شنبه 8 اردیبهشت 1403

آشنایی با ارز دیجیتال زی کش (ZEC)

زی کش یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بر روی حریم خصوصی و ناشناس ماندن تمرکز دارد. این رمزارز از فناوری اثبات دانایی صفر (ZKP) استفاده می کند که به نود های شبکه امکان می دهد تراکنش ها را بدون آشکار کردن اطلاعات حساس در مورد آن تراکنش ها بررسی کنند. در این مطلب بر اساس اطلاعات وبسایت مرجع ارز های دیجیتال Coinmarketcap.com به معرفی ارز دیجیتال مبتنی بر حفظ حریم خصوصی زی کش می پردازیم.

زی کش (ZEC) چیست؟

برخلاف یک سو تفاهم رایج، اکثر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، از جمله بیت کوین ناشناس نیستند، بلکه مستعار هستند. در حالی که آنها صریحاً هویت کاربران خود را فاش نمی کنند، هر کاربر آدرس عمومی یا آدرس های خاص خود را دارد که می توان از طریق راه حل های علوم داده و کالبد سنجی بلاک چین آنها را ردیابی کرد.

از طرف دیگر، تراکنش های زی کش همچنان باید از طریق بلاک چین عمومی انجام شوند، اما برخلاف ارزهای دیجیتال مستعار، تراکنش های ZEC به طور پیش فرض آدرس های ارسال و دریافت یا میزان مبلغ ارسال شده را نشان نمی دهد.

با این وجود گزینه ای وجود دارد که این داده ها را برای اهداف حسابرسی یا انطباق قانونی فاش کنید.

زی کش برای اولین بار در تاریخ 28 اکتبر 2016 منتشر شد و در ابتدا بر اساس پایگاه کد بیت کوین بود.

بنیانگذاران زی کش چه کسانی هستند؟

زی کش در سال 2016 توسط رمزنگار، متخصص امنیت رایانه و کارآفرین، زوکو ویلکاکس اُ هرن تاسیس شد. وی همچنین بنیانگذار شرکت انتفاعی «الکترونیک کوین» (ECC) است که توسعه زی کش را مدیریت می کند.

زوکو ویلکاکس اُ هرن
زوکو ویلکاکس اُ هرن، بنیانگذار زی کش

وی بیش از 25 سال را در صنعت رمزنگاری و امنیت اطلاعات سپری کرده و با تعدادی از پروژه ها همکاری داشته است، از جمله شرکت پول الکترونیکی «دیجی کش» که اکنون از کار افتاده است.

وی همچنین شرکت Least Authority Enterprises را تأسیس كرد، یك شركت فناوری كه بر بهبود امنیت دیجیتال و حفظ حق اساسی حریم خصوصی متمركز است و تابع هش رمزنگاری BLAKE3 را نیز اختراع كرد.

چه چیزی زی کش را منحصر به فرد می کند؟

مزیت اصلی زی کش در ناشناس بودن اختیاری آن است، که به کاربران یک سطح کاملا ناشناس از حریم خصوصی را ارائه می دهد، که در ارز های دیجیتال دیگر مانند بیت کوین و اتر قابل دستیابی نیست.

تراکنش های ZEC به دو روش قابل ارسال است: «شفاف» و «محافظت شده». تراکنش های شفاف تقریباً به همان روشی است که در بیت کوین انجام می شود، و پایگاه کد زی کش نیز مبتنی بر آن است: آنها بین آدرس های عمومی ارسال می شوند و در یک دفتر عمومی تغییرناپذیر (بلاک چین) ضبط می شوند. همه اطلاعات ضروری در مورد این تراکنش ها بصورت آنلاین در دسترس است، از جمله آدرسهای ارسال و دریافت و مقدار مبلغ ارسال شده.

این تراکنش های عمومی هویت کاربر را به روشی آشکار نشان نمی دهد: تنها شناسه هایی که ناظر خارجی می تواند از بلاک چین به آن دسترسی پیدا کند، آدرس های عمومی هستند. با این حال، با تلاش دانشمندان علوم داده و مجریان قانون طی سال های اخیر، روش های تجزیه و تحلیل بلاک چین تا آنجا توسعه یافته است که یک طرف می تواند به طور قابل اعتماد یک آدرس عمومی در یک بلاک چین را به هویت واقعی صاحب آن متصل کند، که این اساساً انجام تراکنش های خصوصی را غیرممکن می کند.

از طرف دیگر، تراکنش های محافظت شده ZEC از فناوری اثبات دانایی صفر استفاده می کند تا بتواند تراکنش های کاملاً ناشناس را از طریق بلاک چین غیرقابل تغییر عمومی ارسال کند. این واقعیت که تراکنش رخ داده است در دفتر ثبت می شود، اما آدرس های ارسال کننده و دریافت کننده و مبلغ ارسال شده برای عموم آشکار نمی شود.

این به زی کش اجازه می دهد در حالی که هنوز از مزایای استفاده از ارز دیجیتال غیرمتمرکز و بدون مجوز ورود برخوردار است، به کاربران خود حق حریم خصوصی را ارائه دهد.

چند سکه زی کش (ZEC) در گردش وجود دارند؟

به طور کلی، توزیع توکن زی کش مشابه بیت کوین است: این یک توکن استخراجی کمیاب است که دارای عرضه کل 21 میلیون سکه است.

ZEC های جدید به صورت پاداش بلوکی ایجاد می شوند: هر زمان که بلوک جدید استخراج شود و به انتهای بلاک چین اضافه شود، مقدار مشخصی سکه ضرب شده و به پاداش ماینر و پاداش موسسان اختصاص می یابد که نسبت آنها به ترتیب 80 به 20 درصد است. پاداش بلوک در فواصل منظم به نصف کاهش می یابد تا نرخ عرضه با نزدیک شدن به محدودیت عرضه 21 میلیونی کاهش یابد.

پاداش استخراج به ماینرهایی تعلق می گیرد که آخرین بلوک را استخراج کرده اند، و پاداش موسسان بین بنیانگذاران شرکت الکترونیک کوین، بنیاد زی کش و خود ECC و همچنین کارمندان آن توزیع می شود. تا اکتبر 2020 ، پاداش بلوک برابر با 6.25 ZEC بوده است.

امنیت شبکه زی کش چگونه است؟

شبکه زی کش توسط عملکرد هش اثبات کار SHA-256 که متعلق به مجموعه الگوریتم های SHA-2 است همانند بیت کوین کار می کند.

البته توجه به این نکته مهم است که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مانند هر فرصت سرمایه گذاری دیگر با خطراتی همراه است.

کد خبر: 1400011712MGMCMH

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال الراند (EGLD)

آشنایی با ارز دیجیتال دش (DASH)

آشنایی با ارز دیجیتال پلکادات (DOT)

آشنایی با ارز دیجیتال هارمونی (ONE)

آشنایی با ارز دیجیتال سینتتیکس (SNX)

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته