جمعه 31 فروردین 1403

هودل (HODL) کردن چیست؟ استراتژی محبوب رمزارزها

هنگام ورود به دنیای رمزارزها، تعجب آور نیست که اطلاعات جدید بسیاری برای یادگیری وجود دارد. درک اصطلاحات مورد استفاده توسط معامله گران در این صنعت، بسیار مهم است. اصطلاح هودل (HODL) اغلب در اخبار و پلتفرم های اجتماعی مانند گروه های تلگرامی استفاده می شود. عجله نکنید، معامله گران رمزارزی غلط املایی ندارند، هودل (HODL) همینطور نوشته می شود و با تلفظ درست hold متفاوت است. در این مقاله با این اصطلاح آشنا می شویم و علت این تفاوت املایی را در می یابیم.

معنی و منشأ هودل HODL

هودل (HODL) یک صورت تحریف شده از کلمه هولد (hold) در انگلیسی است و معنای آن «نگهداری با جان و دل» است. منشأ این کلمه به سال 2013 باز می گردد. این اصطلاح برای اولین بار در یک انجمن گفتگوی بیت کوین پدید آمد. یک معامله گر ناامید با نام کاربری GameKyuubi که حال مساعدی نداشت، در این تالار گفت و گو جمله معروف «I am HODLING» را ارسال کرد.

منظورGameKyuubi از این جمله این بود که به فعالان رمزارز اطلاع دهد که به رغم سقوط جدی بیت کوین (BTC) در آن مقطع، او قصد داشت همچنان بیت کوین های خود را حفظ کند. اماGameKyuubi نمی دانست که این اشتباه تایپی ساده به زودی به یک اصطلاحی نمادین تبدیل می شود که توسط جامعه رمزارز در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

هودل HODL علاوه بر اینکه باعث ایجاد تعداد بیشماری میم شده، در رسانه های جریان اصلی و برنامه های تلویزیونی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

چرا باید رمزارزها را هودل HODL کرد؟

ماهیت بسیار پرنوسان رمزارزها در صورتی که به عنوان یک مزیت استفاده شود، می تواند چیز خوبی باشد. با این حال، بیشتر اوقات نوسانات کوتاه مدت به ضرر معامله گران تازه کار تمام می شود. برخی از معامله گران که به «هودلر» معروف هستند، با فلسفه هودل کردن زندگی می کنند و از معاملات مبتنی بر نوسانات کوتاه مدت قیمتی اجتناب می کنند.

این استراتژی با گفتمان اصلی GameKyuubi مطابقت دارد؛ به این صورت که معامله گران تازه کار احتمالا در زمان بندی خود اشتباه کرده و ضرر می بینند. یا در بهترین حالت کمتر از زمانی سود می کنند که دارایی های رمزارزی خود را برای مدتی طولانی هودل کنند.

معاملات کوتاه مدت اغلب توسط سرمایه گذاران بدبین در وضعیتی از بازار انجام می شود که به «بازار خرسی» مشهور است. این روش نشان می دهد که آن ها فروش را به هودل کردن ترجیح می دهند.

معامله گران کوتاه مدت دو رفتار را از خود بروز می دهند: FUD یا ترس، عدم اطمینان و شک که منجر به فروش در قیمت پایین می شود و FOMO یا ترس از دست دادن که منجر به خرید در قیمت بالا می شود. اما هودلرها صرفا با هودل کردن به جای فروختن، می توانند خود را از این فشارها و احساسات زیان آور خلاص کنند.

آیا هودل HODL کردن یک استراتژی خوب است؟

تحلیل نوسانات کوتاه مدت نشان می دهد که رمزارزها ممکن است یک سرمایه گذاری خطرناک به نظر برسند. اما با یک گام به عقب برداشتن مانند هودلرها، می توان دید که رشد طولانی مدت رمزارزها در جهش های متعدد ظاهر می شود نه به شکل یک جریان مداوم رشد.

مهمترین مسئله در هودل کردن صبر داشتن است. پشتیبان این دیدگاه، نظریه توماس لی (Thomas Lee)، رئیس تحقیقات در شرکت Fundstrat Global Advisors ، است که توصیه به هودل کردن رمزارزها می کند. هودلرها و توماس لی دیدگاهی خوشبینانه یا «صعودی» دارند در این باره که قیمت رمزارزها از یک الگوی قابل پیش بینی پیروی می کند و حتی اگر بخش مهمی از ارزش خود را از دست بدهند، بار دیگر رشد خواهند کرد.

فراتر از هودلرهای معمولی، گروهی از معتقدان سرسخت به این نظریه و خود رمزارزها هستند که به عنوان ماکسیمالیست ها یا بیشینه گرایان شناخته می شوند. اینها که به شکلی افراطی در رمزارزها سرمایه گذاری می کنند، بر این باور هستند که ارزهای دیجیتال در نهایت جایگزین ارزهای فیات (ارزهای صادرشده توسط دولت) می شوند و مبنای جدید همه ساختارهای اقتصادی آینده خواهند بود. بنابراین، از نظر ماکسیمالیست ها نرخ برابری فعلی رمزارزها با ارزهای فیات اصلا موضوعیت ندارد و تنها گزینه آن ها هودل کردن است.

کدام رمزارزها را می توان هودل کرد؟

بدون شک همه رمزارزها را می توان هودل کرد. اما تشخیص اینکه کدام یک از رمزارزها در طولانی مدت دوام خواهند آورد و از بین نمی روند، بسیار دشوار است. امروزه طیف وسیعی از سکه ها و توکن های رمزنگاری شده در بازار رمزارزها وجود دارد و تعداد آن ها هر روز در حال افزایش است.

کسانی که قصد خرید و نگهداری و HODL  رمزارزها را دارند، باید با آگاهی و تحقیق کامل وارد این بازار شوند. مسائل بسیار مهمی هست که سرمایه گذاران پیش از هزینه کردن سرمایه خود باید به آن ها توجه داشته باشند. امروزه برخی از رمزارزها ابزار دست سودجویان و ثروتمندان برای کسب پول بیشتر شده است.

گزارش هایی که درباره پامپ و دامپ برخی رمزارزها وجود دارد و همچنین داده هایی که حاکی از دستکاری نهنگ ها در بازار رمزارزها است، نشان می دهد که نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال لزوما وابسته به عرضه و تقاضای آن یا عوامل اقتصادی نیست. افراد بسیاری با امید رسیدن به سود وارد این بازار می شوند، اما در نهایت همه دارایی خود را می بازند.

برخی از مقالات و مطالب آموزشی موجود در وب سایت سکه نیوز می تواند برای کسانی که قصد ورود به این بازار را دارند مفید باشد تا گرفتار سودجویی ها نشوند.

بیت کوین و سایر رمزارزها طی سال های گذشته هم افزایش تصاعدی و هم کاهش تصاعدی داشته اند. برخی هودلرها بر این عقیده اند که بیت کوین حتی پس از افت قیمت دوباره رشد خواهد کرد و برخی نیز فراتر از آن معتقدند که اکنون بهترین زمان برای خرید این رمزارز است.

اما معامله گران و سرمایه گذاران تازه وارد نباید به گفته ها و شنیده ها بسنده کنند. همه نظرات از خوشبینانه ترین دیدگاه ها تا بدبینانه ترین آن ها طرفداران خود را با استدلال های خاص خود دارد.

کد خبر: 1400021613AAMCMF

مطالب مرتبط:

کیف پول داغ چیست؟

کیف پول سرد چیست؟

همه چیز درباره بازار گاوی و بازار خرسی

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

آموزش نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته