پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

آشنایی با ارز دیجیتال دای (DAI)

ارز دیجیتال دای DAI یک استیبل کوین مستقر در اتریوم است که عرضه و توسعه آن توسط «پروتکل میکر» و سازمان مستقل غیرمتمرکز MakerDAO مدیریت می شود.

قیمت DAI به دلار آمریکا وابسته است و به وسیله ترکیبی از ارزهای دیجیتال دیگر که به صندوق سپرده (Vault) قرارداد هوشمند به عنوان وثیقه واریز می شوند، قابل ضرب کردن است.

تمایز بین DAI چند وثیقه ای و DAI تک وثیقه ای (SAI) مهم است، نسخه قبلی این توکن که تنها با یک ارز دیجیتال قابل وثیقه گذاری است. SAI همچنین از نرخ پس انداز DAI پشتیبانی نمی کند، که به کاربران امکان می دهد با نگهداری توکن های DAI سود پس انداز دریافت کنند.

DAI چند وثیقه ای در نوامبر 2019 راه اندازی شد.

بنیانگذاران DAI چه کسانی هستند؟

یکی از ویژگی های تعیین کننده DAI این است که توسط هیچ شخص یا گروه کوچکی از بنیانگذاران ایجاد نشده است. در عوض، توسعه نرم افزاری که به آن قدرت می دهد و عرضه توکن های جدید، توسط MakerDAO و پروتکل میکر اداره می شود.

MakerDAO یک سازمان مستقل غیرمتمرکز است، نوعی شرکت که با استفاده از قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین اتریوم خود را به صورت غیرمتمرکز اداره می کند.

این سازمان به طور دموکراتیک توسط دارندگان توکن های حاکمیت میکر (MKR) ، که مشابه سهام یک شرکت سنتی عمل می کنند، مدیریت می شود. دارندگان MKR می توانند در مورد تصمیمات کلیدی مربوط به توسعه MakerDAO ، پروتکل میکر و DAI رأی دهند، به گونه ای که قدرت رأی دادن آنها متناسب با مقدار توکن Maker باشد.

MakerDAO خود در اصل توسط یک کارآفرین دانمارکی به نام رون کریستنسن در سال 2015 تاسیس شد. قبل از شروع کار در اکوسیستم میکر، کریستنسن، بیوشیمی و تجارت بین المللی را در کپنهاگ تحصیل کرد و شرکت استخدام بین المللی Try China را تأسیس کرد.

چه چیزی DAI را منحصر به فرد می کند؟

مزیت اصلی DAI در وابستگی آن به قیمت دلار آمریکا نهفته است.

بازار رمزارز ها به دلیل نوساناتش مشهور است، حتی با وجود سکه های بسیار نقد پذیر مانند بیت کوین، رمزارز ها بعضی اوقات در یک روز تغییر قیمت بیش از 10 درصد یا بیشتر را تجربه می کند. در این شرایط، معامله گران و سرمایه گذاران به طور طبیعی تمایل دارند دارایی های امن را به پرتفوی خود اضافه کنند، که قیمت ثابت آنها ممکن است به جبران نوسانات قابل توجه بازار کمک کند.

یکی از این نوع دارایی ها، استیبل کوین ها هستند که DAI یکی از نمونه های آنها است. قیمت این ارزهای دیجیتال به دارایی هایی با ارزش نسبتاً پایدار وابسته است، معمولاً ارزهای سنتی فیات مانند دلار آمریکا یا یورو.

مزیت اصلی دیگر DAI این واقعیت است که نه توسط یک شرکت خصوصی بلکه توسط یک سازمان مستقل غیرمتمرکز از طریق پروتکل نرم افزاری مدیریت می شود. در نتیجه، کلیه موارد عرضه و سوزاندن توکن توسط قراردادهای هوشمند خود اجرا مبتنی بر اتریوم مدیریت و به صورت عمومی ثبت می شوند و باعث می شود کل سیستم شفاف شود و کمتر در معرض انحراف باشد.

علاوه بر این، روند توسعه نرم افزار DAI به شیوه ای دموکراتیک تر از طریق رأی گیری مستقیم توسط دارندگان منظم توکن این اکوسیستم، اداره می شود.

چند سکه دای(DAI) در گردش وجود دارند؟

توکن های جدید DAI از طریق استخراج مانند بیت کوین یا اتر تولید نمی شوند و همچنین توسط یک شرکت خصوصی با سیاست عرضه مانند تتر (USDT) ضرب نمی شوند. در عوض، با استفاده از پروتکل میکر، هر کاربر می تواند DAI جدید را ضرب کند.

پروتکل میکر (Maker Protocol) که با استفاده از بلاک چین اتریوم اجرا می شود، نرم افزاری است که بر عرضه DAI نظارت می کند. به منظور حفظ وابستگی به دلار آمریکا، پروتکل میکر اطمینان می دهد که هر توکن DAI مقدار مناسبی از ارزهای دیجیتال دیگر را وثیقه می گیرد. به عنوان بخشی از این فرایند، پروتکل به هر کاربر اجازه می دهد رمزارز خود را به صندوق پس انداز (Vault)، یک قرارداد هوشمند بر روی اتریوم، به عنوان وثیقه واریز و مقدار متناظر از توکن های جدید DAI را ضرب کند.

در عرضه کل DAI محدودیتی وجود ندارد، عرضه پویا است و به میزان ذخیره وثیقه در صندوق ها در هر لحظه بستگی دارد. تا نوامبر سال 2020 ، حدود 940 میلیون DAI در گردش بوده اند.

امنیت شبکه DAI چگونه است؟

DAI یک توکن مبتنی بر اتریوم و سازگار با ERC-20 است. بدین ترتیب، توسط الگوریتم «ات هش» اتریوم ایمن می شود.

از کجا می توان DAI خرید؟

خرید توکن های DAI در بسیاری از پلتفرم های آنلاین امکان پذیر است، از جمله پروتکل های مبادله توکن غیرمتمرکز (دیفای) مانند یونی سواپ و کامپاند، و همچنین صرافی های ارز دیجیتال سنتی مانند کوین بیس پرو، بایننس، اکی اکس، و هیت بی تی سی.

کد خبر: 1400011815MGMCMF

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال الراند (EGLD)

آشنایی با ارز دیجیتال دش (DASH)

آشنایی با ارز دیجیتال پلکادات (DOT)

آشنایی با ارز دیجیتال هارمونی (ONE)

آشنایی با ارز دیجیتال سینتتیکس (SNX)

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته