شنبه 1 اردیبهشت 1403

ترکیه پرداخت رمزارزی را ممنوع کرد

بانک مرکزی ترکیه استفاده از رمزارزها را در پرداخت ها به دلیل ریسک بالای ناشی از ارزش بازار ناپایدار، تراکنش های غیرقابل برگشت احتمال استفاده برای تامین مالی غیرقانونی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کریپتونیوز، بانک مرکزی ترکیه با اعلام ممنوعیت استفاده از رمزارزها در پرداخت ها از 30 آوریل، گفت که ارزهای دیجیتال «نه تابع هیچ مکانیسم مقرراتی و نظارتی هستند و نه یک تنظیم مقررات مرکزی».


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


این بانک در بیانیه رسمی خود اعلام کرد که مقرراتی را درباره عدم استفاده از دارایی های رمزنگاری شده برای پرداخت صادر کرده است.

این اقدام پس از ماه ها آشفتگی اقتصادی انجام می شود که ماه گذشته به اوج خود رسید و رجب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، رئیس بانک مرکزی را عزل و یک حامی نزدیک به خود را به نام شهاب کاوجی اوغو (Şahap Kavcıoğlu) به جای او منصوب کرد.

به نظر می رسد که کاوجی اوغلو وقت چندانی برای رمزارزها ندارد. بانک مرکزی ترکیه در بیانیه خود دلایل زیر را برای ممنوعیت رمزارزها برشمرد:

– نه تابع هیچ مکانیسم مقرراتی و نظارتی هستند و نه یک مرجع تنظیم مقررات مرکزی
– ارزش بازار این دارایی ها می تواند به شدت بی ثبات باشد
– به دلیل ساختار ناشناس ماندن کاربران، ممکن است در اقدامات غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرد
– از کیف پول هایی استفاده می شود که ممکن است به سرقت رفته یا بدون اجازه دارندگان آن غیرقانونی استفاده شوند
– تراکنش های آن ها غیرقابل برگشت است

آلبروز ییلماز (Elbruz Yilmaz)، مدیر خاورمیانه و آفریقای شمالی در شرکت بیت پاندا ترکیه با بیان اینکه این ممنوعیت بر معاملات رمزارز تاثیری نمی گذارد، افزود: «اطلاعیه امروز بانک مرکزی ترکیه تعجب آور نبود، زیرا اخیرا بانک مرکزی و سایر مقامات در مورد لزوم تنظیم مقررات صنعت رمزارز در ترکیه اظهاراتی مطرح کرده بودند».

به گفته ییلماز، کاربران رمزارز در ترکیه می توانند از شبکه های بانکی برای فرایندهای واریز و برداشت در صرافی ها و کارگزاری های رمزارزی استفاده کنند.

ییلماز گفت که دولت باید در مورد فناوری های امور مالی «مقررات هوشمند» تنظیم کند که در هر لحظه امکان تغییر آن وجود داشته باشد تا راه برای نوآوری و آزادی فردی باز باشد، چراکه امروزه سرعت دیجیتالی شدن به قدری بالا است که وقتی قانونی تدوین می شود، در زمان تصویب دیگر منسوخ شده است.

او همچنین گفت که مکاتباتشان با مقام های محلی نشان می دهد که نهادهای تنظیم مقررات در حال کار روی مجموع مقررات جامعی هستند که از توسعه صنعت رمزارز در ترکیه حمایت کند.

در همین حال، بانک مرکزی ترکیه یک هفته پس از آنکه مقامات خواستار ارائه اطلاعات کاربران پلتفرم های معامله شده بودند، استفاده از دارایی های رمزارزی را برای خرید کالا و خدمات ممنوع کرد.

کمال قیلیچدار اوغلو (Kemal Kilicdaroglu)، رهبر حزب مخالف اصلی ترکیه CHP، در توئیتی از دولت به خاطر عدم گفت و گو با فعالان صنعت رمزارز پیش از اعلام این ممنوعیت انتقاد کرد.

بانک مرکزی در ماه های اخیر در جدال برای مهار سقوط ارزش لیره بود و روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم گرفته نرخ بهره را در سطح 19 درصد حفظ کند.

کشورهای دیگری نیز پیشتر اقدام به ممنوعیت استفاده از رمزارزها در پرداخت کرده اند. روسیه سال گذشته و چین در سال 2017 چنین ممنوعیتی را اعمال کردند.

در شبکه های اجتماعی برخی گمانه زنی کردند که اعمال ممنوعیت علیه رمزارزها در کشورهایی روی می دهد که ارز ملی آن ها در حال از دست دادن ارزش است.

برخی دیگر نیز پیش بینی کردند که اقداماتی از این دست باعث گسترش استفاده از رمزارزها می شود و افزایش استقبال افراد و نهادها از این صنعت می شود.

رئیس جمهوری در حال حاضر در تلاش است تا پروژه ای را پیش ببرد که می تواند به بزرگترین نبرد سیاسی در ترکیه منجر شود. دولت این کشور قصد دارد یک مسیر حمل و نقل آبی 48 کیلومتری موازی با تنگه بسفر ایجاد کند. هزینه این پروژه احتمالا بین 13 تا 25 میلیارد دلار است.

کد خبر: 1400012801AAMMMF

مطالب مرتبط:

پرداخت مالیات از طریق رمزارز در زوگ سوئیس

خرید NFT توسط سود رمزارز ها شامل مالیات می شود

پرداخت از طریق رمزارز به بزرگترین شرکت بیمه سوئیس

کریپتو مام: ممنوعیت رمزارز مانند خاموش کردن اینترنت است

رمزارز می‌تواند سودآور باشد اما برای مالیات آن هم آماده هستید؟

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته