شنبه 1 اردیبهشت 1403

پامپ و دامپ بلای جان بازار رمزارزها

پس از سلسله اتفاقات وال استریت بتز (Wallstreetbets)، بسیاری از آلت کوین ها گرفتار طرح های پامپ و دامپ شدند که منجر به سود برخی و ضرر بسیاری می شود.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، افزایش علاقه مندی به رمزارز و روند صعودی بیت کوین و اتر اغلب با رشد کلاهبرداری ها و طرح های دستکاری در بازار آلت کوین ها همراه بوده است. یکی از طرح های دستکاری شایع در بازار رمزارزها، پامپ و دامپ است که در آن، قیمت یک دارایی را به صورت مصنوعی افزایش می یابد و در این میان، شمار کمی از افراد می توانند رمزارز خود را پیش از سقوط، در بالاترین قیمت بفروشند.

یکی از دلایل آسیب پذیری بازار رمزارز نسبت به این طرح ها در مقایسه با بازار سهام، این است که رمزارزها فاقد قواعد اساسی هستند، اما در بازار سهام چنین چیزی وجود دارد. از این رو، محرک اصلی در بازار رمزارز رویکرد سرمایه گذاران است که طراحان پامپ و دامپ با دستکاری آن کار خود را پیش می برند.

بیشتر بخوانید: مشهورترین رمزارز ، بیت کوین

استفاده از شبکه های اجتماعی

جنون معامله گری اخیر در بازار سهام که با بازیگری گروه وال استریت بتز در شبکه اجتماعی ردیت به افزایش ارزش سهام گیم استاپ (GameStop) و AMC Entertainment منجر شد، اکنون در حال گسترش به دارایی های دیجیتال نظیر دوج کوین (DOGE) و XRP از طریق شاخه رمزارزی همان گروه یعنی ساتوشی استریت بتز (r/Satoshistreetbets) است.

جی هائو (Jay Hao) مدیرعامل صرافی رمزارز OKEx گفت که عامل عمیق تری اکنون در حال کنترل بازار است. او با اشاره به اینکه احساس بی عدالتی عظیمی پیرامون فعالیت های غیرشفاف در وال استریت و توزیع غیرمنصفانه ثروت وجود دارد که باعث بیدار شدن شمار بیشتر و بیشتری از افراد جامعه می شود.

به گفته هائو، با افزایش تعداد پلتفرم هایی که به سرمایه گذاران خرد امکان دسترسی مستقیم به سرمایه گذاری در بورس می دهند، شاهد دمکراتیک شدن فضای سرمایه گذاری و افزایش قدرت مردم هستیم.

پدیده پامپ و دامپ چیز جدیدی نیست. یک مطالعه انجام شده توسط امپریال کاج لندن در دسامبر 2018 نشان داد که حجم معاملات انجام شده در طرح های پامپ و دامپ در بازار رمزارز ماهانه 7 میلیون دلار بوده است.

در آن زمان، بیشتر از بستر تلگرام برای ایجاد کانال های ویژه پامپ و دامپ استفاده می شد. اما جاشوا فرانک (Joshua Frank) مدیرعامل شرکت تحلیل شبکه های اجتماعی دتای (The Tie) می گوید که این طرح شیوع پیدا کرده و حجم و ارزش آن ها بسیار بالاتر رفته است.

فرانک گفت که این کار از سال های 2016 و 2017 رواج داشته و مدیران این کانال های تلگرامی از پیش دارایی های مدنظرشان را می خریدند و سپس با سیگنال دادن به کاربران باعث پامپ آن دارایی شده و آن را می فروختند. در نهایت کاربران با افت قیمت متضرر می شدند.

دوج کوین و XRP دچار تورم شدند

دوج کوین یک توکن میم-محور (meme) با طرح سگ شیبا اینو نژاد ژاپنی است که توسط بیلی مارکوس و جکسون پالمر دو نرم افزارنویس به عنوان شوخی ایجاد شد و اغلب چندان مورد توجه جامعه فعالان رمزارز نیست. به همین دلیل، بارها گرفتار سناریوهای پامپ و دامپ شده است.

اما اتفاق اخیر کمی فرق داشت، چراکه از توئیت ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در 29 ژانویه شروع شد. توئیت او آغازگر زنجیره ای از سناریوهای پامپ و دامپ شد که قیمت دوج کوین را 300 برابر افزایش داد و در نهایت به زیر 0.03 دلار سقوط کرد.

ماسک بار دیگر در 4 فوریه اقدام به انتشار سری توئیت هایی درباره دوج کرد و آن را رمرزارز مردم نامید. این بار نیز دوج کوین تا 0.06 دلار افزایش یافت و سپس به سطح 0.05 دلار بازگشت. اگرچه در این مورد ممکن است انگیزه پنهانی شخصی در کار نباشد، اما ماسک آشکارا اقدام به پامپ دوج کوین کرده است.

اما داستان XRP کاملا متفاوت است. شرکت ریپل در حال حاضر درگیر شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) است که مدعی است XRP در واقع اوراق بهادار است. در 30 ژانویه اعضای گروه وال استریت بتز اقدام به خرید انبوه این توکن کردند که دو دلیل داشت: آن ها بر این باور بودند که XRP اکنون زیر قیمت واقعی خود است و دوم اینکه این راهی برای مجازات SEC برای جلوگیری از بوروکراسی غیرلازم است.

بیشتر بخوانید: ریپل چیست؟

این اقدام قیمت XRP را به یک رکورد دو هفته ای 0.75 دلاری رساند اما پس از آن 50 درصد سقوط کرد و به 0.39 دلار رسید که خشم کاربران ردیت را در پی داشت.

بن ژو مدیرعامل صرافی رمزارز بای بیت (Bybit) گفت که اقدام اعضای وال استریت بتز باعث شده که کاربران ردیت به قدرت جامعه آنلاین غیرمتمرکز پی ببرند. ژو بر این بارو است که گرفتاری حقوق شرکت ریپل باعث شد که فروش استقراضی XRP از بازار خالی شود و ماهیت طنزآمیز دوج کوین هم آن را دوست داشتنی و قابل پشتیبانی می کند و به همین دلیل در هر دو مورد، بلافاصله پس از پامپ قیمت آن ها فروش فوری در کار نبود که با افزایش قیمت مقابله کند.

خطرات سنگین برای کل صنعت

از آنجایی که شبکه های اجتماعی مثل توئیتر برای اجرای اینگونه طرح ها استفاده می شود، داشتن معیارهایی برای تشخیص رویکرد به بازار در ارتباط با حجم واقعی معاملات بسیار مهم است. نسبت تبلیغات به فعالیت (hype-to-activity) معیار مناسبی برای این کار است که شمار توئیت های مربوط به یک ارز خاص در هر یک میلیون دلار حجم معاملات گزارش شده را اندازی گیری می کند.

همانطور که فرانک تاکید کرد متوسط نسبت تبلیغات به فعالیت برای بازار رمزارزها 1.02 است؛ یعنی 1.02 توئیت به ازای یک میلیون دلار معامله برای یک ارز. به گفته فرانک، وقتی عدد این نسبت برای یک ارز دیجیتال خاص بالا می رود، معنای آن این است که حجم تبلیغات و مباحث در شبکه های اجتماعی پیرامون آن ارز بسیار بالا است.

براساس داده های شرکت دتای، رمزارزهایی که در فهرست برترین های صرافی ها قرار دارد، معمولا بیشترین تبلیغات را در شبکه های اجتماعی دارند. همچنین، ژو تاکید کرد که سرمایه گذاران خرد آسیب پذیرترین قشر در مقابل این طرح ها پامپ و دامپ هستند.

در نهایت، این مسائل باعث دلسرد شدن مردم به طور کلی از بازار ارزهای دیجیتال می شود که این هم به نوبه خود منجر به آسیب شدید به اعتبار یک ارز، ایجاد مشکلات با نهادهای تنظیم مقررات برای آن و از دست رفت اعتماد سرمایه گذاران می شود.

هائو در این باره به پامپ و دامپ های بسیار شایع در دوره شکوفایی عرضه های اولیه سکه در سال 2017 اشاره کرد که باعث شد نهادهای نظارتی در سراسر جهان علیه این رویدادها اقدام کرده و به سرمایه گذاران هشدار دهند ویا اقدام به ممنوعیت رمزارزها کنند.

فرانک نیز به سرمایه گذاران توصیه کرد که برای اینکه گرفتار چنین طرح های فریبکارانه ای نشوند، از معیارهای متعدد استفاده کنند. او به مورد XRP اشاره کرد و گفت: «در همین هفته در مورد XRP شاهد بودیم که فعالیت توئیتری در اطراف آن بسیار بالا رفت. در نمودار می توانید ببینید که همزمان با بالا رفتن مباحث پیرامون XRP قیمت آن نیز به شدت رشد کرد و سپس از اوج به پایین سقوط کرد.»

از همین رو، برای سرمایه گذاران بسیار حیاتی است که هنگام نوسانات بالا محتاط باشند. کارهایی مثل تحقیق عاقلانه، حفظ آرامش و راهبردهای مشخص کلید سرمایه گذاران برای حفاظت از خودشان در مقابل طرح های پامپ و دامپ در صنعت رمزارز است.

مطالب مرتبط: 

دامپ و پامپ قیمت ریپل توسط یک گروه تلگرامی

داستان صعود و سقوط اخیر XRP چه بود؟

اثر ایلان ماسک بار دیگر در راه ایجاد نوسان برای بیت کوین

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته