جمعه 10 فروردین 1403

مدل جعبه شنی رگولاتوری روسیه و  اجرای فناوری بلاک چین

هدف مدل جعبه شنی رگولاتوری که ماه گذشته در روسیه به اجرا درآمد، به نوعی می تواند تقویت کننده اجرای فن آوری نوآورانه باشد.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگرف، چالش اصلی شرکت ها هنگام آزمایش و اجرای فناوری های نوآورانه، نیاز به بهبود قوانین موجود است. تولید و آزمایش محصولات جدید بر اساس فناوری دفتر کل توزیع شده به شرایط خاصی نیاز دارد که اغلب با مقررات موجود مغایرت دارد.

راه حل این مشکل معرفی یک مدل رگولاتوری ویژه است. این به معنای ایجاد یک اکوسیستم است که در آن شرکت ها و تشکیلات دولتی می توانند پیشرفت های خود را بدون موانع قانونی آزمایش کنند.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

قانون فدرال شماره 258، «در مورد رژیم های حقوقی تجربی در زمینه نوآوری دیجیتال در فدراسیون روسیه»، از 28 ژانویه به اجرا درآمد. این اجازه می دهد تا نرم افزار جدید برای اطمینان از کارآیی و مفید بودن آن آزمایش شود، و سپس، بر اساس نتایج، برای تصمیم گیری در مورد تغییر قانون فعلی برای مطابقت با نوآوری تصمیم گیری کنید. ایجاد یک چهارچوب در یک منطقه محدود خاص  به عنوان مثال، در یک شهر به تعداد معینی از شرکت ها امکان می دهد محصولات نوآوری دیجیتال خود را آزمایش کنند.

علاوه بر دفتر کل توزیع شده، این لیست شامل هوش مصنوعی، داده های بزرگ، رباتیک، فناوری های کوانتومی و موارد دیگر است. با انجام این کار، شرکت ها می توانند مطابق با قوانین فعلی عمل کنند. در دراز مدت، این مدل انگیزه ای برای ایجاد مشاغل جدید، ظهور سازمان های جدید و افزایش رقابت شرکت های روسی در بازار بین المللی خواهد بود.

معرفی یک رژیم قانونی آزمایشی یا ELR در این زمینه ها امکان پذیر است: فعالیت های مالی، تجارت، ساخت و ساز، ارائه خدمات ایالتی و شهری و اجرای کنترل دولتی (نظارت) و کنترل شهرداری، دارو، حمل و نقل، کشاورزی، صنعت و غیره. مدت زمان آن ها به سه سال محدود می شود و ممکن است با تصمیم دولت روسیه برای یک سال دیگر تمدید شود. همچنین برنامه هایی را از سازمان هایی که پیشنهاد می کنند یک رژیم حقوقی خاص ارائه دهند، می پذیرد.

چشم انداز جعبه شنی روسیه

کارشناسان اذعان می کنند که ایجاد جعبه شنی رگولاتوری به یک برنامه عملیاتی هماهنگ شده و تنظیم کننده احتیاج دارد و مشارکت کنندگان ELR  باید شرایط خاصی را داشته باشند. اما قانون جدید فدرال ممکن است فرصتی واقعی برای نمایندگان تجارت برای کار با نوآوری ها و تحولات جدید در حوزه دیجیتال تحت یک رژیم خاص قانونی ایجاد کند. مقامات، به نوبه خود، نتایج و اثربخشی آزمایش را ارزیابی می کنند، و در مورد گسترش جعبه شنی و نیاز به تغییر در آن تصمیم گیری می کنند.

یکی از حیطه هایی که آزمایش در جعبه شنی می تواند نتایج مثبت قابل توجهی به همراه داشته باشد، بخش مسکن و آب و برق است. استفاده ازدفتر کل توزیع شده کاغذ بازی را کاهش می دهد، روش پرداخت را ساده می کند و صورتحساب را شفاف تر می کند. کاربران قادر به تعامل مستقیم با تأمین کنندگان منابع خواهند بود و دقیقاً می دانند که پول آنها برای چه خدماتی هزینه شده است.

براساس داده های ارائه شده توسط وزارت توسعه اقتصادی روسیه، هشت پروژه قبلاً در روسیه انتخاب شده اند تا در جعبه شنی های رگولاتوری قرار گیرند. در بین آنها، نوآوری های «موبایل تله سیستمس» یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه روسی، که شامل «هتل هوشمند» بدون پرسنل، امکان شناسایی بیومتریک هنگام امضای قرارداد خدمات بدون حضور فیزیکی (از طریق تلفن)، حمل و نقل بدون راننده و پزشکی از راه دور است، وجود دارند. پروژه های دیگر شامل انجمن غیرانتفاعیBig Data ، اداره منطقه تومسک و بنیاد پروژه های تحقیقاتی پیشرفته روسیه هستند.

ELR مکانیزمی برای آزمایش است و کلمه کلیدی در اینجا «آزمایشی» است. به همین دلیل پروژه ها بزرگ نیستند و محیط ها گسترده ترین نیستند، اما آینده نگر هستند.

تجربه مثبت

در روسیه، بانک مرکزی از اولین کسانی بود که چشم انداز ایجاد جعبه های شنی را ارزیابی کرد. در سال 2020، اولین پروژه، یک بستر بلاک چین برای صدور و گردش حقوق دیجیتال، آزمایش خود را بر اساس جعبه شن رگولاتوری ایجاد کرد. بانک مرکزی فرصت هایی را برای آزمایش محصولات نوآورانه در بخش مالی فراهم می کند. هر سازمان علاقه مند می تواند برای شرکت در این مدل جعبه شنی درخواست دهد.

جعبه های شنی رگولاتوری ابزاری است که مدتی است به طور فعال در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. اولین جعبه شنی در سال 2016 در انگلستان ظاهر شد. این مدل بیش از 140 برنامه دریافت کرده است که 50 مورد توسط رگولاتور تأیید شده است و 41 شرکت با موفقیت آزمایشات خود را در سال 2017 به پایان رسانده اند. با این حال، آمار نشان داد که اکثر برنامه ها در زمینه دفتر کل توزیع شده بوده و احتمالاً برای کاهش هزینه های محصولات مالی موجود استفاده شده است نه برای ایجاد محصولات جدید.

جعبه های شنی در کشورهای دیگر راه اندازی شده و ایالات متحده، استرالیا، سنگاپور و تایلند نیز به این لیست پیوسته اند. از نوامبر سال 2020، تعداد کشورها در حدود 50 است، اما برخی از آنها در روش خود برای ایجاد جعبه های شنی تفاوت های چشمگیری دارند. به عنوان مثال، مدل سنگاپور کاملاً شبیه به مدل انگلیس است اما شامل نظارت دقیق تری از سوی رگولاتور (سازمان مالی سنگاپور) است. در استرالیا، دسترسی به جعبه شنی حتی به آن دسته از شرکتها که مجوز انجام نوع خاصی از فعالیت را که در آن قصد دارند نوآوری ها را آزمایش کنند ندارند اعطا می شود.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست ؟

تجربه گسترده جهانی با جعبه های شنی رگولاتوری نشان می دهد که آزمایش محصولات جدید تحت رژیم های قانونی آزمایشی به جذب سرمایه کمک می کند، زیرا سرمایه گذاران تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در شرکت های شرکت کننده در جعبه های شنی دارند. همچنین به دیگران اجازه می دهد تا فرآیندهای داخلی را تنظیم کرده و قیمت ها و مدل های تجاری را تعیین کند.

سایر اقدامات قانونی برای اقتصاد دیجیتال

علاوه بر تصویب قانون شماره 258 فدرال، طی چند سال گذشته تعدادی دیگر از لوایح تنظیم روابط در زمینه دارایی های دیجیتال و نوآوری در قوانین روسیه ظاهر شده است.

قانون فدرال «در مورد دارایی های مالی دیجیتال، ارز دیجیتال و اصلاحیه برخی اقدامات قانونی فدراسیون روسیه»، مفاهیم دارایی های مالی دیجیتال یا DFA و ارز دیجیتال را تلفیق کرده و قوانین جذب سرمایه گذاری را توسط سازمان ها و کارآفرینان فردی با صدور حقوق دیجیتال انجام میدهد. قانون فدرال، حسابداری و گردش DFA را تنظیم می کند و آن را برای همه شرکت کنندگان شفاف و روشن می سازد.

مطالب مرتبط:

IBM واحد بلاک چین خودش را از نو سازماندهی می کند

دوران جدید فوتبال با رمزارز و بلاک چین

بلاک چین نوشدارو نیست، اما نجات دهنده است

بلاک چین و رمزنگاری در سال ۲۰۲۱؛ منتظر غیر منتظره ها باشید

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته