شنبه 1 اردیبهشت 1403

آشنایی با ارز دیجیتال کادنا (KDA)

کادنا یک پلتفرم بلاک چین است که از ترکیب دو بلاک چین عمومی و خصوصی تشکیل شده تا با تعامل میان این دو شبکه بتواند کارایی و سرعت را به حداکثر برساند. این پلتفرم یک توکن بومی به نام KDA دارد که برای انجام تراکنش ها و پرداخت کارمزد به کار می روند. این مقاله بر آن است تا ماهیت، روش کار و ویژگی های کادنا را بررسی کند.

کادنا (Kadena) یک بلاک چین ترکیبی عمومی و خصوصی است که در سال 2016 توسط استوارت پوپجوی (Stuart Popejoy) و ویل مارتینو (Will Martino) ایجاد شده است. پوپجوی و مارتینو پیش از آن سرپرست مرکز بلاک چین جی پی مورگان بودند. آن ها در این مرکز اولین بلاک چین این شرکت را با نام جونو (Juno) راه اندازی کردند که امروز به JPM Coin تبدیل شده است.


بلاک چین چیست؟


آن ها زمانی که در جی پی مورگان بودند پروژه های برتر بلاک چین موجود را مورد بررسی قرار دادند تا نمونه ای را بیابند که ملزومات عملکردی و امنیتی نهادهای بزرگ در سطح جهانی را داشته باشد. آن ها به این نتیجه رسیدند که چنین بلاک چینی وجود ندارد. لذا تصمیم به ایجاد کادنا گرفتند.

اهداف کادنا Kadena

هدف کادنا این است که تنها منبع برای منابع مورد نیاز برای ایجاد نرم افزارهای بلاک چین باشد. کادنا برای این هدف بسیاری از مشکلاتی را که تا به امروز مانع از پذیرش گسترده بلاک چین شده است، از جمله مقیاس پذیری، امنیت و سهولت استفاده حل می کند.

1. مقیاس پذیری

بلاک چین عمومی کادنا یک پروتکل اثبات کار (proof of work) است که مقیاس پذیری لایه اول را حل کرده است. این کار با در هم تنیدن چندین چین مشابه بیت کوین به دست آمده است. با افزایش حجم تراکنش، شبکه می تواند به پیکربندی های بزرگتر (مثلا از 10 زنجیره به 20 زنجیره) گسترش یابد و ظرفیت عملیاتی بالاتری را ارائه دهد.

2. امنیت

زبان قرارداد هوشمند پکت (Pact) تورینگ ناقص (Turing Incomplete) است و راستی آزمایی صوری (Formal Verification) را ارائه می دهد. ناقص بودن تورینگ بدون اینکه عملکرد خاص دامنه را به خطر بیندازد، سطح حمله زبان را کاهش می دهد. راستی آزمایی صوری به نویسندگان قرارداد هوشمند اجازه می دهد تا از نظر ریاضی ثابت کنند که کد آنها بدون اشکال است.

3. سهولت استفاده

یکی از اهداف توسعه کادنا این بود که در گردش کارهای تجاری سنتی ادغام شود و توسط کاربران غیرفنی قابل فهم باشد. بر این اساس، کد پکت به صورت مستقیم روی دفترکل اجرا می شود و در قالبی که برای انسان قابل خواندن باشد، ذخیره می گردد. کد پکت دارای پیام های خطا و قراردادهای پکت قابل ارتقا است. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا با رشد نیازهای کسب و کارها، خطاها را اصلاح کنند یا خود منطبق کنند.

کادنا از اولین پروژه های بلاک چین است که چنین مجموعه ویژگی های جامعی را ارائه می دهد. علاوه بر این، کاربران می توانند از این ویژگی ها در سراسر پلتفرم بلاک چین ترکیبی کادنا که یک شبکه تعامل پذیر عمومی-خصوصی است، استفاده کنند.

این راهکار ترکیبی به کاربران امکان می دهد بدون خطر از مزایای بلاک چین های عمومی و خصوصی بهره ببرند و از این طریق موارد استفاده ای را که قبلا امکان پذیر نبود، ممکن می کند.

اجزای پلتفرم کادنا

کادنا یک پلتفرم بلاک چین ترکیبی است که از یک پروتکل زنجیره ای عمومی به نام چین وب (Chainweb) و یک پروتکل زنجیره ای خصوصی به نام کورو (Kuro) تشکیل شده است. شبکه های عمومی و خصوصی از طریق زبان قرارداد هوشمند پکت تعامل پذیر هستند.

1. پروتکل بلاک چین عمومی چین وب

چین وب (ChinaWeb) یک سازوکار توافق اثبات کار در هم تنیده و موازی است که ضمن حفظ امنیت و یکپارچگی، توان عملیاتی و مقیاس پذیری را بهبود می بخشد. این بلاک چین که ایده اصلی آن از ویل مارتینو (Will Martino)، بنیان گذار کادنا، است.

بلاک چین عمومی کادنا زنجیره استخراج بیت کوین را اخذ کرده و آن را در چندین زنجیره با پیکربندی های خاص به صورت موازی به کار گرفته است که باعث افزایش کارایی و توان عملیاتی شده است.

2. بلاک چین خصوصی کورو

بلاک چین خصوصی کادنا (کورو) یکی از مطمئن ترین، سریعترین و مقیاس پذیرترین بلاک چین های شرکتی در بازار است که به سازمان ها امکان می دهد به شکلی غیرمتمرکز تراکنش ها و اشتراک داده های خود را انجام دهند.

بلاک چین خصوصی که با نام بلاک چین شرکتی یا مجوزدار نیست شناخته می شود، یک دفترکل توزیع شده است که برخلاف بلاک چین های عمومی مثل اتریوم یا بیت کوین، فقط کاربران دعوت شده و دارای مجوز امکان پیوستن و دسترسی به داده های شبکه آن را دارند.

کورو (Kuro) به صورت اثبات شده تا 8,000 تراکنش در ثانیه را از طریق 500 گره (node) پشتیبانی می کند و از طریق خدمات وب آمازون (AWS) و سرویس محاسبات ابری مایکروسافت آزور (Azure) قابل دسترسی است.

3. زبان قرارداد هوشمند پکت (Pact)

پکت یک زبان قرارداد هوشمند قابل خواندن با تورینگ ناقص است که مختص بلاک چین ها ایجاد شده است. این زبان از ویژگی های امنیتی قدرتمند از جمله راستی آزمایی صوری کامل کد کاربر، پیام های خطا، قابلیت ارتقا قرارداد، پشتیبانی از تعامل پذیری، و کنترل اجازه و دسترسی قدرتمند برخوردار است.

این زبان با ترکیب بهینه عملی بودن صلاحیت، مدیریت داده و جریان کار بر تسهیل منطق تراکنشی تمرکز می کند.

ویژگی تورینگ ناقص در این زبان، باعث می شود در صورت شناسایی هر نوع بازگشتی (recursion) کل اجرای کد متوقف شود. به این ترتیب، احتمال هرگونه حمله ای به شدت کاهش می یابد.

بلاک چین ترکیبی (Hybrid)

بلاک چین ترکیبی کادنا به کاربران امکان می دهد بین شبکه های عمومی و خصوصی تعامل برقرار کنند و از تمرکززدایی شبکه عمومی و کنترل های امنیتی شبکه خصوصی برای ایجاد بازار دیجیتالی امن تری بهره ببرند.

توکن کادنا (KDA) چیست؟

KDA یک ارز دیجیتال است که برای پرداخت هزینه محاسبات در بلاک چین عمومی کادنا استفاده می شود. KDA در کادنا، مثل اتر در اتریوم، برای پرداخت پاداش استخراج بلاک های شبکه توسط ماینرها به کار می رود و کاربران از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش ها استفاده می کنند.

مدل اقتصادی توکن کادنا چیست؟

مدل اقتصادی توکن کادنا تعیین کننده عرضه کل، برنامه نقدینگی، تخصیص و کاربردهای ذخیره پلتفرم KDA است. متن کامل مدل اقتصادی Kadena’s Token در اینجا است.

عرضه کل توکن کادنا چقدر است؟

عرضه کل توکن کادنا مقدار ثابت یک میلیارد توکن است که طی 120 سال استخراج می شود

مدل توزیع توکن کادنا به این شکل است که 70 درصد از آن به ماینرها، 20 درصد به خود پلتفرم، 7 درصد به سرمایه گذاران و 3 درصد به مشارکت کنندگان اختصاص یافته است.

منابع: وب سایت رسمی کادنا، صفحه کادنا در وب سایت گیت هاب، وب سایت مدیوم

کد خبر: 1400011704AAMCMF

مطالب مرتبط:

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

بر خلاف وب اولیه، بلاک چین به حمایت دولتی نیاز ندارد

ضرورت توجه بزرگان دیتا به فناوری بلاک چین

محتوای غیرقانونی و بلاک چین

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

آشنایی با ارز دیجیتال متال (MTL)

متال (MTL) واحد پول بومی محصولات متال و بخشی اساسی از اکوسیستم متال است. به گفته تیم سازنده، ارسال و دریافت هرگونه رمزارز به...

1 COMMENT

  1. آیندش رو چجوری پیش بینی می کنید ؟
    ماین کردنش به نظرتون مثل حال حاظر در آینده هم سود آور خواهد بود چون الان در رتبه اول ماینر های سایت what to mine هستش .

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته