پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال وی چین (VET)

وی چین (VeChain) یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که اطلاعات درست را از آنچه در یک زنجیره تأمین روی می دهد، ذخیره می کند. این پلتفرم ردیابی فیزیکی را با رکوردهای بلاک چین ترکیب می کند تا با حفظ برچسب روی محصولات واقعی از مرحله تولید تا ارسال به جلوگیری از تقلب و افزایش شفافیت کمک کند.

در سال 2017، کالاهای تقلبی 30 میلیارد دلار خسارت روی دست صنعت کالاهای لوکس گذاشت. به همین دلیل است که فناوری ضدتقلب وی چین حتی در فضای شلوغ رمزارزها توجهات را به خود جلب کرده است. این پلتفرم نیاز مشتریان را برای اطمینان از اصالت خریدشان برطرف کرده و به شرکت ها کمک می کند تا شفافیت بیشتری در فرایند تولید و ارسال به دست آورند

وی چین یک بلاک چین است که برای ساده سازی مدیریت زنجیره تأمین ایجاد شده است. این پلتفرم در اصل به عنوان راهی برای تعیین جعلی بودن یا نبودن یک محصول واقعی و جلوگیری از تقلب و تخریب ایجاد شد. وی چین از آن زمان توسط شرکت های بزرگ برای کمک به ردیابی همه نوع کالا، از تولید نوشیدنی گرفته تا تولید خودرو، مورد استفاده قرار گرفت.

روش کار وی چین ساده است: هر محصول یک هویت منحصر به فرد می گیرد؛ سپس آنچه که در هر مرحله از زنجیره تأمین اتفاق می افتد، با استفاده از حسگرها ردیابی می شود. به این ترتیب، شرکت ها می توانند مطمئن باشند که محصولات به درستی اداره می شوند و مصرف کنندگان می توانند اصالت خرید خود را راستی آزمایی کنند.

پروتکل وی چین در سال 2018 با راه اندازی مین نت پروتکل جدید به وی چین تور (VeCain Thor) تغییر نام داد و با این کار تنوع نرم افزارهای غیرمتمرکز ایجاد شده در این بستر را به راهکارهای کلی تر دیتا گسترش داد. شرکت هایی نظیر بی ام دابلیو (BMW)، ال وی ام اچ (LVMH) و فروشگاه های زنجیره ای والمارت (Walmart) از پلتفرم وی چین استفاده می کنند.

وی چین دو رمزارز بومی در شبکه خود دارد. سکه وت (VET) که برای رای گیری درباره تغییرات پروتکل به کار می رود و توکن VTHOR که در اجرای تراکنش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی چین چیست؟

چه کسی وی چین را ایجاد کرد؟

وی چین در سال 2015 توسط سانی لو (Sunny Lu)، مدیر ارشد اطلاعات لوئی ویتون در چین (Louis Vitton) و جی ژانگ (Jay Zhang) مدیر ارشد مالی شرکت PwC چین ایجاد شد. لو تخصص خود در صنعت کالاهای لوکس را با فناوری بلاک چین ترکیب کرد تا یک نرم افزار اینترنت اشیا (IoT) برای مدیریت زنجیره تأمین بسازد. او همچنان از طریق یک نهاد غیرانتفاعی به نام بنیاد وی چین (VeChain Foundation) سمت مدیرعاملی وی چین را برعهده دارد.

تیم وی چین ابتدا در سال 2017 رمزارز خود را با نام VEN در بستر بلاک چین اتریوم منتشر کرد و یک میلیارد توکن را به قیمت 20 میلیون دلار فروخت. این توکن ها سپس وقتی بلاک چین «وی چین تور» راه اندازی شد، با توکن VET جایگزین شدند. هر توکن VEN معادل 100 توکن VET در نظر گرفته شد.

ویژگی های خاص وی چین چیست؟

وی چین به جای آنکه بلاک چینی برای همه چیز باشد، در توسعه خود رویکردی بسیار تخصصی را در پیش گرفت.

ساختار وی چین برای حرکت کالاها و خدمات در سراسر زنجیره تأمین طراحی شده، به طوری که VET به یک توکن خدماتی تبدیل شده است. افزون بر این، وی چین دو سیستم توکن دارد؛ یکی برای تأمین بودجه پروژه ها و دیگر برای قدرت دادن به بلاک چین.

این پلتفرم در زمینه شراکت با دیگر نهادها بسیار راهبردی عمل می کند، به طوری که با ایجاد شهرهای هوشمند در چین شراکتی در سطح ملی با این کشور ایجاد کرده است. وی چین همچنین با شرکت پرایس واترهاوس کوپرز (PwC) همکاری می کند که برای تبلیغ بلاک چین وی چین به مشتریان خود کمک می کند. جی ژانگ از مدیران مالی پیشین PwC اکنون مدیر ارشد عملیاتی بنیاد وی چین است و یکی مدیر کنونی PwC نیز در هیأت مدیره آن حضور دارد.

وی چین چگونه کار می کند؟

کارکرد وی چین را در سه بخش می توان توضیح داد. فناوری دنیای واقعی، رمزارز و پلتفرم.

وی چین در دنیای واقعی

وی چین با دادن هویت منحصر به فرد به محصولات فیزیکی از طریق بازشناسی با امواج رادیویی (RFID)، کد QR یا NFC عمل می کند. حسگرها اطلاعات را در هر مرحله از زنجیره تأمین ثبت کرده و خود به هویت محصول مرتبط می شوند. این توسط وی چین طراحی شده و در شرکت هایی مثل بوش (Bosch) و کوالکوم (Qualcomm) ساخته می شوند.

از آنجا که وی چین از فناوری بلاک چین استفاده می کند، داده های ثبت شده قابل تغییر نیستند. این باعث می شود که ثبت درست شرایط سراسر زنجیره تأمین امکان پذیر شود. اگر مشکلی پیش آید، مانند حمل کالاها به مقصد نادرست، رکورد بلاک چین محل دقیق اشتباه را نشان می دهد.

وی چین همچنین به گیرنده کالا امکان می دهد تا درستی همه مراحل و اصالت کالا را راستی آزمایی کند. این امر به ویژه برای مقابله با کلاهبرداری در بخش کالاهای لوکس بسیار مهم است. یک تراشه کوچک در داخل کالا قرار می گیرد که هنگام اسکن شدن، گزارش کامل فرایند تولید تا ارسال را نشان می دهد. این تراشه حتی پس از فروش نیز روی کالا باقی می ماند و این امکان را فراهم می کند که مالک آن بتواند پس از فروش کالا در پلتفرم های دست دوم امکان اثبات اصالت آن را داشته باشد.

رمزارز وی چین

وی چین پیش از آنکه در سال 2018 پلتفرم خود را ایجاد کند، توکن هایی با نام VEN را در بستر اتریوم منتشر کرد. پس از ایجاد پلتفرم جدید، نام توکن وی چین تور (VeChainThor) تغییر کرد. VET ابزار پرداخت در سیستم وی چین است.

داشتن VETهای بیشتر به افراد یا بنگاه ها اجازه می دهد که از منابع بیشتری در بلاک چین بهره ببرند.

همچنین می توان از VET برای تولید توکن دوم با نام وی تور (VeThor یا VTHO) برای دسترسی به فناوری زنجیره تأمین استفاده کرد.

پلتفرم

پلتفرمی که برای انجام همه این موارد استفاده می شود – مین نت –می تواند توسط سایر پروژه های بلاک چین برای ایجاد سکه ویژه خودشان نیز مورد استفاده قرار گیرد (مشابه اتریوم). این پلتفرم باعث شده که وی چین علاوه بر زنجیره تأمین، در نرم افزارهای غیرمتمرکز نیز استفاده شود.

چگونه یک بلوک تأیید، و اضافه می شود؟

بسیاری از رمزارزها مثل کونوس کوین (CCA) از الگوی اثبات کار برای تأیید بلوک ها استفاده می کنند؛ اما وی چین برای این کار از از الگوی اثبات اعتبار (proof of authority) بهره می برد. در این روش، نیاز به حل معماهای ریاضیاتی نیست، بلکه گروهی از افراد به نام اعتبارسنج ها لازم است.

هر اعتبارسنج نرم افزاری را اجرا می کند که افزوده های جدید به بلاک چین را تأیید می کند و تراکنش ها را بسیار سریعتر از پروتکل های اثبات کار و اثبات سهام انجام می دهد. این روش تلاشی است برای ایجاد تعادل میان تمرکز و تمرکززدایی.

سقف عرضه توکن های VET

براساس وایت پیپر وی چین، سقف عرضه توکن VET مقداری ثابت برابر با 86,712,634,466 است.

منابع: وب سایت رسمی وی چین، وب سایت دیکریپت، وب سایت صرافی کراکن، وب سایت صرافی بایننس 

کد خبر: 1400011701AAMCMF

مطالب مرتبط:

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

بر خلاف وب اولیه، بلاک چین به حمایت دولتی نیاز ندارد

ضرورت توجه بزرگان دیتا به فناوری بلاک چین

محتوای غیرقانونی و بلاک چین

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته