پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

شتاب چین برای انتشار یوآن دیجیتال و چالش های آن

چین با آزمایش زیرساخت های مربوط به یوآن دیجیتال در منطقه شنژن، گام های خود را برای انتشار نهایی ارز دیجیتال رسمی سرعت می بخشد؛ اما دیجیتال شدن تغییری در جایگاه یوآن که ارزی نه چندان عمده در جهان است، ایجاد می کند؟

به گزارش سکه نیوز ،به نقل از کوین تلگراف، منطقه شنژن در چین اخیرا شاهد دو اتفاق مهم در مسیر انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور بوده است،100 هزار نفر از ساکنان این منطقه در یک بخت آزمایی، برنده مجموعا 31 میلیون یوآن دیجیتال شدند و پس از آن، یکی از بانک های دولتی چین امکان واریز، انتقال و برداشت این ارز دیجیتال را در خودپردازها خود در این منطقه فراهم کرد.

همزمان، بانک پس انداز پستی چین اقدام به انتشار کارت های فیزیکی کیف پول برای یوآن دیجیتال کرده که مورد استقبال سالمندانی که علاقه چندانی به دنیای دیجیتال ندارند، قرار می گیرد.

علت شتاب چین چیست؟

«کوین دسوزا» استاد تجارت، فناوری و راهبرد در داشنگاه فناوری کوئینزلند به کوین تلگراف گفت که علت شتاب چین برای انتشار یوآن دیجیتال این است که پکن آن را به عنوان یک مزیت رقابتی حیاتی در اقتصاد دیجیتال می نگرد.

«اسوار پراساد» استاد اقتصاد در دانشگاه کورنل و عضو موسسه بروکینگز نیز در این باره گفت که چین در ایجاد و پالایش چارچوب های طراحی و مفهومی یوآن دیجیتال پیشرفتی چشمگیر داشته و به همین اندازه، تغییر از نسخه فیزیکی پول بانک مرکز به نسخه دیجیتال آن را به واقعیت نزدیک تر کرده است.

تعامل پذیری و حریم خصوصی همچنان در چالش

پراساد در عین حال گفت که چین هنوز در حل مشکلات مهمی مثل مسائل مرتبط با مقیاس پذیری، تعامل پذیری و حریم خصوصی در تراکنش ها پیشرفت چندانی نداشته است.

«یو شیونگ» استادیار دانشگاه سوری نیز ضمن تایید این دیدگاه، افزود که پکن به رغم حل چالش های اصلی، هنوز مشکلات زیاد دیگری را نیز باید پیش از انتشار رسمی دیجیتال یوآن حل کند.

او در عین حال تاکید کرد که مشتریان در چین بسیار انعطاف پذیر هستند و با توجه به اینکه پلتفرم های اصلی تجاری و ارتباطات در این کشور به سرعت اقدام به انطباق با شرایط جدید خواهند کرد، یوآن دیجیتال نیز با شتاب در چین مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

تجسس پولی

چین در حال حاضر نیز یک جامعه غیرنقدی است و یوآن دیجیتال تغییر شگرفی ایجاد نخواهد کرد، اما دسوزا می گوید که در آینده وقتی ارزهای رسمی دیجیتال راه اندازی شوند، پیشرو بودن چین می تواند عامل تغییری جدی باشد.

در کنار این مسئله، استاد دانشگاه کوئینزلند معتقد است که یوآن دیجیتال به رغم امتیازها و منافعی که دارد، حریم خصوصی و حتی آزادی های اساسی شهروندان و استفاده کنندگان از این ارز دیجیتال را قربانی خواهد کرد.

به گفته دسوزا، وقتی همه جریان ها و تراکنش های مالی قابل رهگیری و کنترل از طریق بانک مرکزی باشند، کوتاه کردن دستان منتقدان و مخالفان سیاسی از نظام مالی بسیار راحت تر خواهد بود.

تعلل آمریکا در انتشار دلار دیجیتال

درباره اینکه آیا پیشرو بودن چین در انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی تاثیری بر جایگاه دلار خواهد گذاشت، کارشناسان نظرات مختلفی دارند،«سیدهارت سوگانی» مدیر عامل شرکت کرباکو بر این باور است که اگر چین ارز دیجیتال رسمی خود را مثلا دو سال زودتر از آمریکا منتشر کند، ممکن است دلار بازار خود را از دست بدهد.

اما دیگر کارشناسان چنین دیدگاهی ندارند. پراساد می گوید که قدرت دلار صرفا به خاطر عمق و نقدینگی بازارهای مالی ایالات متحده نیست، بلکه بر چارچوب نهادی نظام مالی این کشور نیز تکیه دارد؛ از همین رو، انتشار زودتر یوآن دیجیتال تاثیری بر جایگاه دلار نخواهد داشت.

نتیجه

در کل می توان گفت که چین به رغم آنکه جامعه ای غیرنقدی است، به شتابی بی سابقه در حال توسعه و تلاش برای انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی است، این شتاب چین هم دلایل داخلی دارد – مثل برابری اجتماعی بشتر و افزایش توان دولت برای اعمال کنترل مالی و سیاسی بیشتر – و هم دلایل بین المللی چراکه پکن گمان می کند که ایفای نقش رهبری در جهان مستلزم داشتن یک ارز در سطح جهانی است و پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی چین مسیری سریعتر برای رسیدن به این هدف است.

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

آشنایی با ارز دیجیتال متال (MTL)

متال (MTL) واحد پول بومی محصولات متال و بخشی اساسی از اکوسیستم متال است. به گفته تیم سازنده، ارسال و دریافت هرگونه رمزارز به...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته