جمعه 7 اردیبهشت 1403

تقاطع NFT ها با دیفای و وب 3.0 چگونه خواهد بود؟

امروزه شاهد رشد انفجاری توکنیزه کردن دارایی ها هستیم، که به نوعی محرک رشد وب 3.0 و همچنین امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) محسوب می شود. در حالی که بلاک چین به خودی خود سازه های فناوری را برای تسهیل تبادل، مالکیت و اعتماد به شبکه فراهم می کند، اما دیجیتالی کردن دارایی ها در آن ضروری است.

توکنیزه کردن، فرآیند تبدیل دارایی ها و حقوق مالکیت دارایی به یک نماینده دیجیتال یا توکن در یک شبکه بلاک چین است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، تمایز بین ارز دیجیتال و دارایی های توکنیزه شده برای درک واسطه های مبادله ای، مدل های ارزیابی و تعویض پذیری در شبکه های مختلف ارزش که در حال ظهور هستند و ایجاد چالش های تعامل پذیری مهم است. اینها فقط چالشهای فنی نیستند، بلکه چالشهای تجاری پیرامون مبادلات عادلانه نیز هستند.


بلاک چین چیست


توکنیزه کردن دارایی می تواند منجر به ایجاد یک مدل تجاری شود که به مالکیت دنگی، توانایی مالکیت قسمتی از یک دارایی بزرگ را می دهد. هنگام بحث در مورد توکنیزه كردن دارایی، همچنین باید به ارزش این نوع اقتصاد در دموكراتیزه كردن امور مالی، تجارت و دسترسی جهانی و همچنین ایجاد بازار جهانی گسترده تر در مقیاسی كه قبلاً دیده نشده اشاره کنیم.

با دارایی های دیجیتال و قابلیت انعطاف پذیری آنها در یک اکوسیستم بلاک چین، عوامل مختلفی برای ارزیابی وجود دارند.

این موارد عبارتند از:

1) توکن های مبتنی بر مدل های اقتصادی رمزارزی که ناشی از عرضه و تقاضا و سودمندی شبکه هستند.

2) توکن های غیر قابل تعویض یا NFT که دارای ارزش ذاتی مانند هویت، مدرک و سوابق مراقبت های بهداشتی هستند. اساسا، به طور ساده اینها توکن هایی هستند که اعتبار موجودیت، اصالت، و مالکیت دارایی های دیجیتال را اثبات می کنند.

3) توکن های قابل تعویض که بر اساس مبانی مختلف ارزیابی می شوند، مانند مجموع فعالیت اقتصادی در شبکه (ارز دیجیتال)، سودمندی آن (قراردادهای هوشمند و پردازش شبکه تراکنش ها)، مقادیر اختصاص یافته (استیبل کوین ها و توکن های اوراق بهادار) و غیره.

در این مقاله، ما به مسئله پیچیده رشد هذلولی و سریع NFT ها، پس از رشد نجومی آنها در امور مالی غیرمتمرکز، ایجاد نوآوری های شگفت انگیز مانند دموکراتیزه سازی، مدل های تجاری جدید و بازارهای جهانی با دسترسی جهانی می پردازیم.

تمام اینها با فرضیه اصلی تمرکززدایی و ساختارهای اساسی توکنیزه سازی و کیف پول تقویت می شوند. در حالی که NFT ها ممکن است به عنوان توکن های رمزگذاری شده، دارای ویژگی منحصر به فرد بودن با یک ارزش ذاتی برای دارنده یا یک بازار (هنر، کالاهای قابل جمع آوری) توصیف شوند، جنبش NFT نشان دهنده یک انقلاب توکنی بزرگتر است که نه تنها به نوآوری گسترده و رشد در پروتکل های وب 3.0 بلکه به رفع مشکلات دیفای کمک می کند، همراه با توانایی آن برای تلاقی و ایجاد پلتفرم ها و وسیله های تبادل برای همه انواع توکن ها.

رشد در پروتکل های وب 3.0

دو نسل اول پروتکل های وب عمدتا مربوط به انتشار اطلاعات و ارتباط بین مردم بود. آنها به رشد گسترده اطلاعات و همکاری دامن زدند و برای اتصال تمام جهان به یکدیگر معجزه کردند. با این حال، آن پروتکل های وب هرگز برای انتقال چیزهای با ارزش طراحی نشده اند. همچنین، هنگامی که دوره وب 2.0 به کاملترین پتانسیل خود رسید، آسیب پذیری هایی مانند اخبار جعلی و اشکال در انتقال دارایی ها از طریق یک سری واسطه ها ظاهر شدند. تهدیدات تجاری و زیرساخت های مالی سیستم باعث بی ثباتی می شوند.

وب 3.0 نوید می دهد تا از همه چیزهایی که برای آنها ارزش قائل هستیم، محافظت کند: اطلاعات، حقیقت، و دارایی های دیجیتالی اعم از قابل تعویض و غیر قابل تعویض.

در حالی که وب 2.0 با ظهور شبکه های اجتماعی، موبایل و ابر هدایت می شد، وب 3.0 عمدتا بر روی سه لایه جدید از نوآوری های فناوری ساخته شده است: محاسبات لبه ای، شبکه های داده غیرمتمرکز، و هوش مصنوعی.

رشد NFT ها نه تنها توانایی هنرمندان، متخصصان ماهر و کارآفرینان را در خلاصه کردن نوآوری ها به شکل توکن فراهم کرده، بلکه به دموکراتیزه سازی پلتفرم ها به عنوان یکی از وعده های فناوری بلاک چین نیز دامن زده است. زیرساخت های اساسی شامل فناوری های ذخیره سازی غیرمتمرکز، پروتکل های اجماع کارآمد، محاسبات خارج از زنجیره، و شبکه های اوراکل برای ارائه اتصال و اعتبارسنجی به سیستم های موجود هستند.

در مجموع، مجموعه فناوری های وب 3.0 یک شبکه متصل، مطمئن و قابل پاسخ را برای ارائه کارآمد ارزش پیش بینی می کند، بنابراین یک زیرساخت برای چیزهای ارزشمند طراحی می کند. NFT ها نمایانگر نهادهای قابل انتقال و توکن های غیرقابل انتقال هستند که برای آنها ارزش قائل هستیم. موارد بعدی شامل مواردی مانند هویت، سوابق مراقبت های بهداشتی و گذرنامه هستند، مواردی که نمایانگر خود ما هستند و به ما امکان می دهند تا با هویت های دیجیتال و منحصر به فرد خود در اقتصاد دیجیتال شرکت کنیم.

همانطور که جرات می کنیم چرخشی به سوی جهانی با کنترل غیرمتمرکز، حاکمیت مبتنی بر فناوری توزیع شده که هر مدل تجاری را به چالش می کشد، و ساختار حکمرانی ساخته شده بر اساس چارچوب های متمرکز کسب و کار، داشته باشیم، مجبوریم برخی چیز ها را با دقت بسنجیم. نه تنها خود این چرخش، بلکه المان های محرک، انگیزه و درآمدزایی هستند که به زیرساخت های اقتصادی برای انتقال چیزهایی که دارای ارزش هستند، نیرو می بخشد.

تقاطع با امور مالی غیر متمرکز

دیفای حرکتی در فضای اپلیکیشن های بلاک چین است که از فناوری شبکه غیرمتمرکز استفاده می کند تا محصولات مالی سنتی را به پروتکل های شفاف و مطمئن تبدیل کند، ایجاد و انتشار ارزش دیجیتال را تسهیل کند و آنها را بدون واسطه انجام دهد.

به طور گسترده ای قابل درک است و پذیرفته شده است که به دلیل ایجاد هم افزایی و مشارکت مشترک از طریق تعاملات دیجیتالی جدید و مکانیسم های مبادله ارزش، فناوری بلاک چین پایه و اساس یک شبکه تراکنش دیجیتال قابل اعتماد را ایجاد می کند که به عنوان یک بستر بدون مداخله گر، رشد بازارگاه ها و بازارهای ثانویه را تقویت می کند.

در حالی که هدف دیفای تحقق وعده های دموکراتیزه سازی مالی است، NFT ها با ارائه کلاس دارایی رقابتی و در عین حال فراگیر، به علاوه راه حل هایی برای ارائه وسیله های مبادله، تعویض پذیری توسط سایر کلاس های دارایی، و نقدینگی به بازار غیر نقدینه سنتی، راه حل های دیفای را آزمایش می کنند.

کلاسهای دارایی حاصل از پروتکل های دیفای و NFT از مزایای مالکیت دنگی دارایی ها بهره مند می شوند و باعث می شود تفاوت و تمایز بین کلاس های دارایی و سازه های کاربردی مانند کیف پول های دیجیتال محو شوند. همه اینها توسط لایه های اساسی وب 3.0 پشتیبانی می شوند که امنیت و در دسترس بودن را از طریق تمرکززدایی، و همچنین اعتماد و تغییرناپذیری را از طریق اجماع فراهم می کند، و این اصول را به زیرساخت های رایانه ای مانند ذخیره سازی و اتصال به یکدیگر گسترش می دهد.

تجاری سازی پروتکل های وب 3.0، که به عنوان توکن های سودمند قابل تعویض ظهور می کنند، باعث محو تمایزات و دسته بندی بین محصولات متنوع نوآوری مالی معرفی شده توسط دیفای (مانند دارایی های پایه و مشتقات)، و محصولاتی که توکنیزه نیز می شوند، خواهند شد.

کد خبر: 1400012203MGMCMF

مطالب مرتبط:

هفت نکته که باید درباره NFT بدانید

کاربرد توکن‌های تعویض‌ناپذیر چیست؟

توکن غیرمثلی یا ان اف تی NFT چیست؟

NFT ها به کمک مولفین و ناشران می آیند

صنعت مالی غیرمتمرکز دیفای یا Decentralized Finance) DeFi) چیست؟

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیکری توکن (BAKE)

ارز بیکری توکن (BAKE) در سپتامبر سال 2020 راه اندازی شد و بخشی از اکوسیستم بیکری سواپ است. ارائه دهندگان نقدینگی از طریق توکن...

انتشار NFT توسط کتابخانه ملی ایران

کتابخانه ملی ایران با مشارکت شرکت ققنوس، نخستین شناسنامه دیجیتال بر بستر توکن بی‌تا (NFT) برای یک نسخه نفیس حافظ و خیام، از اولین...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته