سه‌شنبه 29 اسفند 1402

بررسی رمزارز توسط وزارت دارایی ترکیه به کمک رگولاتور های محلی

نهادهای رگولاتوری نگاه دقیقی به ارز های دیجیتال در ترکیه دارند، اما کارشناسان محلی از این نظارت استقبال می کنند.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، ترکیه خود را به عنوان یک کشور دوست رمزارز با رویکرد «صبر کنید و ببینید» در مورد دارایی های دیجیتال تبدیل کرد، اما این رویکرد ممکن است در حال تغییر باشد زیرا دولت اکنون آماده است تا امور را کنترل کند.

وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه برای ابراز نگرانی در مورد ارزهای دیجیتال و اعلام همکاری مشترک در این زمینه با چندین رگولاتور محلی در اول مارس بیانیه ای صادر کرد.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


طبق اعلامیه، این وزارتخانه در کنار دو سازمان تنظیم مقررات مالی و بانک مرکزی همکاری می کند:
«ما نگرانی های فزاینده ای راجع به رمزارز با سایر افراد جهان داریم. تحولات (در مورد رمزارز در سراسر جهان) و وضعیت رمزارز در ترکیه توسط وزارت ما به دقت کنترل می شود. ما با بانک مرکزی، رگولاتوری بانکی، سازمان نظارت، و هیئت بازار های سرمایه در این چهارچوب زیر نظر معاون وزیر در همکاری هستیم.»

کوین تلگراف ترکیه برای اظهارنظر متخصصان بلاک چین و رمزارز محلی با آنها تماس گرفت. احمد اوستا، یکی از نویسندگان و مدیر تحریریه Blockchain Turkey Platform خاطرنشان کرد که رشد سریع ارزهای دیجیتال و اکوسیستم دارایی های دیجیتال می تواند برای سرمایه گذاران خطرناک باشد، زیرا با پویایی پیچیده رمزارز ناآگاه هستند.

وی گفت: «من فکر می کنم مناسب است که به بیانیه وزارت خزانه داری و دارایی در این زمینه دقت کنیم و امیدوارم مقررات آینده ضمن حمایت از مصرف کنندگان، زمینه نوآوری را هموار کنند، امیدوارم ترکیه از این فرصت تاریخی در حوزه ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین استفاده کند، و با ایجاد یک اکوسیستم سالم با پروژه های نمونه خود در عرصه جهانی به جایگاه پیشرو دست پیدا کند.»

اسماعیل هاکی پولات، مدرس رمزارز به کوین تلگراف گفت که هدف اصلی اعلامیه وزارتخانه حمایت از حقوق مصرف کننده است و اظهار داشت: «من معتقدم اولین قدم برای صدور مجوز برای صرافی های رمزارز محلی، جلوگیری از فعالیت هایی است که به طور بالقوه می تواند به سرمایه گذاران آسیب برساند. این می تواند با استفاده از الگوهای بازار سرمایه انجام شود.»

گام دوم، به گفته پولات، می تواند مالیات برای معاملات رمزازر باشد، شاید سریعا در سه ماهه سوم سال 2021:
«اگر دولت با قرار دادن نرخ مالیات پایین تر خرید و فروش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را در یک چهارچوب قانونی آسان تر و رویکرد دوستانه اتخاذ کند، ترکیه دوباره به یک بازار جذاب برای سرمایه گذاران رمزارز جهانی تبدیل می شود. در زمانی که جریان سرمایه خارجی یک نیاز جدی است، علاقه بالقوه سرمایه گذاران رمزارز جهانی به ترکیه موجب تسکین اقتصادی کشور می شود.»

پولات همچنین پیشنهاد کرد که هر مقررات احتمالی مالیاتی باید از رویکرد نهادهای بین المللی مانند کارگروه اقدام مالی پیروی کند و تعاریف مشخصی از ارز دیجیتال داشته باشد.

پولات گفت: «عدم تعریف و رگولاتوری مربوط به ارزهای دیجیتال باعث ایجاد سردرگمی در اختیارات نهادهای رگولاتوری می شود. مطمئناً مالیات می آید، اما تنها پس از یک بررسی منظم و دقیق.»

در مصاحبه قبلی، مدیر عامل شرکت بایننس، چانگپنگ ژائو به کوین تلگراف، گفت که این صرافی هنگام ورود به ترکیه از نزدیک با رگولاتور های محلی کار می کند. به گفته وی: «کار با دولت ها برای ایجاد یک صنعت پایدار و ترویج پذیرش بیشتر مهم است. ما در تلاشهای توسعه خود همیشه با رگولاتور های های محلی کار می کنیم.»

اوزگور گونری، مدیرعامل صرافی بزرگ رمزارز ترکیه «بی تی سی تورک»، در یک بیانیه مطبوعاتی حمایت آشکار خود را از مقررات اعلام کرد. «یک چهارچوب رگولاتوری برای بازار ارزهای دیجیتال به استراتژی «مرکز مالی استانبول» ارزش می بخشد و ترکیه را به عنوان یک رهبر در این صنعت تبدیل می کند. ما از تلاش ها در این زمینه قدردانی و پشتیبانی می کنیم.»

حمایت بیشتری از این اعلامیه توسط البروز ییلماز، مدیر کل «بیت پاندا ترکیه» صورت گرفت، وی گفت که صرافی وی از چهارچوب رگولاتوری بازارهای اروپا دانش کافی دارد و آماده شرکت در مطالعات محلی در این زمینه است.

طبق گزارش قبلی کوین تلگراف، هیئت بازارهای سرمایه ترکیه، نهاد رگولاتوری ناظر بر بازارهای اوراق بهادار در این کشور، قصد داشت دستورالعمل هایی را برای نظارت، حسابرسی و تنظیم بازارهای رمزارز تهیه کند.

کد خبر: 1399121211MGMCMF

مطالب مرتبط:

ترکیه در نقشه راه جدید خود رمزارزها را مدنظر دارد

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته