جمعه 31 فروردین 1403

بازی نهنگ ها با بیت کوین ادامه دارد

بیت کوین که همچنان در بازه های زمانی کوتاه تر در یک جهت حرکت می کند، توانسته بالاتر از سطح حمایت کلیدی باقی بماند. داده ها حاکی است که نهنگ های بیت کوین در چندین سطح حمایت بالای 47,000 دلار خریدهای بزرگی کرده اند، اما همچنان امکان افت این رمزارز به قیمت 40,000 دلار وجود دارد.

بیت کوین که بزرگترین رمزارز به لحاظ ارزش کل بازار است، از نظر حضور نهنگ ها در نوسانات آن نیز در بالاترین رتبه ها قرار دارد. این رمزارز که به تازگی تا سقف تاریخی جدید 64,000 دلار رشد کرده بود، هفته گذشته با سقوط شدید مواجه شد و قیمت آن به پایین تر از 52,000 دلار سقوط کرد. نوسانات بیت کوین همچنان ادامه داشت و در روزهای گذشته حتی به محدوده 48,000 دلار نیز افت کرد.


بیت کوین چیست؟ هرآنچه که باید بدانید


بیت کوین را می توان پرنوسان ترین رمزارز دانست که دامنه نوسانات آن نیز بسیار بالا است. این رمزارز اکنون به ابزاری در دست ثروتمندان برای سوداگری در بازار رمزارزها تبدیل شده است. دارایی سرمایه گذاران خرد بسیاری با نوسانات بیت کوین از میان رفته است، به طوری که تنها در هفته گذشته، دو صرافی رمزارزی در ترکیه به دلیل سقوط قیمت بیت کوین تعطیل شدند.

در این میان رمزارزهای باثباتی نیز در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که با پشتوانه مالی مستحکم خود، به دور از جنجال های روزمره همچنان ارزش خود را در سطح مشخصی حفظ کرده اند. رمزارزهایی مانند کونوس ایکس (CCXX)، تتر (USDT) و بیت سی ان وای (BitCNY) از جمله این ارزها هستند.

به گزارش سکه نیوز به نقل از وب سایت نیوز بی تی سی، معامله گری به نام بیزانتین جنرال (Byzantine General) براساس داده های درون زنجیره ای، قیمت 47,000 دلار را به عنوان سطح حمایت بیت کوین (BTC) دانست. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود، نهنگ های بیت کوین چهار خوشه حمایتی عمده در قیمت های 48,507، 47,646، 46,523 و 45,507 با حجم بالایی از خرید ایجاد کرده اند.

نمودار

برعکس، همانطور که رصدگر بازار Whalemap می گوید، منطقه قیمتی حدود 55,000 دلار به یک سطح مقاومت عمده و منطقه ای با حجم بالایی از جریان ورودی نهنگ ها تبدیل شده است. میانگین متحرک نمایی 200 روزه (EMA) بیت کوین در نمودار روزانه مهمترین سطح حمایتی بیت کوین خواهد بود. به گفته بیزانتین جنرال، اکنون این معیار در حدود 40,000 دلار قرار گرفته است؛ این قیمتی است که احتمال دارد بیت کوین بار دیگر به آن حد افت کند.

«قیمت 47,000 دلار سطح حمایت بود، مجموعه ای از دلایل مؤید این مسئله است، از جمله حباب نهنگ ها. به همین خاطر چند ساعت پیش گفتم که احتمالا یک جهش در قیمت بیت کوین ببینیم. اما در چشم انداز بزرگتر به نظرم کاملا محتمل است که تا 4,000 دلار سقوط کند.»

سلطه بیت کوین نیز تحت تأثیر عملکرد قیمتی آن قرار گرفته است. ملتم دمیروس (Meltem Demiros)، مدیر ارشد استراتژی شرکت کوین شیرز(CoinShares)، ادعا کرد که سلطه بیت کوین برای اولین بار از ژانویه 2018 که به 37 درصد رسیده بود، به زیر 50 درصد افت کرده است. در حال حاضر، سلطه بیت کوین بر بازار رمزارزها با مقداری بهبود به بالای 50 درصد بازگشته است.

نمودار

سه سال پیش که سلطه بیت کوین کاهش یافت، آلت کوین ها شاهد دستاوردهای مهمی بودند. ظاهرا این چرخه بازار می تواند مسیر مشابهی را طی کرده و دوباره تکرار شود. اما دمیروس بر این باور است که رشد برخی از آلت کوین ها مانند سولانا (SOL) و ترا (LUNA) ناشی از جریان سرمایه ورودی نیست، بلکه از «چرخش بزرگ» در پلتفرم های رمزارزی حاصل می شود.

بنابراین، به نظر می رسد لازم است که سرمایه گذاران حجم معاملات و عمق بازار آلت کوین ها را رصد کنند. رمزارزهایی که نقدینگی پایین، حجم معاملات کم و مباحثی پیرامون قیمت آن دارند، ممکن است در معرض نوسانات بالایی باشند.

دمیروس افزود:
داستان سلطه بیت کوین و ظهور آلت کوین ها چیزی است که قطعا باید پیگیری کرد. تاریخ تکرار نمی شود، اما رویدادهای مشابهی اتفاق می افتد. کنجکاو هستم ببینم این چرخه چگونه شکل می گیرد و تفاوت آن چه خواهد بود.

وقتی می خواهید تصمیم گیری کنید، مطمئن شوید که مواردی بیش از قیمت را در نظر می گیرید.

سرمایه گذاران جدید فروش بیت کوین را تشدید می کنند

داده های گلاسنود (Glassnode) از شاخص جریان نهفتگی موجودیت تعدیل شده(EADF) که برای زمان بندی قیمت های کف و روند صعودی یا نزولی به کار می رود، نشان دهنده سطح بالای فعالیت سرمایه گذاران جدید در جریان فروش گسترده هفته گذشته است.

همانطور که ویلیام کلمنته (William Clemente)، تحلیلگر بازار رمزارزها، گفته و در نمودار نیز نشان داده شده است، نهفتگی بیت کوین در حال کاهش است. این بدین معناست که «سکه های جدید» در حال انتقال به هولدرهای بلندمدت است. شاخص «تغییر موقعیت خالص هولدرهای بلندمدت» نیز طی روزهای گذشته افزایش یافته است.

کلمنته گفت:
نوسانات بیت کوین فقط مکانیزمی برای انتقال آن از سرمایه گذاران ضعیف به دست سرمایه گذاران قدرتمند و بااعتقاد است.

کد خبر: 1400020705AAMMMF

مطالب مرتبط:

بیت کوین یک پرچین در برابر چیزی نیست

بیت کوین بزرگترین کلاهبرداری تاریخ است؟

بیل گیتس: بیت کوین برای کره زمین مضر است

سناتور آمریکایی: بیت کوین پایان بدی خواهد داشت

هشدار بیل گیتس به سرمایه‌گذاران خرد برای خرید بیت کوین

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته