سه‌شنبه 29 اسفند 1402

جعبه ابزار کریپتو محصول جدید اپل

اپل پس از مایکروسافت، فیسبوک و آمازون، وارد عرصه کریپتو شد. این غول فناوری دنیا، به تازگی جعبه ابزار کریپتو را برای توسعه‌دهندگان ارائه داده تا بتوانند اپلیکیشن‌های رمزی تولید کنند.

شرکت اپل، چند روز پیش کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) خود را برگزار کرد. در این کنفرانس شاهد رونمایی از محصولات جدیدی برای عموم مردم بودیم ولی همانطور که مشخص است، محتوای این کنفرانس باید بیشتر به سمت برنامه‌نویس‌ها و مهندس‌های کامپیوتر متمایل باشد. یکی از جعبه ابزارهای جدیدی که در WWDC معرفی شد، کیت توسعه نرم‌افزار کریپتو بود که CryptoKit نام‌گذاری شده است. ارائه این کیت به بازار، اولین نشانه حمایت اپل از دنیای کریپتو و فناوری‌های رو به رشد آن به حساب می‌آید.

تا کنون شرکت‌های فناوری مختلفی مثل سامسونگ و مایکروسافت به سمت کریپتو حرکت کرده‌اند و اکنون اپل نیز به آن‌ها ملحق شده است. شاید این اقدام‌ها به این معنا باشد که رمزارزها و بلاک چین زودتر از آنچه فکر می‌کنیم، فراگیر خواهند شد.

شرکت اپل در این کنفرانس از CryptoKit SDK برای iOS 13 روی آیفون، آی‌پاد و مک رونمایی کرد و اعلام نمود که توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این کیت توسعه نرم‌افزار، اپلیکیشن‌هایی امن و با کارایی بالا ایجاد کند.

در حال حاضر این SDK برای امن کردن عملیات‌های استفاده می‌شود که خارج از بلاک چین بیت کوین و دیگر رمزارزها اجرا می‌شوند یعنی عملیات‌های که دستگاه اپل مسئولیت اجرای آن‌ها را به عهده دارد. با این وجود، شکی وجود ندارد که این چارچوب بیشتر توسعه خواهد یافت و عملیات‌های بیشتری برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال از طریق آن قابل انجام خواهند بود.

این اولین باری است که توسعه‌دهندگان iOS می‌توانند به داخل آیفون دسترسی داشته باشند و با استفاده از امکانات امنیتی سخت‌افزاری، کیف پول امنی برای این دستگاه خلق کنند.

جدی‌ترین رقیب اپل در حوزه تلفن‌های هوشمند، یعنی سامسونگ، به تازگی دستگاه پرچم‌دار Galaxy S10 خود را روانه بازار کرد که اپلیکیشن Blockchain Keystore روی آن نصب است و به کاربران امکان استفاده امن از توکن‌های مبتنی بر اتریوم را می‌دهد. اگر اپل نیز اقدام مشابهی انجام دهد و کیف پول رمزارزی را روی دستگاه‌های جدید خود ارائه کند، شاهد جهش بزرگی در تعداد کاربران کریپتو خواهیم بود.

تأثیر ورود اپل به دنیای کریپتو

اپل در حال حاضر بیش از 220 میلیون گوشی هوشمند در هر سال می‌فروشد و تخمین زده می‌شود که در حال حاضر حدود 1 میلیارد گوشی اپل در دست کاربران است.

بنابراین، مشخص است که ارائه یک کیف پول رمزارزی روی دستگاه‌های اپل می‌تواند چه اهمیت بزرگی داشته باشد.

اپل اولین شرکت بزرگی نیست که با ارائه جعبه ابزار به دنیای کریپتو قدم گذاشته است. مایکروسافت به تازگی پشتیبانی محصولاتش از قابلیت‌های کریپتو را به شدت تقویت کرده و بلاک چین Azure خود را روی چارچوب مالی Nasdaq پیاده‌سازی کرده است. همچنین، کاربران نرم‌افزار حسابداری اکسل هم اکنون می‌توانند از بیت کوین به عنوان یک واحد پولی در محاسبات خود استفاده کنند.

فیسبوک نیز به این حوزه ورود پیدا کرده است. پروژه GlobalCoin این شرکت می‌تواند تعریف انسان‌ها از پول را تغییر دهد ولی از آنجایی که کاربران باید به مارک زاکربرگ و فیسبوک اعتماد کنند و حاضر باشند اطلاعات خصوصی خود را در اختیار این پلتفرم قرار دهند، احتمال شکست خوردن این ارز دیجیتال نیز وجود دارد.

آمازون دیگر شرکت بزرگی است که به بررسی گزینه‌های مختلف برای ورود به این حوزه می‌پردازد اما حتی کاربران آمازون نیز به اندازه کاربران اپل وفادار نیستند. با توجه به اینکه مصرف‌کننده‌ها اعتماد بیشتری به اپل دارند و بیشتر حاضر هستند اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن بگذارند. بنابراین ارائه اطلاعات مالی نیز به احتمال زیاد برایشان کار سخت نخواهد بود.

همانطور که گفته شد، اپل حدود 1 میلیارد دستگاه فعال دارد و حتی اگر بخش کوچکی از این کاربرها حاضر به استفاده از ارزهای دیجیتال باشند، طولی نخواهد کشید که شاهد استفاده فراگیر از این ارزها خواهیم بود.

منبع : newsbtc

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته