سه‌شنبه 29 اسفند 1402

هفت نکته که باید درباره NFT بدانید

توکن های تعویض ناپذیر یا NFTها که دارایی های غیرارزی و منحصربه فرد را نمایندگی می کنند، به سرعت در حال گسترش به حوزه های مختلف از هنر گرفته تا املاک هستند. تارنمای کریپتومود در مطلبی به هفت نکته درباره این صنعت نوظهور و در حال رشد اشاره کرده است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کریپتومود، NFT نمونه ای عالی از تلفیق هنر و فناوری بلاک چین است. این مفهوم پارادایم کاملا جدیدی از هنر، کالاهای کلکسیونی و مالکیت را ارائه می کند. این فضا برای تازه واردان کمی گیج کننده است، اما در طولانی مدت پتانسیل فوق العاده ای را خواهد داشت.

فرصت های مدرن تجارت

مفهوم کالاهای کلکسیونی و کمیاب چیز جدیدی نیست. بسیاری از شرکت ها آن را به کار تمام وقت خود تبدیل کرده و با موفقیت به بازار آمده اند. جمع آوری چیزی که یا بسیار محدود است یا جذابیت کافی برای کسب سریع سود دارد، از جذابیت خاصی برخوردار است. چه کارت های کلکسیونی ورزشی باشد یا آثار هنری فیزیکی یا هر چیز دیگری باشد، برای این نوع کالاها همیشه بازار هست.


فناوری بلاک‌چین و اپلیکیشن‌های مبتنی بر توکن


ورود این مفهوم به دوران مدرن باعث ظهور NFT شده است که گاه از آن به عنوان «هنر رمزنگاری‌شده» نیز یاد می شود. این روشی متفاوت برای تصاحب یک کالای کلکسیونی یا نادر است، اما روشی که مناقشه ناپذیر بودن این مالکیت را تضمین می کند. مالکیت کالاهای کلکسیونی دیجیتال رویکرد مدرن تری در کار با اقلام فیزیکی است که ممکن است گم شوند، به سرقت بروند، یا از آب و آتش سوزی آسیب ببینند.

مالکیت قابل تایید و غیر قابل مناقشه

بر خلاف کالاهای کلکسیونی فیزیکی و نادر که اغلب با اختلاف در مالکیت مواجه می شوند، NFTها از جنس دیگری هستند. از آنجایی که یک توکن تعویض ناپذیر حاوی اطلاعات خاصی در مورد صاحب آن و یک آدرس بلاک چین است، هیچ کس نمی تواند مدعی مالکیت چیزی باشد که صاحب آن نیست. این امکان به لطف استاندارد های توکن های ERC-721 و ERC-1155 در بلاک چین اتریوم فراهم شده است.

استفاده از این استانداردها، ارائه NFTها به خریداران را برای آفرینندگان آثار آسان و عدم امکان جعل را تضمین کرده است. هر NFT دارای خصوصیات متمایزی است که از ایجاد و گردش نسخه های جعلی جلوگیری می کند. هر NFT را می توان تا سازنده اصلی آن رهگیری کرد، که این امر سطح متفاوتی از کمیابی و منحصر به فرد بود را ممکن کرده است. با استفاده از این روش، دیگر نیازی به تایید شخص ثالث نیست.

افزون بر این، این استانداردها تضمین می کند که دو NFT هرگز با یکدیگر قابل تعویض نیستند. هر NFT ارزش و جذابیت خاص خود را دارد و هیچ راهی برای ایجاد چیزی برابر با آن وجود ندارد. امکان ندارد دو NFT عین هم را حتی در یک اکوسیستم بیابید.

نبود تعامل پذیری

صرف نظر از اینکه چگونه چند نوع NFT در یک بلاک چین عرضه می شود، اکوسیستم های متفاوت امکان تعامل با یکدیگر را ندارند. حتی رعایت همان استاندارد توکن نیز تفاوتی ایجاد نمی کند. نمی توان از کالاهای کلکسیونی یک بازی، پروژه یا گالری هنری در هیچ جای دیگری استفاده کرد. اگرچه این امر ممکن است از نگاه برخی باعث محدودیت هدف و ارزش اقلام کلکسیونی باشد، اما موجب ایجاد «کمیابی» بیشتر نیز می شود.

تقسیم یا تخریبی در کار نیست

چیزی که NFTها را از انواع دیگر کالاهای کلکسیونی متفاوت می کند، این است که هرگز نمی توان آنها را نابود کرد. همه داده های توکن تعویض ناپذیر برای همیشه در بلاک چین باقی می مانند. از همه مهمتر، شخصی که NFT را خریداری می کند، برای همیشه مالکیت کامل خرید خود را حفظ خواهد کرد، مگر اینکه تصمیم بگیرد آن را به شخص دیگری بفروشد. همچنین کاربر تنها کسی است که می تواند بر آن NFT اعمال مالکیت کند.

همینطور، تقسیم یک توکن تعویض ناپذیر به زیرمجموعه های کوچکتر امکان پذیر نیست. این ها مثل رمزارزهایی مانند بیت کوین یا لاین کوین نیستند، بلکه یک کالای کامل هستند که همیشه در کیف پول اتریوم شما باقی می مانند. می توان کلیت آن را به کاربر دیگری منتقل کرد، اما این به معنی تسلیم مالکیت آن NFT نیز هست.

ابزاری عالی برای هنرمندان

در اکوسیستم کنونی، کسب درآمد از آثار به روشی که قابل تایید و شفاف باشد، برای هنرمندان دشوار است. همیشه افرادی هستند که برای به دست آوردن پول، کارهای دیجیتالی شما را سرقت می کنند. این نگرانی ها با استفاده از مفهوم NFT به تاریخ می پیوندد. هر هنرمندی می تواند آثار هنری دیجیتالی را بدون اتکا به واسطه ها به مخاطبان جهانی بفروشد.

مهمترین مزیت NFT این است که هنرمندان می توانند سهم قابل توجهی از درآمد فروش های بعدی یک اثر را برای خود محفوظ بدارند. هنرمند می تواند به جای این که به واسطه ها سهم بدهد، نزدیک به صد در صد مبلغ فروش را بدست آورد و در هنگام برداشت وجه، هیچ هزینه شبکه یا کارمزد پلتفرمی پرداخت نکند.

علاوه بر این، راهکاری برای گنجاندن حق امتیاز در آثار هنری دیجیتالی یا کالاهای کلکسیونی وجود دارد که به سازنده امکان می دهد از فروش اثر به مالکان جدید یا استفاده مجدد از آن سهم بگیرد. البته هنوز موارد استفاده بسیاری وجود دارد که در انتظار بررسی توسعه دهندگان و هنرمندان است.

آیا تقاضا برای همیشه خواهد بود؟

در حال حاضر، بازار NFTها داغ است و آثار مختلف به قیمت هزاران دلار به فروش می رسد. پیش بینی اینکه این روند همچنان ادامه داشته باشد، غیرممکن است. مثل همه بازارها، همه چیز به عرضه و تقاضا برمی گردد. صنایع و مفاهیم جدید اغلب در بدو ایجاد مورد توجه قرار می گیرند، اما چشم انداز طولانی مدت ممکن است تفاوت چشمگیری داشته باشد.

از آنجا که NFTها به خودی خود کمیاب هستند، همه به تقاضای کلی برای این اقلام بستگی دارد. با توجه به اینکه موارد استفاده NFTها بسیار گسترده است و حوزه های مختلفی از جمله اقلام کلکسیونی، بازی ها، سرزمین مجازی، نمایشگاه های هنری و موارد دیگر را دربرمی گیرد، بعید است تقاضا به سرعت کاهش یابد. با این حال، اگر هنرمندان به جای تولید کیفیت برتر، آثار را به صورت انبوه تولید کنند، ممکن است این صنعت ماندگاری طولانی نداشته باشد.

آیا باید در NFT سرمایه گذاری کرد؟

همانطور که همیشه در سرمایه گذاری ها لازم است، انجام تحقیقات جامع ضروری است. در مورد NFTها و ظرفیت های سرمایه گذاری آن، هیچ کسی نمی تواند به جای شما تصمیم بگیرد. بستگی به این دارد که به توکن های تعویض ناپذیر به چشم سرمایه گذاری نگاه می کنید یا یک روش جمع آوری کلکسیون، چرا که هر کدام از اینها نیازمند روش و نگرشی متفاوت است.

کد خبر: 1399121507AAMMMF

مطالب مرتبط:

عرضه اولین توکن فلزات جهان توسط غول معدنی روسیه 

بایننس قالب جدید عرضه اولیه صرافی خود را با توکن هواداری آث میلان آزمایش کرد

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیکری توکن (BAKE)

ارز بیکری توکن (BAKE) در سپتامبر سال 2020 راه اندازی شد و بخشی از اکوسیستم بیکری سواپ است. ارائه دهندگان نقدینگی از طریق توکن...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته