربر آدرس کیف پول خود را در پروفایل وارد کند و هر زمانی که موجودی او به حد نصاب لازم رسید، وجه رمزارزی به صورت خودکار به کیف پول او واریز می شود.

فاست چیست؟

کیف پول میکرو چیست؟

کیف پول میکرو در واقع مشابه کیف پول های دیجیتالی دسکتاپ یا آنلاین است، با این تفاوت که فقط برای جمع آوری حجم های کوچک رمزارز به کار می رود و معمولا محدودیتی برای موجودی دارد.

کیف پول میکرو در حساب کاربری شما در وب سایت فاست قرار دارد. علت استفاده از کیف پول میکرو این است که کارمزدهای تراکنش به اندازه ای هستند که اگر فاست بخواهد پاداش کوچک رمزارزی کاربر را مستقیما به کیف پول او واریز کند، همه آن برای کارمزد تراکنش هزینه می شود. به همین خاطر، کیف پول میکرو این امکان را می دهد که کاربر مبالغ کوچک را ذخیره کند تا وقتی حجم آن به مقدار قابل توجهی رسید، اقدام به انتقال به کیف پول خود کند.

چرا فاست ها هنوز وجود دارند؟

فاست های رمزارزی به عنوان ابزاری برای آشنا کردن مردم با این دارایی جدید آغاز به کار کردند. اما به تازگی کاربردهای دیگری نیز برای فاست ها تعریف شده و این ابزارها برای افزایش بازدید وب سایت یا صرفا برای درآمدزایی استفاده می شود.

فاست ها می توانند حجم بالایی از بازدید را به وب سایت ها جلب کنند. به همین دلیل برخی از کسب و کارهای مرتبط با رمزارز از فاست ها برای آشنایی افراد با شرکت خود استفاده می کنند.

فاست ها همچنین می توانند با فروش فضای تبلیغاتی درآمدزایی کنند. البته از اواخر سال 2017 با افزایش شدید قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها این کار بسیار دشوار شد، اما اخیرا مدل فاست بار دیگر سودآوری خوبی به دست آورده است.

البته مدل تبلیغاتی فاست به چیزی شبیه شمشیر دو لبه تبدیل شده است. فاست های موفق تر میزبان حجم بالایی از تبلیغات هستند تا بتوانند پول لازم برای دادن سکه ها را بدست آورند. این مدل ممکن است صرفا پرداخت به ازای بازدید باشد که نیازمند چیزی بیشتر از بارگذاری صفحه نیست. اما گاهی هم ممکن است پرداخت به ازای هر کلیک باشد که در این صورت لازم است کاربران روی تبلیغات کلیک کنند و از وب سایت تبلیغ کننده به مدت 10 ثانیه تا 1 دقیقه بازدید کنند تا مشمول دریافت پاداش شوند.

همچنین بسیاری از سایت های فاست دارای تبلیغات وابسته نیز هستند، به این شکل که اگر کاربر روی لینک کلیک کند و از آن طریق چیزی را از سایت تبلیغ دهنده خریداری کند یا حتی فقط برای چیزی ثبت نام کند، در ازای آن اقدام نیز مبلغ دیگری به سایت فاست پرداخت می شود.

برخی از فاست های پرطرفدار به حدی از تبلیغات پر شده اند که حتی استفاده از آنها دیگر دشوار شده است. متاسفانه این معامله ای است که اگر می خواهید سکه رایگان جمع آوری کنید باید به آن تن بدهید.

فاست های خودکار و فاست چرخان

این دو، روش هایی است که مردم پیدا کرده اند تا مجبور نباشند واقعا به سایت فاست سر بزنند و روی لینک های آن کلیک کنند؛ یعنی این روش ها امکان دور زدن فاست را فراهم کرده است. با این وجود، از آنجا که فاست های خودکار کل فرآیند و فاست چرخان ها بخشی از آن را خودکار می کنند، به هیچ وجه نمی توانید درآمد زیادی از آنها کسب کنید.

فاست خودکار (Auto Fuacet) نوعی ربات است که از یک سایت به سایت دیگر می رود، اما فقط بازدید از سایت فاست بهترین روش برای کسب درآمد نیست. در واقع، با استفاده از فاست خودکار شاید روزانه یک ساتوشی (Satoshi) هم نتوان درآورد. لازم به یادآوری است که هر ساتوشی یک صد میلیونیوم بیت کوین است! یعنی یک بیت کوین 100 میلیون ساتوشی است! این بدان معناست که با قیمت امروز بیت کوین، با یک ساتوشی در روز تقریبا 5 سال طول می کشد تا 1 دلار بدست آورید.

فاست چرخان هایی (Faucet Rotator) هم وجود دارد که فرایند را نیمه خودکار می کنند. یعنی سایتی را که کاربر باید مشاهده کند به صورت خودکار تغییر می دهند، اما کاربر همچنان باید وظایفی را که برعهده دارد شخصا انجام دهد تا به او سکه تعلق بگیرد. این روش سودمندتر است، اما وقت بیشتری هم می گیرد.

به طور کلی، ربات های فاست در میان کاربران طرفدار زیادی دارد، اما مورد نفرت اپراتورهای فاست است چرا که تبلیغ دهندگان وقتی بدانند درصدی از بازدید از یک سایت فاست از طریق ربات ها انجام می شود، پول زیادی بابت آن پرداخت نمی کنند.

نتیجه گیری

اگر علاقه مند به دریافت رمزارزهای رایگان هستید، فاست ها چنین امکانی را برای شما فراهم می کنند. اما انتظار نداشته باشید که با این مبالغ ناچیز ثروتمند شوید، یا حتی به اندازه یک باک بنزین پول دربیاورید؛ مگر اینکه قیمت رمزارزها روزی چنان سر به فلک بکشد که سکه های ناچیز فاست ها ارزش پیدا کند. با این حال، فاست ها روش خوبی برای یادگیری درباره رمزارزها است، چون نه ریسکی دارد و نه استرسی برای از دست دادن.

فرایند استفاده از فاست تقریبا ایمن و مطمئن است زیرا مجبور نیستید کلیدهای خصوصی خود را در اختیار کسی بگذارید، اما ممکن است به فاستی برخورد کنید که پاداش وعده داده شده را پرداخت نکند. البته که در دنیای فاست ها هم کلاهبردار فراوان است.

به هر حال در این فضا هم باید مراقب باشید چراکه شاید درآمد ناچیز فاست ها شاید ارزش بدافزارهایی و ویروس هایی که احتمال دارد از طریق این سایت ها منتشر شود، را نداشته باشد.

کد خبر: 1400021516AAMCMF

مطالب مرتبط:

تحلیل تکنیکال

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همه چیز درباره بازار گاوی و بازار خرسی

نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال و هر آنچه که باید بدانید!

استیکینگ رمزارز | تمام آنچه که باید درمورد سپرده گذاری رمزارز بدانید!

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

1 COMMENT

  1. هدر دادن وقت وانرژی است برای اکثریت تا برای تعداد بسیار کمی منافع ایجاد کند ، این انرژی و زمان را صرف توسعه دانش خود و افزایش کارایی هر فعالیتی که دارید بشود بازگشت بسیار بالاتری خواهد داشت

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته