پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کاربرد توکن‌های تعویض‌ناپذیر چیست؟

توکن های تعویض ناپذیر (NFT) آخرین روند در دنیای رمزنگاری است که توجه مارک های بزرگی مانند نایک، ان بی ای (NBA)، فرمول 1، لویی ویتون (Louis Vuitton) و برخی دیگر را جلب کرده است. تارنمای کریپتواسلیت در مقاله به بررسی پنج مورد از کاربردهای مهم این فناوری پرداخته است.

به گزارش سکه نیوز، NFTها صدها هزار دلار جابجا می کنند و پروژه ها رکورد فروش ثبت می کنند. همین چند ماه پیش، رکورد قیمت ها 5 تا 6 رقمی بود؛ مانند اثر هنری الهام گرفته از کد بیت کوین که بیش از 130 هزار دلار فروخته شد یا کارت ورزشی مبتنی بر بلاک چین کیلیان امباپه (Kylian Mbappé)، مهاجم تیم فوتبال پاری سن ژرمن، که 66,850 دلار فروخته شد.


فناوری بلاک‌چین و اپلیکیشن‌های مبتنی بر توکن


در همین حال، این رکوردها با حراج اخیر توییت جک دورسی، مدیرعامل اصلی توییتر، با بالاترین پیشنهاد که فعلا 2.5 میلیون دلار است، شکسته شد. حیرت انگیزتر اینکه یک اثر هنری دیجیتال از بیپل (Beeple) با قیمت 69 میلیون دلار فروش رفت.

اما توکن های تعویض ناپذیر فراتر از چیزی که بسیاری گمان می کردند سوداگری باشد، بر احساسات مردم سوار شده و از طریق کانالهای سرگرمی و تفریح آنها را وارد دنیای بلاک چین می کنند. NFTها دسترسی و درک ارزشی را که فناوری بلاک چین و تمرکززدایی می تواند برای مبتدیان داشته باشد، آسان می کنند.

توکن های تعویض ناپذیر نسخه های توکن سازی شده دارایی های غیرقابل معاوضه، دیجیتال یا غیره را نمایندگی می کنند. دارایی های غیر قابل معاوضه دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی هستند که آنها را نادر، غیر قابل تقسیم و ارزشمند می کند.

این دارایی ها طیف گسترده ای از اقلام کلکسیونی مجازی، بازی و آثار هنری دیجیتال تا بلیت کنسرت، املاک، اسناد هویتی و موارد دیگر را شامل می شوند. بازار رمزارزها در حال حاضر به شدت حول دارایی های قابل تعویض مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می چرخد.

اما توجهات به توکن های تعویض ناپذیر در حال افزایش است و افزایش محبوبیت آن ها امکانات گسترده ای را برای دارایی های واقعی و مجازی فراهم می کند. کابربردهای کنونی NFTها در دسته های اصلی اقلام کلکسیونی، هنر، بازی و دنیای مجازی متمرکز شده است. اما سایر مقوله ها مانند ورزش، مد و دارایی های ملموس به طور پیوسته در حال توسعه هستند.

یک سرمایه گذار مجازی زمین به نام Dclblogger در یک رشته پیام توییتری جالب حدود 25 صنعت را فهرست کرده که اکوسیستم توکن های تعویض ناپذیر در آن ها نفوذ می کند. اما در اینجا به پنج کاربرد اصلی NFTها که در حال حاضر شایع است، پرداخته ایم؛ کالاهای کلکسیونی، بازی، هنر، دنیای مجازی و دارایی ها و اسناد ملموس. کدام کاربرد بیشتر مورد علاقه شما است و چه ارزشی برایتان تولید می کند؟

1. اقلام کلکسیونی

در حال حاضر اقلام کلکسیونی از نظر حجم فروش یکی از محبوب ترین کاربردهای توکن های تعویض ناپذیر هستند و حدود 23.6 درصد از فروش مربوط به پروژه های مرتبط با کلکسیون را در ماه گذشته به خود اختصاص داده اند.

مجموعه کریپتوپانک ها (CryptoPunks) که در ژوئن 2017 راه اندازی شد، یکی از اولین NFTهای کلکسیونی در اتریوم است و هزاران دلار فروش داشته است. این مجموعه در واقع قبل از معرفی ERC-721 ساخته شده بود و باید پوششی پیدا می شد تا بتوان آن ها را در صرافی هایی مانند اوپن سی (OpenSea) خرید و فروش کرد.

کریپتوکیتیز (CryptoKitties) در نوامبر 2017 راه اندازی شد و از آن همچنان یکی از مشهورترین نمونه های کلکسیونی است و فروش گربه های مجازی در آن به بیش از 38 میلیون دلار رسیده است.

با رشد استفاده از فناوری توکن های تعویض ناپذیر برای ایجاد نسخه های توکن سازی شده ستاره های ورزشی و سلبریتی ها برای کلکسیون های طرفداران، این بخش از صنعت NFT همچنان در حال توسعه است. بازی فوتبال تخیلی Sorare به بازیکنان این امکان را می دهد تا «کلکسیون دیجیتال محدود» ورزشکاران مورد علاقه خود را از میان 100 باشگاه فوتبال جمع کنند.

اعضای لیگ ملی فوتبال و انجمن ملی بسکتبال آمریکا در کنفرانس NFT نیویورک که در فوریه سال 2020 برگزار شد، برای کار با فناوری توکن های تعویض ناپذیر ابراز علاقه مندی کردند. از آن زمان ، شرکت دپر لبز (Dapper Labs) سازنده کریپتوکیتیز، CryptoKitties ، با همکاری ان بی ای اقدام به راه اندازی ان بی ای تاپ شات (NBA TopShot) مبتنی بر توکن کرده است.

کتی تدمن (Caty Tedman)، سرپرست همکاری ها و بازاریابی دپر لبز، در گفت وگو با کوین تلگراف اظهار داشت: «هدف از این محصول این است که هواداران نسبت به عملی که در میدان ورزش روی می دهد، مالکیت داشته باشند.»

اقلام کلکسیونی NFT با ورود به پایگاه های پرشور هواداران، توانایی و قدرت خود را در آوردن این جوامع به بلاک چین نشان داده اند. توکن های تعوض ناپذیر همچنین کالاهای کلکسیونی سنتی مثل کارت های ورزشی، سکه و تمبر را به فناوری بلاک چین وارد کرده اند.

اکوسیستم کلکسیون دیجیتال ترا ویرچوآ (Terra Virtua) در خط مقدم جنبش کالاهای کلکسیونی NFT قرار دارد. هدف این پلتفرم این است که با استفاده از کلکسیون های دیجیتال در پلتفرم چندگانه دنیای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده «یک تجربه حسی عمیق» را به کاربران ارائه دهد. ترا ویرچوآ مجموعه ای از موجودات متحرک سه بعدی مبتنی بر شخصیت به نام «vFlects» را به همراه مجموعه های دارای مجوز دو بعدی و سه بعدی از فیلم های «پدرخوانده»، «تاپ گان»، «سانست بلوار» و «گمشده در فضا» راه اندازی کرده است.

آنها بازار وسیعی از مجموعه های دیجیتالی منحصر به فرد و دارای مجوز را ارائه می دهند، اما یک اکوسیستم دیگر را نیز از طریق نرم افزار گالری هنری شان و Terra Virtua Fancave راه اندازی کرده اند تا پلی میان پلتفرم های مختلف ایجاد کنند.

نرم افزار گالری هنری به مالکان آثار این امکان را می دهد تا مجموعه آثار هنری دیجیتال منحصر به فرد خود را ذخیره کنند، به نمایش بگذارند و از طریق آن تعامل کنند. Terra Virtua Fancave یک محیط واقعیت مجازی شخصی سازی شده و قابل تنظیم است که در آن کاربران می توانند محصولات کلکسیونی خود را نمایش دهند.

عنصر حسی و قابلیت های میان پلتفرمی که ترا ویچوآ در اختیار کاربران خود قرار می دهد، توکن های تعویض ناپذیر را فراتر از موقعیت فعلی آن ها به عنوان محصول، به سمت تجربیات واقعا جذاب و تعاملی سوق می دهد.

2. بازی

گیمرها از آنجا که از قبل با مفهوم دنیاها و ارزهای مجازی آشنا بودند، بهترین بازار هدف توکن های تعوض ناپذیر هستند. NFTها در صنعت بازی در حال شکوفایی هستند، چراکه امکان توکن سازی کردن اقلام داخل بازی و انتقال یا معاوضه آن ها در فروشگاه ها یا به صورت همتا به همتا را فراهم می کنند.

این کاملا برخلاف بازی های سنتی است که فروش یا انتقال اقلام درون بازی مانند سلاح ها و پوسته های کمیاب در آن ها ممنوع بود. از آنجا که گیمرها مالکیت واقعی دارایی های دیجیتالی خود را دارند، NFTها تجربه بازی را ملموس تر و سودمندتر می کنند. همچنین با فراهم کردن امکان ایجاد درآمد برای گیمرها از طریق ساخت و توسعه دارایی های درون بازی، در حال ایجاد یک اقتصاد جدید هستند.

یک جزوه منتشر شده توسط شرکت گلکسی اینترکتیو (Galaxy Interactive) می گوید که اکنون درآمدی که از کالاهای مجازی عاید فعالان می شود، با کالاهای فیزیکی برابر است.

ادغام توکن های تعویض ناپذیر در دنیای بازی همچنین باعث توسعه یک جامعه جذاب و تعاملی می شود زیرا بازیکنان با معاملات همتا به همتا جنبه ای از جامعه ذاتی را ایجاد می کنند.

Axie Infinity، Gods Unchained و My Crypto Heroes سه بازی محبوب بلاک چین هستند که واقعا خیز برداشته اند.

Axie Infinity یک جامعه حیوان خانگی دیجیتال است که حول جمع آوری، آموزش، پرورش و مبارزه موجودات فانتزی موسوم به Axie متمرکز است. این بازی بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده و اولین بازی در بلاک چین است که شخصیت های متحرک را به همراه یک فضای بازی غنی و جذاب به نمایش می گذارد.

Gods Unchained یک بازی کارت های کلکسیونی است که در آن کارت ها به عنوان توکن تعویض ناپذیر صادر می شوند و بازیکنان می توانند با سطح مالکیت مشابه کارت های فیزیکی، مالک کارت ها شده و آن ها را معامله کنند.

My Crypto Heroes یک بازی ژاپنی است که مبارزه ای، نقش آفرینی و چند نفره است. این بازی قهرمانان و اقلام درون بازی را به عنوان توکن در بلاک چین اتریوم صادر می کند. در این بازی، بازیکنان می توانند قهرمانان تاریخی را از طریق ماجراجویی و مسابقات ارتقا دهند.

3. هنر

یکی از بزرگترین چالش های هنرمندان دیجیتال محافظت از آثارشان در برابر نقض مالکیت معنوی و حق تکثیر است و توکن تعویض ناپذیر راهکاری برای حل این مشکل است؛ زیرا اثبات مالکیت و اصالت را فراهم کرده و موارد جعل و تقلب را از بین می برد.

مقاله ای در وب سایت کوین دسک اشاره می کند که بسیاری از هنرمندان به توکن های تعویض ناپذیر و نمایشگاه های آنلاین روی آورده اند، زیرا موزه ها و گالری ها به خاطر همه گیری کووید-19 تعطیل شدند.

اولین رکورد برای فروش حراج هنری NFT در ماه ژوئیه بود که تابلوی نقاشی «گاو نر» اثر پیکاسوبه قیمت بیش از 55,000 دلار خریداری شد. رکوردهای بعدی مربوط بود به تابلوی «مکان مناسب و زمان مناسب» به قیمت 100,000 دلار و «پرتره یک ذهن» به قیمت بیش از 130,000 دلار.

به گفته کوین تلگراف، «این پروژه ها حتی می توانند با فراهم کردن ارتباط مستقیم هنرمندان با مصرف کنندگان از طریق راکارهای پرداخت و مبادله مبتنی بر بلاک چین، درآمد آن ها را بهبود بخشند.»

پلتفرم های سوپر ریر (SuperRare)، میکرز پلِیس (MakersPlace) و رریبل (Rarible) نمونه هایی از پلتفرم ها و فروشگاه های آثار هنری دیجیتال است. این پلتفرم ها و فروشگاه ها طرز کاری مشابه به یکدیگر دارند و به کاربران امکان ایجاد آسان آثار هنری دیجیتال اصیل و فروش آن را می دهند.

رریبل نمونه ای جالب توجه است که با ترکیب کالاهای کلکسیونی دیجیتال با کشت سود و استخراج نقدینگی، برخی از روندهای جذاب دیفای سال 2020 را گرد هم آورده است. آنها با صدور توکن حاکمیتی $RARI به این دستاورد رسیده اند.

این استراتژی پذیرش یکی از دلایل علاقه مجدد به توکن های تعویض ناپذیر در چند ماه پایانی سال 2020 بود. کاربران با فروش و تجارت NFTهای خود پلتفرم رریبل، توکن این پلتفرم را به عنوان پاداش و تشویقی دریافت می کنند. به این ترتیب، رریبل بازاری است که تحت حاکمیت جامعه خود است و هدفش این است که کاملا غیرمتمرکز شود.

سازمان نامتمرکز خودگردان (DAO) و توکن RARI$ اولین قدم در این مسیر هستند. علاوه بر رریبل، بسیاری از پلتفرم ها و بازارهای NFT دیگر نیز اقدام به صدور و توزیع توکن های حاکمیتی کرده اند: سندباکس ($SAND) ، سومنیوم اسپیس ($CUBES) ، دیسنترالند ($MANA). می توانید فهرست کاملی را در کوین گکو (CoinGecko) مشاهده کنید.

4. دنیاهای مجازی

یک کاربرد دیگر توکن های تعویض ناپذیر دنیاهای مجازی است. پلتفرم های واقعیت مجازی غیرمتمرکز مانند دیسنترالند (Decentraland)، سندباکس (The Sandbox) و کریپتو ووکسلز (Cryptovoxels) به کاربران امکان می دهند قطعه زمین های مجازی و دیگر اقلام NFT درون بازی را ایجاد کنند، به مالکیت خود درآورند و و از آن درآمد کسب کنند.

توکن LAND در دیسنترالند برای همیشه در اختیار جامعه است و امکان کنترل کامل آفرینش ها و دارایی های مجازی را در اختیار بازیکنان قرار می دهد.

با توجه به آشنایی نسل اینترنت با دنیای مجازی و تفاوت مفهوم دارایی های ارزشمند نزد آن ها با نسل های قدیم، دارایی هی دنیای مجازی به آنها به گونه ای امکان انتخاب و انعطاف پذیری می دهد که همسو با ارزش های آنها است.

بنابراین، شاید نسل فرزندان ما مالک سقف بالای سر خود نباشند، اما در عوض دارایی های دیجیتالی زیادی داشته باشند.

5. دارایی ها و اسناد دنیای واقعی

دارایی های دنیای واقعی مانند املاک و سهام یا اسنادی مانند صلاحیت ها، مجوزها، سوابق پزشکی، گواهی های تولد و مرگ را می توان توکن سازی کرد. اما تحولات در این حوزه هنوز در مراحل اولیه است و کاربردهای آن نسبتا نادر است.

اما با تداوم رشد و گسترش دنیای رمزارزها و توکن های تعویض ناپذیر، چه کسی می تواند بگوید روزی (شاید به زودی) قادر به داشتن یک باغ انگور در کشور دیگری هزاران کیلومتر دورتر نخواهید بود. تا جایی که می دانیم، کیف پول دیجیتال ما یا شاید یک کیف پول سخت افزاری مانند NGRAVE ZERO، ممکن است به زودی مدرک اثبات همه گواهینامه ها، مجوزها و دارایی های ما باشد.

منابع: کریپتواسلیت

کد خبر: 1399122501AAMMMF

مطالب مرتبط:

توکن های تعویض ناپذیر ستاره جدید صنعت رمزارز هستند؟

عرضه اولین توکن فلزات جهان توسط غول معدنی روسیه

فروش اولین توییت به عنوان یک NFT توسط مدیر عامل توییتر

هفت نکته که باید درباره NFT بدانید

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیکری توکن (BAKE)

ارز بیکری توکن (BAKE) در سپتامبر سال 2020 راه اندازی شد و بخشی از اکوسیستم بیکری سواپ است. ارائه دهندگان نقدینگی از طریق توکن...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته