پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

اتحاد بانک های بزرگ آسیایی در پروژه CBDC چندگانه

برخی از بزرگترین مؤسسات بانکی آسیا در حال کار روی یک پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چندگانه هستند که برای عبور از مرز ها و پیمایش مقررات آسان تر از فیات طراحی شده است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، بر اساس اعلامیه مشترک منتشر شده در 23 فوریه، چندین بانک بزرگ در سراسر آسیا برای ساخت ارز دیجیتال بانک مرکزی فرامرزی متحد شده اند. این پروژه «پل ارز دیجیتال چندگانه بانک مرکزی» یا m-CBDC نامیده می شود.

این پروژه با اتحاد سازمان پولی هنگ کنگ، بانک تایلند، بانک مرکزی امارات متحده عربی و مؤسسه ارز های دیجیتال بانک خلق چین ایجاد می شود تا با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده، یک نمونه اولیه CBDC ایجاد کند.


ارز دیجیتال چیست؟


بنا شده بر اساس پروژه تحقیقاتی Inthanon-LionRock که در سال 2019 آغاز شده است، آخرین مرحله از اکتشاف CBDC ها بر روی توسعه اثبات مفهوم جهت تسهیل معاملات پرداخت ارز خارجی آنی در مقابل تراکنش های پرداخت چند حالتی به صورت شبانه روزی توسعه می یابد.

هدف اعلام شده این پروژه پرداختن به نقاط ضعف در انجام انتقال های مرزی است. این ها شامل ناکارآمدی هزینه و مقررات پیچیده ای است که همراه انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر وجود دارد.

همانطور که قبلا توسط معاون رئیس بانک تایلند، ماتی سوپاپونگسه شرح داده شده بود: «این مدل یک شبکه کریدور مرزی را ارائه می دهد که در آن شرکت کنندگان می توانند بلافاصله وجوه خود را به صورت نظیر به نظیر و به روش PvP اتمی منتقل کنند. طراحی و یافته های کلیدی این پروژه ابعاد جدیدی را به مطالعات جوامع بانک مرکزی در زمینه انتقال وجوه بین مرزی اضافه کرده است.»

بانک های مرکزی شرکت کننده در این پروژه امیدوارند مؤسسات بیشتری را به این طرح جذب کنند و هدف آنها ایجاد فضای مناسب تری برای کاوش CBDC در آسیا و فراتر از آن است.

ظهور سریع ارز های دیجیتال در سال های اخیر دولت های متعدد و بانک های مرکزی را مجبور کرده است تا یک جایگزین دیجیتالی برای سکه های غیرمتمرکز مانند بیت کوین و اتر و بسیاری دیگر ایجاد کنند.

عدم توانایی دولت ها در کنترل یا ردیابی جریان ارز های دیجیتال بدون شک شاهد عادی شدن CBDC ها در سال های آینده خواهد بود. چین از نظر ایجاد CBDC از منحنی جلوتر است و در حال حاضر کیف پول های سخت افزاری شناسه بیومتریک را برای یوان دیجیتال خود آزمایش می کند.

مطالب مرتبط:

بقای بانک‌ها به کار با ارز دیجیتال مربوط است

بانک مرکزی کانادا: برنامه های CBDC به دلیل پاندمی باید سریعاً پیگیری شوند

بررسی مقررات CBDC در بانک مرکزی ایران

ژاپن خواستار اولویت دادن به CBDC در اجلاس گروه هفت شد

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته