چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

رشد ارزش دلار در 2021 قیمت بیت کوین را به خطر می اندازد

بسیاری از استراتژیست ها و سرمایه گذاران بیت کوین سال 2021 را با این باور عمیق آغاز کردند که دلار آمریکا تضعیف می شود؛ اما تا اینجا ثابت شده که پیش بینی آنها نادرست است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از بیت کوینیست، در حالی که بیت کوین از ابتدای ژانویه امسال، 73 درصد در برابر دلار بالا رفته و روند صعودی خود را از زمان شیوع بیماری در مارس 2020 افزایش داده است، ارزش دلار در برابر سبد ارزهای برتر خارجی که با عنوان شاخص دلار آمریکا (DXY) شناخته می شود، در سال جاری 2.5 درصد رشد کرده است.

با توجه به تلاش های بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای نگهداشتن نرخ بهره نزدیک به صفر با سیاست خرید اوراق قرضه نامحدود، طرفداران بیت کوین انتظار داشتند دلار سقوط کند. افزون بر این، معاملات و تحلیلگران پیش بینی می کردند که دلار از نگرانی های مربوط به افزایش سطح بدهی ایالات متحده آسیب ببیند.

اما اکنون اقتصاد ایالات متحده به دنبال رشد یک درصدی در ژانویه آهنگ رشد به خود گرفته است. در نتیجه، فروش اوراق قرضه دولتی در حال شتاب گرفتن و سود آن ها به صورت چشمگیر در حال افزایش است.

این امر باعث شده كه سرمایه گذاران در داخل و خارج از آمریکا از تحلیل های مبنی بر روند نزولی دلار و نقدینگی حجیم آن رویگردان شوند. آن ها در عوض روی سرعت بهبود اقتصاد ایالات متحده تمرکز کرده اند.

بازار بیت کوین

بازار بیت کوین دست کم برای سه ماهه اول سال 2021 از روایت دلار قوی چشم پوشید؛ از سوی دیگر، سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری تسلا در این رمزارز و خرید بی وقفه مایکرواستراتژی (MicroStrategy) بازار را تقویت کرد. اما با بازگشت آنچه به اصطلاح «استثناگرایی آمریکایی» خوانده می شود، بازار رمزارز شاهد کند شدن رشد خود است.

نرخ تبادل بیت کوین در برابر دلار در اوایل فوریه به 58,367 دلار رسید که بالاترین سطح ثبت شده آن بود. اما از آن زمان این جفت-ارز 12.66 درصد اصلاح خورده است. بیت کوین در کمترین میزان خود 26.3 درصد نسبت به اوج تاریخی مزبور افت کرد.

بیت کوین در حال حاضر با این خطر مواجه است که با اصلاح بیشتر حباب ارزش خود را از دست بدهد. به طور کلی وضعیت سهام فناوری آمریکا که اصطلاحا «برندگانی همه‌گیری» لقب گرفته اند، به همین شکل است و در دسته بازارهای خرسی قرار گرفته اند.

شرکت تسلا که در شاخص Fortune 500 قرار دارد و دارنده بیت کوین است نیز مشمول همین دسته است. ارزش سهام این شرکت 33.59 درصد از بالاترین قیمت آن که 900.40 دلار در هر سهم بود، افت کرده است.

با افزایش همزمان سود و ارزش دلار آمریکا، بیت کوین و شاخص نزدک کامپوزیت (Nasdaq Composite) که ارتباط نزدیکی با ففناوری دارد، همبستگی مثبتی با هم تشکیل داده اند.

در همین حال ، جریان سرمایه در حال حرکت به سمت بازندگان همه گیری است، یعنی بخش هایی که در طی همه گیری کرونا عمدتا عملکرد پایینی داشتند و اکنون با پیش بینی بازگشایی اقتصادها در حال شکوفایی هستند. این باعث می شود که سرمایه گذاران خارجی، به ویژه از اتحادیه اروپا، بیشتر پول خود را در ایالات متحده سرمایه گذاری کنند که به رشد بیشتر دلار کمک می کند.

اوگو لانسیونی (Ugo Lancioni) رییس مدیریت ارز در شرکت نیوبرگر برمن (Neuberger Berman) گفت: «در حال حاضر برای همه معضل شده: آیا شما روی رشد تمرکز می کنید یا بدهی؟»

هنوز بسیاری انتظار دارند که بیت کوین به رشد بیشتر ادامه دهد و این تا حدی به خاطر این است که سرمایه گذارانی که نگاه ضدتورمی دارند، بیت کوین را در مقابل رقیب سنتی آن یعنی طلا انتخاب می کنند. مایک مک گلون (Mike McGlone)، تحلیلگر بلومبرگ، پیش بینی می کند که نرخ بیت کوین در برابر دلار در سال جاری میلادی به 100,000 دلار برسد.

کد خبر: 1399121901AAMMMF

اگر میخواهید از جدیدترین اخبار رمزارز آگاه شوید کافی است وب سایت سکه نیوز را دنبال کنید.

مطالب مرتبط:

ریزش 50 درصدی ارزش سهام شرکت سرمایه گذار بر روی بیت کوین

سناتور آمریکایی: بیت کوین پایان بدی خواهد داشت

بیل گیتس: بیت کوین برای کره زمین مضر است

هشدار بیل گیتس به سرمایه‌گذاران خرد برای خرید بیت کوین

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته