پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

کیف پول کاغذی چیست؟

کیف پول های کاغذی (Paper wallet)؛ یکی از ساده ترین و ایمن ترین راه های ساخت کیف پول ارزهای رمزنگاری شده که می تواند سطح امنیتی بالایی را برای کاربر فراهم کند. این نوع از کیف پول گزینه های کمتری را می توانند به کاربر ارائه دهند اما امنیت بالای آن سبب شده طرفداران زیادی داشته باشد.

کیف پول های کاغذی یکی از معروف ترین کیف پول های سرد (Cold wallet) هستند که تهیه آنها نسبت به سایر کیف پول ها آسان تر است. این نوع کیف پول ها در مقایسه با کیف پول های دیگر سطح بالاتری از امنیت را ایجاد می کنند زیرا فضای ذخیره سازی جدا از اینترنت را فراهم می کنند. بنابراین اگر ساخت آن به درستی انجام شود، کاربر می تواند از کلیدهای خصوصی خود بسیار ایمن تر محافظت و نگه داری کند.

برای این منظور، هنگام ساخت کیف پول دیجیتال جنبه های مختلفی باید در نظر گرفته شود تا بتوان از امنیت دارایی کاربران اطمینان کامل حاصل کرد. در اینجا همه موارد مربوط به کیف پول های کاغذی، اینکه آنها چه هستند ، نحوه عملکرد آنها و این که چرا قابل اعتمادترین هستند و چگونه می توانیم از آنها استفاده کنیم را توضیح خواهیم داد.

کاربرد کیف پول کاغذی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، این کیف پول کاغذی چاپی است که شامل کلیدها و دستورالعمل های خصوصی برای مدیریت ارزهای رمزنگاری شده است. کیف پول های کاغذی در طول سال 2011 با افزایش شهرت رمزارزها بسیار محبوب شده بودند. دلیل این محبوبیت سطح امنیتی بالا و فضای ذخیره سازی سردی است که ارائه می دهند. بنابراین و طبق این ساختار، آنها مستعد سرقت اینترنتی نیستند پس بدیهی است که آنها مستعد حملات ویروس و بدافزار نیز نیستند زیرا آن ها نیز برنامه هایی هستند که قابلیت کار در کیف پول های کاغذی را ندارند.

کیف پول های کاغذی برای ذخیره سازی و نگهداری وجوهی که برای مدت طولانی استفاده و جابجا نخواهند شد ایده آل هستند. بنابراین می توان از آنها به عنوان ذخیره ارزش و پس انداز استفاده کرد. با این حال ، کاربر باید به طور دقیق نحوه کار با آنها و همچنین نحوه مدیریت آنها را بداند تا اشتباهاتی که می تواند بر امنیت دارایی او تأثیر بگذارد را بشناسد و مرتکب آن ها نشود.

ایجاد این نوع کیف پول ها بسیار آسان است. کاربر ابتدا باید به یک مولد (Generator) کیف پول کاغذی دسترسی پیدا کند و یک کلید خصوصی(Private key) ایجاد کند. پس از این کار، گزینه چاپ کیف پول کاغذی و تعداد نسخه پشتیبان موردنظر کاربر انتخاب می شود. ذکر این نکته مهم است که می توان این کیف پول ها را قبل از چاپ رمزگذاری کرد، که از این طریق محافظت بیشتری بر دارایی اعمال می شود.

اما همچنین لازم به توضیح است که مفهوم کیف پول کاغذی می تواند به سایر انواع کیف پول سرد غیر کاغذی که حاوی کلید خصوصی است تعمیم داده شود. به عنوان مثال، می توان عبارت دانه (seed) را با تدابیر امنیتی توضیح داده شده در بالا تولید کرد و به جای چاپ روی کاغذ، آن را روی یک صفحه فلزی با ماندگاری بالا حک کرد که اصطلاحا به این کیف پول نیز کاغذی گفته می شود.

ویژگی های کیف پول های کاغذی

۱. کیف پول های کاغذی در برابر هکرها محافظت بسیار بالایی دارند زیرا فقط کاغذ چاپ شده ای که در اختیار کاربر قرار دارد حاوی کلید خصوصی است و به کاربر کلید مالکیت دارایی های او را می دهد.

۲. این کیف پول یک فضای ذخیره سازی سرد است، زیرا نیازی به اتصال دائمی آن به بلاک چین یا خدمات اینترنتی وجود ندارد.

۳. آنها برای ذخیره مقدار زیادی از دارایی دیجیتال ایده آل هستند. اگرچه باید اقدامات لازم برای حفاظت و امنیت از آن انجام شود.

۴. در کیف پول های کاغذی فقط می توان کلید خصوصی دارایی را در کیف پول نگه داری کرد و در صورت نیاز آن را به کیف پول دیگری منتقل کرد. وقتی کاربر بخواهد از این دارایی ها استفاده کند، باید کلید خصوصی خود را به نرم افزار وارد کند تا به دارایی دیجیتال دسترسی پیدا کرده و آنها را خرج کند.

۵. تولید کیف پول کاغذی یک فرآیند بسیار ساده و سریع است. فقط چند دقیقه طول می کشد تا کاربر کیف پول خود را ایجاد کند. مولد ها روند کار را مرحله به مرحله توضیح داده و آن را آسان می کنند.

کیف پول کاغذی چیست؟

نکات استفاده کیف پول کاغذی

این توصیه های کلی به کاربر کمک می کند تا کیف پول کاغذی بسیار ایمن تری تولید کند. مطمئناً هرکس می تواند از این نیز فراتر رود، اما اگر این توصیه ها به درستی رعایت شوند، به کاربر کمک می کند در 99،99٪ موارد کیف پول کاغذی فوق العاده ایمن داشته باشد.

کاربر همیشه باید کیف پول کاغذی خود را به عنوان پول نقد در نظر بگیرد. و همانطور که از پول نقد خود محافظت می کند، اقدامات احتیاطی لازم را برای مراقبت و محافظت از کیف پول خود انجام دهد.

عملیات راه اندازی و اجرا مولد کیف پول کاغذی، بدون اتصال دستگاه به اینترنت انجام شود. به این ترتیب شخص دیگری توانایی شنود و رهگیری رمزهای عبور و کلید خصوصی و سرقت دارایی کاربر را نخواهد داشت.

اطمینان حاصل شود که تجهیزات کاربر از ویروس ها و بدافزارها پاک است. همچنین کنترل شود که افزونه مرورگری وجود ندارد که بتواند حریم خصوصی اطلاعات کاربر را به خطر بیندازد.

از نصب سیستم عامل کاملاً شفاف استفاده شود. برای این کار می توان از Linux Tails استفاده شود که با هر شروع مجدد همه چیز کاملا پاک می شود.

هنگام تولید کیف پول کاغذی، این کار در مقابل افراد یا دوربین های دیگر انجام نشود.

تهیه یک نسخه پشتیبان از کلید خصوصی و نگهداری آن در یک مکان امن بسیار مهم است.

کاربر هرگز از کلیدهای خود به صورت دیجیتالی پشتیبان تهیه نکند.

وقتی کاربر کیف پول کاغذی خود را چاپ می کند، بهتر است این کار را از طریق یک چاپگر مطمئن انجام دهد. هرگز از چاپگری با اتصال مشترک یا بی سیم استفاده نشود و کاربر مطمئن شود که کپی از کیف پول در چاپگر یا در صف چاپ چاپگر ذخیره نشده باشد. این مورد معمولاً یک نکته هک بسیار معمولی و آسان و در عین حال خطرناک است.

کیف پول کاغذی روی کاغذ چاپ شود و در صورت امکان، کاربر آن را ورقه ورقه کند. این کار اطمینان می دهد که کیف پول کاربر محافظت می شود و تحت تاثیر عوامل خارجی قرار نمی گیرند.

کاربر کیف پول خود را در یک مکان امن که فقط خودش می تواند به آن دسترسی داشته باشد، ذخیره کند.

هنگام جابجایی ارزهای رمزنگاری شده، کلیدهای خصوصی باید به یک نرم افزار کیف پول وارد شوند. بنابراین ، می توان مانده کامل کیف پول کاغذی را به یک کیف پول نرم افزاری ارسال و دارایی را منتقل کرد.

نحوه ساخت کیف پول کاغذی

همانطور که گفتیم ساخت کیف پول کاغذی بسیار آسان است. نحوه ساخت این کیف پول ها عموما یکسان است. در این قسمت نحوه ساخت کیف پول کاغذی کونوس را باهم بررسی می کنیم.

مرحله 0. دنبال کردن توصیه های چک لیست امنیتی

اولین قدم این است که این وب سایت از Github بارگیری شود و فایل index.html نیز مستقیماً از رایانه خود کاربر باز شود. یک راه بسیار امن برای پیدا کردن کلید خصوصی این است که کاربر به راحتی می تواند برخی از کد ها را در 6000+ خط کد جاوا اسکریپت به صورت مخفی جستجو کند و هیچ راهی را برای دزدیده شدن کلید خصوصی خود باز نگذارد. کنترل نسخه کد، بررسی آنچه را که واقعاً اجرا می شود، بسیار ساده تر می کند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، بهتر است برای ایجاد امنیت بیشتر، هنگام تولید کیف پول، اتصال کاربر از اینترنت جدا شود.

مرحله 1. ایجاد آدرس جدید

کاربر ارز خود را انتخاب می کند و بر روی دکمه “ایجاد آدرس جدید” کلیک کنید.

مرحله 2. چاپ کیف پول کاغذی

کاربر روی برگه Paper Wallet کلیک کرده و صفحه را با تنظیمات با کیفیت بالا چاپ می کند. هرگز نباید صفحه را به عنوان یک فایل PDF ذخیره کنند تا بعداً چاپ شود زیرا احتمال هک شدن یک فایل بیش از یک تکه کاغذ است.

مرحله 3. تا کردن کیف پول کاغذی

کاربر کیف پول کاغذی جدید خود را مطابق خطوط تا می کند.

تا کردن کیف پول

مرحله 4. به اشتراک گذاشتن آدرس عمومی

کاربر برای دریافت پول از سایر کاربران ارزهای رمزنگاری شده از آدرس عمومی خود استفاده می کند. کاربر می تواند آدرس عمومی خود را به هر اندازه که بخواهد به اشتراک بگذارد.

مرحله 5. مخفی نگه داشتن کلید خصوصی

کلید خصوصی به معنای واقعی کلمه کلیدهای دستیابی به دارایی کاربر است، اگر کسی بخواهد آن را بدست آورد ، می تواند وجوه موجود در کیف پول و هرگونه وجهی را که ممکن است در آن کیف پول واریز شود ، برداشت کند.
لطفاً قبل از متحمل شدن ضرر و زیان زیاد، در نگه داری و حفاظت از کیف پول کاغذی خود دقت لازم را به عمل آورید.

کیف پول کاغذی

کد خبر: 1400021708TSMCMF

مطالب مرتبط:

کیف پول داغ چیست؟

کیف پول سرد چیست؟

کیف پول دیجیتالی چیست

کیف پول سخت افزاری چیست ؟ همراه بامعرفی بهترین های ۲۰۲۱

بیشتر بخوانید

کیف پول تراست (Trust Wallet) چیست؟

Trust Wallet یک کیف پول رمزنگاری شده است که برای کاربران موبایل طراحی شده است و به آنها امکان ارسال ، دریافت و ذخیره...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته