پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

مسدودیت صرافی ها باعث خروج سرمایه از کشور می شود

رئیس انجمن بلاک چین ایران در خصوص مسدودیت درگاه های پرداخت صرافی های رمزارز توسط شاپرک معتقد است که این اقدام فاجعه بار و باعث خروج سرمایه از کشور خواهد بود.

سپهر محمدی
سپهر محمدی

به گزارش سکه نیوز به نقل از کسب و کار نیوز، سپهر محمدی در یادداشتی می گوید:
امروز رمزارز در کشور به عنوان یک صنعت شناخته شده و مصوبه هیات دولت که در تابستان سال 98 به تصویب رسید گواه این واقعیت است. اما در رابطه با اظهارات مسدود شدن درگاههای بانکی فعالان رمزارز و صرافی ها این نکته قابل توجه است که متاسفانه شاپرک اقدام به انجام یک کار غیرقانونی کرده و برای بستن درگاههای بانکی بخش خصوصی و صرافی های حوزه رمزارز اقداماتی را انجام داده است. این تصمیم بدون توجه به تبعاتی که پس از اجرای آن دارد گرفته شده و در انتظار ابلاغ است.

مصوبه مسدود شدن درگاههای بانکی به انجمن بلاکچین، سازمان نظام صنفی رایانه ای، انجمن رمزارز و تمام نهادهای مربوطه ابلاغ شده است. در همین زمینه انجمن بلاک چین فراخوانی را برای درخواست از رئیس جمهور جهت دریافت مهلت سه ماهه منتشر کرده است که تا به امروز حدود ۴ هزار نفر این درخواست را امضا کرده اند.

فراخوان انجمن برای درخواست از رئیس جمهور در رابطه با بند اول مصوبه هیات دولت است و قرار بر این است که کمیته اجرایی تشکیل شود و مهلت سه ماهه برای عدم توقف درگاههای بانکی بخش خصوصی گرفته شود. این کمیته قرار است برای به تاخیر انداختن اقدام غیرقانونی شاپرک تشکیل شود تا اقدام غیرقانونی شاپرک به تاخیر بیفتد و برای تبیین نحوه اجرایی کردن بند اول مصوبه سال ۹۸ دولت تصمیم گیری شود.

متاسفانه برخی تصمیمات بدون در نظر گرفتن تبعات آن گرفته می شود. اگر این مصوبه اجرایی شود بدون شک این موضوع فاجعه بار خواهد بود و موجب خروج سرمایه از کشور می شود. به غیر از تبعات اقتصادی و سیاسی آن و صدمه به بخش خصوصی نوپا باید در انتظار خروج میلیاردها دلار ارز از کشور باشیم.

درست است که ارزهای دیجیتال همه مشکلات ما را حل نمی‌کند اما در این شرایط می‌توان بخشی از مبادلات را به آن سپرد و نهادهای متولی از جمله بانک مرکزی و سازمان بورس بر آن نظارت کنند. بدون شک این فناوری به نوعی آب باریکه‌ای برای ما ایجاد می‌کند. البته اینگونه نیست که تصور کنیم تمام مشکلات ارزی خود را می‌توان از این راه، حل کرد و اینگونه هم نیست که تصور شود که هیچ مشکلی از این طریق حل نمی‌شود. به نظر من، یک راه تنفسی از این طریق ایجاد می‌شود که بتوانیم تبادلاتی با جامعه بین‌الملل داشته باشیم، اما همزمان باید برای حل مشکلاتمان از دیگر راه‌ها تلاش کنیم.

کد خبر: 1400022807MGMMMF

مطالب مرتبط:

امکان استقرار ماینر در واحد های تولیدی

استفاده از رمزارز برای کاهش تاثیر دلار در کشور

فعالیت بدون مجوز پلتفرم ها با دارا بودن شرایط لازم

تعرفه بالا باعث استفاده غیرمجاز برق در کشور می شود

هدف مجلس از قانونی‌کردن ارزهای دیجیتال چیست؟

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته