جمعه 31 فروردین 1403

پروتکل وِیوز چیست (Waves) ؟

ویوز (Waves) یک بستر بلاک چین است که هدف آن آسان کردن ساخت برنامه های غیرمتمرکز وب 3 و راه اندازی دارایی ها و قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین است. ویوز در سال 2016 راه اندازی شده و از آن زمان جایگاه خود را در میان 100 رمزارز محبوب حفظ کرده است. مقاله ای که پیش رو دارید، به بررسی چیستی و ویژگی های این پروتکل و رمزارز آن پرداخته است.

به گزارش سکه نیوز، با وجود صدها پروژه مختلف بلاک چین، تعداد کمی موفق شده اند میان دسترسی پذیری، مجموعه ویژگی ها و قابلیت استفاده تعادلی درست ایجاد کنند.


فناوری بلاک‌چین و اپلیکیشن‌های مبتنی بر توکن


ویوز یکی از این موارد استثنایی است که با راهکار بلاک چین فوق العاده کاربرپسند خود که برای تأمین آینده وب 3 ساخته شده، در هر سه حوزه به زیبایی ورود کرده است.

ویوز یک بستر بلاک چین است که ایجاد توکن های رمزنگاری شده سفارشی (موسوم به دارایی های هوشمند) و راه اندازی قراردادهای هوشمند را که طیف وسیعی از برنامه های غیرمتمرکز (dapps) را تأمین می کند، آسان می کند.

این دارایی های هوشمند می توانند تقریبا هر چیزی را نمایندگی کنند، از جمله دارایی های دنیای واقعی و سایر رمزارزها که می توانند در اکوسیستم ویوز خرید و فروش، استفاده و معامله شوند.

ویوز از زمان تکمیل عرضه اولیه سکه (ICO) در آوریل 2016 و راه اندازی در چند ماه بعد از آن، به یکی از 100 رمزارز موفق تبدیل شده و در حال حاضر ارزش کل بازار آن نزدیک به 1.26 میلیارد دلار است.

ویوز چگونه کار می کند؟

ویوز نیز مانند بیشتر رمزارزها در بستر یک دفترکل غیرمتمرکز بلاک چینی کار می کند. امنیت این بستر با یک مکانیزم جدید اجماع به نام اثبات سهام استیجاری (Leased Proof of Stake) تضمین می شود. این مکانیزم اساسا نسخه ای اصلاح شده از اثبات سهام (PoS) است که به کاربران با کیف پول های سبک اجازه می دهد تا با اجاره دادن توکن های ویوز خود به نودهای استخراج، در روند اعتبارسنجی شرکت کنند. نود سبک نوعی کیف پول رمزارزی است که برخلاف نود کامل برای کار کردن نیازی به دانلود کل بلاک چین ندارد.

کاربران توکن ویوز خود را به یک نود استخراج اجاره می دهند و در صورتی که نود انتخابی آن ها به عنوان اعتبارسنج یک بلاک انتخاب شود، بخشی از پاداش آن بلاک را دریافت می کنند.

بیشتر قدرت ویوز از دارایی های هوشمند آن ناشی می شود که اساسا توکن هایی هستند که به لطف اسکریپت های شان دارای قابلیت های اضافی هستند. این اسکریپت ها می توانند طیف وسیعی از ویژگی های جذاب را به دارایی های هوشمند بدهند، مثلا غیرقابل انتقال شدن در صورت رسیدن به یک آدرس مشخص یا فریز شدن در زمانی که بلاک چین ویوز به یک شماره بلاک مشخص برسد.

ایجاد دارایی هوشمند در پلتفرم ویوز بسیار ساده است. فقط کافی است چند پارامتر ابتدایی را تنظیم و یک توکن ویوز را به عنوان کارمز پرداخت کنید تا توکن شما از حسابتان راه اندازی شود.

چه کسانی از ویوز استفاده می کنند؟

بلاک چین ویوز برای شرکت هایی که به دنبال راه اندازی توکن های سفارشی یا سرمایه گذاری جمعی در یک پروژه رمزارز هستند، جذابیت دارد. پروژه های متنوعی روی این پلتفرم ایجاد شده است که از این میان می توان به یک راهکار صدور گواهینامه و یک پلتفرم صدور بلیت اشاره کرد.

اعضای تیم ویوز روابط نزدیکی با موسسات مالی دارند و مرکز تسویه حساب ملی روسیه (National Settlement Depository) از ویوز برای ایجاد راهکار بلاک چینی داخلی خود استفاده کرده است.

در صورتی که سرمایه گذاران احساس کنند روزی بازار به پروتکل های ایجاد توکن و نرم افزارهای غیرمتمرکز سفارشی روی خوش نشان می دهد، رمزارز ویوز را به سبد خود خواهند افزود.

ویژگی های خاص ویوز چیست؟

توان عملیاتی بالا: مین نت ویوز ان جی (Waves-NG) که به تازگی راه اندازی شده است، قادر به انجام حدود 100 تراکنش در ثانیه است؛ این در حالی است که بیت کوین 7 تراکنش در هر ثانیه انجام می دهد.

کارمزد تراکنش پایین: کارمزد تراکنش های معمولی 0.001 ویوز و کارمزد تراکنش هایی که نیاز به استکریپت دارد، 0.005 ویوز است.

دربرگیری بسیار بالا: سازوکار اجماع اثبات سهام استیجاری (LPoS) در ویوز اطمینان می دهد هر کسی که دارای توکن ویوز باشد با اجاره دادن توکن های خود به نودهای استخراج، پاداش کسب کند.

نشانه های هوشمند: توکن های هوشمند ویوز را هر کسی می تواند راه اندازی کند، چون نیازی به هیچ تجربه برنامه نویسی ندارد و فقط با چند کلیک ساده امکان پذیر است.

پروتکل نوترینو چیست؟

پروتکل نوترینو (Neutrino Protocol) گل سرسبد نرم افزارهای غیر متمرکز ویوز است و در حال حاضر با اختلاف زیاد محبوب ترین برنامه غیرمتمرکز در ویوز است.

این پروتکل به کاربران امکان می دهد تا به راحتی استیبل کوین و دیگر دارایی های ترکیبی را منتشر کنند. استیبل کوین های متصل به ارزهای فیات مثل دلار آمریکا (USD Neutrino) ، ین ژاپن (JPY Neutrino) و پوند استرلینگ (GBP Neutrino) از این جمله هستند.

برخلاف استیبل کوین هایی مانند USDC که نیاز به وثیقه گذاری مستقیم ارز فیات دارند، توکن های ترکیبی نوترینو وثیقه هایی از جنس رمزارز مانند توکن ویوز را نیز می پذیرند. البته این توکن ها برای محافظت دربرابر نوسانات باید با توکن ویوز وثیقه گذاری شوند.

پروتکل نوترینو همچنین از ویژگی دیگری به نام «فارکس غیرمتمرکز» (Decentralized Forex) پشتیبانی می کند. این ویژگی در واقع معامله غیرمتمرکز دارایی هایی با قیمت پایدار است که توسط پروتکل نوترینو فعال می شود.

از کجا ویوز بخریم؟

ویوز به عنوان یکی از آلت کوین های قدیمی، در حال حاضر در بیش از 100 پلتفرم صرافی مختلف برای خرید و معامله در دسترس است. ساده ترین راه برای خرید ویوز از طریق صرافی چنجلی (Changelly) است.

قبل از اقدام به خرید ویوز، حتما شرایط و ضوابط پلتفرم مورد نظر را بررسی کنید، زیرا برخی مناطق ممکن است محدودیت هایی داشته باشند.

چند توکن ویوز وجود دارد؟

براساس گزارش وب سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، ویوز زمانی که شروع به کار کرد قرار بود سقف مشخصی از عرضه داشته باشد که برابر بود با 100 میلیون توکن ویوز. این پلتفرم در عرضه اولیه سکه خود 30,000 بیت کوین جمع آوری کرد. 85 درصد از آن به مشارکت کنندگان در فروش، 4 درصد به شرکا و حامیان، 9 درصد به توسعه دهندگان و 1 درصد به حامیان اولیه و مجریان طرح های تشویقی اختصاص یافت.

با رشد خدمات این پلتفرم، در سال 2019 تصمیم گرفته شد که سقف عرضه برداشته شود و اتخاذ این تصمیم به مشارکت کنندگان در شبکه واگذار شد. در حال حاضر پاداش هر بلاک 6 ویوز است و کاربران تصمیم می گیرند که آیا این پاداش در هر 110,000 بلاک به مقدار 0.5 ویوز کاهش یابد یا خیر.

داده های کوین مارکت کپ حاکی است که در حال حاضر 104,676,694 توکن ویوز در گردش وجود دارد و قیمت آن هم اکنون در حدود 13 دلار است.

منابع: وب سایت دیکریپت، وب سایت صرافی کراکن، وب سایت کوین مارکت کپس

کد خبر: 1400011107SBMCMF

مطالب مرتبط:

لاو کوین (Lovecoin) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال الراند (EGLD)

آشنایی با ارز دیجیتال دش (DASH)

توکن شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال سوشی سواپ (SUSHI)

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته