پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

توقف معاملات صرافی ترکیه ای و احتمال کلاهبرداری بزرگ

مشتریان به دلیل توقف ناگهانی معاملات در صرافی رمزارز بزرگ ترکیه، اکنون نگران از دست دادن سرمایه های خود هستند.

به گزارش سکه نیوز به نقل از دیکریپت، صرافی رمزارز تودکس (Thodex) امروز صبح بدون اطلاع قبلی به طور ناگهانی معاملات خود را متوقف کرد و سرمایه 391 هزار تریدر فعال خود را قفل کرد.

این صرافی که از سال 2017 فعالیت خود را آغاز کرده است، امروز بیانیه ای را در توییتر به اشتراک گذاشت و به یک سرمایه گذاری مشخص نشده در خارج از کشور اشاره کرد که ملزم به تعلیق معاملات برای 4 تا 5 روز است.

اوغوز اورن کیلیچ، وکیل دادگستری در آنکارا پایتخت ترکیه که امروز یک شکایت حقوقی علیه این صرافی تنظیم کرد، به دیکریپت گفت که این به احتمال زیاد یک کلاهبرداری بوده است.

با توجه به سوابق منتشر شده توسط پلیس، مدیر عامل تودکس، فاروق فاتح اوزر، عصر گذشته، کشور را ترک و حساب های خود را در شبکه های اجتماعی حذف کرد. این شرکت همچنین کلیه پشتیبانی از مشتریان خود را قطع کرده است.

کیلیچ گفت: «این ها همه وحشتناک هستند.»

کیلیچ کل وجوه قفل شده در حسابهای تودکس را بین 2 تا 10 میلیارد دلار تخمین می زند، مقدار هنگفتی که طی روزهای بعد واضح تر خواهد شد. تحقیقات امروز دادستانی نشان داد که مقداری پول در حساب های بانکی صرافی و صاحبان آن وجود دارد.

کیلیچ ادامه داد: «اما ما از مقدار دقیق و اینکه آیا این مقدار برای همه کافی است، اطلاع نداریم.»

کیلیچ در توییتر نوشت: «اگر میلیارد ها دلار رمزارز گم شده و سپس فروخته شده باشند، تاثیر این اتفاق بر بازار های جهانی چه خواهد بود؟»

بین 15 مارس و 15 آوریل، درست قبل از شروع جنون دوج کوین، این صرافی یک کمپین بازاریابی بسیار موفقیت آمیز را انجام داد، و به هر ثبت نام جدید 150 دوج پاداش می داد. بر اساس داده های کوین جکو گزارش شده است که هزاران کاربر جدید به این صرافی مراجعه کرده بودند و حجم معاملات در روز شنبه به رکورد روزانه 1.37 میلیارد دلار رسیده بود، که بالاترین رقم روزانه در سال گذشته است.

آنچه زنگ خطر را به صدا در می آورد این است که این صرافی دوج را با نرخ ثابت و تخفیف دار 0.11 دلار از 14 آوریل فروخت. اما ارزش دوج در 16 آوریل 0.42 دلار بود.

صرافی توانایی از عهده بر آمدن تخفیفات را داشت، برای چندین روز تا امروز که همه چیز متوقف شد. در واقع معامله گران می توانستند رمزارز را خریداری کنند اما نمی توانستند بفروشند.

اقدام ناپدید شدن تودکس در زمان حساسی برای صرافی های ترکیه انجام می شود.

جمعه گذشته، دولت ترکیه دارایی های رمزارز را به طور قانونی به رسمیت شناخت اما پرداخت های رمزارزی را ممنوع کرد. این قانون همچنین شرکتهای فین تک را از برخورد مستقیم یا غیرمستقیم با رمزارز منع می کند، که بیشتر بر صرافی های رمزارز خارجی با تکیه بر فین تک های محلی برای کار در کشور تأثیر می گذارد، زیرا بانک های محلی با آنها مشارکت نخواهند داشت.

دولت ترکیه در مورد تودکس اظهارات علنی نداشته است. اما مصطفی وارانک، وزیر صنعت و فناوری، ماه گذشته گفت كه «ارز دیجیتال برای كلاهبرداری ساخته شده است، و دولت به فضای ارزهای دیجیتال كه چنین ریسك بالایی دارد، آزادی نمی دهد.»

کد خبر: 1400020206MGMMMH

مطالب مرتبط:

پرداخت مالیات از طریق رمزارز در زوگ سوئیس

خرید NFT توسط سود رمزارز ها شامل مالیات می شود

پرداخت از طریق رمزارز به بزرگترین شرکت بیمه سوئیس

کریپتو مام: ممنوعیت رمزارز مانند خاموش کردن اینترنت است

رمزارز می‌تواند سودآور باشد اما برای مالیات آن هم آماده هستید؟

بیشتر بخوانید

صرافی ارز دیجیتال (Exchange) چیست؟

اولین تجربه کاربران در خرید ارزهای دیجیتال احتمالاً شامل یک بستر تبادل ارز رمزنگاری شده خواهد بود. صرافی ارز دیجیتال یا Exchange یک بستر...

معاملات بر خط (Online Trading) چیست؟

معاملات بر خط (Online Trading) یعنی افراد می توانند به راحتی از منزل خود و از طریق نرم افزارها و سایت های معاملاتی سفارشات...

کلاهبرداری 1.5 میلیارد دلاری صرافی کره ای

زنان خانه دار و افراد مسن در میان 40 هزار عضو فریب خورده در آخرین کلاهبرداری رمزارزی در کره جنوبی می باشند. به گزارش سکه...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته