جمعه 31 فروردین 1403

بلاک چین، راهکار مقابله با اخبار کذب و بازگشت اعتماد به رسانه

پیاده سازی بلاک چین در صنعت رسانه افزون بر جلوگیری از انتشار اخبار کذب با قابل ردیابی کردن منبع خبر، می تواند به کسب درآمد روزنامه نگاران نیز کمک کند.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، نهادهای بررسی راستی آزمایی مسئول بررسی حقایق و ادعاهای اخبار هستند که در روند بازنویسی یا به دلیل اهداف سیاسی دچار تحریف می شوند. متن خبر شامل اطلاعات درستی است که در قالبی خنثی مختص خبر نوشته شده است، اما یک جمله ممکن است حاوی واقعیت یا ادعایی نادرست باشد که منشأ آن مشخص نیست. علاوه بر این، خود دولت نیز شروع به تولید اطلاعات نادرست کرده است، مانند اتفاقی که در مورد حساب توییتر دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا، افتاد.


بلاک چین چیست؟


نقطه قوت اخبار کذب سرعت بالای انتشار آن است. اگرچه اطلاعات نادرست همیشه وجود داشته اند، اما اینترنت سال به سال آن را بدتر می کند. سرعت بالای همرسانی اخبار کذب این پتانسیل را دارد که به طور مستقیم بر روابط عمومی تأثیر بگذارد و پیامدهای جدی سیاسی و اقتصادی به همراه داشته باشد که پیش بینی آن گاهی دشوار است. ناگفته نماند که ردیابی منبع اصلی و اینکه خبرهای واقعی با چه بسامدی نادرست از آب درآمده اند، تاکنون بسیار دشوار بوده است.

چرا مقابله با اخبار کذب بسیار دشوار است؟

از آنجا که ویژگی غالب اخبار آنلاین آمیختگی با حقایق تاییدنشده و عدم اصالت است، سواد عمومی می تواند به مبارزه با اطلاعات نادرست کمک کند. امروزه ایجاد یک پیام یا مقاله گمراه کننده بسیار آسان است: برای انتشار اولیه فقط به یک پلتفرم دیجیتال نیاز دارید، بعد از آن اخبار کذب توسط خود کاربران پخش می شود و تعداد آنها به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

همچنین ، انتشار اخبار کذب اغلب از طریق تبلیغات نامحسوس برای صاحبان پلتفرم سودآوری دارد و آنها هیچ عجله ای برای از دست دادن این روش کسب درآمد ندارند. مشکل دیگر سوء تفسیر منبع خبر است.

برای مثال، فرمانداری یک شهر بخاطر همه گیری کرونا دستورالعملی درباره محدودیت های جدید صادر می کند، اما رسانه ها می توانند برای ایجاد ترافیک، کلیک خور و منحصر به فرد بودن، تفسیر متفاوتی از این خبر منتشر کنند. راستی آزماها در چنین شرایطی شما را توصیه به «مراجعه به منبع» می کنند. در واقع، هیچ تضمینی وجود ندارد که کاربر این کار را انجام دهد، زیرا حجم اخبار بسیار زیاد است و فرصت و عادتی برای بررسی همه چیز وجود ندارد.

فناوری های مقابله با اخبار کذب

علاوه بر راستی آزمایی دستی، فناوری هایی هم برای مبارزه با اخبار کذب وجود دارد؛ مثل منبع یابی خودکار یا سیستم مقابله با سرقت ادبی. گاهی اوقات که منبع اصلی از بین رفته، تولید کنندگان اخبار کذب موفق می شوند چنین سیستم هایی گیج کنند.

پروژه ها و مطالعات بیشتری در مورد استفاده از تکنیک های مختلف یادگیری ماشین برای شناسایی اطلاعات نادرست وجود دارد. این پروژه ها اغلب مبتنی بر تحلیل سبک متن ها و مدلی است که با استفاده از نمونه های اخبار کذب به ماشین آموزش داده شده است.

با این حال، محدودیت هایی نیز وجود دارد، مانند جمع آوری و نشانه گذاری پایگاه داده که فرایندی بسیار زمانبر است. همچنین، در بسیاری از نشریاتی که اخبار کذب منتشر می کنند، سبک اخبار با اطلاعات دروغ تفاوتی با اخبار با اطلاعات درست ندارد.

این مسئله درباره بلاگرهای شبکه های اجتماعی نیز صدق می کند. با این حال، نمونه هایی از پروژه های موفق هم وجود دارد؛ مانند پروژه مبتنی بر هوش مصنوعی یک استارتاپ انگلیسی که توییتر از آن برای کمک به مقابله با اخبار کذب منتشر شده در پلتفرم آن استفاده کرد.

بلاکچین چه کمکی می تواند بکند؟

پیش از هرچیز، همان اصل نحوه عملکرد بلاک چین قرار دارد. سیستم دفترکل توزیع شده نه تنها شامل ذخیره امن داده ها و استفاده از رمزنگاری می شود، بلکه تغییرات خودسرانه را نیز ناممکن می کند. قراردادهای هوشمند، متن، تصویر و فیلم و منابع آنها را در بلاک چین ذخیره می کنند. هر چیزی که وارد رجیستری می شود، شامل داده های منبع نیز خواهد بود؛ یعنی اینکه چه کسی یک خبر مشخص – اعم از مقاله، عکس یا فیلم را ارسال کرده، و منبع یک نقل قول مشخص کیست. این در مورد خبرگزاری ها یا بیانیه های مطبوعاتی دولتی موضوعیت دارد، چراکه ممکن است هنگام انتشار توسط رسانه های دیگر، اطلاعاتشان مخدوش شود.

اعتبار و ماندگاری اخبار اصیل با امکانات فناوری مانند هش گذاری رمزنگاری شده، امضاهای دیجیتالی و اجماع توزیع شده قابل دستیابی است. سیستم بلاک چین رسانه ها در راهکار پیشنهادی ما از عناصر زیر تشکیل شده است:

• قرارداد هوشمند نام نویسی
• قرارداد هوشمند به روزرسانی هویت
• قرارداد هوشمند فسخ هویت
• مجموعه شهرت تکاملی

بلاک چین یک مشکل دیگر را نیز حل می کند که مربوط به تغییر تاریخ خبر یا تاریخ انتشار آن به یک تاریخ قبل تر می شود. منبع را می توان با ثبت یک مهر زمان (timestamp) ردیابی کرد. برای این کار از رویکرد مبتنی بر بلاک چین برای «ذخیره سازی توزیع شده غیرمتمرکز» برای ردیابی منبع اخبار استفاده می کنیم. این روش به ویژه در جریان مبارزات انتخاباتی یا برای ردیابی منبع سخنان نفرت پراکنانه و افترا کاربرد زیادی دارد.

با کمک پلتفرم های بلاک چین، سایت های خبری می توانند شفافیت خود را افزایش دهند و رسیدن به منبع اطلاعات غلط بسیار آسان تر، و البته مهمتر از آن، «سریعتر» می شود. این کار نه تنها به راستی آزمایی اطلاعات توسط کاربر نهایی کمک می کند، بلکه شواهدی از فراداده های جمع آوری شده در مراحل مختلف را فراهم می کند.

با این راهکار، نویسندگان باید قبل از ارسال اخبار کذب توجه داشته باشند که راهی برای یافتن کسانی که مسئول ایجاد و انتشار این اخبار هستند، وجود دارد. و دلیل آن این است که فناوری ثبت توزیع شده، همه اطلاعات را از همان لحظه اول که ظاهر می شوند، در خود ثبت کرده است.

دیگر مزایای همکاری رسانه ها با بلاک چین چیست؟

مشکل اصلی که امروزه قانون گذاران در سطح کشوری با آن روبرو هستند، تعادل بین آزادی های بشر و حفظ مصالح عمومی است. امروزه حتی در کشورهایی که قانون اساسی تصویب قوانین محدودکننده آزادی بیان را ممنوع کرده است، تلاش هایی برای اعمال مقررات بر اخبار کذب در جریان است. از سوی دیگر، نمی توان آسیبی را که اطلاعات نادرست به روزنامه نگاری می زند، نادیده گرفت، چراکه اعتماد عمومی به گزارش اخبار و سرویس ها و پلتفرم های خبری را به طور کلی از بین می برد.

اگر یک درگاه خبری مبتنی بر فناوری بلاک چین را تصور کنیم، خودبه خود مشخص است که می تواند از نهایت استفاده را از این فناوری ببرد. البته علت آن فقط سطح جدیدی از شفافیت و امنیت به دسته آمده ازثبت توزیع شده نیست، بلکه پای روشهای جدید کسب درآمد هم در میان است. درگیری هایی جاری میان بازیگران بزرگی مانند فیس بوک و گوگل و دولت هایی که می خواهند از حقوق تالیف کنندگان متون، ویدئوها و سایر محتواها محافظت کنند، نشانه روشنی از این واقعیت است که کسب درآمد به موضوعی با اهمیت روزافزون تبدیل می شود.

به عنوان مثال، درآمد نویسنده یک مقاله خبری چگونه می تواند عادلانه باشد در حالی که غول هایی مانند فیس بوک و گوگل آزادانه آن را در منابع خود منتشر می کنند بدون آنکه هیچ پولی به نویسنده پرداخت کنند؟ از طرف دیگر، قرار دادن اخبار در یک درگاه بلاک چین، امکان ایجاد یک سیستم پرداخت را نیز برای هر کسی که قصد مطالعه مطالب را دارد، ایجاد می کند. و این پرداخت می تواند هم از طریق پرداخت غیرنقدی با کارت های بانکی صورت پذیرد، هم از طریق توکن های خود پلتفرم.

در پایان، ترکیب فناوری بلاک چین و اقتصاد دیجیتال می تواند بنیان یک پلتفرم مطبوعاتی آزاد و مستقل با خبرنگاران و کاربران در یک سطح مساوی بدون وجود واسطه باشد.

کد خبر: 1399122601AAMMMF

مطالب مرتبط:

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

بر خلاف وب اولیه، بلاک چین به حمایت دولتی نیاز ندارد

ضرورت توجه بزرگان دیتا به فناوری بلاک چین

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته