پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

محتوای غیرقانونی و بلاک چین

بیت کوین این قابلیت را دارد که هرگونه محتوایی از متن گرفته تا تصویر و ویدئو در بلاک های آن تعبیه شود. این محتواها گاهی شامل محتواهای غیرقانونی هم می شود که در حال حاضر چندان چشمگیر نیست. اما آیا گسترش استفاده از این روش به گونه ای که در تضاد با منافع قدرت ها قرار گیرد، می تواند بیت کوین را در معرض تهدید قرار دهد؟

به گزارش سکه نیوز به نقل از سکیوریتی بلوار، محققان امنیتی اخیرا بات نتی (botnet) را کشف کرده اند که دارای روش دفاعی جدیدی در برابر تلاش برای تخریب آن است. معمولا مقامات بات نت ها را با در اختیار گرفتن سرور فرماندهی و کنترل آن غیرفعال کنند.


بلاک چین چیست؟


آن وقت، بات نت که مرجعی برای دریافت دستور العمل ها ندارد، از کار می افتد. اما با گذشت سال ها، طراحان بات نت راهی یافته اند که این ضدحمله را دشوارتر می کند. شبکه تحویل محتوا آکامای (Akamai) از روشی جدید خبر داده است: بات نتی که از دفترکل بلاک چین بیت کوین استفاده می کند. از آنجا که بلاک چین در سراسر جهان در دسترس است و از بین بردن آن دشوار، به نظر می رسد گردانندگان بات نت احساس امنیت می کنند.

بهتر است از توضیح ریاضیات بلاک چین بیت کوین اجتناب کنیم، اما برای درک پیامدهای کلان در این موضوع، باید یک مفهوم را درک کنید. بلاک چین ها نوعی «دفترکل توزیع شده» (distributed ledger) هستند: سوابقی از همه تراکنش ها از ابتدا تاکنون، و هرکسی که از بلاک چین استفاده می کند باید به نسخه ای از آن دسترسی داشته باشد و به آن مراجعه کند. اگر کسی مطالب غیرقانونی در بلاک چین قرار دهد، چه می شود؟ یا همه یک کپی آن را دارند، یا امنیت بلاک چین خراب می شود.

راستش، همه کسانی که از بلاک چین استفاده می کند، همه دفترکل را در اختیار ندارند. بسیاری از افرادی که رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم می خرند، برای تایید خرید خود از دفترکل استفاده نمی کنند. بسیاری از افراد رمزارز را در واقع در دستان خود ندارند و در عوض، برای انجام معاملات و داشتن سکه ها به یک صرافی اعتماد می کنند. اما افراد برای ایمن بودن سیستم باید به طور مستمر تاریخچه بلاک چین را در دفترکل تایید کنند. اگر این کار را متوقف کنند، جعل سکه کاری بسیار آسان خواهد شد. روش کار سیستم اینگونه است.

چند سال پیش، مردم کم کم متوجه شدند انواع مختلفی از چیزها در بیت کوین جاسازی شده است. در بیت کوین تصاویر دیجیتالی مثل یکی از تصاویر نلسون ماندلا وجود دارد. آرم بیت کوین و وایت پیپر اصلی تبیین کننده بیت کوین که توسط بنیان گذار آن ساتوشی ناکاموتو نوشته شده هم وجود دارد. تبلیغات هم هست، و البته چندین عبارت مذهبی.

حتی پورنوگرافی غیرقانونی و اسناد محرمانه فاش شده هم وجود دارد. همه اینها توسط کاربران ناشناس بیت کوین در آن قرار داده شده است. اما به نظر می رسد تاکنون هیچ یک از اینها صاحبان قدرت در دولت ها و شرکت ها را تهدید نکرده است.

هر چیزی که به دفترکل بیت کوین اضافه می گردد، مقدس می شود. حذف هر چیزی نیاز به فورک بلاک چین دارد، که در آن بیت کوین به چندین رمزارز موازی (و بلاک چین های مرتبط) تبدیل می شود. فورک به ندرت اتفاق می افتد، اما تاکنون هرگز به دلیل اجبار قانونی رخ نداده است. و فورک های مکرر باعث از بین رفتن مقام بیت کوین به عنوان یک ارز (ظاهرا) ثابت می شود.

طراحان botnet از این ایده برای ایجاد یک ابزار هماهنگی غیرقابل انسداد استفاده می کنند، اما پیامدهای آن بسیار بیشتر است. تصور کنید شخصی برای فرار از سانسور دولت از این ایده استفاده کند. بیشتر استخراج بیت کوین در چین انجام می شود. تصور کنید چه می شود اگر کسی یکسری متن های «فالون گونگ» (نوعی تفکر معنوی ممنوعه) را که توسط دولت چین ممنوع شده، به بلاک چین اضافه کند؟

اگر کسی یک سخنرانی سیاسی را که دولت سنگاپور به طور معمول سانسور می کند، اضافه کند چطور؟ یا کارتون هایی که دیزنی حق چاپ آن ها را در اختیار دارد؟

در بیت کوین و سایر بلاک چین های عمومی هیچ اقتدار مرکزی و قابل اعتمادی وجود ندارد. هر کسی در دنیا می تواند تراکنش انجام دهد یا استخراج کند. هر کس به اندازه سخت افزار و برقی که برای انجام محاسبات رمزنگاری در اختیار دارد، از برابری برخوردار است.

این باز بودن یک آسیب پذیری نیز به شمار می رود. آسیب پذیری که زمینه را برای تهدیدهای نامتقارن و بازیگران فرعی مخرب باز می کند. هرکسی می تواند اطلاعات را در تنها بلاکچین بیت کوین قرار دهد. بار دیگر، روش کار سیستم اینگونه است.

در طول سه دهه گذشته، جهان شاهد قدرت شبکه های باز بوده است: بلاکچین ها، رسانه های اجتماعی، خود وب. آنچه آنها را بسیار قدرتمند می کند، این است که ارزش آنها نه تنها به تعداد کاربران بلکه به تعداد پیوندهای بالقوه میان کاربران مربوط است. این قانون متکالفاست: ارزش موجود در یک شبکه برابر با توان دو کاربران آن است نه مساوی تعداد کاربران. همه شبکه های باز درستی این پیشگویی را ثبات کرده اند.

با رشد بیت کوین، ارزش پولی ان به رغم ابهام در کاربردش، سر به فلک کشیده است. نبود هیچ مانعی برای ورود به فضای بلاک چین، آن را به غرب وحشی نوآوری و بی قانونی بدل کرده است. اما امروز، بسیاری از طرفداران برجسته بیت کوین معتقدند که این رمزارز باید به یک ارز جهانی و جهانشمول تبدیل شود. در این چارچوب، تهدیدهای نامتقارن، مانند داده های غیرقانونی تعبیه شده، به یک چالش اساسی تبدیل می شوند.

فلسفه بیت کوین به اولین روزهای اینترنت باز برمی گردد. آنچه در اعلامیه استقلال فضای مجازی جان پری بارلو (John Perry Barlow’s) در سال 1996 بیان شده، منش استارتاپ های فناوری بوده و هست: کد قابل اعتمادتر از نهاد است. اطلاعات آزاد است و هیچ کس حق ندارد – و نباید توانایی آن را داشته باشد که – آن را کنترل کند.

اما اطلاعات باید در جایی قرار بگیرد. کدها توسط مردم و برای مردم نوشته می شود، در رایانه های واقع در کشورها ذخیره می گردد و در موسسات و جوامعی که ما ایجاد کرده ایم، تعبیه می شود. اعتماد به اطلاعات، اعتماد به زنجیره حضانت آن و زمینه اجتماعی منشأ آن است. کد و اطلاعات هیچ کدام عاری از ارزش نیستند و هرگز از زمینه انسانی خالی نیستند.

امروزه چشم انداز بارلو صرفا یک سایه است؛ هر جامعه ای اطلاعاتی را که مردمش می توانند به آن دسترسی داشته باشند، کنترل می کند. بخشی از این کنترل از طریق سانسور آشکار است، همانگونه که چین اطلاعات مربوط به تایوان، میدان تیان آنمن و اویغورها را کنترل می کند. و بخشی از آن از طریق قوانین مدنی است که توسط قدرتمندان برای منافع آنها طراحی شده است، مانند دیزنی و قانون حق تکثیر آمریکا یا قانون افترا درانگلیس.

بیت کوین و بلاک چین هایی مانند آن با این قوانین در تضاد هستند. وقتی منافع قدرتمندان ، با قانونی که طرف آن ها است، در برابر یک بلاک چین باز قرار بگیرند، چه اتفاقی می افتد؟ بیایید تصور کنیم که سناریوهای مختلف ما چگونه پیش خواهند رفت.

ابتدا چین: جمهوری خلق چین در واکنش به متن های فالون گونگ در بلاک چین حکم می دهد که هر استخراج کننده ای که بلاک هایی با محتوای ممنوع را پردازش کند، از شبکه خارج می شود و آی پی آن در لیست سیاه قرار می گیرد. این باعث می شود که یک هارد فورک دقیقا قبل از محتوای ممنوع روی دهد. چین حتی ممکن است این کار را تحت عنوان یک کارزار پیام رسانی «میهن پرستانه» انجام دهد و علنا اظهار کند که این کار صرفا برای حفظ حاکمیت مالی در مقابل بانک های غربی است. سپس با استفاده از افراد تاثیرگذار و مدیران مواجب بگیر شبکه های اجتماعی، «فورک بیت کوین چین» را از طریق نظرات و تراکنش های تعصب آمیز پامپ کند. به این ترتیب، به زودی دو فورک مجزا ظاهر می شود، یكی در پشت فایروال بزرگ چین و دیگری در خارج.

کشورهای دیگر با اکوسیستم دولتی و رسانه ای مشابه، مثل روسیه، سنگاپور و میانمار، ممکن است پیروزی از این الگو را در نظر بگیرند و چندین فورک ملی از بیت کوین ایجاد کنند. اینها از آن پس به صورت مستقل و تحت مجوز سانسور تراکنش های غیرقابل قبول عمل خواهند کرد.

رویکرد دیزنی متفاوت خواهد بود. تصور کنید این شرکت اعلام کند از هر ISP که از محتوای دارای حق تکثیر میزبانی کند، شکایت خواهد کرد و این کار را از شبکه های میزبان بزرگترین ماینرها آغاز کند. (دیزنی پیشتر برای اعمال حقوق مالکیت معنوی خود در چین شکایت کرده است.) پس از برخی فشارهای قانونی، شبکه ها کار ماینرها را قطع می کنند.

استخراج کنندگان دوباره در شبکه دیگری مستقر می شوند، اما دیزنی فشار را همچنان حفظ می کند. سرانجام ماینرها بیشتر و بیشتر از سرویس دهنده های اصلی شبکه دور می شوند و به تونل کردن ترافیک خود از طریق یک سرویس ناشناس مانند Tor متوسل می شوند. این امر باعث کندی شدید شبکه بیت کوین می شود که در حال حاضر هم (به دلیل ریاضیات) کند است. دیزنی ممکن است خواستار از بین بردن نودهای خروجی Tor شود، که این کار باعث کند بسیار شدید در شبکه می شود.

این روند می تواند برای مدتی طولانی بدون فورک به همین صورت ادامه یابد. همچنین، کند شدن سرعت می تواند باعث بیرون پریدن مردم از کشتی بیت کوین شود، یا از طریق فورک و یا انتقال به یک رمزارز دیگر که فاقد محتوای دارای حق تکثیر است.

و سپس نوبت محتوای پورنوگرافی غیرقانونی و اطلاعات طبقه بندی شده می رسد. اینها بیش از پنج سال است که در بلاکچین بیت کوین قرار دارند و هیچ کاری درباره آنها انجام نشده است. دلیل آن دقیقا مانند نمونه botnet می تواند این مسئله باشد که اینها ساختارهای قدرت موجود را به اندازه تهدید نمی کنند که نیاز به از بین بردن آنها باشد.

اگر بیت کوین به روشی عمومی برای به اشتراک گذاشتن محتواهای مرتبط با سوء استفاده جنسی از کودکان تبدیل شود، وضعیت به راحتی تغییر می کند. صرف داشتن این تصاویر غیرقانونی بر روی هارد دیسک جرم محسوب می شود، که می تواند عواقب قابل توجهی برای هر کسی داشته باشد که درگیر بیت کوین است.

هر کدام از این سناریوها روی دهد، این مسئله پاشنه آشیل بیت کوین به عنوان یک ارز جهانی است.

اگر یک شبکه باز مانند بلاک چین توسط یک سازمان قدرتمند، مانند سانسورکنندگان چین، وکلای دیزنی یا پلیس فدرال، تهدید شود، ممکن است به چندین شبکه تقسیم شود. این فقط یک دردسر نیست، بلکه یک خطر وجودی برای بیت کوین است.

فرض کنید بیت کوین براساس جغرافیا به 10 بلاک چین کوچکتر تقسیم شده باشد: یکی در چین، دیگری در ایالات متحده و غیره. این تکه ها ممکن است کاربران اصلی خود را حفظ کنند و با منطق معمولی هیچ تغییری ایجاد نمی شود. اما قانون متکالف می گوید که ارزش کلی این قطعات بلاک چین به صورت ترکیبی، تنها یک دهم نسخه اصلی است.

این بدان دلیل است که ارزش یک شبکه باز به تعداد افرادی مربوط می شود که می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید؛ در مورد یک بلاک چین با آنها تراکنش انجام دهید. از آنجا که امنیت ارز بیت کوین از طریق محاسبات گران قیمت به دست می آید، حمله به بلاکچین های تکه تکه شده نیز به آسانی از طریق حمله 51 درصدی که توسط یک مهاجم سازمان یافته آسان تر است، قابل انجام است. این مسئله به ویژه زمانی صدق می کند که بلاک چین های کوچکتر همگی از همان تابع هش استفاده کنند که اکنون در بیت کوین به کار می رود.

ارزهای سنتی معمولا در معرض این نوع تهدیدات نامتقارن نیستند. هیچ حمله قابل دوام در مقیاس کوچک علیه دلار آمریکا یا تقریبا هیچ ارز فیات دیگر وجود ندارد. نهادها و اعتقاداتی که به پول ارزش می دهند، به رغم وجود مواردی از تورم بسیار بالار، جایگاهی عمیق دارند.

تنها حملات قابل توجه علیه ارزهای فیات، جعل آن ها است. حتی در گذشته هم که اسکناس های تقلبی رایج بود، می شد حملات را خنثی کرد. جعل کنندگان به تجهیزات تخصصی نیاز دارند و در برابر کشف و دستگیری توسط نیروهای امنیتی آسیب پذیر هستند. علاوه بر این، بیشتر پولی که امروزه وجود دارد، حتی اگر به صورت اسمی ارز فیات باشد، به شکل کاغذی نیست.

بیت کوین به خاطر باز بودن و مصونیت از کنترل دولتی دنبال کنندگانی را جذب کرد. هدف آن ایجاد جهانی است که قدرت رمزنگاری را جایگزین قدرت فرهنگی می کند: راستی آزمایی با کد انجام شود نه با اعتماد به مردم. اما چنین جهانی وجود ندارد. و امروز این ویژگی یک آسیب پذیری است. ما واقعا نمی دانیم وقتی که سیستم های انسانی اعتماد با راستی آزمایی بدون نیاز به اعتماد ارزهای بلاک چین در تضاد قرار گیرند، چه اتفاقی خواهد افتاد. همین هفته گذشته شاهد دقیقا همین نوع حمله به بلاک چین های کوچکتر بودیم؛ بیت کوین هنوز هدف قرار نگرفته است. ما در حال مشاهده یک آزمایش اجتماعی-فنی عمومی هستیم که در حال تکوین است و در آینده ای نه چندان دور، موفقیت یا شکست آن را خواهیم دید.

کد خبر: 1399122906AAMMMF

مطالب مرتبط:

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

بر خلاف وب اولیه، بلاک چین به حمایت دولتی نیاز ندارد

ضرورت توجه بزرگان دیتا به فناوری بلاک چین

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته