پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص استفاده از فناوری بلاک چین در انتخابات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک پیام توئیتری در حساب کاربری خود از برگزاری انتخابات نظام صنفی رایانه ای با استفاده از فناوری بلاک چین خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی در توئیتر خود نوشت: «رای گیری و تقلب، دو کلمه که همیشه چالش برانگیز بودند. در جبهه مقابل آن، رای گیری و شفافیت مطرح می‌شود.

فناوری بلاک چین، شفافیت را تقویت می‌کند.

انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای ایران بر بستر بلاک چین، توسط شرکت‌های ایرانی پیاده‌سازی و در حال برگزاری است.»

 

شاید بخواهید بدانید بلاک چین چیست

 

گفتنی است بلاک چین از حدود ۱۰ سال پیش با ظهور بیت‌کوین به جهان فناوری معرفی شد.

اگرچه در تلقی‌های اشتباه اولیه و گاهی درحال‌حاضر، بلاک چین و رمزارزها یکی دانسته شده، اما با گذشت زمان، این موضوع جا افتاده که رمزارزها فقط یکی از کاربردهای گسترده و متنوعی است که بر بستر فناوری بلاک چین اجرا می‌شود.

 

فناوری بلاک چین، شبکه‌ای به‌طور کامل خودکار و مستقل است که به‌دلیل ماهیت غیرمتمرکز، امکان نفوذ به آن و فعالیت‌های مخرب در آن بسیار اندک است.

در چند سال گذشته، پیش‌بینی‌ها از توسعه کاربرد این فناوری حکایت دارد تا جایی که مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۲۵میلادی، ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان روی فناوری بلاک چین ذخیره خواهد شد.

 

کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین ویژگی بلاک چین، تمرکززدایی آن است.

برنامه‌هایی که روی سکوی بلاک چین نوشته می‌شوند، نیازی به وجود یک واسطه مشخص و معین ندارند و هر کسی که به شبکه بلاک‌چین بپیوندد، می‌تواند برنامه‌ها را اجرا کند. بسیاری از تهدیدهایی که در برنامه‌های فعلی فضای مجازی ناشی از تمرکز آنها وجود دارد در بلاک‌چین به‌طور ذاتی برطرف می‌شود. فضای ذاتی بلاک چین به‌گونه‌ای است که مدیریت و نظارت حاکمیتی روی برنامه‌ها وجود ندارد و اجرای برنامه‌ها به تعبیری بدون واسطه و در شفافیت و اعتماد کامل انجام خواهد شد.

 

تمرکززدایی بلاک چین باعث می‌شود، ریسک‌های هک و تقلب و جرائم اینترنتی کم شود ضمن اینکه چون تعداد قابل‌توجهی از افراد در ایجاد این شبکه مشارکت دارند، قابل‌اعتمادتر است. استفاده از شبکه بلاک چین نتایج مثبت دیگری هم دارد مثل ‌اینکه پردازش‌ها شفاف می‌شوند؛ در شبکه بلاک چین پردازش‌ها شفاف می‌شوند زیرا اجرای پردازش‌ها دیگر در اختیار یک نفر نیست و تعداد زیادی که عضو شبکه بلاک چین هستند، اجرای پردازش‌ها را بر عهده می‌گیرند. در واقع فناوری بلاک چین تمرکززدایی می‌کند ضمن آنکه دیگر نیازی به یک واسطه متمرکز برای اجرای برنامه نیست.

استفاده از بلاک چین اعتماد اجباری را بی‌معنی می‌کند؛ چون در شبکه بلاک چین افراد زیادی پردازش‌ها را انجام می‌دهند، نیازی به اعتماد اجباری نیست. در جست‌وجوی گوگل مجبور به اعتماد هستیم. در بلاک چین تعداد زیادی عضو پردازش را انجام می‌دهند و براساس نظام هماهنگی به‌نام اجماع با الگوریتم‌های گوناگون، نتیجه پردازش ثبت و ضبط می‌شود.

احتمال تبانی اعضای شبکه بلاک‌چین در دستکاری پردازش‌ها بسیار کم است و در شبکه‌ای مانند بیت‌کوین به‌دلیل گستردگی آن، با اطمینان می‌توان گفت به‌طور کامل منتفی است. در فناوری بلاک چین به‌راحتی به‌جای اعتماد اجباری، اعتماد ذاتی در پردازش‌ها ایجاد می‌شود.

 

مزیت دیگر بلاک چین این است که خطر هک شدن کم می‌شود. هک کردن در فناوری بلاک‌چین به‌دلیل حذف ویژگی تمرکز در آن، بسیار سخت و هزینه‌بر خواهد بود. در فضای مجازی امروزی با نفوذ در کد یک برنامه، عمل هک انجام می‌شود و کنترل برنامه در اختیار هکر قرار می‌گیرد.

در فناوری بلاک چین نفوذ در یک سرور و کنترل آن بی‌فایده است چون تعداد زیادی سرور دیگر که مالکیت آنها در اختیار افراد دیگر است نیز باید هک شوند. به‌عنوان نمونه، در شبکه بیت‌کوین، میلیون‌ها نود وجود دارد که اطلاعات شبکه بیت‌کوین را در خود نگهداری می‌کنند و این نودها در پردازش‌های شبکه بیت‌کوین شرکت می‌کنند؛ پس می‌توان گفت احتمال هک شدن این حجم از بازیگران شبکه بیت‌کوین، تا حدودی صفر است. اصولا یکی از دلایل توفیق بیت‌کوین در جهان، همین امنیت ذاتی شبکه بیت‌کوین است که برآمده از فناوری بلاک‌چین است.
در فناوری بلاک چین پردازشگرها به‌راحتی به شبکه اضافه می‌شوند و حتی می‌توانند در کل جهان پخش شده باشند که به‌این‌ترتیب توسعه‌پذیری بالایی برای شبکه بلاک‌چین فراهم خواهد شد. جالب اینجاست که پردازشگرها لزوما نیازی نیست شناخته شده یا مورد تایید باشند. در بسیاری از کاربردها، فضای بلاک چین عمومی است و هر کسی می‌تواند عضوی از شبکه بلاک‌چین شده و به ازای خدماتی که برای شبکه ارائه می‌کند، کسب درآمد کنند.

در این فناوری نیازی به یک مرکز یا شخص معتمد برای نظارت بر شبکه نیست. شبکه اعتماد ایجاد می‌کند نه یک فرد. پردازش‌ها شفاف هستند و امکان دستکاری و تقلب وجود ندارد.

 

در نهایت هم درباره مزیت این شبکه باید گفت که شبکه بلاک چین هیچ لحظه‌ای از دسترس خارج نخواهد شد. البته در اینجا بد نیست به نکته‌ای هم اشاره کنیم؛ اینکه مالکیت پردازش را باید از مالکیت حقوقی پردازش تفکیک کرد. در فناوری بلاک‌چین کسانی که پردازش را ایجاد و کسب‌وکاری مبتنی بر بلاک چین خلق می‌کنند (به‌عنوان نمونه، با نوشتن برنامه روی پلتفرم اتریوم) مالکیت حقوقی برنامه را در اختیار دارند اما اجرای پردازش برنامه، در اختیار پلتفرم بلاک چین است و ممکن است تعداد زیادی در اجرای آن سهیم باشند؛ یعنی با حفظ حقوق خدمات‌دهندگان، حقوق مشتریان برای بهره‌مندی از یک پردازش شفاف و امن محفوظ خواهد بود.

برای مطالعه جدیدترین اخبار بلاک چین کلیک کنید

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته