جمعه 31 فروردین 1403

آربیتراژ (Arbitrage) چیست؟

آربیتراژ در دنیای ارز های رمزنگاری شده از این واقعیت نشأت می گیرد که ارزهای رمزنگاری شده در صرافی های مختلف می توانند به طور متفاوتی قیمت گذاری شوند.

معامله گران آربیتراژ می توانند بین صرافی ها معامله کنند یا آربیتراژ را به طور مثلثی و در یک صرافی واحد انجام دهند. خطرات مرتبط با معاملات آربیتراژ شامل افت ارزش رمزارز، نوسانات قیمت و هزینه های انتقال است.

آربیتراژ یک استراتژی معاملاتی است که در آن دارایی در یک بازار خریداری می شود و بلافاصله در بازار دیگر با قیمت بالاتر فروخته می شود و معامله گر از اختلاف قیمت برای سودآوری بهره می برد.

هر روز ده ها میلیارد دلار ارز رمزنگاری شده در میلیون ها معامله دست به دست می شود. اما برخلاف بورس های سهام و سنتی، ده ها صرافی ارز رمزنگاری شده وجود دارد که هر یک قیمت های متفاوتی را برای ارزهای رمزنگاری شده یکسان نشان می دهند.

برای معامله گران باهوش و کسانی که از ریسک نیز بیزار هستند این ویژگی فرصتی را فراهم می کند تا معامله گر نسبت به سایر کاربران برتری داشته باشد و با استفاده از این موقعیت از اختلاف قیمت صرافی ها در جهت سود آوری خود استفاده کند.

نام اصطلاح آربیتراژ ارزهای رمزنگاری شده نیز کاملاً خود را توضیح داده است؛ آربیتراژی که از ارز رمزنگاری شده به عنوان دارایی مورد نظر استفاده می کند.
این استراتژی از نحوه قیمت گذاری ارزهای رمزنگاری شده در صرافی های مختلف بهره می برد.
در یک صرافی، قیمت کونوسX ممکن است 100 دلار باشد ، در حالی که در صرافی دیگری قیمت این ارز دیجیتال در حدود ۹۸ دلار باشد. بهره برداری از این اختلاف قیمت ، کلید موفقیت آربیتراژ است.

یک معامله گر می تواند کونوس ایکس را با صرافی که این ارز دیجیتال در آن ۹۸ دلار معامله می شود خریداری کند و سپس آن را به صرافی دیگری که ۱۰۰ دلار معامله می شود منتقل کند و کونوس ایکس را در آن بفروشد و از این طریق سود خوبی از آن خود کند.

سرعت در این نوع معاملات کلید اصلی بازی است، این شکاف ها و تفاوت قیمت ها معمولاً خیلی طولانی نیستند.
اما اگر معامله گر آربیتراژ بتواند از بازار به درستی استفاده کند، سود بسیار زیادی خواهد داشت. هنگامی که فایل کوین (Filecoin) در اکتبر 2020 به صرافی ها وارد شد، در چند ساعت اول برخی صرافی ها قیمت آن را 30 دلار ذکر کردند و دیگران؟ 200 دلار!!

آربیتراژ (Arbitrage) چیست؟

ارزهای رمزنگاری شده چگونه قیمت گذاری می شوند؟

بنابر توضیحاتی که داده شد، اکنون احتمالا با خود فکر می کنید که ارزهای رمزنگاری شده چگونه ارزش خود را بدست می آورند؟ برخی از منتقدان و کارشناسان خاطرنشان می کنند که ارزهای رمزنگاری شده توسط هیچ مرجعی پشتیبانی نمی شوند، بنابراین هر ارزشی که به آن اختصاص داده شود صرفاً حدس و گمان است.

ضد این استدلال که بیان می شود نیز تقریباً گویای این است که اگر مردم مایل به استفاده از ارزهای رمزنگاری شده باشند، آن سکه ارزش پیدا می کند. این استدلالات نیز مانند اکثر استدلال های حل نشده، واقعیتی است که در هر دو طرف تا حدودی به درستی وجود دارد.

در صرافی ها، بازی با سفارش ها انجام می شود. این سفارش ها، شامل سفارشات خرید و فروش با قیمت های مختلف است. به عنوان مثال، یک معامله گر می تواند برای خرید یک بیت کوین به قیمت 30،000 دلار سفارش خرید بدهد.

این سفارش روی دفتر سفارش ثبت می شود. اگر معامله گر دیگری بخواهد یک بیت کوین را به قیمت 30،000 دلار بفروشد ، می تواند یک سفارش فروش به دفتر سفارشات اضافه کند، بنابراین معامله انجام می شود. سپس سفارش خرید همانطور که پر شده است از دفتر سفارش خارج می شود. این فرآیند معامله نامیده می شود.

صرافی های ارزهای رمزنگاری شده قیمت ارزهای رمزنگاری شده را بر اساس جدید ترین معاملات تعیین می کنند. این قیمت می تواند بر گرفته از یک سفارش خرید یا یک سفارش فروش باشد. با در نظر گرفتن مثال بالا، اگر فروش بیت کوین به قیمت 30000 دلار آخرین معامله ای بود که انجام شده بود، این صرافی قیمت 30000 دلار را برای این ارز دیجیتال تعیین می کرد. سپس معامله گری که بیت کوین را به قیمت 30100 دلار بفروشد، قیمت را به 30100 دلار می رساند. مقدار ارز رمزنگاری شده ای که معامله می شود مهم نیست، بلکه مهمترین و تعیین کننده ترین، قیمت اخیر آن است.

هر صرافی ارز رمزنگاری شده از این طریق قیمت ارزهای رمزنگاری شده را به دست می آورد، البته برخی از صرافی های ارزهای رمزنگاری شده نیز قیمت خود را بر اساس سایر صرافی های ارزهای رمزگذاری شده تعیین می کنند.

انواع مختلف آربیتراژ

در زیر به انواع مختلف آربیتراژ و چگونگی کسب درآمد از آن میپردازیم

۱. آربیتراژ بین صرافی ها (Between exchanges)

یکی از روش های آربیتراژ ارز رمزنگاری شده، خرید رمزارز از یک صرافی و سپس انتقال آن به صرافی دیگری است که در آن ارز دیجیتال با قیمت بالاتری فروخته می شود.
با این وجود چند مشکل در این روش وجود دارد. تفاوت قیمت ها معمولاً فقط برای چند ثانیه وجود دارند، اما انتقال بین صرافی ها ممکن است چند دقیقه طول بکشد. هزینه های انتقال نیز مسئله دیگری است، زیرا انتقال ارزهای رمزنگاری شده از یک صرافی به صرافی های دیگر هزینه هایی را در پی دارد، هزینه هایی از هزینه برداشت، سپرده یا هزینه شبکه.

یکی از راه هایی که معامله گران آربیتراژها از هزینه های معاملاتی خلاص می شوند، نگه داشتن رمزارز در دو صرافی مختلف است. یک معامله گر با استفاده از این روش می تواند به طور همزمان ارز رمزنگاری شده را خریداری کند و بفروشد.

ببینیم این عملیات چگونه ممکن است انجام شود: یک معامله گر ممکن است 30000 دلار در یک رمزارز پایدار در بایننس و یک بیت کوین در کوین بیس داشته باشد.
هنگامی که بیت کوین در کوین بیس ۳۰۲۰۰ دلار ارزش دارد اما در بایننس فقط با 30،000 دلار خرید و فروش می شود، معامله گر، بیت کوین را (با استفاده از Stablecoin) در Binance خریداری می کند و آن را در Coinbase می فروشد. آنها نه بیت کوین به دست می آورند و نه از دست می دهند، اما به دلیل اختلاف قیمت بین این دو صرافی ، 200 دلار درآمد کسب می کنند.

۲. آربیتراژ مثلثی (Triangular Arbitrage)

این روش شامل گرفتن سه ارز رمزنگاری شده مختلف و معامله تفاوت بین آنها در یک صرافی است. (از آنجا که همه اینها در یک صرافی انجام می شود، هزینه انتقال مسئله ای نیست).

بنابراین، یک معامله گر ممکن است فرصتی در آربیتراژ شامل رمزارزهای Bitcoin ، Ethereum و counos ببیند.
یک یا چند مورد از این ارزهای رمزنگاری شده ممکن است در صرافی کمتر ارزش گذاری شوند.
بنابراین یک معامله گر ممکن است با فروش بیت کوین خود برای خرید اتریوم و سپس خرید کونوس با استفاده از آن و در پایان خرید مجدد بیت کوین با کونوس، از فرصت های آربیتراژ استفاده کند. اگر استراتژی آنها منطقی باشد، در پایان معامله گر بیت کوین بیشتری نسبت به زمان شروع کار خود خواهد داشت.

آربیتراژ آماری (Statistical Arbitrage)

آربیتراژ آماری شامل استفاده از مدل های داده کمی برای انجام معاملات رمزنگاری است. یک ربات آربیتراژ آماری ممکن است صدها ارز رمزنگاری شده مختلف را یک باره معامله کند و با مدل های ریاضی این احتمال را می دهد که ربات از یک معامله سود خواهد برد و در یک معامله “Long” یا “Short” پیش می رود.

به طور کلی، یک ربات به ارز رمزنگاری شده ای که عملکرد بسیار خوبی دارد نمره کم و درصورتی که عملکرد بدی داشته باشد، نمره بالایی می دهد. رمزارزهایی که عملکرد مناسبی داشته اند، از سود خوبی نیز برخوردار هستند. یک الگوریتم معاملاتی که ارزش ریسک آن را داشته باشد، در ایجاد مدل های ریاضی عالی خواهد بود و می تواند قیمت ارزهای رمزنگاری شده را پیش بینی کند و همچنین می تواند آنها را به طور ماهرانه با یکدیگر معامله کند.

آربیتراژ غیرمتمرکز مالی (DeFi)

آربیتراژ غیرمتمرکز مالی یا DeFi ، به پروتکل های مالی غیر حضوری گفته می شود که بدون دخالت انسان، به عنوان پروتکل های وام، رمزارزهای پایدار (Stable coins) و به عنوان صرافی ها عمل می کنند. معماری آن ها دارای کدهای سنگینی است که همین عامل آنها را برای آربیتراژ مناسب می کند. چندین استراتژی مختلف وجود دارد که “DeFi degens” که به دنبال آزمایش آربیتراژ است می تواند از آن ها استفاده کند. هدف از این استراتژی کسب سود از بازده های مختلف ارائه شده توسط پروتکل های وام دهی است.

اگر یک سیستم بازدهی 10 درصدی از یک رمز ارز پایدار ارائه دهد و دیگری سهم بازدهی 11 درصدی را ارائه دهد، در آن صورت یک معامله گر می تواند ثبات رمزارز پایدار کم بازده خود را به یک بازده بالا تبدیل کند تا 1٪ سود اضافی کسب کند. چندین سیستم به طور خودکار این کار را انجام می دهند. این سیستم ها، به طور خودکار وجوه را از طریق پروتکل های مختلف مالی غیرمتمرکز جابجا می کند تا بهترین بازده را بدست آورند.

آربیتراژ بین صرافی های غیر متمرکز

تکنیک دیگر سودآوری از قیمت در صرافی های غیر متمرکز مختلف است. این عملکرد دقیقاً مانند نوع آربیتراژ بین صرافی ها است که در بالا توضیح داده شد، فقط این بار به صرافی های غیرمتمرکز مانند counos dex متکی است. برخی از صرافی های غیرمتمرکز قیمت های مختلفی برای سکه ارائه می دهند و می توانید با سود حاصل از مابه التفاوت آن ها، درآمد کسب کنید.

همچنین می توان از معاملات دیگر پیش رو نیز سود برد. اگر یک معامله گر DeFi یک فرصت عالی ببیند، ممکن است بخواهد معامله خود را در اسرع وقت انجام دهد تا پول خود را بدست آورد. اما یک ربات می تواند کمی بیشتر پول پرداخت کند تا اطمینان حاصل کند که ابتدا آن معامله پردازش می شود. ربات با پرداخت هزینه های افزایش یافته برای کارمزد، به جلوی صف پرش می کند. اما در پایان یک ربات معاملاتی می تواند کمی سود اضافی نسبت به معامله گر نیز کسب کند.

آربیتراژ (Arbitrage) چیست؟

خطرات معاملات آربیتراژ

خطرات مختلفی در ارتباط با معاملات آربیتراژ وجود دارد. یکی از این موارد لغزش(Slippage) است.
این خطر هنگامی اتفاق می افتد که معامله گر برای خرید ارز رمزنگاری شده سفارش ثبت می کند، اما اندازه سفارش او از ارزان ترین پیشنهاد دفتر سفارشات بزرگتر است و باعث لغزش سفارش می شود و مجبور می شود هزینه ای بیش از آن که انتظار می رفت پرداخت کنند. این یک معضل برای معامله گران است، خصوصاً اینکه حاشیه سود آنقدر کم است که با لغزش می توان سود بالقوه را از بین برد.

حرکت قیمت یکی دیگر از خطرات مرتبط با آربیتراژ است. معامله گران باید هنگام انجام معاملات آربیتراژ بسیار سریع عمل کنند، زیرا ممکن است در عرض چند ثانیه قیمت حرکت کند و افزایش یا کاهش یابد. برخی از معامله گران برای انجام معاملات آربیتراژ ربات ها را برنامه ریزی می کنند که این امر به رقابت بین معامله گران افزوده است.
سرانجام، معامله گران باید هزینه های انتقال را نیز در نظر بگیرند. کارمزد ها برای بازار برخی از ارزهای رمزنگاری شده اصلی بسیار زیاد است و با حاشیه های محدود، هزینه انتقال یا معامله می تواند سود بالقوه را از بین ببرد. این حاشیه های محدود به این معناست که هر معامله گری که می خواهد سود قابل توجهی کسب کند باید تعداد زیادی معامله انجام دهد.

نتیجه گیری

اگر معامله گر باتجربه و حرفه ای باشد و درک خوبی از تجزیه و تحلیل فنی (Technical analysis) داشته باشد و راه معاملات و فعالیت را در چندین صرافی آموخته باشد، استفاده از اختلاف قیمت بین صرافی ها می تواند راهی عالی برای کسب درآمد منفعل باشد. اما اگر کاربر به تازگی وارد دنیای ارزهای رمزنگاری شده و ارزهای دیجیتال، شده است و هنوز در حال آموختن نحوه انجام معاملات و مفاهیم پایه است، شاید بهتر باشد با ربات های معاملاتی معامله کند تا زمانی که بتواند شخصا این فرصت ها را پیدا کند و راه درست کسب سود از موقعیت ها را بیاموزد.

معامله روی کاغذ گزینه خوبی برای مبتدیان است تا استراتژی ها و تکنیک های جدید را با استفاده از ربات های آربیتراژ، بدون اینکه دارایی های واقعی آن ها را هنگام یادگیری به خطر بیندازند، آزمایش کنند. بسیاری از سیستم عامل های معاملاتی نیز این سرویس را ارائه می دهند و به کاربر این امکان را می دهد که رباتهای خود را قبل از قرار دادن آنها در بازارهای واقعی، به طور دقیق تنظیم کند.

معاملات آربیتراژ (Crypto Arbitrage) درصورتی که توسط معامله گران باتجربه با استراتژی های قوی و مقدار قابل توجهی از سرمایه اضافی استفاده شود، موفقیت بیشتری در پی دارد. اگر شخصی تازه وارد این بازار شده است و یک فرصت آربیتراژ رمزنگاری را در بازار مشاهده می کند ابتدا باید سود کلی که کسب خواهد کرد و همچنین هزینه معاملات و کارمزد برداشت را در نظر بگیرد. همچنین معامله گر تازه کار باید قبل از اینکه به سود قابل توجهی دست یابد و این انتظار را از خود داشته باشد، آماده انجام تعداد زیادی معامله حتی معاملات نا موفق و کسب تجربه ازآن ها باشد.

کد خبر: 1400021106TSMCMF

مطالب مرتبط:

تحلیل تکنیکال

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

هش ریت (HashRate) یا نرخ هش چیست؟

همه چیز درباره پامپ و دامپ (Pump and Dump)

نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال و هر آنچه که باید بدانید!

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

ربات معاملاتی (Trading Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

در معاملات رمزنگاری، کسب سود معمولاً به سرعت خرید و فروش دارایی های دیجیتال بستگی دارد. در نتیجه، حتی یک تأخیر جزئی در این...

مطالب داغ هفته