پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

درس سخت آفریقای جنوبی در میانه رشد تقاضا برای رمزارز

مقام های آفریقای جنوبی در سال 2021 نیز همزمان با رشد کلاهبرداری ها و شکوفایی بازار رمزارز، همچنان به رصد فضای رمزارز ها می پردازد.
به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، مقام های آفریقای جنوبی به خاطر طرح بزرگ کلاهبرداری به روش پانزی و همچنین رشد فعالیت در بازار ارز های دیجیتال، در سال 2021 توجهی بیشتر به فضای رمزارز ها دارند.
برهمین اساس، مرجع راهبردی بخش امور مالی آفریقای جنوبی (FSCA) پس از متلاشی شدن آنچه بزرگترین طرح کلاهبرداری پانزی در این کشور خوانده می شود، خواستار اعمال کنترل بیشتر بر فضای رمزارز شده است.
در دسامبر 2020، مدیران شرکت میرور تریدینگ اینترنشنال (Mirror Trading International-MTI) ناگهان ناپدید شدند و دسترسی به حجم عظیمی از بیت کوین را که سرمایه گذاران سال ها به اعتماد آن ها در این شرکت سرمایه گذاری کرده بودند، با خود بردند.
شرکت MTI در ژانویه 2021 مدعی شد که بیش از 260 هزار عضو در کشورهای مختلف دارد و تاکنون 23 هزار بیت کوین که امروز حدود 1 میلیارد دلار ارزش دارد، ذخیره کرده است.
یوهان استینبرگ (Johan Steynberg) مدیرعامل این شرکت به برزیل فرار کرده و مدیران دیگر مدعی هستند که او تنها کسی است که دسترسی مستقیم به بیت کوین های سرمایه گذاران دارد.
FSCA در ماه اوت سال گذشته به سرمایه گذاران درباره سرمایه گذاری در MTI هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بود که این شرکت وعده های غیرعادی درباره سود بسیار بالا می دهد. به دنبال این اقدام، نهادهای نظارتی در ایالت تگزاس آمریکا نیز در ماه ژوئیه تبلیغ کنندگان این شرکت را بسته بودند.
در حالی که متلاشی شدن شرکت MTI نیاز به تدوین چارچوب مقرراتی شفاف در این زمینه را تشدید کرده، بازار های مطلوب رمزارز نیز به رشد معاملات رمزارزی در این کشور کمک کرده و باعث جلب توجه بیشتر از سوی سازمان مالیاتی آفریقای جنوبی شده است.

هشدار درباره رمزارز
برندن تاپهام (Brandon Topham) مدیر اجرائیات در FSCA در گفت و گویی با کوین تلگراف توضیح داد که شرکت MTI در ابتدا با معاملات رمزارز شروع کرد تا بتواند ادعا کند که فعالیت هایش در حوزه اختیارات FSCA نیست. اما وقتی تحقیقات FSCA شروع شد، آن ها معاملات فارکس خود را متوقف کردند و مدعی شدند که رمزارز معامله می کنند.
تاپهام گفت که معاملات رمزارزی چون به سود بالا شهرت دارد، باعث شد که افراد بیشتری با وعده سود بالا اقدام به سرمایه گذاری در MTI کنند.
او اذعان داشت که در حال حاضر هیچ مقرراتی در حوزه رمزارز ها در آفریقای جنوبی نیست، اما FSCA در نوامبر 2020 تازه شروع کرد به اینکه رمزارز ها را نوعی محصول امور مالی اعلام کند و تا اواخر ژانویه مردم امکان ارائه نظرات خود را به این نهاد داشتند.
جلب توجه سازمان مالیات
اگرچه سقوط MTI تا حدی ارتباط میان رمزارز ها و کلاهبرداری را در ذهن مردم تقویت کرده، اما رشد چشمگیر ارزش رمزارز ها نیز از سوی باعث شده اقبال مردم آفریقای جنوبی به این بازار همچنان حفظ شود.
رشد استقبال کنندگان از بازار رمزارز و سرمایه گذاران در این حوزه، به صورت طبیعی باعث جلب توجه سازمان های مالیاتی می شود. از همین رو، سازمان خدمات درآمدی آفریقای جنوبی (SARS) در حال ورود به این حوزه است.
بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست ؟
یک شرکت مشاوره مالیاتی آفریقای جنوبی گفت که برخی از مشتریانش به تازگی برگه درخواست حسابرسی از SARS دریافت کرده اند که از آنها خواسته توضیح دهند هدفشان از خرید رمزارز چه بوده است. این سازمان همچنین از این افراد خواسته که نامه ای از صرافی رمزارز حاوی میزان و تاریخچه سرمایه گذاری و موجودی حساب های بانکی شان ارائه کنند.
اما اقدام سازمان های مالیاتی در این مرحله چندان همراه با اجبار نیست؛ چرا که گفته اند فهرست مشتریان و دارایی های آنان را از صرافی ها نخواهند خواست و فعلاً اعلام این موارد بر عهده خود افراد است.
تب سنج رمزارزی آفریقای جنوبی
ماریوس ریتز (Marius Reitz) مدیر کل صرافی رمزارز لونو (Luno) در آفریقای جنوبی گفت که این کشور زمینی حاصلخیر برای رمزارز ها دارد، چرا که صرافی آن ها شاهد رشد کاربران بوده و فقط در سال گذشته 6 میلیون کاربر از کشور های مختلف در این صرافی حساب باز کرده اند.
این صرافی در شکل دادن به بررسی های مربوط به تنظیم مقررات در زمینه رمزارز در آفریقای جنوبی نیز نقش داشته و با گروه کاری میان دولتی فناوری امور مالی (IFWG) همکاری کرده است.
ریتز بر این باور است که تنظیم مقررات در حوزه رمزارز باعث ایجاد شفافیت و امنیت برای شرکت ها و مصرف کنندگان می شود. او به داده های استاتیستا (Statista) اشاره کرد که حاکی است آفریقای جنوبی در پنج کشور برتر دارندگان رمزارز قرار دارد.
این در حالی است که تاپهام تاکید دارد که از نظر FSCA رمزارز ها ابزار بلندمدت معتبری برای ذخیره ارزش نیستند و سرمایه گذاری در این حوزه پرخطر است، چراکه ارزش رمزارز ها صرفاً براساس رویکرد به بازار و احساسات ضد دولتی است.

مطالب مرتبط:

تلاش آفریقای جنوبی برای تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال

آفریقای جنوبی دارایی های رمزارز را به رسمیت می شناسد

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته