جمعه 31 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال پای نتورک (Pi Network)

آیا پای نتورک یک کلاهبرداری است که هیچ ارزشی برای کاربران ندارد؟ احتمالاً بله!

ما معمولا در مورد موضوعات مربوط به مشتریان شرکت ها نمی نویسیم اما در مباحثی که به دنبال پاسخ گشته ایم و نتوانستیم به راحتی پاسخ آن را بیابیم، یک استثنا قائل می شویم.

از نظر ما انتظار نمی رود که هیچ کسی جز بنیانگذاران پای نتورک (Pi Network) سود قابل توجهی از این پروژه ببرد.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


علت این نتیجه گیری این است:

• در حال حاضر بدون اینکه مزایای ملموسی به دست آورند، برای نرم افزار پای نتورک ارزش تولید می کنند.

o این نرم افزار هیچ استفاده ای برای کاربران خود فراتر از قابلیتی مانند پیام رسانی درون برنامه فراهم نمی کند. بیشتر کاربران به این امید در انتظار نشسته اند که روزی سکه های مجازی که در این نرم افزار می گیرند، با ارزش شود.

o این نرم افزار مانند یک سیستم فروش مستقیم یا بازاریابی آشناسازی کار می کند و به کاربران وعده پاداش آینده در مقابل وارد کردن کاربر جدید می دهد. برخی از کاربران برای جذب کاربران جدید وقت و تلاش بیشتری می گذارند. از نظر ما این روش مشابه بازاریابی چند سطحی است چراکه شامل فروش مستقیم و مزایای بیشتر برای کاربران اولیه است (یعنی کاربران قدیمی تر با نرخ بالاتری استخراج می کنند)، اما فروش مستقیم یا بازاریابی آشناسازی احتمالاً شبیه تر است.

• کاربران برای برنامه ارزش تولید می کنند. صدها پست آنلاین هست که می گوید پای نتورک نمی تواند کلاهبرداری باشد، زیرا کاربران هیچ پولی برای آن نمی گذارند. زمان و داده های کاربران برای آن ها ارزشمند است و آن را صرف این برنامه می کنند.

• بعید می دانیم که این برنامه برخلاف ادعای خود، در آینده ارزشی تولید کند.

به این دلیل که:

o این برنامه ارزش محدودی ایجاد می کند. کاربران به جز ارائه اطلاعات خود به نرم افزار موبایلی پای، مشاهده تبلیغات یا پیام رسانی به سایر کاربران، هیچ ارزشی دیگری تولید نمی کنند. بعید است ارزش این فعالیت ها ثروت قابل توجهی برای پایگاه بزرگ کاربران این نرم افزار ایجاد کند.

• برخی از اقدامات فعلی پای نتورک در کلاهبرداری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

o بنیانگذاران هم اکنون هم از نرم افزار سود می برند. آنها تبلیغات ویدئویی اختیاری را در زمان اجرای نرم افزار پخش می کنند تا از پایگاه کاربران فعال خود کسب درآمد کنند. این برنامه همچنین دارای فرآیند KYC برای جمع آوری اطلاعات گذرنامه است. داشتن مخاطبان تأیید شده از طریق فرآیند KYC باعث افزایش درآمد تبلیغاتی می شود. برخی از کاربران ادعا می کنند پس از آنکه تبلیغات را خاموش کرده اند، دوباره فعال شده است. برخی دیگر ادعا می کنند که این به دلیل یک اشکال فنی بوده که رفع شده است. صرف نظر از قابلیت خاموش کردن تبلیغات، در هر حال برخی از کاربران تبلیغات را تماشا و برای تیم توسعه دهنده ارزش تولید می کنند.

o بازاریابی توسعه دهندگان پای نتورک بر مدارک علمی آن ها تکیه دارد. این مورد بسیار شبیه یک کلاهبرداری در بلاک چینی است که زیرساخت نداشت؛ یعنی پروژه وان کوین (OneCoin).

پای نتورک چگونه کار می کند؟

پای نتورک یک نرم افزار است که کاربران آن برای دریافت ارز پای به عنوان پاداش، دو کار انجام می دهد.

1- هر روز وارد برنامه می شوند و روی یک دکمه کلیک می کنند تا ارز دیجیتال پای دریافت کنند. این نرم افزار هیچ فعالیت اثبات کاری ندارد، کاربران فقط وارد برنامه می شوند و روی یک دکمه کلیک می کنند. ارز دیجیتال پای هنوز معامله نمی شود، یعنی فعلا هیچ ارزشی ندارد.

2- سطح خود را با دعوت کاربران بیشتر به این پلتفرم بالا می برند. این کار باعث می شود که کاربر دعوت کننده ارز دیجیتال پای بیشتری به صورت روزانه دریافت کند. این روش در طرح های هرمی و بازاریابی چندسطی مرسوم است.

آیا ارز پای نتورک در آینده ارزشمند خواهد شد؟

البته. ما در اینجا یک تحلیل مبتنی بر شواهد انجام داده ایم و شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد پای نتورک حداقل در تلاش است چیز با ارزشی بسازد:

• توسعه دهندگان پای یک وایت پیپر سطح بالا منتشر کرده اند که در آن بلندپروازی های خود را بیان می کنند، بدون اینکه درباره جزئیات فنی نحوه کارکرد پشته ارز پای توضیح دهند. یکی از اهداف آنها این است که دیگر توسعه دهندگان نرم افزارهای خود را روی شبکه پای بسازند تا از توجه کاربران این شبکه بهره مند شوند. این روش یادآور مدل های پرداخت برای کاوش در دوره رونق داتکام است كه در آن شركت ها نرم افزاری را روی دستگاه های كاربران نصب می كردند و به عنوان واسط میان كاربران و تبلیغ كنندگان عمل می كردند بدون اینكه سود قابل توجهی برای طرفین به وجود آورند.

• توسعه دهندگان پای ادعا می کنند که در سال 2020 یک برنامه آزمایشی اجرا کرده اند تا افراد بتوانند کالاها و خدمات خود را با استفاده از پای مبادله کنند. آنها می توانستند به جای انجام آزمایش، سکه خود را در یک صرافی فهرست کنند. مثل کاری که توسط شرکت هایی مانند الکترونیوم (Electroneum) انجام شد. کاربران پای ادعا می کنند که روش تیم پای برای فورک بلاک چین منبع باز استلار (Stellar) برای ایجاد شبکه پای به دلایل مختلف به تلاش قابل توجهی نیاز دارد و این دلیل تأخیر ایجاد بلاک چین پای است. تا زمانی که شبکه اصلی را ببینیم نمی توانیم در این باره قضاوت کنیم.

اما معیارهای راه اندازی شبکه اصلی در وایت پیپر پای مبهم است. در وایت پیپر آمده است هنگامی که جامعه احساس کند زمانش فرا رسیده و به اندازه کافی آزمایش انجام شده است، مین نت راه اندازی خواهد شد.

• در صفحه لینکدین توسعه دهندگان پای آمده که تا سال 2021 این شبکه 70 کارمند دارد. اما بسیاری از افرادی که خود را به عنوان شاغل در این شبکه فهرست کرده اند، کاربران نرم افزار پای با عناوینی مانند معامله گر رمزارز هستند. ما همه پروفایل ها را تحلیل نکرده ایم اما به نظر می رسد گروهی از افراد برای ساختن چیزی در آنجا کار می کنند. ممکن است نسخه بعدی نرم افزار یا شبکه بلاک چین باشد که تأیید آن از خارج از شرکت دشوار است.

آنچه می توانیم ببینیم این است:

o آنها یک نسخه آزمایشی از بلاک چین خود راه اندازی کرده اند

o کاربران ادعا می کنند که آن ها برخی از کدهای خود را در گیت هاب (github) به اشتراک گذاشته اند

• بنیانگذاران پای در دانشگاه استنفورد تحصیل و کار کرده اند. اگرچه چنین چیزی قطعا خوب است، اما افراد به ندرت به چنین مسائلی توجه می کنند که مثلا وارن بافت، جف بزوس، نویسنده این مقاله و بسیاری از بنیان گذاران کسب و کارها در دانشگاه های معتبری تحصیل کرده اند. دلیل آن این است که شرکت های آن ها به ندرت از این مسائل استفاده می کنند.

بر اساس مشاهدات ما، موفقیت تجاری مهمتر است و بهتر از مدارک علمی می تواند موفقیت یک کسب و کار را پیش بینی کند. و شرکت های موفق تمایل دارند در مورد موفقیت کسب و کار خود صحبت کنند تا مدارک دانشگاهی بنیان گذارانشان.

• پای رشد چشمگیری داشته است. حدود 250 هزار نظر و بررسی و رتبه بندی خب در گوگل پلی دارند. اما مدل های مشابه بازاریابی چندسطحی معمولا رشد سریعی دارند.

آیا پای نتورک می تواند شما را ثروتمند کند؟

بعید است. از نظر ما، پرسش این است که چرا آن ها هم اکنون بلاک چین و صرافی را راه اندازی نمی کنند. اینها کارهای مهندسی پیش پا افتاده ای است. در این باره دو نظریه می توان صادر کرد:

• ممکن است منتظر باشند پایگاه کاربری به مقیاس کافی برسد تا بتوانند برای تبلیغ کنندگان ارزش ایجاد کنند. البته ما تردید داریم که تبلیغ کنندگان بزرگ در شبکه ای که کاربران وارد سیستم می شوند تا با دیدن تبلیغات پول دربیاورند، مشارکت کنند. این مفهوم جدید نیست. چنین وب سایت هایی از روزهای ابتدایی اینترنت وجود داشته است. اما هیچ یک از آنها به پذیرش انبوه نرسید. دلیل این امر این است که برای تبلیغ کنندگان ارزشمندتر آن است که تبلیغ خود را به وب سایت هایی بدهند که برای کاربران تولید ارزش می کنند (مثل اطلاعات، ارتباط با دوستان و غیره).

• همانطور که برخی از مفسران مانند جنیفر ونسا کیسر (Jennifer Vanessa Kaiser) تأکید می کنند، تیم موسس ممکن است نگران این باشد که به محض انتشار سکه در یک صرافی، جنون فروش ایجاد شود. در این صورت سکه آنقدر با ارزش نخواهد بود که افراد به خاطر آن حاضر باشند وارد سیستم شده و کلیک کنند. انگیزه ای که رویاها به افراد می دهند از ارزش واقعی بیشتر است.

خلاصه اینکه سکه های شما ممکن است مقداری ارزش داشته باشد اما انتظار خود را بالاتر نبرید. تجربه های دیگر مانند الکترونیوم صرفا چند یورو در ماه برای کاربرانشان درآمد دارند.

آیا برنامه های رایگانی وجود دارد که به کاربران پول پرداخت کنند؟

بله، مرورگر بریو (Brave) تبلیغات موجود در وب سایت ها را با تبلیغات خود جایگزین می کند و ارزش آن را با کاربران خود به اشتراک می گذارد. برنامه های دیگری هم هست که رایگان ارز مجازی ارائه می دهد. اما ما هیچ برنامه ای با این روش ندیدیم که یک سکه قابل معامله داشته باشد. الکترونیوم قبلا اینطور بود.

شبکه بی (Bee Network)

شبکه بی، یک کپی از مفهوم شبکه پای با شفافیتی کمتر از آن است. بی خیال آن شوید مگر اینکه دوست داشته باشید اطلاعات خود را با افراد ناشناس به اشتراک بگذارید.

الکترونیوم (ETN)

مفهوم شبکه پای یک کپی از الکترونیوم بدون سکه قابل معامله است. البته الکترونیوم سکه خود را در صرافی ها راه اندازی کرد و از سال 2017 قابل معامله بوده است. الکترونیوم دیگر سکه رایگان نمی دهد.

پس باید چکار کنید؟

من زحمت نصب نرم افزار پای را به خودم نمی دهم. همیشه می توانید این استدلال را مطرح کنید که با امتحان کردن برنامه هیچ چیزی جز کمی زمان را از دست نمی دهید. اما این اعتقاد باعث می شود که شخص به دنبال هر فرد غیرصادقی برود که وعده سود آینده را می دهد. وعده های پوچ در جهان کم نیست، ما سعی می کنیم با دقت بیشتری از وقت خود استفاده کنیم.

با این حال، اگر نرم افزار پای را از قبل نصب کرده اید، می توانید منتظر بمانید و ببنید که آیا بنیان گذاران آن واقعا یک رمزارز ایجاد می کنند یا خیر.

در نهایت، اگر به این خاطر سراغ این نرم افزار رفته اید که به دنبال راه های ثروتمند شدن بدون تلاش قابل توجه هستید، به شما توصیه می کنیم به دنبال راه های دیگر باشید. همانطور که بودا گفت «وجود ما رنج است» و همانطور که به نقل از کارل مارکس گفته می شود «زندگی پیکار است». هیچ راه میانبری نمی بینیم به جز اینکه تلاش مداوم توسط ذهن های منعطف و باز به سود خواهند رسید. به جای چنین طرح هایی، می توانید مهارت های جدیدی را یاد بگیرید که بازده بیشتری دارند.

تیم پای نتورک در این باره چه می گوید؟

فعلا هیچ. ما از طریق فرم «تماس با ما» در پای نتورک درخواست اظهارنظر کردیم. جامعه وب سایت ای آی مالتیپل (aimultiple.com) در نظرات مشارکت داشته و به افزایش دقت این مقاله کمک کرده است.

کد خبر: 1400012306AAMCMF

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال دش (DASH)

آشنایی با ارز دیجیتال پلکادات (DOT)

آشنایی با ارز دیجیتال هارمونی (ONE)

آشنایی با ارز دیجیتال سینتتیکس (SNX)

آشنایی با ارز دیجیتال ثور چین (RUNE)

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته