پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال درِپ (DREP)

درِپ (DREP) بلاک چینی است که هدف خود را ساخت اتصال دهنده ها و تولکیت های مبتنی بر فناوری بلاک چین برای فراهم کردن راهکارهایی برای ترکیب سهولت استفاده، انعطاف پذیری و ادغام بدون اصطکاک تعریف کرده است.

این بلاک چین با امکانات خود می خواهد یک اکوسیستم درون زنجیره ای داده های باز ایجاد کند تا گروه های کاربری مجزا و انبارهای داده در سراسر زنجیره خود باز کند. در این مقاله قصد دارم به ماهیت این بلاک چین، نحوه عملکرد آن و توکن DREP که مخصوص این اکوسیستم است، بپردازیم. با ما همراه باشید.

درپ یک بلاک چین است که متعهد به ایجاد اتصال دهنده ها (connector) و تولکیت های (toolkit) مبتنی بر فناوری بلاک چین است تا راهکارهای انعطاف پذیر و آسان برای توسعه دهندگان و به طور کلی کاربران ایجاد کند.


بلاک چین چیست


توسعه دهندگان در این بلاک چین می توانند با امکاناتی نظیر درپ چین (DREP Chain)، احراز هویت غیرمتمرکز درپ (DREP ID)، کیت توسعه نرم افزار درپ (DREP SDK) و درپ کلاینت (DREP Client) اقدام به ادغام نسخه های زنجیره عمومی نرم افزار غیرمتمرکز کنند.

درِپ چین از الگوریتم تحمل خطای بیزانس تفویض شده استفاده می کند و با قراردادهای هوشمند ماشین مجازی اتریوم و وب اسمبل (WebAssemble) سازگار است. درپ چین ساختاری دو لایه دارد که از یک زنجیره ریشه و زیر زنجیره های قابل تنظیم تشکیل شده است. درپ مفهوم خط لوله هوشمند (Smart Pipeline) را برای بهبود توانایی پردازش داده های پیشنهاد کرده است.

در این روش، یک گره (node) می تواند داده های زمان واقعی اجرا شده در یک قرارداد هوشمند را از طریق خط لوله هوشمند به نرم افزارهای خارجی منتقل کند. خط لوله هوشمند پس از انجام محاسبات، نتایج را به بلاک چین بازمی گرداند. هدف خط لوله مدیریت سناریوهای نرم افزاری پیچیده تر است و همزمان، روند اجرای انعطاف پذیرتر و مقرون به صرفه تری را با کارمزد صفر ارائه می دهد.

بنابراین ، درپ تلاش دارد تا سه مشکل خاص را حل کند:

1. عملکرد ناکافی زنجیره عمومی و تجربه ضعیف توسعه دهندگان
2. اکوسیستم های زنجیره ای عمومی مجزا و پایگاه های کاربری کوچک
3. عدم تطابق میان فناوری بلاک چین و نیازهای سازمانی

درپ چگونه کار می کند؟

– درپ چین یک زنجیره عمومی با عملکرد بالا است که کاملا توسط تیم درپ توسعه یافته است. درپ چین با قراردادهای هوشمند در فرمت های EVM و WASM با ساختاری دو لایه متشکل از یک زنجیره ریشه و چند زیر زنجیره سازگار است.

– خط لوله هوشمند (Smart Pipeline) ارائه شده توسط تیم درپ یک «خط لوله» برای انتقال داده ها و ارسال و دریافت داده ها بین ماشین مجازی بلاک چین و برنامه های خارجی است. خط لوله هوشمند قادر است بدون تأثیرگذاری بر امنیت، به راندمان بالا، مصرف گس صفر و مقیاس پذیری قدرتمند دست یابد. قراردادهای هوشمند امکان برآوردن این نیازها را ندارند.

– درپ برای بهبود بهره وری شبکه و کاهش هزینه های سربار انتقال، الگوریتم چند امضایی Schnorr را براساس Secp256k1 اتخاذ کرده است.

– درپ یک سیستم احراز هویت غیرمتمرکز را بر اساس الگوریتم کد اعتبارسنجی پیام هش (HMAC) طراحی کرده است که برای دستیابی به اتصال داده و محافظت از حریم خصوصی، یک سیستم دو لایه از شناسه اصلی و چندین زیرشناسه را تشکیل می دهد. درپ کلاینت به کاربران این امکان را می دهد که همه داده ها و دارایی ها را در پلتفرم های متمرکز و غیرمتمرکز به صورت یکجا مدیریت کنند.

– درپی برای افزایش حفاظت از حریم خصوصی داده ها از رمزگذاری هم ریختی (homomorphic encryption) برای پردازش اطلاعات خصوصی کاربران استفاده می کند.

– درپ برای تأمین ارزش بلندمدت REP DID ، یک سیستم اعتبار (امتیازدهی به کاربران) متشکل از یک پروتکل عمومی اعتبار، یک رابط کاربری خط لوله اعتبار، یک داده اعتبار درون زنجیره ای و کتابخانه الگوریتم، یک مکانیزم انگیزه اعتبار، یک مدیریت حساب اعتبار، یک سیستم شناسایی حساب جعلی و موارد دیگر را ارائه داده است.

– درپ با ارائه واسط برنامه‌نویسی کاربردی، پلاگین و کیت توسعه نرم افزار این امکان را برای تیم های تحقیق و توسعه نرم افزارهای غیرمتمرکز ایجاد کرده که نسخه های دارایی های چند زنجیره ای عمومی، کیف پول های داخلی و پلتفرم های معاملات دارایی را با یک کلیک منتشر کنند

– روش کدنویسی درپ مانند توسعه اسپرینگ جاوا، برنامه نویسی سرویس گرا است. در بیشتر کدهای پروژه های بلاک چین، اتصال بین ماژول ها شدیدتر است. اما درپ با استفاده از این روش اجازه می دهد تا ماژول ها به طور کامل جدا شوند و کد به راحتی با منطق واضح تری قابل ویرایش باشد.

توکن درپ (DREP)

توکن درپ یک رمزارز مبتنی بر بلاک چین است که هر واحد آن یک درپ نامیده می شود. سناریوهای کاربرد توکن درپ این اکوسیستم عمدتا شامل موارد زیر است:

– گس (کارمزد) شبکه
– تنها روش پرداخت برای معاملات میان زنجیره ای بین زنجیره های فرعی (نرم افزارهای غیرمتمرکز)
– ارز پرداختی برای کلیه تراکنش های مرتبط با داده در شبکه
– ارز پرداختی برای پیش فروش دارایی ها در کیت توسعه نرم افزار درپ و نرم افزار لانچ پد (Launchpad)
– دارایی ویژه دریافت و پرداخت وام در درپ کلاینت برای کمیسیون اعتبار و تراکنش های محصول مالی ساختاری
– تنها روش پرداخت درون بازی و دارایی مخصوص معاملات در بازی های آینده درپ

عرضه توکن درپ

درپ در مجموع 10 میلیارد توکن صادر کرده است. نحوه صدور و فروش توکن ها و توزیع آن ها را می توانید در فهرست زیر ببینید.

– توکن های فروش استراتژیک 1.85 درصد از کل عرضه توکن ها را پس از طرح بازگشت توکن تشکیل می دهد.
– توکن های پیش فروش خصوصی 4.5 درصد از عرضه کل
– توکن های پیش فروش عمومی 9.3 درصد از عرضه کل
– توکن های فروش عمومی 6 درصد از عرضه کل
– توکن های فروش استارتاپ Gate.io 10 درصد از عرضه کل
– توکن های توسعه اکوسیستم 18 درصد از عرضه کل
– توکن های انجمن توسعه دهندگان 15 درصد از عرضه کل
– توکن های تیم و مشاوران 17.8 درصد از عرضه کل
– توکن های ذخیره بنیاد درپ پس از طرح بازخرید بخشی از توکن ها به 17.55 از عرضه کل خواهد رسید.

کد خبر: 1400011905AAMCMF

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال چیلیز (CHZ)

آشنایی با ارز دیجیتال هارمونی (ONE)

آشنایی با ارز دیجیتال سینتتیکس (SNX)

آشنایی با ارز دیجیتال نییر پروتکل (NEAR)

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین اس وی (BSV)

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیکری توکن (BAKE)

ارز بیکری توکن (BAKE) در سپتامبر سال 2020 راه اندازی شد و بخشی از اکوسیستم بیکری سواپ است. ارائه دهندگان نقدینگی از طریق توکن...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته